Yellowstone vragen

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Hibiscus
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 sep 2014, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 7

Yellowstone vragen

Bericht door Hibiscus »

Na een superreis 3 jaar geleden door het Zuidwesten, gaan we deze zomer naar het Noordwesten, weer met een camper (Roadbear, 30 ft). In Yellowstone hebben we 3 nachten gepland, we komen die ochtend vanaf Cody (Wapiti campground). De eerste nacht staan we op Grant Village campground, de tweede op Madison en de derde op Canyon. We vertrekken dan richting Helena (Black Sandy Beach) en daarna naar Glacier.

Ik heb een reservering staan voor de Old Faithful dining room op de eerste avond. We moeten dan dus terugrijden naar Grant Village. Is dit haalbaar of is het te gevaarlijk en onhandig om met de camper door het donker terug te moeten rijden en kan ik die reservering beter annuleren?

Tweede vraag, ik zou graag over de Dunraven Pass rijden, maar lees verschillende berichten. Sommigen raden het absoluut af, anderen hebben het gedaan en geen problemen ervaren. Hoe is die weg? Is dat te doen met een camper? Wanneer zouden jullie Lamar Valley plannen? Of is Hayden valley beter geschikt voor ons om te proberen wat wild te zien?

Ik zie wel op tegen de drukte in Yellowstone. We zullen iedere ochtend heel vroeg op pad gaan om bij de grote bezienswaardigheden te kunnen parkeren. In de middag dan kijken of er mooie wandelingen zijn die minder bekend zijn. Het liefst vanaf de camping natuurlijk, dan hebben we het parkeerprobleem niet. Ik heb al gekeken op verschillende wandelsites maar kom nog niet echt tot een goed plan. Vanaf Canyon kunnen we wel wandelingen maken, maar vanaf Madison? West Thumb is niet te lopen vanaf Grant Village denk ik?

Dank jullie wel alvast!
Hibiscus
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Yellowstone vragen

Bericht door ingrid1955 »

Hallo,

- terugrijden naar grant village : is geen probleem; Wel wetende : natuurlijk geen verlichting, donker is daar donker, en er kunnen dieren op de straat lopen. Gewoon rustig rijden, goede weg.

- Dunraven Pass : zie niet in wat het probleem zou kunnen zijn. Goede weg, niet steil, helemaal bovenaan wel paar deftige bochten. Trouwens prachtige weg met kleine parkingplaatsen en prachtig zicht op vallei, ideaal om beren te spotten.

- Lamar of Hayden ? : beiden prachtig, beiden ideaal om dieren te spotten. Kwestie van geluk. In Hayden kan je wel vaak mist hebben. Als je wat tijd wil steken in spotten zou ik gewoon in Hayden of Lamar beginnen, en dan via dunraven pass ( ook spotten !) naar de andere vallei rijden. Best een heel vroege start, maak je heel veel kans om beren te spotten. Stop ook gerust bij andere spotters, waar er een groepje staat is gegarandeerd iets te zien ( meestal wolven of beren).

Drukte in Yellowstone valt best mee, zeker als je een vroege start neemt. Old Faithful is vanaf 10u00 best te mijden, parkeren bij Prismatic Spring is ook vaak een probleem. Dus Old Faithful zou ik heeeel vroeg bezoeken ofwel na 18u00, als de dagjesmensen weg zijn. Trouwens ook mooiste licht voor de geysers.

West Thumb is niet te lopen vanaf Grant Village, maar aan West Thumb een behoorlijk grote parking. Voor een prachtig ontbijt met zicht op het meer = grant village ideaal ! West Thumb is prachtig bij zonsopgang, een absolute aanrader. Als er herten staan wel oppassen dat je ongewild niet tussen de moeder en het kleintje komt te staan ( soms moeder langs één kant van het pad, kleintjes langs andere....)

Voor een lange wandeling is mount washburn fantastisch, kan je vanaf 2 trailheads met parking doen.

Vooral mits een vroege start valt de drukte best mee !!!!

En zeker die Old Fatifhull dining niet annuleren, toffe ervaring.

Jacques
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yellowstone vragen

Bericht door Martin & Marianne »

Ik neem aan dat je die eerste dag dan ook meteen het geiser bassin gaat bezoeken? Ik zou niet alleen voor het eten heen en weer rijden. Het is leuk daar, maar niet bijzonder.
Ik weet niet hoe laat je gaat eten, maar het is prachtig als je tegen de avond nog een rondje over de boardwalks kunt lopen. Zie bijvoorbeeld hier ons verslag voor een avondwandeling daar.
Hibiscus schreef:Vanaf Canyon kunnen we wel wandelingen maken, maar vanaf Madison?
Je bedoelt wandelingen van af de camping in Canyon? Dat zal toch niet meevallen denk ik.
Vanaf madison ben je zeker afhankelijk van de camper.

Marianne
Hibiscus
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 sep 2014, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Yellowstone vragen

Bericht door Hibiscus »

Dank jullie wel!
Ik had gelezen en gehoord dat het rijden over Dunraven pass met de camper lastig is voor de remmen van de camper. Een dame van Yellowstone zei dat je de campers vaak al van verre kan ruiken aan de oververhitte remmen. een paar flinke bochten vind ik geen probleem, maar oververhitte remmen… Op een ander rv blog las ik dat iemand best alle wegen in Amerika met zijn camper wil rijden maar de Dunraven pass nooit meer. Dat schrikt af :shock: . Ik zou graag de laatste ochtend vroeg via de Dunraven Pass naar Lamar Valley willen rijden, willen kijken of we wild kunnen spotten en dan via de noord exit naar Helena rijden. Ik denk niet of de Mount Washburn trail dan een optie is, alhoewel het me wel geweldig lijkt.

Onze reservering in Old Faithful staat voor 19.45. Best laat maar dit is wat me is toegewezen. Ik wil rond 18.00 daarheen, hopelijk kunnen parkeren en dan anderhalf uur lang daar rondlopen. Het liefst ga ik er eerder heen (16.00) maar dat is dan net een rottijd om een parkeerplekje te vinden. Na het eten in het donker terug rijden en dan die camper weer op zijn plekje zien te krijgen.

Ik zet even onze planning voor Yellowstone neer. Misschien krijg ik nog meer fijne tips :D

19 juli: Cody (Wapiti Campground) - Grant Village
20 juli: Grant Village - Madison
21 juli: Madison - Canyon Campground
22 juli: Canyon Campground - Helena ( Black sandy beach)

dag 1 wilde ik West Thumb basin doen en in de avond Old Faithful. Redden we het om te lopen naar Morning glory Pool?
dag 2 Dit vind ik lastig. We willen zowel naar de Morning Glory Pool kunnen als naar Grand Prismatic Spring. Als we eerst weer naar de Old Faithful parkeerplaats rijden en we lopen daar een groot rondje, komen we pas einde ochtend bij de Grand Prismatic Spring parkeerplaats en dan hebben we nooit meer een plek natuurlijk.
dag 3: Vroeg naar Mammoth rijden, kijken of het lukt Artist paint pots mee te pakken. Beneden langs terug rijden en inchecken op de camping. Dan naar Canyon Lookout punten rijden ( we kunnen dat dus niet lopend doen?)
dag 4: vroeg op, via de Dunraven Pass naar Lamar Valley. Kijken of we wild kunnen spotten en dan via de noord exit het park uit. We zouden deze ochtend ook Mammoth kunnen doen ipv gisteren. Maar dan moeten we wel vroeg zijn om te parkeren en kunnen dan niet naar Lamar Valley.

Pfff, ik ben gek op het reizen met de camper maar ik vind het in Yellowstone maar lastig met de parkeerstress. En misschien zie ik het ook te zwaar in :) Ik weet dat we lang niet alles kunnen zien en dat hoeft ook niet. Hebben we wat om voor terug te komen...

Hibiscus
Gebruikersavatar
Mr. Patrick
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 02 aug 2016, 16:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Yellowstone vragen

Bericht door Mr. Patrick »

Qua bergaf rijden en remmen: je moet natuurlijk eigenlijk op de motor remmen en pompend bijremmen. Dus in een lage versnelling laten rollen. Maar in Amerika zijn ze dat niet gewend (zo merkte ik op toen we zelf bergaf reden, de voorgangers hadden ook continu de voet op de rem) en daarnaast kun je bij een automaat niet direct de versnelling kiezen.
Na bestudering van het boekje bij onze huurauto (GMC Yukon) was er wel een stand waarop je de maximale versnelling kon vastzetten, zodat de auto niet meer opschakelde. Ideaal voor de afdalingen: gewoon de 2 of de 3 vastzetten.

Geen idee of dit met meerdere auto's kan, laat staan met campers en ik heb ook (nog) geen ervaring met de Dunraven Pass, maar ik wilde het toch even delen :wink:
West-Canada (2023)
Deep South (2022)
Colorado-South Dakota-Wyoming-Utah (2019)
Zuid-Westen (2017)
New York (2009)
opvakantie
Amerikafan
Berichten: 217
Lid geworden op: 31 mei 2016, 12:08
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Yellowstone vragen

Bericht door opvakantie »

Bij langere ritten bergaf de automaat gewoon op manual zetten en zelf schakelen dat werkte tot nu toe toch bij alle SUVs die we gehuurd hebben.
Wat betreft parkeerplekken is het soms gewoon timing. Op veel plekken komen mensen even kijken en zijn na 10min of een half uurtje weer weg. Op die manier blijft een parkeerplaats wel in beweging. En soms was het even druk en een uur later was er plek zat.
Ga gewoon vroeg naar die plekken die je perse wil zien en zoek wat andere plekken die niet te ver uit elkaar liggen zodat je indien nodig heen en weer kan rijden om even op beide plaatsen te kijken of er ruimte is.
Tussendoor is er ook nog genoeg te zien en als je in een bison jam terecht komt dan schiet het sowieso niet meer op :-)
Overdag geen probleem maar als het donker is moet je goed opletten aangezien die beesten gewoon midden op of vlak langs de weg kunnen lopen.
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Yellowstone vragen

Bericht door ingrid1955 »

Dan naar Canyon Lookout punten rijden ( we kunnen dat dus niet lopend doen?)
Niet vanaf de camping. Er zijn wel overal parkings, hou wel rekening met de langdurige werken :

https://www.nps.gov/yell/planyourvisit/ ... ojects.htm

aan de canyon kan het behoorlijk druk zijn. een wandeling waar je al vlug bijna alleen bent is vanaf artist point langs de rim wegstappen van de watervallen. De meeste fototoestellen waar Japanners aanhangen blijven plakken aan het uitzichtspunt van Artist Point en wandelen daar niet.

ook voor u alleen, het seven mile hole trail, is naar het einde toe wel heel steil. vergeet de bearspray niet, de beren wonen daar.

Jacques
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Yellowstone vragen

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou niet te laat naar Old Faitfhul gaan, zeker als je nog naar de Morning Glory Pool wilt lopen. Dat is een behoorlijk eind.
Je zou ook vroeg naar OF kunnen rijden en kijken of je al eerder een tafel kunt krijgen. Ze hebben ook tafels voor mensen zonder reservering. Je meldt je dan, en dan krijg je een pieper mee die afgaat zodra er een tafel vrij is. Je kunt dan heerlijk op het balkon zitten met een drankje en uitkijken op Old Faithful. Als je vroeg eet kun je daarna de boardwalks doen.
Kijk eens hier voor ons verslag van OF, en zie de volgende dag voor de Morning Glory Pool.
Hibiscus schreef: Het liefst ga ik er eerder heen (16.00) maar dat is dan net een rottijd om een parkeerplekje te vinden.
Ik denk dat je vooral geluk moet hebben. Na het eten in het donker terug rijden en dan die camper weer op zijn plekje zien te krijgen. Het kan best zijn dat mensen om 4 uur al weer terug rijden naar de camping, zeker as ze buiten het park staan.
Hibiscus schreef: Redden we het om te lopen naar Morning glory Pool?
Dat is lastig te zeggen. Het hangt er van af hoe vroeg je er bent en hoe vlot je loopt. En wacht je op het uitbarsten van geisers onderweg? Loop eerst langs het visitor center om te zien welke geiser wanneer verwacht wordt uit te barsten. Focus niet te veel op de morning glory pool; die is niet meer zo mooi als hij was; geniet vooral van de wandeling.
Hibiscus schreef: Als we eerst weer naar de Old Faithful parkeerplaats rijden en we lopen daar een groot rondje, komen we pas einde ochtend bij de Grand Prismatic Spring parkeerplaats en dan hebben we nooit meer een plek natuurlijk.
Ook hier geldt dat je geluk moet hebben. Dat kan net zo goed later op de dag zijn; men staat er immers maar korte tijd, er is veel verloop.

Marianne
Hibiscus
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 30 sep 2014, 08:34
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Yellowstone vragen

Bericht door Hibiscus »

Dank maar weer aan allen!
Ik denk dat we het maar gewoon moeten bekijken als we daar zijn. Ik wil graag altijd alles van te voren regelen maar dat lukt niet altijd he :D Ik zal mijn man maar laten beslissen of hij die Dunraven Pass gaat rijden, ik ga het niet doen, ik doe de makkelijke stukken door de prairies wel...
Goede tip van eerder naar Old Faithful dining gaan. We zien dan wel of we een plekje hebben, desnoods rijden we rondjes, en wie weet kunnen we eerder eten. En anders lopen we daar rond om de verschillende geisers te zien. Dat idee van op het balkon zitten met een drankje spreekt me ook wel aan :thumbup:

Nog een kleine 6 weken, ik begin er zoveel zin in te krijgen!

Hibiscus
Dorito
Amerikafan
Berichten: 122
Lid geworden op: 09 sep 2015, 20:26

Re: Yellowstone vragen

Bericht door Dorito »

Wij hadden zo’n zelfde camper van Road Bear en dat ging prima in de bergen. Je kunt hem gewoon op de bergstand zetten. Ik zou het bij het ophalen van de camper vragen, dan weet je het meteen.

Info van de man: tow/hal knop.
Dan remt hij af op de motor naar beneden en de berg op gaat hij automatisch in een lagere versnelling.

Als je n beetje op tijd gaat, kun je de camper nog prima kwijt. Daarbij blijven mensen veel minder lang op 1 parkeerplaats dan in de zuidwest parken. Dus heb je best nog n plekje.

Veel plezier!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer