Reis Jules88: Noordwesten incl. Yellowstone, Seattle en Oregon Coast

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jules88
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2018, 11:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Jules88: Noordwesten incl. Yellowstone, Seattle en Oregon Coast

Bericht door Jules88 »

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn net een paar dagen terug van onze eerste roadtrip door Amerika, het Zuidwesten. Vanaf een half jaar voor de reis heb ik elke dag urenlang op het allesamerika forum rondgestruind en mede dankzij jullie een fantastische reis gehad. Zo fantastisch dat ik direct een nieuwe reis aan het plannen ben, nu naar het Noordwesten. Voor het Zuidwesten heb ik de voorbeeldroute genomen en die hebben we eigenlijk gedaan zoals die er stond, was voor ons perfect. Voor het Noordwesten is er op allesamerika.com geen voorbeeldroute zover ik kon vinden? En de routes die gepost worden zijn ook niet zo standaard zoals dat in het ZW vaak wat meer is. Dus heb ik zelf een beetje gepuzzeld en een eerste opzet gemaakt.

Jullie hebben meer inzicht in of dit een beetje een prima route is of totaal belachelijk. Verbeteringen zijn heel erg welkom en we staan overal voor open maar Yellowstone, Seattle, Olympic NP en de kust van Oregon willen we er wel heel graag in hebben.
We willen in 2020 gaan, deze keer richting het einde van de zomer (vertrek laatste week augustus of eerste week september). Met auto en hotels/motels. We houden van wandelen, maar max 3-4 uur.

Dit heb ik bedacht:

Dag 1: NL – Salt Lake City
Dag 2: Salt Lake City – Grand Teton
Dag 3: Grand Teton
Dag 4: Grand Teton - Yellowstone
Dag 5: Yellowstone
Dag 6: Yellowstone
Dag 7: Yellowstone – ergens tussen Yellowstone & Seattle
Dag 8: Ergens tussen Yellowstone & Seattle – Seattle
Dag 10: Seattle
Dag 11: Seattle – Olympic NP (via de Ferry)
Dag 12: Olympic NP
Dag 13: Olympic NP - Mt. Rainier NP
Dag 14: Mount Rainier NP – Portland (via Mt. st. Helens)
Dag 15: Portland
Dag 16: Portland - Reedsport
Dag 17: Reedsport – Crescent City
Dag 18: Cresent City – Eureka (naar Redwood NP)
Dag 19: Eureka - SF
Dag 20: SF
Dag 21: SF - NL

- zo zien we niets van SLC, is dat erg jammer?
- we zouden eventueel nog een dag of 2 langer kunnen blijven. Misschien zelfs een week langer en het dan nog een beetje uitbreiden, maar het is nog ver weg dus dat weet ik niet.
- suggesties voor plekken tussen Yellowstone en Seattle?
- ik had gelezen dat het stuk tussen Reedsport en Brookings een heel mooi stuk kust is, vandaar de keuze daar langs de kust te gaan rijden.

Ik hoor graag van jullie!
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6122
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Jules88: Noordwesten incl. Yellowstone, Seattle en Oregon Coast

Bericht door Old Faithful »

Op zich heb je een mooie reis samengesteld. Desalniettemin heeft die in mijn ogen het nadeel dat behoorlijk wat vakantietijd "verloren" gaat en dat je mooie dingen min of meer voorbij rijdt, omdat je daar geen tijd voor hebt.
Van Yellowstone naar Seattle is 1200km via de Interstate (I-90). Dat zijn dus twee reisdagen waarop je weinig tot niets anders kunt doen. Op dag 13 kun je van Olympic naar Mount Rainier rijden en op dag 14 van Mount Rainier via Mt St Helens naar Portland, maar wanneer bezoek je dan Mount Rainier? Dat zou op dag 13 moeten, maar je bent dan bijna de hele dag aan het rijden en je hebt dus heel weinig tijd voor het park en zeker geen tijd voor een wandeling en een bezoek aan het Sunrise gedeelte en Tipsoo Lake.
Je zou kunnen overwegen om van Seattle terug te vliegen. Daarmee heb je meer tijd voor Washington en Oregon. Daar is meer dan genoeg te zien en te beleven, vraag Almerevakv maar eens :wink: .

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Jules88: Noordwesten incl. Yellowstone, Seattle en Oregon Coast

Bericht door Mrvanilla »

Eens met hierboven! Mooie plannen...máár....

Ik zou San Francisco er uit schrappen. Precies zoals hierboven gemeld is dat nét even wat te veel van het goede. Zonder heb je wat meer tijd voor parken als Mt Rainier.

Misschien zoiets?

Dag 1: NL – Salt Lake City
Dag 2: Salt Lake City – Grand Teton
Dag 3: Grand Teton
Dag 4: Grand Teton - Yellowstone
Dag 5: Yellowstone
Dag 6: Yellowstone
Dag 7: Yellowstone – Spokane (even een willekeurige plaats gekozen)
Dag 8: Spokane - Mt Rainier
Dag 10: Mt Rainier
Dag 11: Mt Rainier - Mt Saint Helens - Portland
Dag 12: Portland
Dag 13: Portland (dagtripje Columbia River Gorge?)
Dag 14: Portland - Coos Bay (Oregon Coast)
Dag 15: Coos Bay - Astoria (Oregon Coast)
Dag 16: Astoria - Forks (Olympic NP)
Dag 17: Forks - Port Angeles (Olympic NP)
Dag 18: Port Angeles - Seattle
Dag 19: Seattle
Dag 20: Seattle
Dag 21: Seattle - NL

Succes!
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Jules88
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2018, 11:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jules88: Noordwesten incl. Yellowstone, Seattle en Oregon Coast

Bericht door Jules88 »

Bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik wat mee.
De afstand tussen Yellowstone en Seattle (of Portland) is ook groot, en dat zijn 2 flinke reisdagen, maar we willen Yellowstone erg graag zien dus dat hebben we er dan wel voor over.
Het is een beter idee om via Seattle terug te vliegen, daar had ik totaal niet aan gedacht. Met jouw route, MrVanilla, hebben we inderdaad wat meer tijd en ademruimte op de verschillende plekken. We hebben over onze laatste reis juist gezegd dat we graag op veel plekken toch wel wat langer de tijd hadden willen hebben, en dan maak ik weer een te strak schema haha.

Is er tussen Yellowstone en Portland nog wat interessants dat dicht langs de route ligt en niet veel tijd kost? Om de reisdagen toch een beetje te doorbreken en niet het idee te hebben dat je alleen maar rijdt. Of moeten we gewoon rekening houden met even de benen strekken bij een tankstation en verder kachelen?
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3026
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Jules88: Noordwesten incl. Yellowstone, Seattle en Oregon Coast

Bericht door Almere vak V »

Old Faithful schreef: Je zou kunnen overwegen om van Seattle terug te vliegen. Daarmee heb je meer tijd voor Washington en Oregon. Daar is meer dan genoeg te zien en te beleven, vraag Almerevakv maar eens :wink: .
Ik zal mn rijtje er nog maar een keer ingooien... :wink:

Eens met de bovenstaande sprekers. Als je heel goed je best doet en het is niet te druk op de I5. En je hecht niet heel veel waarde aan eten of een sanitaire stop. Dan jakker je in 10 uur van Portland naar San Francisco. Mooie route, maar je laat wel heel erg veel moois liggen. Dat is op zich niet erg want je moet een keer stop zeggen. Er ligt altijd nog wel iets naar het zuiden wat mooi is om mee te pikken. Bijvoorbeeld Crater Lake. Er ligt altijd wel iets moois iets verder naar het oosten om mee te pikken. Bij voorbeeld Painted Hills of nog een "klein" stukkie verder Hells Canyon.
Maar troost je met de gedachte dat je niet alles kunt zien. Wij zijn nu tientallen keren in Oregon en Washington State geweest en ik verbaas me elke keer weer als we op een nieuwe plek komen hoe we die zo lang over het hoofd hebben kunnen zien. Vergis je niet, van Vancouver naar San Francisco is net zo ver als van Amsterdam naar Barcelona. Als je tegen iemand zegt we gaan even in 3 weken tijd alle bezienswaardigheden bekijken tussen Amsterdam en Barcelona zal iedereen naar zn hoofd wijzen. Alleen als je 10 uur in een vliegtuig hebt gezeten richting het westen schijnt het in 1 keer wel een heel goed plan te zijn.

Ik heb het hier al vaker gezegd. Oregon is 6 keer zo groot als Nederland. Er wonen 3,5 miljoen mensen. Waarvan bijna 3 miljoen rondom Portland en er loopt anderhalve snelweg. Als je haast hebt. Is Oregon niet echt de aangewezen plek voor je. Maar nogmaals, dat denk ik. Makkelijk lullen als je er minimaal 4 keer per jaar komt.

Ik denk dat de route die Mrvanilla geeft prima te doen is en je meer dan voldoende aanknopingspunten geeft om een geweldige trip te hebben. Spokane heeft hij wellicht willekeurig genoemd. maar ik vind Spokane geweldig. Heel mooi stadje, relaxte sfeer en een paar erg goede restaurants. Ik zou wellicht het rondje vanuit Portland, Columbia River Gorge naar Goos Bay iets ruimer maken met een stop in Silver Falls State Parc. Zeker in de zomermaanden een fantastische plek. Dan zou ik via Stayton naar Goos Bay rijden zodat je in Stayton een hamburger kunt pakken bij de plaatselijke A&W. Je gaat echt 60 jaar terug in de tijd.

Voor de verdere rest gooi ik mn rijtje er in. Kijk maar wat je mee wilt pakken. Mocht je vragen hebben dan zie ik ze hier zelf wel verschijnen.
Oregon:

- Columbia River Gorge. Absolute must. Dan kom je ook meteen langs Multnomah Falls. Neem even de tijd om het verhaal over de trouwerij te lezen. Rij vandaaruit door naar John Day Fossil Beds. En van daaruit naar Painted Hills. Misschien wel de mooiste plek in Oregon. Zeker bij op- of ondergaande zon. Wat een bizarre kleuren!!
- Als je echt door wilt rijden kan je ook nog naar Hells Canyon rijden. Ligt wel tegen de grens van Idaho aan. Diepste canyon van de US.
- Mocht je een boekenwurm zijn. Of gewoon belachelijk veel boeken willen zien. Powells Bookstore in Portland. Grootste boekenwinkel ter wereld.
- Mocht je hiervan honger krijgen. Je breekt je nek over de Foodtrucks in Portland. Top om er een paar te proberen. Kleine hapjes voor een paar dollar. Je blijft proberen en dus eten...
- Ook in Portland, de Japanse tuinen. Erg mooi om te zien.
- De Pacific kust in Oregon is adembenemend. Rij gewoon langs de US101 naar beneden. De Coast trail. Stadjes als Depoe Bay en Newport geven je het gevoel terug in de tijd te gaan. Als je van vis of krab houdt met je hier zijn. Bizar lekker en onvoorstelbaar groot.
- Ook kan je hier opstappen voor walvissafari's. Bizar om te zien hoe groot die beesten zijn.
- Mocht je de 101 doen, dan zijn er diverse parkeerplaatsen voor een adembenemend uitzocht. Maar vaak staan er ook vrijwillgers om walvissen te tellen. Zij weten je precies uit te leggen waar je op moet letten. Ook killerwhales en zeeleeuwen kun je zo zien.
- Mocht je naar een strand willen, Cannon Beach!! Vergaap je aan Haystack Rock. En mocht het laat worden geniet van de ondergaande zon en maak een kampvuur op het strand.
- Mocht je bij Lincoln City in de buurt komen. In augustus en september houden ze daar met grote regelmaat vliegerfestivals. Klink heel kinderachtig. Maar de "vliegertjes" zijn zeker niet van dat formaat.
- Mount Hood National park ook erg leuk om te doen. Zoals ze zelf zeggen, je kunt hier 11 maanden per jaar skiën. Alleen in augustus is het wat papperig.
- Silver Falls Parc. Parc wat bijna niemand kent. Maar je kunt hier uren dwalen van de ene naar de andere waterval zonder iemand tegen te komen.
- Oregon wordt de Green State genoemd. Neem een kijkje bij de Oregon Dunes en je hebt echt het gevoel in een woestijn te staan. Wil je echt naar de woestijn. Dan zul je naar het oosten moeten.
- Crater Lake hoef ik niks over te vertelen. Fantastisch plek waar je jezelf dagen kunt vergapen aan het uitzicht en aan de kleur blauw.
- Oregon Prehistoric Gardens. Leuk om te doen met de dino's. Mijn jongste dacht dat ze in Jurassic Parc terecht was gekomen.
- Ook leuk voor kinderen, Shaniko. Een soort van Wild West Gohst town.
- Eugene, echt universiteits stadje. Lijkt één grote campus. Zeker als de Ducks spelen één groot feest.
- Mocht je van shoppen houden. Rondom Portland breek je je nek over shopping malls. Wil je van je geld af dan moet je op Washington Square zijn of in het Clackamass Town Centre. Ben je iets zuiniger op je centjes. Rijd dan over de I5 naar het zuiden en bij Woodburn vind je een belachelijk grote Outletmall.
- In maart loopt het reguliere NBA seizoen op zn eind. Ga kijken bij de Trailblazers. Geweldige beleving!
- In het college basketball heb je in maart March Madness. Kaartjes zijn hiervoor lastig te krijgen. Maar 9 van de 10 keer is er ook een toernooi in Seattle. Je weet niet wat je meemaakt. Over Seattle gesproken...

Washington State:
- Seattle is een geweldige stad. Heeft een aparte vibe die ik in geen enkele andere stad in de US ben tegen gekomen. Muziekscene is er heel groot en je kan er fantastisch eten.
- Maar je hebt ook gewoon leuke uitjes. Pike Place Market is erg grappig om een keer te doen. Net als de Space Needle.
- Als je nog niet lang genoeg in het vliegtuig hebt gezeten is het Boeing Museum wellicht iets voor je.
- Maar wat voor mij Seattle echt speciaal maakt zijn de Seahawks. Mocht je geld te veel hebben en een paar oordopjes (geen geintje...) vanaf tweede week september begint het NFL seizoen. Je weet niet wat je overkomt. Mocht je iets minder te besteden hebben en wat relaxter naar een wedstrijdje willen kijken. Dan zijn de Mariners een aanrader. Relaxed een beetje honkbal kijken, hapje eten en beetje ouwehoeren. Niet voor niets de favourite pass time in de US.
- Ook kan je naar een collegewedstrijd gaan. Vergis je hier niet in. Zowel in Oregon als in Washington beschikken ze over de beste teams van het land. Stadions zijn standaard uitverkocht. Prijzen van kaartjes gaan daar al vlug over de $100.
- Twee bovenstaande opties van september tot januari.
- Olympic National Parc is ook een aanrader, net als het Hoh Rain Forest.
- Een mooie route om te rijden is de North Cascades Highway. Al moet ik zeggen er zijn zoveel mooie routes.
- Hetzelfde geldt voor de bergen, Mount Rainier is geweldig. Maar zo zijn er wel meer bergen die top zijn.
- Wel apart vind ik Mount St Helens. Blijft een bizar gezicht dat je gewoon echt kunt zien dat de top er finaal is afgerukt.
- Ook mooi Shoqualmie Falls. Bekend van Twin Peaks.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Er zijn zoveel mooie plekken in Washington en Oregon. Al die keren dat ik er nu al geweest ben verveel ik me nooit. Vergis je niet in de afstanden. Sommige plekken zijn echt heel erg afgelegen en niet altijd even goed bereikbaar. Het is niet dat je er even met de Highway naartoe zoeft en weer terug. Oftwel, Take your time, enjoy, and come back...
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41917
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Jules88: Noordwesten incl. Yellowstone, Seattle en Oregon Coast

Bericht door Martin & Marianne »

Wij reden in 2015 van Yellowstone naar Oregon (Bend). Je kunt voor die route en voor Grand Teton en Yellowstone eens in ons reisverslag kijken. Ik zou ook een extra dag Yellowstone doen, zeker als dat een van de belangrijkste doelen is van je reis.
Met een extra dag heb je de gelegenheid om eens vaker op een rustig moment iets te bezoeken, en dat heb je daar wel nodig. kijk ook goed (en op tijd) naar de accommodaties. Je kunt vanaf mei 2019 boeken voor 2020. Het is altijd snel vol, zeker de goedkopere opties. Voor de geisers is een overnachting bij Old Faithful erg fijn.

Wat ook wel mooi is, is om Glacier NP mee te nemen. Maar dat kost je wel 2 of 3 dagen extra.

Marianne
Gebruikersavatar
Jules88
Amerika-ontdekker
Berichten: 26
Lid geworden op: 11 feb 2018, 11:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Jules88: Noordwesten incl. Yellowstone, Seattle en Oregon Coast

Bericht door Jules88 »

Wauw Almere Vak V wat een geweldig antwoord! Dankjewel, daar heb ik superveel aan, ik ga eens rondneuzen en alle suggesties onderzoeken.
Marianne, ik ga jullie verslag lezen! Heb ook al jullie verslagen over het Zuidwesten al gelezen voor onze laatste reis, heel handig (en leuk om te lezen)! Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn om nog een extra dag te plannen in Yellowstone. Klopt inderdaad dat als het zo'n belangrijk onderdeel is (which it is) dat we er dan nog wel wat langer de tijd voor mogen nemen. Dankjewel voor de tips over accommodatie. Neem aan dat je nog kosteloos kunt annuleren zoals overal wel gebruikelijk in de VS, mochten de data toch nog veranderen. We plannen eigenlijk nooit zo ver van tevoren maar ik weet dat het voor sommige dingen inderdaad echt nodig is om al dingen vast te leggen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer