Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Cheyenne is zeker geen doel op zich. eerder een tussenstop om even de benen te strekken en alvast een beetje de cowboysfeer te proeven. Direct naar Custer is dan ook geen probleem. Black Canyon gaan we toch maar skippen om iets meer rust in te bouwen en toch een dag extra in Yellowstone te doen. We komen nu op het volgende schema:

Optie 4:

1. Ams-denver
2. Denver- Cheyenne- Custer ( 5 uur 15 minuten)
3. Custer
4. Custer
5. Custer- Buffalo via Devils tower
6. Buffalo- Cody
7. Yellowstone
8. Yellowstone
9. Yellowstone
10. Yellowstone- Grand Teton (colter bay)
11. Grand Teton (overnachting Jackson)
12. Grand Teton- Red Canyon/Vernal (via Flaming Gorge)
13. Red Canyon/Vernal- Glenwood springs (via dinosaur NM en Colorado NM)
14. Glenwood springs (maroon bells in vroege ochtend, rifle falls in namiddag)
15. Glenwood springs (hanging Lake)- Grand lake
16. Grand lake
17. Grand Lake- Estes Park
18. Estes Park
19. Estes Park-Denver- AMS
20. AMS

Zijn dag 12 en 13 zo beter opgebouwd? Nog steeds lange dagen met veel te zien maar we vinden het geen probleem om vroeg op te staan dus ik denk dat het zou moeten lukken. En is het dan verstandiger om in Vernal of in Red Canyon/Flaming gorge te verblijven?

Alvast weer bedankt.

Groet, Martine
Groet, Martine
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Hallo allemaal,

ik denk dat ik de overnachtingen in Yellowstone toch maar wil vastleggen, voor de zekerheid. Ik lees op het forum overal dat je ze gratis kan annuleren mochten de plannen veranderen.

Ik heb nu nog een standard room in de Canyon Lodge kunnen vinden voor 175 dollar per nacht. Lijkt me een redelijke prijs voor midden augustus, zo centraal gelegen. Of denken jullie dat het buiten het park echt een stuk goedkoper is?(kan nu nog niet vergelijken, hotelprijzen nog niet beschikbaar voor deze periode). Accommodatie in Mammoth springs gebied is beetje zelfde prijs (voor kamer met douche/toilet). Bij Roosevelt alleen nog cabins zonder bathroom. Is dit een beetje te doen? Zijn de toiletten ver van de cabins? Verder ziet het er wel leuk uit en is wel de beste optie voor Lamar valley. Is Lamar Valley goed aan te rijden vanuit de Canyon Lodge? We willen vroeg gaan spotten en vinden het ook niet erg om hiervoor heeel vroeg op te staan. Maar googlemaps is niet altijd even betrouwbaar qua reistijden ;). Of kunnen we dan toch beter in Cooke City zitten?
Bij Old faithful nu ook gelukkig weer een aantal opties (paar weken geleden minder idd, dus al wat annuleringen, Marianne).

Bedankt alvast voor jullie reacties.

groet, Martine
Groet, Martine
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door ingrid1955 »

hallo,

zou absoluut kiezen voor Canyon Village in plaats van buiten het park. Het rustige Roosevelt complex is kleiner dan Canyon Village en ligt natuurlijk perfect voor Lamar Valley, voor spotting maken Canyon of Roosevelt echter niet zoveel uit. Vanuit Canyon rijdt je richting Lamar over de pass en heb je prachtig zicht op de flanken van de bergen, de kans dat je daar beren en herten ziet is bijzonder groot en je kan er op verschillende plaatsen mooi parkeren. En je bent toch ook nog vlug in Lamar. Kijk uit naar de spottersgroepen.

Custer is prima voor verkenning van de Black Hills. Maar pas wel op want begin augustus heb je daar de grootste bikerbijeenkomst van de usa. Alle motels vol, superdruk.
Mount Rushmore : is helemaal verschillend tijdens de dag en met de nachtverlichting, 2 x bezoeken is geen tijdverlies
Je kan daar ook prima fietsen op een oude spoorweg, superrustig en supermooi
Vergeet Devils Tower niet.
Komende van de black hills heb je kort voor Cody bij Lovell de bighorn canyon. Je kan daar een bootje huren en in alle rust in een machtige canyon tot in Montana varen. De laatste jaren wel geregeld berichten over heel laag waterpeil, hopelijk lukt het nog.

Veel plezier, Jacques
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martin & Marianne »

Het wordt 2018 en niet 2019?
Martine1979 schreef: ik denk dat ik de overnachtingen in Yellowstone toch maar wil vastleggen, voor de zekerheid. Ik lees op het forum overal dat je ze gratis kan annuleren mochten de plannen veranderen.
Je kunt de precieze voorwaarden vinden op http://www.yellowstonenationalparklodge ... ervations/.
Martine1979 schreef: Ik heb nu nog een standard room in de Canyon Lodge kunnen vinden voor 175 dollar per nacht. Lijkt me een redelijke prijs voor midden augustus, zo centraal gelegen. Of denken jullie dat het buiten het park echt een stuk goedkoper is?(kan nu nog niet vergelijken, hotelprijzen nog niet beschikbaar voor deze periode).
Je kunt natuurlijk eens kijken wat de prijzen voor dit jaar augustus zijn als je wilt vergelijken.
Canyon ligt goed, maar de accommodatie daar is niet heel goedkoop. Wij hadden in 2015 goedkopere accommodatie. Maar wellicht wel wat eenvoudiger.
In Roosevelt hadden wij een cabin met eigen badkamer. Qua ligging, en eten erg leuk. Maar voor de Lamar Valley ligt Cooke City/Silver Gate ook goed. Of misschien wel beter. Misschien een idee om via de Beartooth Hwy te rijden en dan in Cooke CIty te overnachten voor de eerste nacht?
Op zich zijn de tijden van googlemaps prima, maar opstoppingen vanwege wegwerkzaamheden en beren en bizons zul je altijd wel hebben.
Martine1979 schreef: 6. Buffalo- Cody
7. Cody - Yellowstone
8. Yellowstone
9. Yellowstone
10. Yellowstone- Grand Teton (colter bay)
Ik vind dit niet heel ruim voor Yellowstone. Op dag 7 moet je nog van Cody komen. Dan ben je wel redelijk dicht bij het park, maar voordat je bij de bezienswaardigheden bent, ben je toch al snel weer een paar uur verder.
Martine1979 schreef: 16. Grand lake
17. Grand Lake- Estes Park
18. Estes Park
19. Estes Park-Denver- AMS
Voor MRNP heb je aardig wat tijd zo. Ik zou hier een dag minder doen; dan hou je nog 2 volle dagen over voor het park.

Marianne
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Bedankt voor de reacties.
Ja ik denk idd dat het 2018 wordt... zeker nu ik accommodatie in het park heb kunnen boeken... Het vervelende van Amerika (en Canada) is, is dat het zo ontzettend mooi is en daardoor ook zo verslavend :wink:. Een jaar langer wachten hou ik geloof ik niet uit. Zeker na de mooie verhalen en foto's in jullie reisverslagen en op het forum.

Ik heb voorlopig in ieder geval 2 nachten kunnen vastleggen in de cabins bij de Roosevelt lodge. Zag er erg leuk uit in jullie verslag, Marianne. Ben toch wel benieuwd naar die wandeling waar je beren kan tegenkomen...
De prijs was ook een stuk gunstiger dan bij de canyon village. Al was er geen cabin met badkamer beschikbaar dus ben heel benieuwd hoe ik dit ga vinden. Maar dat heb ik er voor over om in het park te kunnen zitten. Al vind ik het wel spannend om s nachts in het donker naar het toilet te gaan met alle wildlife in de buurt. Hebben jullie ervaringen met wildlife encounters tijdens nachtelijke toiletbezoeken?

Beartooth highway willen we wel doen. Via Cody naar Cooke city of op dag 6 van Buffalo meteen door naar Cooke city. Maar Cody lijkt me ook leuk en voor de beartooth highway wil ik voldoende tijd nemen dus misschien offeren we idd een dag RMNP op voor Yellowstone. Reisschema is ook beetje afhankelijk van beschikbare vluchten dus kan/ga ik misschien nog aanpassen. (kan ook nog rondje salt lake city worden).

Verder een overnachting geboekt in de Old faithful frontier cabin (bij snowlodge). Met badkamer gelukkig.
Duurt nog ruim een jaar maar heb er al zo veel zin in! :clap:

groet, Martine
Laatst gewijzigd door Martine1979 op 27 jun 2017, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Martine
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door elninjoo »

Al vind ik het wel spannend om s nachts in het donker naar het toilet te gaan met alle wildlife in de buurt.
Ik had bij Old Faithful per ongeluk een cabin zonder douche/toilet (wel met wastafel) en ben 's nachts gewoon niet naar de wc geweest. Heb de plastic vuilbak gebruikt om in te plassen en heb dat in de wastafel weggespoeld. Was simpelweg te koud om naar buiten te gaan, het vroor 's nachts. En dan ben je weer hartstikke wakker.
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door ingrid1955 »

Ben toch wel benieuwd naar die wandeling waar je beren kan tegenkomen...
de meeste kans om beren en wolven te spotten is niet al wandelend maar per auto, zo zie je een veel groter gebied dan al wandelend. Vanaf schemering rustig rijdend, bv vanaf canyon village naar lamar valley. kans is groot dat je spottersgroep(en) ziet die al beer of wolven ontdekt hebben. Ook als je nadien wandelt kan je natuurlijk beren spotten.

De mooiste wandelingen met superpanorama's en met veel kans op beren spotten kan je, vind ik , niet in yellowstone doen maar in grand teton. Death Canyon, Cascade Canyon, Paintbrush Canyon : stuk voor stuk super, ook meer kans op moose dan in yellowstone.

Jacques
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door PSVwally »

Hebben jullie ervaringen met wildlife encounters tijdens nachtelijke toiletbezoeken?
Vaak is er zeker op de drukkere gebieden 's nachts wel een soort van 'wacht' aan het werk die het echt grote wildlife van campgrounds verjaagd. Al heb je gewoon nooit de zekerheid natuurlijk.
Ook als er beren worden gespot geven de spottersgroepen dit vaak aan elkaar door en de parkwachters luisteren mee op de zelfde lijn en komen dan ook om het een en ander wat gestroomlijnder te laten verlopen. Alleen is bv Yellowstone zo groot dat dit soms echt 30m of meer kan duren en dan kan een beer bv al weer weg zijn.

In Oktober een hele groep herten 's avonds door het cabindorp gehad, maar nog nooit beren of wolven dichtbij een accommodatie gezien.
Zoals Ingrid1955 ook al aangaf. Ga vooral in de schemer 's ochtends en 's avonds rondrijden, dan is de kans het grootst.
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Jacques, ik zie nu pas deze opmerking:
ingrid1955 schreef:.

Custer is prima voor verkenning van de Black Hills. Maar pas wel op want begin augustus heb je daar de grootste bikerbijeenkomst van de usa. Alle motels vol, superdruk.
Is dit de sturgiss bijeenkomst? Ik zie dat dit altijd begin augustus is en dan ook nog bijna een week lang. :?
Wordt lastig om hier aan te ontkomen gezien onze reismogelijkheden. of ik zou moeten starten met RMNP maar ben beetje bang voor hoogteziekte en heb dit dan ook als laatste gepland.

Zijn er mensen die ook tijdens dit evenement in de buurt waren en hadden jullie er veel last van?

fijn om te weten dat er wel gecontroleerd wordt bij de cabins. Al vind ik het idee van elninjoo ook zo slecht nog niet :wink:
Maar het spotten van wildlife is natuurlijk ook een reden om naar yellowstone te gaan. Dus het is ergens ook wel een bijzondere ervaring om dit midden in de nacht te doen :).
Bedankt voor jullie tips weer.
Groet, Martine
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door ingrid1955 »

hallo,
dat is inderdaad de sturgiss rally. omdat ik destijds geen logies vond wegens deze rally heb ik de reis omgekeerd : vertrokken in denver en naar yellowstone in plaats van vertrek jackson en via yellowstone naar denver. Geen problemen gehad met hoogte en nochtans op dag 2 en 3 gaan wandelen in de rockies. de bikers kwamen stilaan in custer toe de dag voordat we vertrokken, dat leverde daar toch wel de nodige drukte op ( ook met parking voor de bikers in het midden van de straat). Speciale sfeer , maar dus wel drukker. er werd verteld dat er 100 miles in de omgeving geen motelkamer meer vrij was. ik vermoed dat als je de natuur intrekt je hiervan wel niets zal merken, wel dus in het verkeer en in de restaurants.

jacques
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door elninjoo »

Hoe hoog is 't daar eigenlijk dat je bang bent voor hoogteziekte?
Meestal treedt hoogteziekte pas op vanaf 3500 meter en zelfs als je 'n uitstap hebt naar 3500 meter en overnacht op 2000 meter zul je er geen last van ondervinden (hooguit beetje kortademig als je op hoogte bent)
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door ingrid1955 »

de trail ridge road gaat tot 4000 m, je kan natuurlijk hoger wandelen. is moeilijk om raad te geven, iedereen reageert anders :

http://www.rockymountainhikingtrails.co ... l-park.htm

jacques
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9250
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door markro »

Onderschat het verschil in hoogte niet als je uit onze lage landen naar het gebergte in Amerika gaat. In mindere mate heb ik er ook eens last van gehad en het is niet fijn. Als je er last van krijgt moet je zien snel naar een lager gebied te gaan.
Het is hier al vaker op het forum besproken, dus het is goed dat Martine er aandacht aan schenkt.

Hierbij een paar links naar oudere topics/berichten waar dit door Loek besproken wordt, die in de staat Colorado woont:
- viewtopic.php?f=16&t=31905&p=532467&hil ... te#p532467
- viewtopic.php?f=7&t=23707&p=376168&hili ... te#p376168
- viewtopic.php?f=19&t=17833&p=300517&hil ... te#p300517
- viewtopic.php?f=7&t=11038&p=163405&hili ... te#p163405
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Hans B
Amerika-expert
Berichten: 2649
Lid geworden op: 16 dec 2007, 22:24
Aantal x V.S. bezocht: 25
Locatie: Slochteren
Contacteer:

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Hans B »

Jaren terug heb ik het zelf meegemaakt.
We reden van Denver via Estes Park naar de top van de Trail Ridge en weer terug.
Bij Alpine visitor center stapten we uit om naar het hoogtebordje te lopen.
Ik dacht iets van 500 meter.
Ik heb 3x moeten rusten, had barstende koppijn, ik wist niet wat mij overkwam.
Eenmaal weer in Denver zakte de hoofdpijn iets, met een aspirientje de volgende dag geen last meer.

Dochter zit nu in Peru bij de Inca's in Cuzco Machu Pichu.
Vloog dus in 1 keer naar 3500m en heeft een dag of 9 last van hoogteziekte gehad.
Ze zit er nu ruim 2 weken en geen last meer.

Het zal persoonsgebonden zijn, maar het zal je maar treffen. Be careful.
In 25x
1340
dagen en
128.200
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Ja, ik ben echt bang dat ik er last van zal hebben. heb veel last van oorproblemen en evenwicht en al heeft het meer met het zuurstofniveau te maken wil ik het niet mijn vakantie laten verpesten.

Ik wil graag ook een keer naar Peru/Machu Picchu en het RMNP is hiervoor een soort testje. Hier kan ik beter vluchten naar lager gelegen gebied als het nodig is. :wink:

Ik zou in Denver kunnen starten, meteen richting Dinosaur kunnen rijden en dan RMNP als laatste doen (behalve rifle falls misschien want dat ligt niet zo hoog). Of we gooien de reis wat om en gaan eerst naar Moab en wat minder naar RMNP. Ook geen straf ;).

Of toch maar starten in salt lake city... mmm... ga nog maar eens puzzelen. :think:
Groet, Martine
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door elninjoo »

Bij lake Titticacca had ik ook hoogteziekte, in Cuzco niet.
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door elninjoo »

Ik zou als 't mogelijk is de overnachtingslocaties beneden de 3000 meter kiezen en alleen voor de daguitstapjes hoger rijden.
Martine1979
Amerikafan
Berichten: 154
Lid geworden op: 07 dec 2010, 11:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door Martine1979 »

Ja dat is wel verstandig. Dan kan ik altijd naar lager gelegen terrein.

Ik zal even nagaan hoe hoog de plaatsen liggen die ik nu heb opgenomen. Ik heb namelijk wat gewisseld en kom dan goed ook voor Custer (geen bikers) en ik heb nog steeds overnachting in Yellowstone. Ik zou zelfs idd misschien een dag extra in yellowstone kunnen doen.

1 Amsterdam-Salt Lake City
2 SLC-Jackson
3 Grand Teton (Jackson- Colter bay)
4 Grand Teton (Colter bay)
5 Colterbay-Yellowstone ( Old faithful)
6 Yellowstone (Old faithful- Roosevelt lodge)
7 Yellowstone (Roosevelt Lodge)
8 Yellowstone- Cody? Cooke city?
9 Cody/Cooke city?- Buffalo (Bighorn Canyon)
10 Buffalo- Custer , via devils tower
11 Custer (Custer SP, Mount rushmore)
12 Custer (Badlands)
13 Custer-Estes Park
14 Estes Park- Grand Lake
15 Grand lake -Glenwood springs
16 Glenwood springs (maroon bells)
17 Glenwood springs- Vernal
18 Vernal- Salt Lake City
19 Salt Lake City- Amsterdam
20 Amsterdam

Tussen dag 8 en 9 zou ik een dag extra yellowstone kunnen doen. Ik denk dan aan overnachten in Cooke city op dag 8 zodat we de hele dag van Yellowstone kunnen genieten. Dag 9 kunnen we dan in zijn geheel genieten van de beartooth highway en dan overnachten in Cody. Ik weet dat het wellicht om is maar ik wil het allebei niet missen. Of zeggen jullie dat het stuk beartooth highway tussen Cooke city en Cody het mooist is en de rest de omweg niet waard is? En is Cody de omweg wel waard?

Alvast weer bedankt.
Groet, Martine
Gebruikersavatar
elninjoo
Amerikakenner
Berichten: 1456
Lid geworden op: 29 mei 2009, 08:49
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door elninjoo »

Die highway heb ik niet gereden dus daar kan ik niet over oordelen, maar Cody vond ik wel leuk. Je kunt er ook nog naar 'n rodeo en er is 'n leuk openlucht museum over 't wilde westen.
ingrid1955
Amerikakenner
Berichten: 819
Lid geworden op: 04 mei 2012, 20:08
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: sint pieters leeuw belgie

Re: Reis Martine1979: Welk seizoen Yellowstone?

Bericht door ingrid1955 »

hallo,

het mooiste stuk van de beartooth highway gaat van Cooke City richting Red Lodge, en dan rij je na een tijdje inderdaad van Cody weg. Ik zou het een beetje bekijken naargelang het weer. Indien zwaar bewolkt/regen zou ik na een tijdje de highway gevolgd te hebben onmiddellijk de 296 richting Cody - is ook scenic road - nemen en daar dan eventueel openluchtmuseum/ het heel mooie museum van het westen/rodeo bezoeken of bijwonen. Indien wel prachtig weer zou ik de highway richting Red Lodge blijven volgen en genieten van de enorme panorama's en mogelijk enkele heel korte wandelingen. Na een tijdje dan terugrijden tot aan de kruising voor Cody. Vermits je toch richting Buffalo moet is Cody in ieder geval geen omweg.
Ga je bootje huren in bighorn canyon?

Jacques
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer