Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Yesse: Seattle - Seattle

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Yesse
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Yesse: Seattle - Seattle

Bericht door Yesse »

Hi allemaal,

Wij gaan van do 26 april t/m do 17 mei een rondreis maken door het Noordwesten. Ik heb al een aantal reisverslagen gelezen en we hebben ons al bij gelezen over de verschillende mogelijkheden in het gebied. 1 "probleempje": er is veel te veel te zien. Maar dat is in Amerika volgens mij standaard dus dat hadden we al ingecalculeerd. Maar nu hebben we wel jullie hulp nodig om mee te helpen wat de must-sees zijn en wat dan het verstandigst is.

Onze globale reisplanning is nog heel leeg maar ik heb echt heel veel moeite met hem vullen. We komen aan om 16:00 uur lokale tijd en huren een SUV bij Alamo op het vliegveld. Uiteindelijk vliegen we om 17:00 uur op 17 mei weer terug vanaf Sea-Tac waar we de SUV weer inleveren. We willen in ieder geval richting Yellowstone en daar 2-3 dagen blijven. Maar verder twijfelen we dus heel erg over welke delen we mee zullen pakken. Excuses dat we jullie hulp zó vroeg al inschakelen. Ik heb geprobeerd soortgelijke reizen te vinden maar de meesten van jullie rijden door naar beneden of juist naar boven (hoewel we een klein stukje Canada meepakken ook leuk vinden).

-Doen we Olympic NP of is dat te veel uit de richting?
-Gezien de tijd van het jaar: beginnen we door eerst zuidelijker te rijden en bewaren we het echte noorden tot het einde of maken die 2 weken ook niet uit en kunnen we beter bovenlangs gaan?
-Welke must-sees moeten we niet missen?
-Wat is een logische route richting Yellowstone?

De planning die ik met jullie hulp wil invullen
Dag 1: aankomst 16:00 uur Sea-Tac
Dag 2:
Dag 3:
Dag 4:
Dag 5:
Dag 6:
Dag 7:
Dag 8:
Dag 9:
Dag 10:
Dag 11:
Dag 12:
Dag 13:
Dag 14:
Dag 15:
Dag 16:
Dag 17:
Dag 18:
Dag 19:
Dag 20:
Dag 21:
Dag 22: vertrek 17:00 uur Sea-Tac

We houden vooral van natuur en vinden steden leuk als er een goed museum of iets te doen is.
Laatst gewijzigd door Yesse op 04 jan 2018, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Reis Yesse - Seattle - Seattle

Bericht door Mrvanilla »

Mooie plannen! Houdt er rekening mee dat het noordwesten pas een late zomer kent. Op zich niet erg, als je je maar bewust bent dat je nog veel sneeuw, afgesloten wegen/trails en onstuimig weer zult tegenkomen. Afgelopen jaar waren wij in juni in dat gebied en we zagen erg veel sneeuw, met name in parken als Crater Lake en Mt Rainier.

De vraag is dus: wat wil je!? Wij kunnen dat niet voor je bepalen. Wil je een stuk van de Oregon Coast meepakken, juist een stuk van Canada, vind je Bend interessant of juist de Colombia River Gorge? Wil je een stad als Portland bezoeken etc.

Olympic NP is prima in te passen, al zul je met het Hurricane Ridge gedeelte mazzel moeten hebben.

Vergeet naast Yellowstone niet het nabij gelegen Grand Teton NP; schitterend park.
Groetjes,
Daniel
Yesse
Amerika-ontdekker

Bericht door Yesse »

We zijn ons bewust van de sneeuw en willen daarom ook niet te grootse plannen maken en boeken we de hotels pas in het land zelf (dan kunnen we altijd nog een alternatieve route rijden)

We willen eigenlijk een hoop en weten dat we het niet kunnen combineren. Het nadeel is dat we op dit moment door de bomen het bos niet meer zien. We hebben slechts 1 must en dat is Yellowstone. Ik heb al gezien dat de Colombia River Gorge een mooie route is tussen het westen en Yellowstone.

Eigenlijk zijn we op zoek naar bepaalde hot-spots tussen onze twee zekerheden in zodat we wat beter kunnen gaan puzzelen wat we wel/niet kunnen doen. Of mensen die een soortgelijke route hebben gereden die een verslag of blog hebben gemaakt die we erbij kunnen pakken.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Voor Yellowstone en een mogelijke route tussen Yellowstone/Grand Teton en Oregon kun je eens in ons 2015-verslag kijken.
Kijk ook eens op www.nps.gov/yell om te zien welke wegen er in mei open zijn en welke nog niet. Je kunt daar ook zien welke voorzieningen wanneer open gaan.
Ik denk dat het wel handig is om in Yellowstone iets vast te leggen. zie voor de mogelijkheden www.yellowstonenationalparklodges.com.

Marianne
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Heb een lijstje wat ik hier wel vaker gebruik. Daar staan in ieder geval een aantal diverse zaken in. Het voordeel wat je hebt is dat je al hebt onderkend dat het grootste probleem is dat er veel te veel te zien is. Als dat maar helder voor je is dan weet je dat je keuzes moet maken en niet als een gesjeesde toerist door het gebied moet vliegen. Daar is het NoordWesten ook iets te relaxed voor.

Oregon:
- Columbia River Gorge. Absolute must. Dan kom je ook meteen langs Multnomah Falls. Neem even de tijd om het verhaal over de trouwerij te lezen. Rij vandaaruit door naar John Day Fossil Beds.
- Als je echt door wilt rijden kan je ook nog naar Hells Canyon rijden. Ligt wel tegen de grens van Idaho aan. Diepste canyon van de US.
- Mocht je een boekenwurm zijn. Of gewoon belachelijk veel boeken willen zien. Powells Bookstore in Portland. Grootste boekenwinkel ter wereld.
- Mocht je hiervan honger krijgen. Je breekt je nek over de Foodtrucks in Portland. Top om er een paar te proberen. Kleine hapjes voor een paar dollar. Je blijft proberen en dus eten...
- Ook in Portland, de Japanse tuinen. Erg mooi om te zien.
- De Pacific kust in Oregon is adembenemend. Rij gewoon langs de US101 naar beneden of naar boven net wat je wilt. De Coast trail. Stadjes als Depoe Bay en Newport geven je het gevoel terug in de tijd te gaan. Als je van vis of krab houdt moet je hier zijn. Bizar lekker en onvoorstelbaar groot.
- Ook kan je hier opstappen voor walvissafari's. Bizar om te zien hoe groot die beesten zijn.
- Mocht je de 101 doen, dan zijn er diverse parkeerplaatsen voor een adembenemend uitzocht. Maar vaak staan er ook vrijwillgers om walvissen te tellen. Zij weten je precies uit te leggen waar je op moet letten. Ook killerwhales en zeeleeuwen kun je zo zien.
- Mocht je naar een strand willen, Cannon Beach!! Vergaap je aan Haystack Rock. En mocht het laat worden geniet van de ondergaande zon en maak een kampvuur op het strand.
- Mocht je bij Lincoln City in de buurt komen. In augustus en september houden ze daar met grote regelmaat vliegerfestivals. Klink heel kinderachtig. Maar de "vliegertjes" zijn zeker niet van dat formaat.
- Mount Hood National park ook erg leuk om te doen. Zoals ze zelf zeggen, je kunt hier 11 maanden per jaar skiën. Alleen in augustus is het wat papperig.
- Silver Falls Parc. Parc wat bijna niemand kent. Maar je kunt hier uren dwalen van de ene naar de andere waterval zonder iemand tegen te komen.
- Oregon wordt de Green State genoemd. Neem een kijkje bij de Oregon Dunes en je staat toch echt aan het begin van een woestijn.
- Crater lake hoef ik niks over te vertellen. Fantastische plek waar je jezelf dagen kunt vergapen aan het uitzicht en aan de kleur blauw.
- Oregon Prehistoric Gardens. Leuk om te doen met de dino's. Mijn jongste dacht dat ze in Jurassic Parc terecht was gekomen.
- Ook leuk voor kinderen, Shaniko. Een soort van Wild West Gohst town.
- Eugene, echt universiteits stadje. Lijkt één grote campus. Zeker als de Ducks spelen één groot feest.
- Mocht je van shoppen houden. Rondom Portland breek je je nek over shopping malls. Wil je van je geld af dan moet je op Washington Square zijn of in het Clackamass Town Centre. Ben je iets zuiniger op je centjes. Rijd dan over de I5 naar het zuiden en bij Woodburn vind je een belachelijk grote Outletmall.

Washington State:
- Seattle is een geweldige stad. Heeft een aparte vibe die ik in geen enkele andere stad in de US ben tegen gekomen. Muziekscene is er heel groot en je kan er fantastisch eten.
- Maar je hebt ook gewoon leuke uitjes. Pike Place Market is erg grappig om een keer te doen. Net als de Space Needle.
- Als je nog niet lang genoeg in het vliegtuig hebt gezeten is het Boeing Museum wellicht iets voor je.
- Maar wat voor mij Seattle echt speciaal maakt zijn de Seahawks. Mocht je geld te veel hebben en een paar oordopjes (geen geintje...) vanaf tweede week september begint het NFL seizoen. Je weet niet wat je overkomt. Mocht je iets minder te besteden hebben en wat relaxter naar een wedstrijdje willen kijken. Dan zijn de Mariners een aanrader. Relaxed een beetje honkbal kijken, hapje eten en beetje ouwehoeren. Niet voor niets de favourite pass time in de US.
- Ook kan je naar een collegewedstrijd gaan. Vergis je hier niet in. Zowel in Oregon als in Washington beschikken ze over de beste teams van het land. Stadions zijn standaard uitverkocht. Prijzen van kaartjes gaan daar al vlug over de $100.
- Olympic National Parc is ook een aanrader, net als het Hoh Rain Forest.
- Een mooie route om te rijden is de North Cascades Highway. Al moet ik zeggen er zijn zoveel mooie routes.
- Hetzelfde geldt voor de bergen Mount Rainier is geweldig. Maar zo zijn er wel meer bergen die top zijn.
- Wel apart vind ik Mount St Helens. Blijft een bizar gezicht dat je gewoon echt kunt zien dat de top er finaal is afgerukt.
- Ook mooi Shoqualmie Falls. Bekend van Twin Peaks.

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. Er zijn zoveel mooie plekken in Washington en Oregon. Al die keren dat ik er nu al geweest ben verveel ik me nooit. Vergis je niet in de afstanden. Sommige plekken zijn echt heel erg afgelegen en niet altijd even goed bereikbaar. Het is niet dat je er even met de Highway naartoe zoeft en weer terug. Oftwel, Take your time, enjoy, and come back...

Mocht je vragen hebben? Laat maar horen!
theborgh
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Re: Reis Yesse: Seattle - Seattle

Bericht door theborgh »

Zomaar een voorbeeld van de sneeuw, 22 mei 2017 huricane ridge Olympic NP Afbeelding
Yesse
Amerika-ontdekker

Bericht door Yesse »

Almere vak V schreef:Heb een lijstje wat ik hier wel vaker gebruik. Daar staan in ieder geval een aantal diverse zaken in.
Wow super! Dit geeft een mooi start punt voor de rest van de reis.

En die foto van de sneeuw, gaaf! Al zit je er natuurlijk liever niet middenin ;)
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Yesse: Seattle - Seattle

Bericht door Frans H »

Zoals hier al eerder geschreven moet je goed kijken of de doorgaande wegen in Yellostone al open zijn. De kans bestaat / een en ander afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw die gevallen is en/of nog valt ! / dat dit heel moeilijk wordt. Ik ben in 2014 in mei geweest en toen lag er nog veel sneeuw en waren de wegen in Yellowstone NP net open. Accommodatie buiten het park zal wel lukken. In het park is de kans niet zo groot. Ik zou Yellowstone NP een andere keer doen in de periode eind mei ~september.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer