Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Mrvanilla »

Zo, we zijn er weer vroeg bij. Volgend jaar het plan om het noordwesten en een stuk Canada te gaan ontdekken. We zijn van plan om in de maand juni te gaan. We weten dat dan nog niet alles open zal zijn en we afhankelijk zullen zijn van weersomstandigheden, maar dat risico zijn we bereid te nemen. We willen het hoogseizoen voor zijn en we houden beide van de lente. We hebben dit keer wel de luxe om ruim een maand te gaan.

Absolute musts:

- Olympic NP
- Glacier NP
- Mt Rainier NP
- Lake Louise

Dit is een eerste opzet, ben benieuwd wat jullie er van vinden.

1. AMS - SFO
2. SFO - Fort Bragg
3. Fort Bragg - Eureka
4. Eureka
5. Eureka - Crater Lake
6. Crater Lake - Bend
7. Bend - The Dalles
8. The Dalles - Mt Rainier NP
9. Mt Rainier NP
10. Mt Rainier NP - Forks
11. Forks
12. Forks - Port Angeles
13. Port Angeles - Seattle
14. Seattle - Kamloops
15. Kamloops - Clearwater
16. Clearwater - Jasper
17. Jasper
18. Jasper - Yoho
19. Yoho
20. Yoho - Banff
21. Banff
22. Banff - Calgary
23. Calgary - Glacier NP
24. Glacier NP
25. Glacier NP
26. Glacier NP - Billings
27. Billings - Deadwood
28. Deadwood
29. Deadwood - Custer
30. Custer - Denver
31. Denver
32. Denver - AMS
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door ingrid14 »

Leuk plan, en jullie kunnen lekker lang gaan.

Wil je tussen The Dalles en Mt Rainier ook Columbia River Gorge doen? En Mt St Helens? Indien ja dan lijkt me dit met 1 rit moeilijk haalbaar.

Seattle vonden wij een superleuke stad. Wij gaan er volgende zomer weer heen.
Willen jullie daar ook Boeing bezoeken? Misschien dan een dagje Seattle extra.

Canada: geen ervaring

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Mrvanilla »

Hi Ingrid, thanks voor je feedback. Mt Helens staat niet op het lijstje, Columbia River Gorge wel. Zou dat te veel worden? In principe kunnen we laat in Packwood arriveren, die dag hebben we nog geen plannen voor Mt Rainier namelijk.

Seattle staat niet echt op ons lijstje...we zijn ondertussen minder geïnteresseerd geraakt in de stedelijke gebieden.... :oops:


Overigens kon ik jouw verslag niet openen van je reis door het noordwesten? Ligt dat aan mij?
Groetjes,
Daniel
M Kactus
Amerikakenner
Berichten: 1031
Lid geworden op: 22 mar 2011, 14:05
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door M Kactus »

Zo, ziet er weer een heel leuke reis uit. Ook zeker lang genoeg, dus je zult overal wel genoeg tijd hebben.

Zo op het eerste zicht, vind ik het veel dagen in Eureka, en gaat het eerste deeltje redelijk traag. Dat mag natuurlijk, maar ik vraag me af wat je daar dan gaat doen? Redwood NP is niet zo heel groot, en ook niet erg "makkelijk" te bezoeken.

Daarentegen sla je wel een paar dingen over in Oregon, vind ik. Zo heb je daar de kust met Cannon Beach en in iets mindere mate de Oregon Dunes NRA. En meer in het binnenland heb je dingen als het Newberry Volcanic Monument, John Day Fossil Beds, de Journey Through Time Scenic Byway met een paar spookstadjes en de Sumpter Dredge.
Verder is Mount Hood ook wel leuk, met de Timberline Lodge (The Shining) en Ramona Falls (die we niet hebben kunnen lopen vanwege het slechte weer).

Dus ik zou in het begin misschien een paar dagen smokkelen om wat meer van Oregon erin te krijgen? Het grootste "probleem" in die regio zijn de afstanden. Er is heel veel te zien, maar je moet er toch altijd wat voor rijden. In het algemeen zou ik daar wel mee opletten, hoewel dat niet blijkt uit mijn voorstellen hierboven :).
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6132
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Old Faithful »

Mooie plannen. :thumbup:

Ik mis John Day Fossil Beds N.M., bewust?

Houd er rekening mee dat je op veel plaatsen in juni nog met sneeuwresten geconfronteerd kunt worden. De wegen zullen wel sneeuwvrij zijn maar het is lang niet zeker dat dit voor alle wandelpaden geldt. In 2008 konden wij half juli veel wandelingen in Mount Rainier N.P. en Glacier N.P. niet doen vanwege de sneeuw.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Mrvanilla »

Thanks gents, voor de reacties!
M Kactus schreef: Zo op het eerste zicht, vind ik het veel dagen in Eureka, en gaat het eerste deeltje redelijk traag. Dat mag natuurlijk, maar ik vraag me af wat je daar dan gaat doen? Redwood NP is niet zo heel groot, en ook niet erg "makkelijk" te bezoeken.
Ik heb me vorig jaar ook even in Redwoord verdiept en hoe meer ik dat deed hoe minder bijzonder het mij leek. Ik zou er ook voor kunnen kiezen om niet langs de kust omhoog te gaan, maar via het binnneland. Helaas is Lassen Volcanic NP waarschijnlijk nog niet open dus dan wordt het een beetje goochelen wat we dan zouden moeten doen. Uiteindelijk moeten we wel uitkomen bij Crater Lake.

Ik ga je tips over Oregon ter harte nemen en ze eens uitvogelen.
Old Faithful schreef: Ik mis John Day Fossil Beds N.M., bewust?
Ja! Althans, het lijkt me voor deze route nét wat te ver landinwaarts liggen. Daarnaast was de beredenering dat we ook nog best wat badlands gaan bekijken in het gelijknamige NP. In principe hebben we nu tussen Bend en The Dalles enkel Smith Rock SP gepland staan. Missen wie iets enorm moois als we John Fossil overslaan? En als we het toevoegen, zou die dag dan niet te krap worden? Ik heb nog niet echt een idee hoeveel tijd beide plekken zouden kosten.

Sneeuw vinden we overigens niet erg, zelfs erg leuk en mooi. We doen overigens ook een beetje aan whishfull thinking dat er vast wel enkele mooie trails te lopen zullen zijn :lol:
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door michelly »

Leuke plannen :lol:
Heb je de tickets al geboekt? Ik vind het een beetje zonde van de tijd om helemaal naar Denver te gaan terwijl er in de Noordwest hoek nog zoveel te zien is. Tenminste dat denk ik want ik ben er nog niet geweest :wink:
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Mrvanilla »

Tickets zijn nog niet geboekt. Tsja, daar heb je zeker een punt. Het was meer dat dit waarschijnlijk onze laatste Amerikareis wordt de komende jaren dus ik wilde toch nog even dat stukje South Dakota meepikken dat ik steeds oversla de laatste jaren...

Maar je hebt gelijk, misschien is het een betere optie om me te concentreren op het Noordwesten/Canada.
michelly schreef: want ik ben er nog niet geweest :wink:
Als je er nog niet geweest bent, misschien een idee om snel eens te gaan? :lol:
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door michelly »

Misschien moeten we dat maar doen :lol: :lol:
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door kalaman »

Tja, Daniels, vermits jij goed onze blogs kent, moet ik hier wellicht niet al te veel aan toevoegen :wink: .

Het wordt hoe dan ook een schitterende reis, maar toch met de volgende opmerking: ik vind dat jullie, zelfs voor een volle maand, heel veel (te veel?) hooi op de vork nemen, waardoor jullie slechts heel kort op bepaalde plekken zijn en andere gewoon moeten overslaan:
- geen Joffre Lakes bvb?
- geen Whistler?
- slechts 1 dag Jasper, Yoho en Banff (er is anderzijds ook heel veel kans dat er nog zo goed als geen trails open zijn, mocht de winter/late lente veel sneeuw geven)
- wel 2 volle dagen Glacier, terwijl de kans ook hier heel erg groot is dat er nog zo goed als niets open is van trails, behalve natuurlijk als jullie enkel naar het westelijke deel gaan, wat op verre na zo mooi niet is als Many Glacier. Het valt ook af te wachten wanneer de Going-to-the-sun Road opengaat (wij hebben nog gehad dat ze zelfs op 30 juni nog niet open was...).
- Sea-to-sky highway (Vancouver-Whistler) rij je nu in de 'verkeerde' richting. De omgekeerde richting is vele malen mooier

Mis je iets als je John Fossil's niet doet? Kijk anders eens in onze blog van 2014. Maar toen was het echter zo extreem heet (asfalt was aan het smelten) dat we daar maar heel beperkt van "genoten" hebben. Maar het is wel zonder twijfel een heel mooi gebied. Of eigenlijk 3 mooie gebieden, want zoals je weet bestaat dit uit 3 totaal van elkaar gescheiden gebieden.

Crater Lake wordt zo vroeg op het jaar wel heel tricky. De kans dat de volledige scenic drive dan al open is, is zo goed als nihil, maar je zal zeker en vast wel tot bij het mooie uitzichtpunt van Phantom Ship kunnen rijden/stappen (dat laatste misschien wel door de sneeuw).

Ik vind het ook wel jammer dat je niet naar Mt St Helens gaat, nu je er toch zo dichtbij bent. Wij vonden dat in elk geval absoluut de moeite. Zo veel jaren na datum wordt men daar nog altijd stil van als men ziet welke verwoestende kracht die uitbarsting had.
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Mrvanilla »

Ik heb jullie verslagen vanzelfsprekend flink doorgenomen, dus verwacht een piek in je statistieken te zien :wink:. Let wel: deze opzet is nog echt een versie 1.0, gewoon om een concept te hebben vanwaaruit we een uiteindelijke route kunnen vormen.

Laat ik starten met het waarschijnlijk schrappen van de lus naar Denver/South Dakota. Dit geeft bijna weer een week speling die we dan desgewenst op andere plaatsen kunnen inzetten.

Ik denk wel dat wij iets 'snellere' reizigers zijn dan jullie, Rudi, met name omdat jullie nog wel eens (lange) day hikes ondernemen, iets wat wij in veel mindere mate doen.

Mocht je een mooi voorstel hebben over hoe het Canada gedeelte in te delen dan hoor ik dat graag.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door PSVwally »

Mooie plannen weer.
Heb je specifiek plannen voor de Deadwood hoek? Anders zou ik voor het Black Hills gebied alle nachten op 1 locatie plannen. Zo ver ligt dat ook allemaal niet uit elkaar. Deadwood vond ik overdag maar een stille plek, net als Lead.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6132
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Old Faithful »

Mrvanilla schreef: Missen wie iets enorm moois als we John Fossil overslaan? En als we het toevoegen, zou die dag dan niet te krap worden? Ik heb nog niet echt een idee hoeveel tijd beide plekken zouden kosten.
Smaken verschillen. Ik had in ieder geval de Painted Hills en de overnachting in http://theoregonhotel.net/ niet willen missen. Ik moet je gelijk geven dat het enigszins uit de route ligt. Ik zou JDFBNM overigens alleen opnemen met een overnachting in Mitchell.
Mrvanilla schreef:
Sneeuw vinden we overigens niet erg, zelfs erg leuk en mooi. We doen overigens ook een beetje aan whishfull thinking dat er vast wel enkele mooie trails te lopen zullen zijn :lol:
Ik ben ook een groot liefhebber van sneeuw, vooral om op te skiën :wink:. Voor wandelen is sneeuw een stuk minder. Wij hadden er in 2008 beslist last van, met name in Mount Rainier N.P. Wandelen was toen bij Sunrise en Paradise onmogelijk en Reflection Lake deed zijn naam geen eer aan, omdat het nog dichtgevroren en met sneeuw bedekt was. Wij "moesten" daarom in 2012 in september terug om o.a. de mooie Naches Peak Loop te wandelen. In Glacier was wandelen bij Logan Pass niet mogelijk.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Martin & Marianne »

Onderschat die sneeuw inderdaad niet. Kijk maar eens in ons 1991-verslag voor Glacier met sneeuw (juni), en in ons 2016-verslag voor Olympic NP en Mt Rainier met sneeuw (juli).

Gaat oma niet mee? :wink:

Marianne
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Mrvanilla »

Oma gaat niet mee nee.

Ja hallo, 1991? Climate change heeft er hopelijk voor gezorgd dat we nu toch wel iets minder sneeuw hebben zo in juni :lol:
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door PSVwally »

Haha 1991, dat was toen de walkman nog in was :mrgreen:
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1793
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Felicitas »

Mooie reis! Zelf zou ik (met de beperkte ervaring van wat wij er van gezien hebben) niet twee nachten in Eureka plannen. Ik vond dat plaatsje niet heel aantrekkelijk. Misschien is het een idee om in plaats daarvan nog een stuk van de mooie kust van zuid Oregon mee te nemen. Aan de kust ligt het prachtige langgerekte Samuel H Boardman State Park. Heel veel viewpoints en strandjes. Wij reden in 2015 tot aan het plaatsje Bandon. En daarna van Bandon naar Crater Lake via de Rogue-Umpqua Scenic Byway. Onderweg kun je dan nog de Toketee Falls bezoeken. Zie ons verslag (dag 4-5-6).
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door ingrid14 »

Mrvanilla schreef:Overigens kon ik jouw verslag niet openen van je reis door het noordwesten? Ligt dat aan mij?
Nope, het ligt aan mijn blog. Geen flauw benul wat er scheelt maar ik heb de links naar de verschillende reisverslagen in het eerste bericht gezet.

Ik denk dat je een goede beslissing neemt als je de lus naar Denver uit de route laat.

Eureka vond ik ook niet erg bijzonder. Je zou de 2de nacht daar naar Crescent City kunnen verzetten, maar daar is ook niet echt veel te doen.

Hoewel wij er niet zo'n best weer hadden waren we toch serieus onder de indruk bij Mt St Helens.

Wij gingen van Portland naar The Dalles en hadden niet zoveel tijd over op die dag. Bij de meeste watervallen moet je toch een stukje wandelen om ze te kunnen zien.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6132
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Old Faithful »

Mrvanilla schreef:Oma gaat niet mee nee.

Ja hallo, 1991? Climate change heeft er hopelijk voor gezorgd dat we nu toch wel iets minder sneeuw hebben zo in juni :lol:
Vraag: Zal er door de klimaatverandering op de zuidpool meer of minder sneeuw vallen?

Antwoord:Meer. Als lucht warmer wordt kan die meer vocht bevatten, dus meer neerslag en zolang de temperatuur maar onder nul is, zal die als sneeuw vallen. :wink:
Laatst gewijzigd door Old Faithful op 07 sep 2016, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door Mrvanilla »

:lol:

Thanks Felicitas, ik heb je reisverslag bekeken. Fijn! Samuel H Boardman State Park ziet er aangenaam uit.
ingrid14 schreef: Nope, het ligt aan mijn blog. Geen flauw benul wat er scheelt maar ik heb de links naar de verschillende reisverslagen in het eerste bericht gezet.
Ah, ja nu zie ik het, thanks. Over Mt Helens, wat is daar precies te zien en doen?

Voor diegene die er al eens waren: is de regio Redwood nu wel of niet een aanrader? Anders spendeer ik de dure tijd graag ergens anders.
Groetjes,
Daniel
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer