Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

Hallo allemaal.
We zijn aan het overwegen voor volgend jaar zomer een rondreis te maken door Washington en Oregon. We hadden eerst plannen voor zuid westen maar omdat we daar al geweest zijn parkeren we die.
We reizen met standaard suv in combinatie met hotels. We reizen met 2 volwassenen en onze dochter van 5.
Ik heb een route in elkaar gezet, maar ben nog redelijk onbekend met dit gebied dus adviezen zijn zeer welkom. We gaan 24 dagen. Is deze route goed te doen? Missen we iets essentieels?

Onze route:
1. Amsterdam -Seattle
2. Seattle - Cannon Beach
3. Cannon beach -Newport
4. Newport- Coos Bay
5. Coos bay- Redwood np
6. Redwood np
7. Redwood np - Crater Lake
8. Crater Lake
9. Crater Kake - Bend
10. Bend
11. Bend - John Day Fossil Beds National Monument
12. JDF- The Dalles
13. The Dalles
14. The Dalles - Mount St Helens
15. Mount St Helens - Mount Rainier
16. Mount Rainier
17. Mount Rainier - North Cascades
18. North Cascades
19. North Cascades
20. North Cascades - Port Angeles
21. Olympic
22. Olympic - Seattle
23. Seattle- Amsterdam.
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Sentinel
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 mar 2006, 11:20
Locatie: Amersfoort

Re: Rondreis washington en oregon

Bericht door Sentinel »

Je hebt bijna geen tijd Seatle. Is dit bewust?
Het is een leuke stad waar ik minimaal 1 dag voor zou reserveren.

Het begin van de route en het einde van de route vind ik niet logisch over komen.
Désirée schreef: Onze route:
1. Amsterdam -Seattle
2. Seattle - Cannon Beach
~~~~
20. North Cascades - Port Angeles
21. Olympic
22. Olympic - Seattle
23. Seattle- Amsterdam.
Waarom vanuit niet Seattle niet eerst langs Port Angeles naar Olympic NP en dan naar het zuiden.
Olympic is een groot park waar je omheen moet rijden. Door vanuit Seattle, bovenlangs Olympic te rijden naar Cannon beach heb je een mooi gedeelte langs te kust te pakken en je kunt het park zo bezoeken.
Dan hoef je het niet aan te halen vanaf de Cascades en heb je er meer tijd voor.
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Rondreis washington en oregon

Bericht door Désirée »

Bedankt voor je reactie. We zijn niet zo'n stadmensen.
Goede tip wat olympic betreft. Dan zou het dus er zo uitzien.

Onze route:
1. Amsterdam -Seattle
2. Seattle - Olympic
3. Olympic
4. Olympic - cannon beach
5. Cannon beach -Newport
6. Newport- Coos Bay
7.Coos bay- Redwood np
8.Redwood np
9. Redwood np - Crater Lake
10.Crater Lake
11. Crater Kake - Bend
12. Bend
13.Bend - John Day Fossil Beds National Monument
14. JDF- The Dalles
15.The Dalles
16.The Dalles - Mount St Helens
17.Mount St Helens - Mount Rainier
18.Mount Rainier
19. Mount Rainier - North Cascades
20.North Cascades
21. North Cascades- Seattle
22.Seattle
23. Seattle- Amsterdam.
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Sentinel
Amerikafan
Berichten: 259
Lid geworden op: 06 mar 2006, 11:20
Locatie: Amersfoort

Re: Rondreis washington en oregon

Bericht door Sentinel »

Je route ziet er goed uit Houd er rekening mee dat wegen zoals naar mount st. Helens met alle stops lang kunnen zijn.
Wij zijn ook geen echte stadsmensen maar steden zoals Seattle en Spokane (ligt niet op de route) vonden we erg mooi en leuk om een keer gezien te hebben.

In de route zit veel kust. Hoewel de kust erg mooi is, waren wij het na een aantal dagen wel een keertje zat.
Je kunt ook af toe een stukje binnenland in rijden.

Hou er bij Olympic NP er wel rekening mee dat er niet 1 ingang is. Je moet soms een stukje rijden om naar het volgende stuk te gaan.
Dag 3 zou dus ook een (korte) rij dag kunnen zijn.

Tips voor de kust: Tidel Pools. Vooral voor de kleine meid erg leuk.
Verder is er "museum of flight" bij King airport net ten zuiden van Seattle. Vanaf hier worden ook test vluchten uitgevoerd door Boeing.
Gebruikersavatar
Njit
Amerika-expert
Berichten: 13545
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:04
Partner van: SpaceAce
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Rondreis washington en oregon

Bericht door Njit »

In 2013 ook een gedeelte van je route gedaan. Wellicht heb je wat aan onze blog: http://usatour2013.wordpress.com/

Afbeelding
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Almere vak V »

Ik gooi m er nog maar een keer in, zoek wat uit en plak het erin...

Oregon:
- Columbia River Gorge. Absolute must. Dan kom je ook meteen langs Multnomah Falls. Neem even de tijd om het verhaal over de trouwerij te lezen. Rij vandaaruit door naar John Day Fossil Beds.
- Painted Hills. Belachelijk gave plek. Sta echt elke keer weer met open mond te kijken.
- Als je echt door wilt rijden kan je ook nog naar Hells Canyon rijden. Ligt wel tegen de grens van Idaho aan. Diepste canyon van de US.
- Mocht je een boekenwurm zijn. Of gewoon belachelijk veel boeken willen zien. Powells Bookstore in Portland. Grootste boekenwinkel ter wereld.
- Mocht je hiervan honger krijgen. Je breekt je nek over de Foodtrucks in Portland. Top om er een paar te proberen. Kleine hapjes voor een paar dollar. Je blijft proberen en dus eten...
- Ook in Portland, de Japanse tuinen. Erg mooi om te zien.
- De Pacific kust in Oregon is adembenemend. Rij gewoon langs de US101 naar beneden. De Cost trail. Stadjes als Depoe Bay en Newport geven je het gevoel terug in de tijd te gaan. Als je van vis of krab houdt met je hier zijn. Bizar lekker en onvoorstelbaar groot.
- Ook kan je hier opstappen voor walvissafari's. Bizar om te zien hoe groot die beesten zijn.
- Mocht je de 101 doen, dan zijn er diverse parkeerplaatsen voor een adembenemend uitzocht. Maar vaak staan er ook vrijwillgers om walvissen te tellen. Zij weten je precies uit te leggen waar je op moet letten. Ook killerwhales en zeeleeuwen kun je zo zien.
- Mocht je naar een strand willen, Cannon Beach!! Vergaap je aan Haystack Rock. En mocht het laat worden geniet van de ondergaande zon en maak een kampvuur op het strand.
- Mocht je bij Lincoln City in de buurt komen. In augustus en september houden ze daar met grote regelmaat vliegerfestivals. Klink heel kinderachtig. Maar de "vliegertjes" zijn zeker niet van dat formaat.
- Mount Hood National park ook erg leuk om te doen. Zoals ze zelf zeggen, je kunt hier 11 maanden per jaar skiën. Alleen in augustus is het wat papperig.
- Silver Falls Parc. Parc wat bijna niemand kent. Maar je kunt hier uren dwalen van de ene naar de andere waterval zonder iemand tegen te komen.
- Oregon wordt de Green State genoemd. Neem een kijkje bij de Oregon Dunes en je staat toch echt aan het begin van een woestijn.
- Crater lake hoef ik niks over te vertelen. Fantastisch plek waar je jezelf dagen kunt vergapen aan het uitzicht en aan de kleur blauw.
- Oregon Prehistoric Gardens. Leuk om te doen met de dino's. Mijn jongste dacht dat ze in Jurassic Parc terecht was gekomen.
- Ook leuk voor kinderen, Shaniko. Een soort van Wild West Gohst town.
- Eugene, echt universiteits stadje. Lijkt één grote campus. Zeker als de Ducks spelen één groot feest.
- Mocht je van shoppen houden. Rondom Portland breek je je nek over shopping malls. Wil je van je geld af dan moet je op Washington Square zijn of in het Clackamass Town Centre. Ben je iets zuiniger op je centjes. Rijd dan over de I5 naar het zuiden en bij Woodburn vind je een belachelijk grote Outletmall.

Washington State:
- Seattle is een geweldige stad. Heeft een aparte vibe die ik in geen enkele andere stad in de US ben tegen gekomen. Muziekscene is er heel groot en je kan er fantastisch eten.
- Maar je hebt ook gewoon leuke uitjes. Pike Place Market is erg grappig om een keer te doen. Net als de Space Needle.
- Als je nog niet lang genoeg in het vliegtuig hebt gezeten is het Boeing Museum wellicht iets voor je.
- Maar wat voor mij Seattle echt speciaal maakt zijn de Seahawks. Mocht je geld te veel hebben en een paar oordopjes (geen geintje...) vanaf tweede week september begint het NFL seizoen. Je weet niet wat je overkomt. Mocht je iets minder te besteden hebben en wat relaxter naar een wedstrijdje willen kijken. Dan zijn de Mariners een aanrader. Relaxed een beetje honkbal kijken, hapje eten en beetje ouwehoeren. Niet voor niets de favourite pass time in de US.
- Ook kan je naar een collegewedstrijd gaan. Vergis je hier niet in. Zowel in Oregon als in Washington beschikken ze over de beste teams van het land. Stadions zijn standaard uitverkocht. Prijzen van kaartjes gaan daar al vlug over de 4100.
- Olympic National Parc is ook een aanrader, net als het Hoh Rain Forest.
- Een mooie route om te rijden is de North Cascades Highway. Al moet ik zeggen er zijn zoveel mooie routes.
- Hetzelfde geldt voor de bergen Mount Rainier is geweldig. Maar zo zijn er wel meer bergen die top zijn.
- Wel apart vind ik Mount St Helens. Blijft een bizar gezicht dat je gewoon echt kunt zien dat de top er finaal is afgerukt.
- Ook mooi Shoqualmie Falls. Bekend van Twin Peaks.

Ik kan me maanden vermaken in Oregon en Washington en komen er dan ook al jaren. Alles gaat hier relaxed. Ik hou niet zo van het gejaagde van NY of Chicago. Dat relaxte vind je zelfs terug in Seattle en Portland.

Mocht je meer willen weten, laat maar horen.
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Rondreis washington en oregon

Bericht door Franciscus »

Désirée schreef:Bedankt voor je reactie. We zijn niet zo'n stadmensen.
Goede tip wat olympic betreft. Dan zou het dus er zo uitzien.

Onze route:
1. Amsterdam -Seattle
2. Seattle - Olympic
3. Olympic
4. Olympic - cannon beach
5. Cannon beach -Newport
6. Newport- Coos Bay
7.Coos bay- Redwood np
8.Redwood np
9. Redwood np - Crater Lake
10.Crater Lake
11. Crater Kake - Bend
12. Bend
13.Bend - John Day Fossil Beds National Monument
14. JDF- The Dalles
15.The Dalles
16.The Dalles - Mount St Helens
17.Mount St Helens - Mount Rainier
18.Mount Rainier
19. Mount Rainier - North Cascades
20.North Cascades
21. North Cascades- Seattle
22.Seattle
23. Seattle- Amsterdam.
Leuke route. Bij de laatste week heb ik wel mijn vraagtekens. De route naar Mount Saint Helens is behoorlijk lang, inclusief tussenstops voor uitzichten, foto's e.d. ben je lang onderweg. Heb je al een idee waar je dan wil overnachten?
Route van Mt. Rainier naar North Cascades is ook pittig, behoorlijk veel kilometers waarbij je niet altijd vlotjes door kan rijden.
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

Klopt idd. Mogelijk dat we north cascade skippen. Ben me in alles aan het orienteren :thumbup:
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Old Faithful »

Bekijk de route eens in het licht van wat je wilt gaan doen. Zowel bij Redwood als Crater Lake kun je twee overnachtingen plannen maar misschien volstaat eentje ook, afhankelijk van je plannen ter plaatse. Idem voor Bend. Ik neem aan dat de dag in The Dalles bedoeld is voor Columbia River Gorge? Je zou die dag dan ook door kunnen rijden naar de omgeving van Mt St Helens (Longview, Kelso etc). Dat is net zo ver als terug naar The Dalles rijden. Je hebt de volgende dag dan meer tijd voor Mt St Helens. Weer afhankelijk van je plannen bij Mt St Helens - wandelen of niet - zou je die dag al door kunnen rijden richting Mount Rainier. Naar Packwood is dat een uur extra rijden.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

Na wat meer te hebben ingelezen ben ik tot het volgende gekomen. Redwood is eruit. Wat geprobeeer meer rust in te bouwen.

1. Seattle
2. Seattle - Olympic
3. Olympic
4. Olympic - Astoria
5. Astoria - Cannon Beach
6. Cannon beach - Portland
7. Portland
8. Portland - Newport
9. Newport - Coos Bay
10. Coos Bay - Crater Lake
11. Crater Lake
12. Crater Lake - Bend
13. Bend
14. Bend - John Day Fossil Beds National Monument
15. John Day ...- The Dalles
16.The Dalles - Mount Hood Parkdale
17. Mount Hood - Multnomah Falls
18. Multnomah falls - Mount St Helens
19. Mount St Helens - Mount Rainier
20. Mount Rainier
21. Mount Rainier - Seattle
22. Seattle
23. Vertrek: Seattle
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

We willen toch north cascades in de reis inpassen. We vinden alleen de dag mount rainier naar north cascade erg lang. Heeft iemand suggesties voor een stop?

Route ziet er nu als volgt uit:

1. Seattle
2. Seattle - Port angeles
3. Port angeles - forks
4. Forks- Astoria
5. Astoria - Cannon Beach
6. Cannon beach - Newport
7.Newport - Coos Bay
8. Coos Bay - Crater Lake
9.Crater Lake
10.Crater Lake - Bend
11.Bend
12. Bend - John Day Fossil Beds National Monument
13. John Day ...- The Dalles
14.The Dalles - Mount Hood Parkdale
15.Mount Hood - Multnomah Falls- mount st helens
16.Mount St Helens - Mount Rainier
17.Mount Rainier
18.Mount Rainier - North cascade
19. North cascade
20.North cascade
21. North Cascade - Seattle
22. Seattle
23. Vertrek: Seattle
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

Iemand een reactie?
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik ben wel benieuwd naar de 3 nachten North Cascades. Ik heb geen ervaring met dat park, is het de moeite waard om er 2 volle dagen door te brengen?
Misschien heb je iets aan ons 2006-verslag voor ons bezoek aan Washington en Oregon. En misschien heb je ook nog iets aan ons 2015-verslag.

Waar zou je willen overnachten voor Mt Rainier en voor North Cascades?

Marianne
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

Heb er nu 3 nachten omdat de trip van mount rainier naar north cascade 5 uur rijden zonder stop is. Overnachtingen heb ik nog niet naar gekeken omdat ik eerst een goede route wil hebben.
Waarschijnlijk kan daar 1 nacht minder. Waar zou ik die aan kunnen toevoegen?
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Mrvanilla »

Ik heb een paar keer 'onderzoek' gedaan naar North Cascades en kwam eigenlijk steeds tot de conclusie dat dit veel minder een National Park is dan je zou denken. Dus minder voor de hand liggende bezienswaardigheden, minder goed onderhouden trails, veel backcountry waar je vooral met de tent van plek naar plek gaat...

Wil niet zeggen dat je er dus niet naar toe zou moeten gaan maar ik begrijp de opmerking van Marianne wel.

Voor overnachtingen bij Mt Rainier liggen Ashford en Packwood het beste. Ben er vroeg bij want het zijn kleine dorpjes waar accommodatie snel duurder wordt/uitverkocht raakt. Maar goed, je hebt nog voldoende tijd :). Packwood was leuk en ligt goed, al is er weinig eetkeuze (geloof 3 restaurants met alleen maar pizza of burgers)

Ik zou ook nog even kijken naar die volle dag Crater Lake. Slaap je dan in het park? Ik vond Union Creek bijvoorbeeld al best ver weg liggen. Ben je op dag 8 nog van plan iets aan de Oregon Coast te doen? Want anders ben je al best vroeg in Crater Lake en dag 10 is ook maar anderhalf uur rijden naar Bend. Dus wellicht is het wat veel (tenzij je er specifieke plannen hebt natuurlijk!).

Met die extra dagen zou je Portland kunnen toevoegen eventueel?
Groetjes,
Daniel
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

Ik snap alle adviezen en bedankt daarvoor.
Enigste waar ik mee zit is dat we met onze dochter van 5 jaar reizen en niet steeds iedere dag in de auto willen zitten. De afstanden zijn natuurlijk minder groot dua dat scheelt wel.
Is Portland een leuke stad ook voor kinderen?
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Old Faithful »

Het grootste deel van het park is inderdaad niet per auto bereikbaar. De enige weg is SR20 die door Lake Ross N.R.A. loopt, tussen de North en South Unit van het park. Wij hadden er in 2012 genoeg aan één dag. Wij overnachten toen in The Virginian Resort Van Packwood, waar wij overnachtten in The Mountain View Lodge is het volgens mijn Garmin 432km en 5 uur pure rijtijd naar Winthrop. Je zou de volgende dag SR20 kunnen rijden en aan de westkant van het park kunnen overnachten, bijvoorbeeld in Marblemount. Wij reden iets verder tot Mt Vernon. Voor informatie is de site van de National Park Service of de de site van forumlid Henriette en haar man een goed begin.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

We willen 2 dagen Newport of Florence.
Wat zou een goede plek zijn om te verblijven?

Definitieve route:
1. Seattle
2. Seattle - Olympic
3. Olympic
4. Olympic - Cannon beach of seaside
5. Cannon Beach/seaside
6. Seaside- newport/florence
7. Newport/ Florence
8. Newport - Coos bay
9. Coos bay - Medford
10. Medforr - Crater Lake
11. Crater Lake- Bend
12. Bend
13. Bend- john day fossil
14.John Day Fossil Beds National Monument- The Dalles
15.The Dalles
16.The Dalles - Mount Hood Parkdale- portland
17. Portland
18. Portland - Mount St Helens
19. Mount St Helens - Mount Rainier
20. Mount Rainier
21. Mount Rainier - Seattle
22. Seattle
23. Vertrek: Seattle
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

Onze dochter heeft last van wagenziekte. Ben enigzins bang dat mount rainier en mount st helene niet mogelijk zijn voor ons.
Is er een andere goede route optie? Of is het wel te doen misschien?
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Désirée
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 30 mei 2011, 12:39
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Désirée: rondreis Washington en Oregon.

Bericht door Désirée »

Iemand een reactie?
Désirée

2009 New York
2011 Zuidwesten
2016 Yellowstone, utah, south dakota, colorado, wyoming
2018 West- Canada
2024 Las Vegas
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer