Reis Fienemien: Alaska 2018.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Fienemien
Amerika-ontdekker
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 jul 2012, 08:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Reis Fienemien: Alaska 2018.

Bericht door Fienemien »

Hallo iedereen,

Na een fantastische reis naar Hawaii deze zomer - met superveel tips via dit forum - waarvoor dank! - kriebelt het helemaal om een nieuwe reis voor 2018 te plannen!
Ondertussen zijn we 99% zeker dat het Alaska wordt!

Ik had vluchten via Iceland Air op het oog voor een voor ons aanvaardbare prijs.
Op de terugreis zouden we wel 2 tussenstops hebben: 1 in Seattle voor 1,5u en 1 in Keflavik voor 1,5u. Denken jullie dat dit voldoende is? Ik hanteer meestal het volgende: 2u voor LHR = ok, maar erbuiten liever 2,5-3,5u...

Over de route ben ik nog een beetje aan het brainstormen: we gaan 3 weken: deel Yukon erbij nemen ja of neen?
Hoe hard zouden jullie me aanraden ook Wrangel St Elias NP op te nemen in de route? Ik lees er enkel positieve dingen over, maar het vraagt wel wat gereis en geregel en het kost ook wel wat...
Ik ben me ook aan het inlezen in de vele reisverslagen van andere forumleden. Super bron van informatie!!

Als jullie tips, opmerkingen of whatever dan ook hebben, laat het maar weten!!

Veel groetjes!
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Alaska 2018

Bericht door ingrid14 »

Je zal geen spijt krijgen van een reis naar Alaska!

Met 3 weken zou ik me denk ik enkel tot Alaska beperken.

Voor mij zou Wrangell St Elias een MUST zijn.

Voor Keflavik is 1,5 u voldoende tijd voor een overstap maar ik twijfel over Seattle, die luchthaven is toch wel groter.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Alaska 2018

Bericht door Tipsy_1 »

Wrangell St Elias en Valdez zijn zeker musts!!!!!!!!!!
Kennicott lodge is een van mijn mooiste ervaringen ever
(zie ons 2016 verslag)
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Alaska 2018

Bericht door kalaman »

Volledig akkoord met bovenstaande posts (zie onze blogs) :thumbup: .

Ook eens bij Condor gekeken? Wij vlogen voor onze 2e Alaskareis met hen en waren heel tevreden. Rechtstreeks van Frankfurt naar Anchorage. Vooral op de terugweg is dat een groot pluspunt omdat je meer dan voldoende slaapuren hebt tijdens dergelijk lange vlucht.
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Alaska 2018

Bericht door Marco en Cindy »

Wij gaan volgend jaar ook naar Alaska. In eerste instantie was ons plan Alaska en de Yukon te combineren. Maar na het bijwonen van een aantal presentaties, het lezen van reisverslagen en tips hier op het forum toch besloten alleen naar Alaska te gaan. Wij gaan in juni. We gaan over twee weken eerst nog naar oost VS en Canada en daarna zal ik langzaam maar zeker wel aan ons roadbook beginnen, wat ook ik online aanmaak en bijhoudt. Dus je mag met ons gerust meelezen tegen die tijd. Laat maar weten, dan stuur ik je tegen die tijd wel een pb.

Voor de inspiratie hier het rondje wat wij gaan rijden:
Dag 1 Amsterdam - Anchorage
Dag 2 Anchorage - Seward
Dag 3 Seward - Kenai Boat Tour naar Kenai Fords NP
Dag 4 Seward - Homer
Dag 5 Homer (bear tour of omgeving Homer)
Dag 6 Homer - Kenai
Dag 7 Kenai - Wasilla of Palmer
Dag 8 Wasilla of Palmer - Valdez
Dag 9 Valdez (back up voor boot tour bij slecht weer in Seward)
Dag 10 Valdez - McCarthy (via McCarthy Road)
Dag 11 McCarthy Wrangel St Elias
Dag 12 McCarthy - Glenallen (via McCarthy Road)
Dag 13 Glenallen - Fairbanks
Dag 14 Fairbanks
Dag 15 Fairbanks - Healy
Dag 16 Healy
Dag 17 Healy
Dag 18 Healy - Talkneetna
Dag 19 Talkneetna - Anchorage
Dag 20 Anchorage - Amsterdam

Wij hebben trouwens alleen tussenstops op IJsland. Zowel heen als terug. Aangezien IJsland een soort hub is voor Iceland Air en ze niets anders doen ieders dag verwacht ik daar geen problemen. En Seattle is een binnenlandse vlucht dus in theorie zou dat ook best soepel moeten verlopen.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Alaska 2018

Bericht door Tipsy_1 »

Marco en Cindy,
ik zei dat je de boat tour in Valdez als back up neemt voor boat tour in Seward.
Nu hadden wij SUPER geluk want wij hadden bij beide tours schitterend weer met blauwe luchten. En toch beide tours gedaan en 2x genoten.
Ik zou ze gewoon dus lekker allebei boeken hoor.
ik zou zelfs niet kunnen kiezen. Bij beiden veel wildlife gezien; in Valdez meer soorten (ook orka's) maar in Seward de bultruggen nog better kunnen bekijken. En de gletsjer in Valdez vond ik nog indrukwekkender (Meares) maar in Seward was het landschap onder weg net iets afwisselender. :thumbup:

(ik zou zo weer willen vertrekken naar Alaska, zo zalig mooi...)
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Alaska 2018

Bericht door Marco en Cindy »

Hoi Tipsy_1,
Kan goed zijn dat we ze inderdaad beide boeken. Zeker als de prijzen meevallen. Het is nu nog een hele grove schets wat er staat. Zal straks vooral afhangen van de wat meer gedetailleerde dag planning. We houden het zeker in ons achterhoofd! :thumbup:
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Fienemien
Amerika-ontdekker
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 jul 2012, 08:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Alaska 2018

Bericht door Fienemien »

Hallo iedereen,

Bedankt al voor de vele replies!

Ok, de tip van enkel Alaska neem ik mee en de reclame voor Wrangel St Elias had ik ook verwacht, dus dat nemen we ook mee! :-)

Kalaman, ik heb gekeken op Condor.com en ze gaan voorlopig pas tot begin mei in hun boekingssysteem.
Ik heb vandaag contact gehad met Joker voor de vluchten en ga ze toch boeken, denk ik. Dan maar duimen dat 1,5 voldoende is voor Seattle.
Er was ook een optie voor 2u overstap in Seattle en 55' overstap in Keflavik, maar dat laatste vind ik echt te krap...
Het komt op net geen €1000 pp, dus dat vind ik wel goed betaalbaar voor onze periode.

Marco & Cindy, absoluut geïnteresseerd in jullie detailplanning binnenkort! :-)

Ik post mijn routeplan ook een dezer

Bedankt iedereen!
Fienemien
Amerika-ontdekker
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 jul 2012, 08:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Alaska 2018

Bericht door Fienemien »

Nog een vraagje:
The Milepost die jullie kochten, was dat die van 2015 of 2017?
Die eerste kost bijna 3x zoveel. Is wellicht dikker?
En waar kochten jullie die dan?

Tx!!
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Alaska 2018

Bericht door babarage »

ik denk dat die van 2015 duurder is omdat hij nu zeldzamer is. wij kochten die van ons bij thebookdepository. je kunt hem volgens mij ook rechtstreeks bij hun kopen maar dan zit je met de verzendkosten. https://www.bookdepository.com/The-Mile ... 711&sr=1-1
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Alaska 2018

Bericht door ingrid14 »

Ik had mijne toen bij Bol.com besteld.

Net even gekeken. Die van 2015 heeft 720 pagina's, die van 2017 heeft er 750.
Ik zou gewoon die van 2017 kopen.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Fienemien
Amerika-ontdekker
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 jul 2012, 08:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Alaska 2018

Bericht door Fienemien »

Hoi iedereen,

Dit weekend zou ik me willen bezighouden met een route te maken.
Wij zijn er van eind juni tot half juli: zouden jullie Denali aan het begin of einde van de reis plannen? Ik kan me voorstellen dat dit nog verschil kan geven in wildblowers, drukte in het park, weer...

Milepost is besteld en onderweg! :-)

Groetjes
Fienemien
Amerika-ontdekker
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 jul 2012, 08:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Alaska 2018

Bericht door Fienemien »

ps Marko & Cindy: wat hebben jullie op de volle dag Fairbanks gepland? Is een volle dag nodig?
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Alaska 2018

Bericht door Tipsy_1 »

Ik denk niet dat het veel uitmaakt of je het aan het begin of op het einde doet
-> in het "echte" deel van het park kan enkel met de fameuze shuttle bussen. Vandaar dat drukte niet echt uitmaakt. Wel op voorhand reserveren!
(wij vonden die shuttle bussen helemaal niet leuk omdat wij liever zelfstandig reizen)
Je mag overal in het park gewoon wandelen off trail en dan kom je sowieso niemand tegen :thumbup:
Wandelingen aan de ingang van het park zijn naar onze ervaring niet druk.
-> accomodatie is beperkt en moet je ook op tijd boeken. Wij sliepen in het Denali Park Motel in Healy, wat ons zeer goed bevallen is.
babarage
Amerikakenner
Berichten: 1263
Lid geworden op: 29 mar 2011, 22:37
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Alaska 2018

Bericht door babarage »

Wij hebben een rustdagje van Fairbanks gemaakt. Beetje gekeuteld in de binnenstad onder andere. Iemand anders heeft hier elders op het forum nog een aardig lijstje gegeven over what to do in Fairbanks. Maar ik wil ook graag promoten wat wij 's avonds deden. We zijn naar Black Spruce dog sledding geweest. Dit is een kennel met Alaskan huskies die je kan bezoeken. Dat kan bij meer kennels in Alaska maar wat hier zo leuk aan is is dat het heel kleinschalig is. Ze hebben max vijf bezoekers per keer zodat je echt een persoonlijk bezoek hebt. Echt een aanrader.

Net als Tipsy zijn wij heel erg van het zelfstandige reizen maar ons is Denali niet tegen gevallen. Ik heb de Wonderlake Shuttle geboekt, niet de narrated tour dus.11 uur in een hobbel de bobbel bus is een hele zit maar was het ons absoluut waard.

Wij sliepen bij Denali in de Princess lodge vlak bij de ingang van het park. Tis een grootschalig ding, maar wel krek hendig gelegen als je na een lange dag Denali met 10 minuten je hotel binnenrolt.
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
Gebruikersavatar
Marco en Cindy
Amerikafan
Berichten: 206
Lid geworden op: 23 jul 2014, 17:01
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Alaska 2018

Bericht door Marco en Cindy »

We hebben Fairbanks nog niet in detail gepland. Volgende week eerst naar de oostkust. Maar een van de dingen die we in ieder geval willen doen is Golddredge 8 bezoeken. We hebben even getwijfeld over een excursie naar de poolcirkel. Maar zelf in 1 dag heen en weer rijden vanaf Fairbanks is bij niet te doen en een excursie voor alleen de poolcirkel vinden we te duur.
Volg onze reizen via polarsteps: https://www.polarsteps.com/MarcoBos6
Fienemien
Amerika-ontdekker
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 jul 2012, 08:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Alaska 2018

Bericht door Fienemien »

Hallo iedereen,

Een eerste poging:
1/ BRU -ANC
2/ ANC - Denali NP
3/ Denali NP
4/ Denali NP
5/ Denali NP - Paxson (via Denali Hwy, mag niet van autoverhuurder/ of via Fairbanks, kunnen we ter plaatse beslissen na info staat weg)
6/ Paxson - Chitina/of iets ervoor
7/ Vlucht naar Kennicott + bezoek mijn
8/ volle dag Kennicott
9/ terugreis naar Chitina + rit naar Valdez
10/ Valdez
11/ Valdez
12/ Valdez - ...
13/... langs Glennallen Hwy: Matanuska Glacier, Knik Glacier...
14/ ... - Seward
15/ Seward
16/ Seward
17/ Seward - Homer
18/ Homer
19/ Homer - Kenai
20/ Kenai - ANC
21-22/ ANC - BRU

Ik denk dat dit een goede route, al is ze naar mijn gevoel wel een pak rustiger dan het reistempo dat we gewoon zijn... Ik hoop dat ik die dagen allemaal gevuld krijg. Hierdoor krijg ik ook de neiging om toch een stuk Yukon toe te voegen...
We zouden ook wel graag eens zeekayakken. Iemand hier al ervaring mee in Alaska, waar is dit mooi?

Veel groetjes
biebyip
Amerikafan
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jul 2013, 09:33
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: tilburg

Re: Alaska 2018

Bericht door biebyip »

Ha

Altijd mooi, dat Alaska. Je hebt inderdaad de tijd maar die ga je zeker ook gebruiken;). Mijn tips;

- overweeg Talkeetna. Ik geloof dat de meningen 50-50 zijn of je het gezellig of juist te toeristisch vindt, maar je kunt er in de omgeving ook mooi wandelen.
- je hebt nu vrijwel geen tijd in Anchorage, maar ook niet in de omgeving Wasila - Palmer. Anchorage kun je gerust een dag spenderen, en met de Hatcher Pass, de muskis ossen en nog meer moois is er genoeg te zien in de Wasila regio.
- die dagen kun je afsnoepen van Valdez (ik vond daar een hele dag genoeg voor de boottocht, misschien 2 als je wil kajakken)
- wij hebben Kenai dan weer alleen onderweg gedaan.
- Fairbanks was voor ons ook een rommeldagje met een bezoek aan de golddredge en een door de vrbo host georganiseerde boottocht over de rivier. En - niet te vergeten- de dag ervoor een bezoek aan de state fair. Alsof we spontaan in een kruising tussen een jaren 50 kermis, de huishoudbeurs en een boerententoonstelling waren beland.

En over de drukte; ik heb wel eens geroepen dat in Alaska het avontuur en de natuur begint zodra je het dorp uit rijdt. Met de milespost in de hand ontdek je op elke hoek wel een mooi uitzicht, fraaie hike of gewoon - 50 kilometer niets. Vandaar dat wij voor ook zon rustige route kozen, en daar geen spijt van hebben gehad.

Zie mijn verslag voor alle details over wat wij gedaan hebben.
Fienemien
Amerika-ontdekker
Berichten: 84
Lid geworden op: 27 jul 2012, 08:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Alaska 2018

Bericht door Fienemien »

De regio Wasilla/Palmer zouden we op die dagen 12-14 kunnen doen.
Een overnachting in Kenai vond ik ook al wat overdreven, maar had nog een dag over...
In Valdez had ik idd de cruise in gedachten + 2de dag: nog niks bijzonders...
Voor Talkeetna: misschien als pitstop doen op weg naar Denali? Daar is wel tijd voor.

Iemand ervaring met ferry naar Kodiak Island? Zou dat de moeite zijn?

Nog veel vraagtekens dus!

Groetjes
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Alaska 2018

Bericht door ingrid14 »

Zo, ziet er al meteen goed uit voor een eerste poging!

OK het is een rustig tempo maar je zal wel overal al je dagen gevuld krijgen hoor. Er is zoveel te zien, te doen.

Dag 5: Paxson is eigenlijk niet meer dan een kruispunt, er is niet echt een dorpje, maar een logische stop als je via de Denali Highway komt.
Als je hier voor Fairbanks zou kiezen dan is de rit op dag 6 wel langer maar zeker wel te doen. Prachtige landschappen.
Dag 12: ik zou hier misschien tot regio Palmer rijden en daar dan 2 nachten blijven. Je kan dan op dag 12 de Glenn Highway doen en op dag 13 naar Independence Mine en Knik Glacier.
Dag 14: van regio Palmer naar Seward is goed te doen. Wel niet zoveel tijd om te stoppen onderweg, maar je rijdt deze weg normaal op dag 20 en daar heb je dan wel tijd voor stops.
Dag 19: je kan in de voormiddag nog iets in Homer doen en dan naar Kenai rijden. Mooi dorpje. Vanaf het visitor center kan je een wandeling door het dorpje doen.

Kodiak: ik heb hier ook ooit voor gekeken. Het kost je veel tijd. Reken op 1 dag heen, minstens 1 dag ter plaatse, 1 dag terug. Ik zou niet weten waar je dit nog kan inplannen.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer