Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

Hallo allemaal,

Na verleden jaar vier weken door het Zuidwesten van Amerika getoerd te hebben, hebben mijn vrouw en ik (allebei dertigers) besloten om dit jaar van 25 mei t/m 24 juni weer af te reizen naar de USA en het Noordwesten aan te doen. Ik wil iedere bijdrager van dit forum / deze website nog even hartelijk bedanken voor alle goede tips en suggesties, hier hebben we verleden jaar veel aan gehad! Het was een fantastische reis en vandaar dat we nu alweer terug willen.

De retourvlucht naar en van Seattle is geboekt maar voor de rest is alles nog open. Het rondje wat we nu voor ogen hebben is om met een SUV vanaf Seattle via North Cascades NP naar Glacier NP te rijden, vervolgens Yellowstone NP en Grand Teton NP en dan onderlangs terug via Boise, Eugene, Portland weer naar Seattle. Met name de accommodaties in de Nationale Parken wil ik z.s.m. geboekt hebben wegens de beperkte beschikbaarheid. Wij zijn vooral geïnteresseerd in de Nationale Parken (natuur) en de steden Seattle en Portland. Hiken willen we ook zeker weer doen met gemiddelde moeilijkheidsgraad.

Vragen die we nu hebben:
1) Ik vind het lastig inschatten hoe lang je doet over de rit van Seattle richting Glacier NP via North Cascades NP, heeft iemand daar ervaring mee? Wat zijn de must-sees / must-do's langs deze route?
2) Dezelfde vraag voor het stuk vanaf Jackson (Grand Teton NP) naar Eugene via Boise en Bend.
3) Steden waar we echt geïnteresseerd in zijn zijn Seattle (met name vanwege de muziekscene) en Portland (food & craft beer). Is drie dagen per stad (en dan bedoel ik echt de stad en niet het natuurschoon eromheen welke we ook willen bezoeken) genoeg om een goede indruk te krijgen?
4) Zijn er voor- en/of nadelen aan het voorgestelde rondje? Is de tegenovergestelde richting handiger om te doen?

Laat ik het daar even bij laten voor nu.

Het schema, uiteraard work in progress:

Dagen:
1: Vliegen van Amsterdam Schiphol naar Seattle Tacoma, aankomst 11:25 lokale tijd
2:
3:
4:
5:
6:
7:
8:
9:
10:
11:
12:
13:
14:
15:
16:
17:
18:
19:
20:
21:
22:
23:
24:
25:
26:
27:
28:
29:
30:
31: Vliegen van Seattle Tacoma naar Amsterdam Schiphol, vertrek 17:41 lokale tijd

We zijn zeer benieuwd naar jullie tips en suggesties! Alvast bedankt!

Richard
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door Martin & Marianne »

Ik zou Glacier voor het laatst bewaren en zelfs dan is het de vraag welke trails begaanbaar zijn en of de Going to the sun road open is.
Voor Yellowstone en een mogelijk route richting Bend kun je eens in ons 2015-verslag kijken.

Marianne
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

Hallo Martin & Marianne,

Een rondje tegen de klok in vanwege de (nog) winterse omstandigheden in o.a. Glacier NP is inderdaad een goed idee. Jullie 2015-verslag (en andere verslagen) heb ik gelezen en ga ik zeker gebruiken. Bedankt!
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door ingrid14 »

Ik zou ook kijken om eerst richting Portland te gaan om zo later in Yellowstone en Glacier te zijn.

Het stuk Yellowstone-Glacier-North Cascades-Seattle deden wij vorige zomer.
In 2016 gingen we van Seattle naar SF (onderweg Olympic, Mt Rainier, Mt St Helens, Portland, Columbia River Gorge)
Misschien heb je iets aan onze blogs.

Volgende zomer gaan we weer die kant op. Rondje Seattle met weer North Cascades en Glacier.
Dit is mijn topic viewtopic.php?f=8&t=68525&p=1142474#p1142474
(ik heb zojuist onze definitieve route geplaatst)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Pistolpete
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 dec 2015, 11:28
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door Pistolpete »

Hoi Richard,


Ik heb wat kleine tips voor je. De 'grote' tips zijn andere forumleden met meer reiservaring in US meer geschikt.

Wij zijn in 2017 van San F naar Seattle geroad tript.

Portland vonden wij tegenvallen. Heeeeeeel veel zwervers. Ik heb het mooie van de stad niet kunnen ontdekken. Wij zijn overigens geen muziek fanaten.

Seattle is een leuke stad. 3 dagen zonder natuur was voor ons voldoende; space needle, Boeing, Pike place, Duck tour en een beetje shoptijd.

Als je nog iets wilt weten over Orca tours, kan ik je ook nog wel wat suggesties/ervaring geven.

Ik ga me verdiepen op het forum voor onze reis in 2018; Iets van Denver / Yellowstone / Rushmore.

Succes in deze leuke uitzoek tijd.

Pete
2013 Florida + Denver
2013 Michigan + Chicago
2014 Canada Zuid-Oost + VS Noord-Oost
2016 Route66 Chicago - St. Louis - vlucht - LV - LA
2017 Noord-West
2018 Midden-Noord
2019 Deep South + Glacier NP + Waterton
2020 Alaska of Zuid Oost (ging niet door)
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door Almere vak V »

Gezien de tijd van je reis zou ik ook via Portland gaan. Dat garandeert helemaal niks, maar de kans dat je iets minder sneeuw hebt is aanwezig. Voor je beeld, wij zaten begin mei van dit jaar nog in een ziedende sneeuwstorm op Mnt Hood. Terwijl we 4 dagen later in Seattle in een korte broek liepen in ruim 25 graden. Dus wie het weet mag het zeggen...

Dan het hier aangedragen onderwerp zwervers. Helaas loop je die in Amerika overal tegen het lijf. In de ene stad worden ze wat meer geweerd uit de binnensteden of bij de toeristische attracties. Hoe later het wordt, des te meer je er zult zien. Ook als je bij een evenement vandaan komt zul je er meer zien dan anders. Als wij na de Blazers (Portland) of Seahawks (Seattle) teruglopen naar de auto komen we altijd zwervers tegen. Maar meestal heb je er geen last van. Ze liggen in een portiek, in een park of ergens onder een snelweg/viaduct. Wij zijn tenminste nog nooit lastig gevallen.

Verder deel ik mn lijstje wat ik hier wel vaker gebruik. Kijk maar of er iets voor je tussenzit.

Oregon:
- Columbia River Gorge. Absolute must. Dan kom je ook meteen langs Multnomah Falls. Neem even de tijd om het verhaal over de trouwerij te lezen. Rij vandaaruit door naar John Day Fossil Beds.
- Als je echt door wilt rijden kan je ook nog naar Hells Canyon rijden. Ligt wel tegen de grens van Idaho aan. Diepste canyon van de US.
- Mocht je een boekenwurm zijn. Of gewoon belachelijk veel boeken willen zien. Powells Bookstore in Portland. Grootste boekenwinkel ter wereld.
- Mocht je hiervan honger krijgen. Je breekt je nek over de Foodtrucks in Portland. Top om er een paar te proberen. Kleine hapjes voor een paar dollar. Je blijft proberen en dus eten...
- Ook in Portland, de Japanse tuinen. Erg mooi om te zien.
- De Pacific kust in Oregon is adembenemend. Rij gewoon langs de US101 naar beneden of naar boven net wat je wilt. De Coast trail. Stadjes als Depoe Bay en Newport geven je het gevoel terug in de tijd te gaan. Als je van vis of krab houdt moet je hier zijn. Bizar lekker en onvoorstelbaar groot.
- Ook kan je hier opstappen voor walvissafari's. Bizar om te zien hoe groot die beesten zijn.
- Mocht je de 101 doen, dan zijn er diverse parkeerplaatsen voor een adembenemend uitzocht. Maar vaak staan er ook vrijwillgers om walvissen te tellen. Zij weten je precies uit te leggen waar je op moet letten. Ook killerwhales en zeeleeuwen kun je zo zien.
- Mocht je naar een strand willen, Cannon Beach!! Vergaap je aan Haystack Rock. En mocht het laat worden geniet van de ondergaande zon en maak een kampvuur op het strand.
- Mocht je bij Lincoln City in de buurt komen. In augustus en september houden ze daar met grote regelmaat vliegerfestivals. Klink heel kinderachtig. Maar de "vliegertjes" zijn zeker niet van dat formaat.
- Mount Hood National park ook erg leuk om te doen. Zoals ze zelf zeggen, je kunt hier 11 maanden per jaar skiën. Alleen in augustus is het wat papperig.
- Silver Falls Parc. Parc wat bijna niemand kent. Maar je kunt hier uren dwalen van de ene naar de andere waterval zonder iemand tegen te komen.
- Oregon wordt de Green State genoemd. Neem een kijkje bij de Oregon Dunes en je staat toch echt aan het begin van een woestijn.
- Crater lake hoef ik niks over te vertellen. Fantastische plek waar je jezelf dagen kunt vergapen aan het uitzicht en aan de kleur blauw.
- Oregon Prehistoric Gardens. Leuk om te doen met de dino's. Mijn jongste dacht dat ze in Jurassic Parc terecht was gekomen.
- Ook leuk voor kinderen, Shaniko. Een soort van Wild West Gohst town.
- Eugene, echt universiteits stadje. Lijkt één grote campus. Zeker als de Ducks spelen één groot feest.
- Mocht je van shoppen houden. Rondom Portland breek je je nek over shopping malls. Wil je van je geld af dan moet je op Washington Square zijn of in het Clackamass Town Centre. Ben je iets zuiniger op je centjes. Rijd dan over de I5 naar het zuiden en bij Woodburn vind je een belachelijk grote Outletmall.

Washington State:
- Seattle is een geweldige stad. Heeft een aparte vibe die ik in geen enkele andere stad in de US ben tegen gekomen. Muziekscene is er heel groot en je kan er fantastisch eten.
- Maar je hebt ook gewoon leuke uitjes. Pike Place Market is erg grappig om een keer te doen. Net als de Space Needle.
- Als je nog niet lang genoeg in het vliegtuig hebt gezeten is het Boeing Museum wellicht iets voor je.
- Maar wat voor mij Seattle echt speciaal maakt zijn de Seahawks. Mocht je geld te veel hebben en een paar oordopjes (geen geintje...) vanaf tweede week september begint het NFL seizoen. Je weet niet wat je overkomt. Mocht je iets minder te besteden hebben en wat relaxter naar een wedstrijdje willen kijken. Dan zijn de Mariners een aanrader. Relaxed een beetje honkbal kijken, hapje eten en beetje ouwehoeren. Niet voor niets de favourite pass time in de US.
- Ook kan je naar een collegewedstrijd gaan. Vergis je hier niet in. Zowel in Oregon als in Washington beschikken ze over de beste teams van het land. Stadions zijn standaard uitverkocht. Prijzen van kaartjes gaan daar al vlug over de $100.
- Olympic National Parc is ook een aanrader, net als het Hoh Rain Forest.
- Een mooie route om te rijden is de North Cascades Highway. Al moet ik zeggen er zijn zoveel mooie routes.
- Hetzelfde geldt voor de bergen Mount Rainier is geweldig. Maar zo zijn er wel meer bergen die top zijn.
- Wel apart vind ik Mount St Helens. Blijft een bizar gezicht dat je gewoon echt kunt zien dat de top er finaal is afgerukt.
- Ook mooi Shoqualmie Falls. Bekend van Twin Peaks.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Er zijn zoveel mooie plekken in Washington en Oregon. Al die keren dat ik er nu al geweest ben verveel ik me nooit. Vergis je niet in de afstanden. Sommige plekken zijn echt heel erg afgelegen en niet altijd even goed bereikbaar. Het is niet dat je er even met de Highway naartoe zoeft en weer terug. Oftwel, Take your time, enjoy, and come back...

Mocht je vragen hebben? Laat maar horen!
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

Hallo allen,

Bedankt tot dusver voor de reacties, absoluut bruikbaar en gewaardeerd! Als ik iets meer tijd heb zal ik er dieper op ingaan.
Het schema is wat uitgebreid na wat (annuleerbare) boekingen (in met name Grand Teton NP, Yellowstone NP en Glacier NP) en conceptideeën over de totale reis, uiteraard work in progress:

Dagen:
1: Vliegen van Amsterdam Schiphol naar Seattle Tacoma, aankomst 11:25 lokale tijd
2: Seattle
3: Seattle
4: Seattle - Port Angeles (Olympic NP)
5: Port Angeles - Forks - Aberdeen (Olympic NP)
6: Aberdeen - Mount St Helens - Portland
7: Portland (Hair Of The Dog Brewery)
8: Portland
9: Portland omgeving (Multnomah Falls, Hood River)
10: Portland omgeving (Columbia River Gorge, Mount Hood)
11: Portland - Eugene - Bend (of via Madras, Historic Columbia River Highway?)
12: Bend - John Day Fossil Beds - John Day
13: John Day - Boise
14: Boise - Sawtooth NF
15: Sawtooth NF - Craters Of The Moon - Idaho Falls - Jackson
16: Jackson - Colter Bay Village (Grand Teton NP)
17: Colter Bay Village (Grand Teton NP) - Grant Village (Yellowstone NP)
18: Grant Village (Yellowstone NP) - Canyon Lodge (Yellowstone NP)
19: Canyon Lodge (Yellowstone NP) - Mammoth Hot Springs (Yellowstone NP)
20: Mammoth Hot Springs (Yellowstone NP) - Helena
21: Helena - Swiftcurrent (Glacier NP)
22: Glacier NP
23: Swiftcurrent (Glacier NP) - Kalispell (via Going-to-the-sun Road indien open)
24: Kalispell - Spokane
25: Spokane - Diablo Lake (North Cascades NP)
26: Diablo Lake - Everett (North Cascades NP)
27: Everett - Snoqualmie Falls - Mount Rainier NP
28: Mount Rainier NP
29: Mount Rainier NP - Seattle
30: Seattle
31: Vliegen van Seattle Tacoma naar Amsterdam Schiphol, vertrek 17:41 lokale tijd

Graag jullie op- en aanmerkingen op de route tot nu toe.
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

Pistolpete schreef:Hoi Richard,


Ik heb wat kleine tips voor je. De 'grote' tips zijn andere forumleden met meer reiservaring in US meer geschikt.

Wij zijn in 2017 van San F naar Seattle geroad tript.

Portland vonden wij tegenvallen. Heeeeeeel veel zwervers. Ik heb het mooie van de stad niet kunnen ontdekken. Wij zijn overigens geen muziek fanaten.

Seattle is een leuke stad. 3 dagen zonder natuur was voor ons voldoende; space needle, Boeing, Pike place, Duck tour en een beetje shoptijd.

Als je nog iets wilt weten over Orca tours, kan ik je ook nog wel wat suggesties/ervaring geven.

Ik ga me verdiepen op het forum voor onze reis in 2018; Iets van Denver / Yellowstone / Rushmore.

Succes in deze leuke uitzoek tijd.

Pete
Hallo Pete,

In Portland moet ik mij nog verder verdiepen. Ik heb een aantal must-sees / must-do's daar maar vraag mij af hoeveel dagen genoeg zijn. Voor de omgeving wil ik goed de tijd nemen, meer dan voor de stad. Aangaande zwervers: Dit is helaas deel van elke Amerikaanse stad, in de ene erger dan de andere. Graag verneem ik je suggesties / ervaring met orca tours. Vorig jaar in Monterey hebben we een whale watch tour gedaan maar toen geen orca's gezien. We gaan graag op herhaling.
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

ingrid14 schreef:Ik zou ook kijken om eerst richting Portland te gaan om zo later in Yellowstone en Glacier te zijn.

Het stuk Yellowstone-Glacier-North Cascades-Seattle deden wij vorige zomer.
In 2016 gingen we van Seattle naar SF (onderweg Olympic, Mt Rainier, Mt St Helens, Portland, Columbia River Gorge)
Misschien heb je iets aan onze blogs.

Volgende zomer gaan we weer die kant op. Rondje Seattle met weer North Cascades en Glacier.
Dit is mijn topic viewtopic.php?f=8&t=68525&p=1142474#p1142474
(ik heb zojuist onze definitieve route geplaatst)

Groetjes,

Ingrid
Hallo Ingrid,

Jullie blogs ben ik met plezier aan het lezen, heel bruikbaar!
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

Almere vak V schreef:Gezien de tijd van je reis zou ik ook via Portland gaan. Dat garandeert helemaal niks, maar de kans dat je iets minder sneeuw hebt is aanwezig. Voor je beeld, wij zaten begin mei van dit jaar nog in een ziedende sneeuwstorm op Mnt Hood. Terwijl we 4 dagen later in Seattle in een korte broek liepen in ruim 25 graden. Dus wie het weet mag het zeggen...

Dan het hier aangedragen onderwerp zwervers. Helaas loop je die in Amerika overal tegen het lijf. In de ene stad worden ze wat meer geweerd uit de binnensteden of bij de toeristische attracties. Hoe later het wordt, des te meer je er zult zien. Ook als je bij een evenement vandaan komt zul je er meer zien dan anders. Als wij na de Blazers (Portland) of Seahawks (Seattle) teruglopen naar de auto komen we altijd zwervers tegen. Maar meestal heb je er geen last van. Ze liggen in een portiek, in een park of ergens onder een snelweg/viaduct. Wij zijn tenminste nog nooit lastig gevallen.
Hallo Almere vak V (bij gebrek aan een echte naam :wink: ),

De lijst heb ik even uit de quote geknipt maar heb ik vaker voorbij zien komen in andere topics. Ik ga zeker gebruik maken van je suggesties, bedankt. Zoals hierboven gezegd zijn zwervers onderdeel van elke Amerikaanse stad. We zijn er inmiddels "aan gewend" en het is vooral voor die mensen zelf heel triest / vervelend om zo te moeten leven. Onze ervaring is ook dat je er geen last van hebt en veel welgesteldere Amerikanen helpen een handje (financieel of qua voeding), dat vond ik mooi om te zien. Het leven in Amerika is gewoonweg harder dan wij hier in NL gewend zijn.
Gebruikersavatar
Pistolpete
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 11 dec 2015, 11:28
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door Pistolpete »

Hoi Richard,


Wij hebben de orca watching vanuit Anacortes gedaan. Daar vandaan ga je eerst met een ferry naar Friday Harbor op San Juan Island. Die ferry is al leuk en wij hadden heerlijk rustig weer in jul/aug. Tijdens de ferry kun je al orcas en eagles zien met wat geluk. Tocht duurt een dik uur naar ik meen. In de vertrekhal van de ferry liggen al veel flyers van aanbieders van tours.

Wij hadden vooraf al geboekt(aan te raden in het hoogseizoen) bij Western Prince en dan in zo'n kleine Zodiac. Heerlijk rustig water en die boten hebben contact met elkaar zodat ze snel naar de orcas varen. Volgens mij kan het niet missen dat je ze ziet, want het zijn orcas die daar 'vast' in het gebied leven. Ze hebben ook namen voor de orcas en zijn herkenbaar aan vorm van de rugvin oa. Erg gaaf en we hebben er veel gezien. Jammer dat ze niet dichtbij mogen komen.

Een alternatief is een tocht vanuit b.v. Port Angeles, een plaats boven Olympic NP. Echter kwam onze keuze beter uit qua route die we hadden.

Als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel,

Pete

richardcore schreef:
Pistolpete schreef:Hoi Richard,


Ik heb wat kleine tips voor je. De 'grote' tips zijn andere forumleden met meer reiservaring in US meer geschikt.

Wij zijn in 2017 van San F naar Seattle geroad tript.

Portland vonden wij tegenvallen. Heeeeeeel veel zwervers. Ik heb het mooie van de stad niet kunnen ontdekken. Wij zijn overigens geen muziek fanaten.

Seattle is een leuke stad. 3 dagen zonder natuur was voor ons voldoende; space needle, Boeing, Pike place, Duck tour en een beetje shoptijd.

Als je nog iets wilt weten over Orca tours, kan ik je ook nog wel wat suggesties/ervaring geven.

Ik ga me verdiepen op het forum voor onze reis in 2018; Iets van Denver / Yellowstone / Rushmore.

Succes in deze leuke uitzoek tijd.

Pete
Hallo Pete,

In Portland moet ik mij nog verder verdiepen. Ik heb een aantal must-sees / must-do's daar maar vraag mij af hoeveel dagen genoeg zijn. Voor de omgeving wil ik goed de tijd nemen, meer dan voor de stad. Aangaande zwervers: Dit is helaas deel van elke Amerikaanse stad, in de ene erger dan de andere. Graag verneem ik je suggesties / ervaring met orca tours. Vorig jaar in Monterey hebben we een whale watch tour gedaan maar toen geen orca's gezien. We gaan graag op herhaling.
2013 Florida + Denver
2013 Michigan + Chicago
2014 Canada Zuid-Oost + VS Noord-Oost
2016 Route66 Chicago - St. Louis - vlucht - LV - LA
2017 Noord-West
2018 Midden-Noord
2019 Deep South + Glacier NP + Waterton
2020 Alaska of Zuid Oost (ging niet door)
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door Almere vak V »

Tsja, Amerika blijft het land van de onbegrensde mogelijkheden. Maar voor niks gaat daar echt alleen de zon maar op. Ook zijn de kansen daar zeker niet voor iedereen gelijk. Als je vanuit een bepaalde omgeving of cultuur komt zul je de ballen uit de broek moeten werken om ergens te komen. Natuurlijk kennen we allemaal de succesverhalen. Die zijn geweldig om te lezen of om te zien. Maar helaas is er ook de andere kant.

Ik kom voor mijn werk soms meerdere keren per maand in Amerika. En heb daar inmiddels vele vrienden gemaakt. Gezien mijn werk zijn dat bijna altijd mensen die het gemaakt hebben of op het punt staan om het te maken. En dan komt het aan op keuzes maken. Die keuzes zijn (waren) in Nederland veel beter gereguleerd en beter begeleid. Aan de hand van die keuzes zie je vaak de opvoeding en/of achtergrond (of het gebrek er aan...) terug.

Als gezin brengen we bijna alle vakanties door in Amerika. Bijna altijd verblijven we bij vrienden. Inmiddels is dat een vaste groep geworden. Waar ook mijn vrouw en dochters zich thuis voelen. Soms zitten daar ook zakelijke beleefdheidsbezoekjes tussen. Komen we in huizen terecht waarvan de hal al twee keer zo groot is als ons eigen huis. Of komen we juist ergens terecht in een achterstandswijk in Oakland omdat de moeder van mijn relatie me wil bedanken voor alle goede zorgen.

En dan zijn de verschillen enorm! Als het aan mij dochters en mijzelf ligt dan verhuizen we vandaag nog naar Amerika. Maar voor mijn vrouw zijn die verschillen de reden om de overstap niet te maken. Al worden die verschillen in Nederland ook steeds groter en zijn wij al lang niet meer de verzorgingsstaat die we ooit waren. Binnen nu en 25 jaar ben ik er van overtuigd dat ons sociale stelsel net zo mager is als in Amerika, dat we eenzelfde claimcultuur krijgen als die daar heerst. Alleen betalen we 3 keer zoveel belasting.

Maar volgens mij dwalen we af en moeten we het vooral over jullie reis hebben!! Op dag 11 willen naar Bend. Hoezeer ik jullie ook langs Eugene wil laten rijden. Schitterend universiteitsstadje, waar de Oregon Ducks spelen zou ik jullie absoluut de Columbia River Highway aanraden!! Als je dan de afslag bij Hood River pakt rij je dwars door het Mount Hood National Forest naar Bend. Fantastische route!
Gebruikersavatar
Sandra71
Amerikafan
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 apr 2014, 15:20
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door Sandra71 »

Hoi Richard,

Een paar overlappingen met onze reis vanuit Portland in 2014.
Wij namen een stuk Canada mee toen, maar ik zie Bend, Glacier NP en Yellowstone ook in jouw planning staan, die hebben wij toen ook meegepakt.
Wij zijn bijna niet in Portland zelf geweest, maar we zijn de eerste rijdag gelijk via o.a. Multnomah Falls richting Bend gereden.
Misschien heb je wat aan ons verslag van 2014.

Veel plezier met verder plannen van je mooie reis!
Groetjes Sandra
___________________
USA/Canada:
1994/1995/2001/2008/2012/2014/2015/2018
Reisverslagen:
http://www.santravel.nl/reisverslagen/
Youtube:https://www.youtube.com/channel/UCS9pDl ... us3dSwWpmw
Instagram: @santravel.nl
___________________
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

Hallo Sandra,

Ik ga in je reisverslagen duiken, bedankt!

Almere vak V,

Bedankt voor je inkijk! Zeker interessant. Dat we hier in NL ons sociale stelsel afbouwen tot aan het Amerikaanse niveau vind ik een slechte ontwikkeling. De verschillen in Amerika zijn zoals je zegt erg groot en is overheidsbemoeienis op een aantal vlakken veel minder dan in NL. Mede daardoor betalen zij daar ook veel minder belasting. Dat lijkt gunstig maar alles wordt op deze manier bepaald door geld. Heb je het? Prima, zeer waarschijnlijk hard voor gewerkt en het maakt het leven makkelijker. Heb je het om één of andere reden niet (alleen hard werken is echt niet genoeg) dan zoek je het maar uit. Een sociaal vangnet vanuit de federale overheid is er niet. Op lokaal niveau zie je wel veel sociale initiatieven en de sense of community is er veel groter dan in NL. Daar kunnen we dan weer heel veel van leren.

Ik ga nu voor de vijfde keer naar Amerika waarvan voor de vierde keer op vakantie. Als vakantieland is het geweldig en fascinerend. De eerste paar keren vond ik die Amerikanen ook maar raar volk: Altijd een praatje willen maken en geïnteresseerd zijn als ze een vreemde taal horen. Dat was ik niet gewend, zeker niet in NL. Eerst denk je dat het onoprecht is en dat men iets van je wil (in een winkel of pretpark begrijp ik dat ook wel) maar het gebeurt overal! Je maakt heel snel contact en men is altijd bereid hulp te bieden. Gewoonweg ontzettend vriendelijk volk over het algemeen.

Terug naar de reis: De Historic Columbia River Highway gaat er sowieso op, Eugene slaan we dan over maar ik verwacht dat we in de toekomst nog wel een keer terugkomen in de regio Northern California / Oregon. Een dag minder Portland (stad) waarschijnlijk en een dag meer Seattle. Verder ben ik nog aan het puzzelen.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door kalaman »

Je kan heel wat info vinden in onze diverse blogs over deze regio: https://kalamantravel.com/blog

Of via de indexpagina kan je gericht gaan zoeken: http://kalamanindex.blogspot.be/, zowel per park/stad/bezienswaardigheid als per staat.
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

Dank kalaman! Ik ga je blog checken!

Nog even een vraag over Memorial Day (maandag 28 mei) en Memorial Day Weekend (zaterdag 26 en zondag 27 mei). Van vrijdag 25 mei tot 28 mei verblijven wij in Seattle. Maandag 28 mei wil ik in de ochtend de huurauto ophalen om vervolgens naar Olympic NP te rijden (Port Angeles). Uiteraard verwacht ik extra drukte in deze periode aangezien het een Federal Holiday is en veel Amerikanen vrij zijn en eropuit trekken.

Moet ik nog met andere zaken rekening houden?
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

Update v.w.b. de route, zie onderstaand. Iets meer tijd genomen voor Olympic NP. De route vanaf Bend naar Jackson (Grand Teton NP) is nog niet vastgelegd, dat houd ik denk ik zo om flexibel te blijven. Na Glacier NP twijfel ik, of verder richting Banff NP en Jasper NP of eerder naar het westen via Spokane. Vancouver is een zekerheid, mijn broer en ouders zijn hier zeer enthousiast over. Graag jullie mening!

Dagen:
1: Vliegen van Amsterdam Schiphol naar Seattle Tacoma, aankomst 11:25 lokale tijd
2: Seattle
3: Seattle
4: Seattle - Port Angeles (Olympic NP)
5: Port Angeles - Forks (Olympic NP)
6: Forks - Aberdeen (Olympic NP)
7: Aberdeen - Mount St Helens - Portland
8: Portland
9: Portland
10: Portland - Hood River (Columbia River Gorge, Historic Columbia River Highway)
11: Hood River - Madras - Bend (Mount Hood)
12: Bend - John Day Fossil Beds - John Day
13: John Day - Boise
14: Boise - Sawtooth NF
15: Sawtooth NF - Craters Of The Moon - Idaho Falls - Jackson
16: Jackson - Colter Bay Village (Grand Teton NP)
17: Colter Bay Village (Grand Teton NP) - Grant Village (Yellowstone NP)
18: Grant Village (Yellowstone NP) - Canyon Lodge (Yellowstone NP)
19: Canyon Lodge (Yellowstone NP) - Mammoth Hot Springs (Yellowstone NP)
20: Mammoth Hot Springs (Yellowstone NP) - Helena
21: Helena - Swiftcurrent (Glacier NP)
22: Glacier NP
23: Swiftcurrent (Glacier NP) - Kalispell (via Going-to-the-sun Road indien open) OF Swiftcurrent - Banff NP
24: Kalispell - Spokane OF Banff NP - Jasper NP
25: Spokane - Diablo Lake (North Cascades NP) OF Jasper NP - Wells Gray Provincial Park
26: Diablo Lake - Vancouver (North Cascades NP) OF Wells Gray Provincial Park - Vancouver
27: Vancouver
28: Vancouver
29: Vancouver - Mount Rainier NP
30: Mount Rainier NP
31: Vliegen van Seattle Tacoma naar Amsterdam Schiphol, vertrek 17:41 lokale tijd
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door Martin & Marianne »

Hebben jullie al iets vastgelegd in Yellowstone? Als het lukt zou ik ook een overnachting bij Old Faithful proberen. Je hebt dan de gelegenheid om in de rustige uren de geisers te bezoeken.

Marianne
richardcore
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 10 jan 2018, 09:09
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door richardcore »

Hallo Marianne,

Dit is al vastgelegd in Yellowstone:

17: Colter Bay Village (Grand Teton NP) - Grant Village (Yellowstone NP)
18: Grant Village (Yellowstone NP) - Canyon Lodge (Yellowstone NP)
19: Canyon Lodge (Yellowstone NP) - Mammoth Hot Springs (Yellowstone NP)

Lodging rond Old Faithful zat al vol maar dat blijf ik proberen als eventuele vervanger voor de boeking in Grant Village.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis richardcore: Reisadvies gevraagd voor Seattle - Seattle (Glacier, Yellowstone, Grand Teton, Boise, Portland)

Bericht door Martin & Marianne »

Voor die eerste nacht zou OF inderdaad wel gunstig liggen. Er zijn vaak annuleringen, dus check het regelmatig.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer