Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
juniper
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jan 2008, 16:16

Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door juniper »

Goedemiddag allen!

Ik zou graag jullie advies willen vragen betreffende mijn aanstaande reis naar Washington en Oregon. Mijn vriend en ik willen ongeveer 3 weken rondreizen voor ik a studeren in Washington. Ons oorspronkelijke plan was om ergens tussen 17 en 20 juli te vliegen op Seattle, en dan tussen 7 en 10 augustus weer te vertrekken. Ofja, hij dan, ik vlieg dan door naar mijn universiteit in de omgeving van Spokane.

Echter twijfel ik een beetje over ons vliegschema. Op dit moment kost een directe vlucht van Amsterdam of Dusseldorf ongeveer 1200 euro, en de goedkoopste optie is een vlucht van ongeveer 750 euro (dan heb je wel ongeveer 20 uur reistijd). Normaal vind ik dat de moeite waard, maar ik ben een beetje huiverig om te vliegen met bijvoorbeeld Eurowings en een deel van de reis wordt duur hen uitgevoerd.

Een andere optie zou zijn om te vliegen naar Vancouver, een ticket vanaf Amsterdam kost ongeveer 800 euro (reistijd ongeveer 16 uur). Echter vraag ik me af of het een probleem is dat ik dan via land de VS binnenkom met mijn F1 visum. Mijn vriend heeft gewoon een Esta formulier. En hoe doen we dat met de huurauto, ik kan me voorstellen dat dat ook weer een ding is.

Gezien we beiden nog studeren heb ik geen ongelimiteerd budget om te vliegen. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer en heb ik een beetje moeite met het maken van de 'beste' keuze. Wat zouden jullie ons adviseren?

Edit: om het nog even makkelijker te maken, ik vlieg zelf een enkele reis, en merk dat het lastig is om voor de zelfde vlucht een enkele reis te boeken. Is het een optie om voor mezelf ook een retour te boeken en dan de terugvlucht te annuleren?
Carolien123
Amerikafan
Berichten: 164
Lid geworden op: 05 sep 2016, 13:17
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door Carolien123 »

Mijn inschatting is dat je als je 30 of 16 uur aan het vliegen bent naar Seattle toch moet overstappen. Volgens mij is het namelijk ongeveer 9,5 a 10 uur vliegen vanaf Amsterdam of Düsseldorf.

Vanwege de huurauto vliegen wij op Seattle, omdat de huurvoorwaarden in de VS beter zijn dan in Canada, maar op zich kun je in Vancouver gewoon een auto huren.
2016 Florida
2017 South West
2017 Deep South
2018 Seattle
juniper
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jan 2008, 16:16

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door juniper »

Ja dat klopt, en een overstap is ook niet zo erg. Echter zit er toch wel een verschil tussen een vlucht van 2 uur en dan de lange vlucht van 10 (of andersom), en bijvoorbeeld drie vluchten en twee keer een lange overstap tijd.

En dan zit ik nog met het 'probleem' dat we een retourvlucht hebben voor hem, en een enkeltje voor mij (eigenlijk is het een luxeprobleem). Ik ben best een watje wat dat betreft, dus voor mezelf een retourtje kopen en de terugvlucht annuleren durf ik niet.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door Martin & Marianne »

Het klinkt allemaal vrij duur, maar het zijn denk ik niet de goedkoopste steden om op te vliegen.
Naar Vancouver vliegen kan, maar je moet de auto dan ook weer in Vancouver inleveren. Is op zich geen probleem natuurlijk. Je zou ook eens naar Portland kunnen kijken.
Hebben jullie je rondje al vastliggen? Zijn er al hotels geboekt of staat alles nog open? Als alles nog open staat kun je ook een heel ander deel bezoeken. Vliegen op Denver bijvoorbeeld is vaak goedkoper dan op Seattle.
Je kunt altijd een retour nemen als dat goedkoper of handiger is. Maar waarom zou je de retourvlucht annuleren? Je kunt bij terugkeer de datum aanpassen. Dat zal goedkoper zijn dan een nieuw ticket boeken. Hoe lang blijf je?

Marianne
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4966
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door hemmie »

Als een retour goedkoper is dan een enkele reis dan gewoon retour boeken en de terugreis niet gebruiken. Hebben wij ook wel gedaan. Of idd een flexibel retour waarbij je de datum kunt aanpassen, maar dan moetje binnen het jaar terugvliegen.
Terug in Texas!
juniper
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jan 2008, 16:16

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door juniper »

Martin & Marianne schreef:Het klinkt allemaal vrij duur, maar het zijn denk ik niet de goedkoopste steden om op te vliegen.
Naar Vancouver vliegen kan, maar je moet de auto dan ook weer in Vancouver inleveren. Is op zich geen probleem natuurlijk. Je zou ook eens naar Portland kunnen kijken.
Hebben jullie je rondje al vastliggen? Zijn er al hotels geboekt of staat alles nog open? Als alles nog open staat kun je ook een heel ander deel bezoeken. Vliegen op Denver bijvoorbeeld is vaak goedkoper dan op Seattle.
Je kunt altijd een retour nemen als dat goedkoper of handiger is. Maar waarom zou je de retourvlucht annuleren? Je kunt bij terugkeer de datum aanpassen. Dat zal goedkoper zijn dan een nieuw ticket boeken. Hoe lang blijf je?

Marianne
Dat klopt, en dan zitten we ook nog in juli. Maar we zitten vast aan deze periode omdat ik half augustus aan de universiteit begin. Ik blijf hier een jaar of vier en ben van plan om regelmatig met kerst en in de zomer terug te vliegen.
Ik heb nog niks geboekt, ik moest eerst op mijn visum wachten en ga pas hotels boeken als de vlucht geregeld is. Maar omdat ik ga studeren in de buurt van Spokane wil ik eigenlijk ook in die regio op vakantie, omdat ik daar spullen af wil gooien voor we beginnen met de reis. Portland is vergelijkbaar in prijs geloof ik.

Denk je niet dat het verzetten van de terugreis ook een boel geld kost? Een enkeltje voor mezelf lijkt me makkelijker omdat alle toekomstige vluchten wel gewoon retour zijn (kerst dit jaar bijvoorbeeld). Anders blijf ik altijd aan het eind van de rit met een enkeltje zitten of dan moet ik steeds maanden verder gaan plannen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door Martin & Marianne »

Als je komende kerst terug gaat neem je toch een retourdatum in december? En nee, wijzigen hoeft helemaal niet duur te zijn.Maar kijk wel goed bij het boeken wat voor ticket je neemt.
Bedenk ook dat vluchten vanuit hier naar de VS goedkoper zijn dan van de VS naar Europa.
Mijn dochter heet een jaar in Riverside gestudeerd. Ze kocht haar ticket in het voorjaar en toen was het nog niet mogelijk om een retourdatum op te geven omdat die verder dan een jaar in de toekomst lag. Ze heeft toen een willekeurige retourdatum opgegeven die ze later gratis kon wijzigen. Je zou voor de vlucht ook eens bij een reisbureau langs kunnen gaan als je twijfels hebt, dat hebben wij toen ook gedaan.

Marianne
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door babarage »

Volgens mij zijn enkeltjes bijna altijd gillend duur en ben je beter af met een flexibel retour die je kan inzetten om met kerst of zo naar huis te vliegen. Dan scoor je weer een flex retour en zo doe je de komende jaren door. Hou je aan het eind ook geen stuk vliegticket over want uiteindelijk kom je immers weer naar Nederland. Daarnaast is het zo dat over het algemeen tickets vanuit de VS naar de EU duurder zijn dan andersom dus je zit er eigenlijk niet op te wachten dat je je tickets daar koopt.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
juniper
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jan 2008, 16:16

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door juniper »

Bedankt voor de tips allemaal! Ik kende de optie flex ticket niet, maar ik denk inderdaad dat datbeen goede optie is. Nu beslissen of ik voor de duurdere KLM of de goedkopere Air Lingus ga. We komen er wel!
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door sanook »

Kijk voor beide maatschappijen naar de wijzigingsmogelijkheden en -kosten voor het ticket van je keuze (bij een duurder ticket zijn de wijzigingskosten vaak lager, dit is afhankelijk van de boekingsklasse van het ticket)
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door Georgie »

Enkele reis is inderdaad vaak duurder. Dit komt omdat een enkele reis onder 'extra flexibiliteit' valt en dus zal je een hogere prijs betalen dan voor een retour. Dat klinkt misschien gek, maar zo werkt het. Daarom kun je beter een retourtje boeken, weliswaar wel met mogelijkheid tot wijzigen. Dan betaal je ook iets meer voor je flexibiliteit maar kan je je terugvlucht wel nog wijzigen zodra je weet wanneer je daadwerkelijk terug vliegt. Op de KLM website kan je zelf kiezen voor een flexibeler ticket dat te wijzigen is. Je kunt dan (beetje afhankelijk van de beschikbaarheid) kiezen voor een ticket wat iets minder duur is maar waarbij je zowel wijzigingskosten (voor USA/CA heb je daar speciale tarieven voor) betaald alsmede een eventueel tariefsverschil. Dat laatste betekent dat wanneer de ticketprijs op de nieuwe datum hoger is, je dat verschil ook nog betaald. Je kunt ook kiezen voor een direct iets duurder ticket met meer flexibiliteit, wat inhoudt dat je géén wijzigingskosten hoeft te betalen en eventueel alleen een tariefsverschil. Het is een vrij ingewikkeld stukje ticketkosten. Hier vind je een uitgebreide uitleg op de KLM website. Ik heb jarenlang voor de KLM gewerkt, dus mocht je vragen hebben, stel ze gerust. (al heb ik ook intussen niet meer alle kennis in pacht).

Ik meen dat Vancouver vaak wel gunstigere tarieven heeft dan Seattle. Bovendien vliegt KLM op Vancouver, en Seattle wordt uitgevoerd door Delta. (meende ik). Dat kan meespelen bij je beslissing, al is Delta evengoed prima.

Je visumvraag etc heb ik verder geen antwoord op.

Enne veel plezier met studeren daar, gaaf!
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
Gebruikersavatar
Georgie
Amerika-expert
Berichten: 3845
Lid geworden op: 04 mei 2006, 17:58
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door Georgie »

Oh ja er schiet me nog iets te binnen. Omdat jullie op verschillende momenten terug reizen kunnen jullie niet samen de tickets boeken. Wat je wel kunt doen is ieder een losse boeking maken, ieder met dezelfde heenreis en een verschillende terugreis. Je krijgt dan twee losse boekingscodes. Met die boekingscodes kun je naar KLM bellen/Facebooken (dat laatste is waar ik gewerkt heb) en dan kan je die boekingen aan elkaar laten koppelen. Zo herkent het systeem dan dat jullie wel op de heenreis samen reizen. Dit zal makkelijker zijn met stoelen naast elkaar krijgen. Let op, er is nooit een garantie dat je naast elkaar zit. Maar zo herkent het systeem jullie tenminste als samenreizigers voor de heenreis.
States visited: FL, CA, NV, AZ, NJ, NY, NC, VA, SC, TX, OK, IL, MD, PA, WA, OR, IN, OH, MI, WI, MA, ME, NH, VT, RI
Reisverslag Foodie camperreis met peuter naar de Pacific Northwest
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door jetusa »

Let erop dat je maximaal 30 dagen voor aanvang van je studieprogramma de USA binnen mag. Ik ben er nog niet achter kunnen komen of dit telt vanaf de eerste introductiedag of de eerste collegedag.
Mijn dochter gaat in aug naar een Uni in de US en wij doen ook een vakantie vooraf en brengen haar dan weg. Wij doen ook deels Canada en deels US en vliegen om die reden naar Canada en gaan met de 30 dagen uit van start colleges.
Ik heb nergens kunnen ontdekken of het voor je visum uitmaakt of je over land of per vliegtuig binnenkomt.
Als de prijs in vlucht zo enorm oploopt kan je best vliegen op Vancouver, je vriend vliegt dan ook gewoon vanaf Vancouver terug, een huurauto uit Canada moet daar ook terug.
Je zou kunnen kiezen voor een route vanaf Vancouver die dan eindigt in Spokane, waarbij jouw vriend, nadat hij jou heeft gedropt, alleen terug rijdt naar Vancouver. Je kan dan ook je bagage gewoon in de auto houden en niet eerst naar Spokane hoeven om je bagage daar af te leveren.
Zosls hierboven al aangegeven idd 2 aparte boekingen maken, 1 voor jou en 1 voor vriend.
Voor jezelf kan je dan een retour ticket kopen met multiple destinations en retourdatum in de toekomst, bv kerst*. Heen vliegen op Vancouver en terug vanaf Spokane of Seattle.
* Op de website vd uni van mijn dochter staat nu al de datum waarop zij met kerst weg moet zijn, op basis daarvan haar vlucht geboekt.
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door jetusa »

Let bij het prijzen vergelijken ook even op de bijkomende bagagekosten.
BA kan in de vergelijking bv hoger lijken maar heeft nog wel bagage inclusief, aantal anderen niet, dus eerst even alles optellen.
Kijk ook eens wat de prijzen doen als je er een hotelovernachting bijboekt (ik gebruik hiervoor expedia).
juniper
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jan 2008, 16:16

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door juniper »

Goedemiddag all! Om een lang verhaal kort te maken: ik heb uiteindelijk toch een one way ticket aangeschaft bij Aer Lingus. Mijn vriend heeft op de zelfde vlucht een retourtje geboekt. Een flex-retour was op dit moment gewoon te prijzig voor mij (1300-1400 euro) met de andere bijkomende kosten van mijn verhuis er nog bij. Ik ben van plan om zo snel mogelijk een retourtje voor de kerst te kopen zodat ik de kosten nog een beetje in bedwang hou. Spannend allemaal, dit was de laatste grote stap die ik nog moest nemen!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door Almere vak V »

Of je er nog wat aan hebt weet ik niet.

Maar je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat je rijkelijk laat bent met boeken. Doe je dit veel eerder heb je veel meer keuzes en kun je wachten totdat je iets voorbij ziet komen wat je aanspreekt wat tijd en geld betreft. Zakelijk interesseert het me geen bal wanneer ze mn tickets boeken. Standaard veel te laat terwijl het schema nu al bekend is en tickets dus 9 van de 10 keer veel te duur zijn.

Prive doen we dat altijd wel. Om je een voorbeeld te geven. We zitten nu in Ferndale, Washington en hebben gevlogen op Vancouver vanuit Brussel. Tickets 7 maanden geleden geboekt voor €276,- pp. Toevallig anderhalve week geleden tickets geboekt voor november van Brussel naar Portland voor €356,-.

Portland is standaard onbetaalbaar. Tickets altijd tussen de €1.000 en €1.500. Seattle is meestal de helft. Ook Vancouver zit vaak in die richting. Check verschillende vliegvelden. Vaak is Dusseldorf of Brussel een goedkoop alternatief. Al blijft het raar dat je dan vaak overstapt in Amsterdam.

Vliegen op Vancouver is geen probleem. Denk aan je ETA. Als je naar Amerika wilt vul dan max. 7 dagen voor vertrek een I94 alvast in. Dan ben je aan de Amerikaanse grens in 5 minuten klaar. Als de file meevalt tenminste. Check goed wat er bij je autohuur zit en wat niet. Dan is er mijn inziens weinig aan de hand.
juniper
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jan 2008, 16:16

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door juniper »

Almere, inderdaad, als ik eerder mijn studievisum had ontvangen of eerder was aangenomen bij de universiteit dan had ik vroeger kunnen boeken. Maar helaas!
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door jetusa »

Vlieg je daarmee op Vancouver of op Seattle?
juniper
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 10 jan 2008, 16:16

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door juniper »

Naar Seattle, Jetusa! Er komen ongetwijfeld nog genoeg vluchten dus ook genoeg mogelijkheden om een betere deal te scoren :D
jetusa
Amerikakenner
Berichten: 686
Lid geworden op: 03 mar 2015, 15:23

Re: Reis Juniper: advies gevraagd vliegen Seattle of Vancouver

Bericht door jetusa »

Oke dan gelijk op Seattle door Immigration, spannend. Voor jezelf dan geen Esta aanvragen! Vanwege je visum. Tenminste je komt toch aan binnen die 30 dagen?
Ik had trouwens intussen ook je prive bericht gevonden, en je teruggemaild.
Ik zou voor de toekomst alvast her en der een frequent flyer account aanvragen, wie weet levert dat tzt nog wat extra’s op.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer