Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Planning Yellowstone om zeep?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Johnaton
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 0

Planning Yellowstone om zeep?

Bericht door Johnaton »

Eerder dit jaar boekten wij onze overnachtingen in Yellowstone, wij hebben er 3 dagen en hadden deze nauwkeurig gepland om optimaal gebruik te kunnen maken van de tijd die we hebben.

Onze oorspronkelijk geplande route:

Dag 1 vanaf Cody rijden we naar binnen via de East Entrance en doen de rechterkant van de Grand Loop naar boven, op de late namiddag gaan we nog rechtsaf naar Lamar Valley, daarna overnachten we bij Mammoth.

Dag 2 bezoeken we dan Mammoth en doen we een deel van de loop naar beneden met overnachting in Yellowstone West.

Dag 3 gaan we verder naar beneden langs Old Faithful en de geyser basins, voor de overnachting rijden we door tot Yellowstone Lake Hotel.

Nu zie ik dat de NPS (National Park Service) enkele dagen geleden aangekondigd heeft dat de Grand Loop maar liefst op twee plaatsen zal onderbroken zijn op het moment van ons bezoek! Het stuk tussen Mammoth en Yellowstone West (1) is afgesloten en het deel tussen Old Faithful en West Thumb Gheyser Basin (2).

Afbeelding

In de praktijk houdt dit in dat we belachelijk veel meer tijd in de auto zullen moeten doorbrengen willen we nog altijd alles zien.
Meer informatie op volgende link: http://www.nps.gov/yell/planyourvisit/roadclosures.htm

Serieus *** voor onze planning, we hebben lang gespaard om deze reis te kunnen doen en Yellowstone zou één van onze hoogtepunten moeten worden, ik kan wel huilen... :?

Hebben jullie advies betreffende eventuele aanpassingen aan onze route waardoor dit iets dragelijker zou worden? Heb al gekeken om overnachtingen te verplaatsen maar dit is geen optie meer jammer genoeg.
Afbeelding
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Planning Yellowstone om zeep?

Bericht door Tipsy_1 »

Je reis niet laten vergallen hoor! Waarom je daar nu zoveel zorgen om maken dat helpt echt niet. Tja, dan rijd je gewoon wat meer zou ik zeggen; Een plezier in Yellowstone met al dat wildlife!!!!
Bij Amerika rondreizen zijn roadworks schering en inslag; een rondreis zonder dat ergens je plannen anders uitdraaien owv flooding, road works, bosbranden,... heel normaal.
Gewoon volle bak genieten van wat je wel kan doen! yellowstone is prachtig! :thumbup:
PSVwally
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door PSVwally »

Inderdaad, niet zo negatief gelijk. Gewoon wat meer rijden en eerlijk gezegd vond ik het stuk tussen norris en mammoth ongeveer het 'saaiste' stuk. Het is wat meer rijden, maar verder kun je overal nog komen. Bij mij was bv de parkeerplaats en de boardwalk bij grand prismatic spring gesloten ivm werkzaamheden en de parkrangers zorgde ervoor dat niemand langs de weg stopte. Kon er dus niet eens bijkomen.
michelvd
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door michelvd »

Alleen bij 1 lees ik een sluiting van 14 tot 30 september. Voor de rest kan het alleen een vertraging zijn toch? Dat is zo vaak aan de hand in NP's. De periodes in een jaar dat er gewerkt kan worden zijn nu eenmaal beperkt. Voor de rest zijn er zo veel mooie dingen te zien, dat is niet afhankelijk van dat ene stukje hoor.
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

Daar kom je dan wel laat achter want dit is al een tijdje bekend :?
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Het is eigenlijk niet te doen om een zo korte tijd in Yellowstone goed te plannen, er zijn altijd onvoorziene dingen die je planning in de war sturen. "Alles zien" zoals je van plan was, zou toch niet lukken.
Wat hadden jullie allemaal op dag 2 gepland? Ik denk dat jullie de tijd voor die dag goed ergens anders kunnen gebruiken. Maak een lijstje van de absolute must sees en kijk hoe je die het beste in kunt passen. Old Faithful betekent nu veel omrijden maar dat is zeker de moeite waard.
Misschien een idee om via de NE entrance het park binnen te rijden en zo naar Mammoth? Je kunt eens kijken wat sneller gaat. Ik zou dag 1 voor Mammoth gebruiken zodat je op dag 2 de tijd hebt voor andere bezienswaardigheden. Ik weet niet wat jullie allemaal gepland hadden; ik zie geen West Thumb, Grand Canyon of Norris staan.
Overnachtingen wijzigen kan wellicht handig zijn. Je kunt altijd eens bellen voor eventuele annuleringen in het park.

Marianne
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

17 september (265km)
Cody - Yellowstone NP
Aankoop “America The Beautiful” pass aan East Entrance.
Bezoeken van bezienswaardigheden + late namiddag afslaan richting NE-entrance en dag rustig afsluiten in Lamar Valley.
Overnachten in Yellowstone (Mammoth Hotel).

18 september (80km)
Yellowstone NP
Grand loop van Mammoth Hot Springs tot West Yellowstone.
Overnachten in West-Yellowstone (Moose Creek Inn).

19 september (115km)
Yellowstone NP
Route van West Yellowstone naar Yellowstone Lake via de geologische bezienswaardigheden.
Overnachten in Yellowstone (Lake Lodge).

20 september (160km)
Yellowstone NP - Jackson
Enkele scenic drives + stop aan Jenny lake (Hidden Falls & Inspiration Point Trial?)
Overnachten in Jackson.
Als dit je schema nog is, zou ik niet te hard panikeren. 8)

17.09 :
je zou van Cody via de 120-296-212 + parkweg naar Mammoth kunnen rijden
onderweg: Beartooth Highway, Lamar Valley, korte wandeling naar Wraith Falls, Undine Falls (liggen naast de weg) + al een deel van de terrassen bij Mammoth bezoeken
geen last van afsluitingen
18.09 :
van Mammoth richting Roosevelt, dan via Tower naar Canyon en daarna naar Norris en West Yellowstone
onderweg: 1ste deel heb je al op dag 17.09 gedaan, daarna dus: Tower Fall, Grand Canyon of the Yellowstone, Norris Geyser Basin en dan naar West Yellowstone
last van afsluitingen, maar als je rijdt zoals ik hierboven schreef, eigenlijk geen last
19.09 :
van West Yellowstone naar Lake
onderweg: Firehole Lake Drive (lower geyser basin), midway geyser basin, Old Faithful + upper geyser basin, dan terug naar Canyon en via Hayden Valley en Mud volcano naar Lake
last van afsluitingen: maar als je dus via Canyon rijdt, kom je langs Hayden Valley en Mud Volcano (als je hier in je oorspronkelijke planning heen gewild had, moest je ook het stuk tussen Lake en Hayden Valley dubbel rijden) je rijdt dus nu inderdaad iets langer
20.09 :
van Lake naar Jackson:
onderweg: West Thumb Geyser basin, Grand Teton
geen last van afsluitingen

Valt dus nog redelijk mee. Je gaat toch bij de bezienswaardigheden geraken die je vooraf gepland had, alleen misschien in een andere volgorde.

@michelvd: van de NPS site bij 2: "The road linking West Thumb and Old Faithful closes September 2 at 6:00 AM for the season"

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
powercoaster
Amerika-ontdekker

Bericht door powercoaster »

Ik durf geen garanties te geven, maar begin deze maand was ik ook in Yellowstone en toen viel het allemaal mee. Ook wij werden gewaarschuwd voor werkzaamheden, maar wij konden er zonder oponthoud langsrijden. Als ik de borden langs de weg goed begrepen heb, is de weg ook niet compleet dicht, alleen is er maar 1 rijstrook beschikbaar. Waardoor het verkeer er om en om overheen moet.
Ook wij schokken eerst van het bericht, aangezien we maar 1 hele dag hadden voor het park, maar uiteindelijk hebben we alles gezien. We begonnen om 9.00 uur en net iets voor 21.00 uur zagen we de uitbarsting van Old Faithfull, waarmee we zo goed als alles hadden gezien.
Laatst gewijzigd door powercoaster op 26 aug 2014, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
BastiaanB
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door BastiaanB »

Is toch wel vaker zo aan het einde van het seizoen?
aronneke
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door aronneke »

Inderdaad balen. Als ik het goed lees zijn ze niet helemaal afgesloten, maar moet je gewoon even wachten tot het verkeer van de andere weghelft gepasseerd is en dat er dus maar 1 rijbaan beschikbaar is?
Zuid-Westen september 2012
Mid-Westen september 2014
Zuid-Westen september 2016
Rondje Mid-Westen September 2022
powercoaster
Amerika-ontdekker

Bericht door powercoaster »

Dat was inderdaad begin deze maand het geval, terwijl er stond dat de weg afgesloten zou zijn. Maar zoals ik al aangaf, durf ik niet te garanderen dat de situatie straks nog steeds hetzelfde is.
jan de korte
Amerikafan

Bericht door jan de korte »

punt 2 is helemaal afgesloten als ik het zo lees want ze gaan een brug vervangen. Wij zijn er vanaf 7-12 september, maar dan rijden we maar een paar extra kilometers:)
Johnaton
Amerika-ontdekker

Bericht door Johnaton »

Frans H schreef:Daar kom je dan wel laat achter want dit is al een tijdje bekend :?
Dit is officieel bekend gemaakt op 15 augustus, toch bedankt... :roll:
aronneke schreef:Inderdaad balen. Als ik het goed lees zijn ze niet helemaal afgesloten, maar moet je gewoon even wachten tot het verkeer van de andere weghelft gepasseerd is en dat er dus maar 1 rijbaan beschikbaar is?
Nee, vanaf september zal de weg effectief afgesloten zijn en moet er dus omgereden worden.

Anyway; We hebben beslist om onze plannen niet te veranderen (mede doordat er geen andere accomodaties meer beschikbaar zijn in het park).
De volgorde waarin we Yellowstone bezoeken hebben we wel een klein beetje aangepast.

Momenteel lijkt dit ons de interessantste optie:
  • Op dag 1 rijden we via de oostelijke ingang het park binnen. (We komen net van een overnachting in de Bill Cody Ranch en rijden liever niet terug naar Cody om dan via de Beartooth highway te gaan rijden!)
    Doorheen de dag doen we dan de rechterkant van de Grand Loop (Mud Volcano, Canyon, Falls, Dunraven Pass, Petrified Tree), Lamar Valley nemen we minder tijd voor, en sluiten de dag af met Mammoth hot springs waar we dan ook overnachten.
  • Op dag 2 vertrekken we heel vroeg en volgen we de weg terug maar deze keer rijden we door naar Lamar Valley om daar enkele uren door te brengen. Vervolgens volgen we de Grand Loop terug naar beneden en gaan langs de middelste verbinding naar het Westen, afhankelijk van hoe laat op de dag het dan is doen we ofwel de onderste geyser basins (met Old Faithful etc) ofwel de bovenste (Norris etc). Daarna overnachten we in West Yellowstone.
  • Op dag 3 bezoeken we de overige geyser basins die we de vorige dag niet gedaan hebben waarna we de weg terug volgen langs de middelste verbindingsweg om zo terug via de rechterkant van de Grand Loop naar beneden te rijden. Deze keer kunnen we in de namiddag wat meer tijd nemen voor Hayden Valley/Pelican Valley om de dag af te sluiten aan Yellowstone Lake waar we dan ook overnachten.
  • Op dag 4 vertrekken we terug vroeg om bij zonsopkomst nog een stop te maken aan West-Thumb en vervolgens onze geplande dag in Grand Teton NP te gaan spenderen. (Trails bij Jenny lake)
Uiteraard doen we volgens deze planning meer dan de helft van de Grand Loop eigenlijk twee keer, een beetje spijtig aangezien we daar toch een aantal uren mee verliezen op die 3 volle dagen, en ieder uur dat we in de auto zitten is een uur dat we niet kunnen rond wandelen.
Echter denk ik dat dit de meest interessante (en realistische) planning zal zijn voor ons om op een rustige manier alle hoogtepunten aan te kunnen doen en toch nog de tijd te kunnen nemen om hier en daar even stil te blijven staan.

Opmerkingen zijn uiteraard welkom!
Laatst gewijzigd door Johnaton op 26 aug 2014, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Goede planning.
Alleen op jouw dag 3 kom je niet bij Lamar Valley maar bij Hayden Valley.

Ik weet dat je wat teleurgesteld bent omdat je nu meer afstanden af te leggen hebt, maar het zal ook wel heel mooi worden.

Groetjes,

Ingrid
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Johnaton
Amerika-ontdekker

Bericht door Johnaton »

ingrid14 schreef:Goede planning.
Alleen op jouw dag 3 kom je niet bij Lamar Valley maar bij Hayden Valley.
Klopt, heb dit aangepast. Blijkbaar was ik verstrooid! :-)
Afbeelding
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

:thumbup:
troetelbeer79
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door troetelbeer79 »

Johnaton schreef:
Frans H schreef:Daar kom je dan wel laat achter want dit is al een tijdje bekend :?
Dit is officieel bekend gemaakt op 15 augustus, toch bedankt... :roll:
Het was inderdaad al een hele tijd bekend dat er afsluitingen zouden zijn... In een ander topic schrijf ik in mei (!!!) al daarover (zie http://forum.allesamerika.com/viewtopic ... 16&t=54315) . Toen stond het namelijk (al) op de website van Yellowstone, alleen niet zo prominent als nu....

Verder, geniet van alles wat je ziet. Er is genoeg te zien en te doen en dat je stukken dubbel moet rijden, moet je niet als probleem zien. In Yellowstone kun je je vrijwel nooit aan je planning houden hebben wij gemerkt. Dit jaar wordt voor ons de 3de keer en de vorige keren werden onze plannen steeds bijgesteld per dag en soms per uur. Je hebt te maken met ander verkeer, wildlife (bizonkudde die op de weg loopt waar je op moet wachten totdat ze overgestoken zijn, dat een kleintje besluit bij zijn moeder te gaan drinken midden op de weg, enz), ook als je persé een uitbarsting van een bepaalde geiser wilt zien, kan het inhouden dat je een andere geiser niet meer uit zal zien barsten, weersomstandigheden (vorig jaar hadden we sneeuw, stond ook niet 'ingepland', maar wel leuk om mee te maken, het jaar ervoor op dezelfde datum hadden we zon en een temperatuur van 20 graden...) en roadwork. Wij hebben de afgelopen 2 jaar het stuk van Roosevelt-Canyon niet kunnen doen doordat het afgesloten was. Dit jaar kunnen we dat stuk wel rijden omdat dat andere stuk is afgesloten. Ik zie het zo: dan is er een reden om nog eens terug te willen gaan omdat je iets nog niet gezien hebt :wink:
ingrid1955
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door ingrid1955 »

hallo,
die afsluitingen waren inderdaad al lang meegedeeld , maar veel belangrijker en zoals al paar maal vermeld : Yellowstone is zo enorm dat het er eigenlijk niet zoveel toe doet. ook dit jaar weer dag na dag door weersomstandigheden en door de dieren ( je kan er ieder moment iets meemaken waardoor de dag helemaal anders verloopt) de plannen aangepast.
3 uur lang een grizzly gespot die een siësta deed, al eens wakker werd, het gezelschap kreeg van een coyote, van een antilope, dan zelf opnieuw op pad ging : onze namiddag was gevuld. 2 uur naar 2 wolven gekeken, ook daar stapte een beer voorbij vlakbij die wolven, en aan onze voeten roofde een das de holen van andere dieren leeg, liepen coyotes voorbij en kwamen antilopen nieuwsgierig naar die coyotes kijken, weeral een halve dag ,,kwijt".

met inderdaad als resultaat :
Ik zie het zo: dan is er een reden om nog eens terug te willen gaan omdat je iets nog niet gezien hebt :wink:
en dus gaan we ook volgend jaar terug, de reservaties in yellowstone zijn al gemaakt en het was verdorie maar net op tijd !

maak er het beste van, het wordt ongetwijfeld een unieke belevenis.

Jacques
Frans H
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door Frans H »

in mei was dit idd ook al bekend; ik wist dit al voordat ik in mei 2014 naar Yellowstone ging. Denk niet in problemen maar in mogelijkheden !!!
RiaK
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door RiaK »

Nu we er zelf een maandje geleden (voor 't eerst) geweest zijn kan ik helemaal beamen wat in voorgaande berichten staat! Ga niet in de put zitten omwille van die wegwerkzaamheden- en afsluitingen. Wij hadden er drie dagen en hebben veel van dit park gezien, maar ook een aantal min of meer geplande zaken niet. Zo was het hoogseizoen en uiteraard vreselijk druk, we kwamen bijvoorbeeld bij Norris niet verder dan de parkeerplaats, waar we na één rondje besloten om maar door te rijden, gezien het aantal voertuigen dat er nog aan kwam. Jammer, maar helaas. Op de weg naar Mammoth hadden we een drie kwartier vertraging en na de bovenste loop te hebben gereden met net elke keer nog een parkeerplek, ontdekten we dat het beneden zo stampvol was dat we na een tankstop en een korte blik in het plaatsje zelf op zoek gingen naar een picknicplek, die ook allemaal vol bleken te zijn. Pas een uur of wat later en wat trage kilometers verder, vanwege de grindweg, vonden we eindelijk een vrij plaatsje, waar het heerlijk zitten was.
We hebben ook een paar keer forse regenbuien gehad, waardoor we bijna niets van de omgeving konden zien, maar wat we ervan gezien hebben doet me verlangen er naar terug te keren! We hebben wat beperkingen m.b.t. lichamelijke inspanning, maar we hebben genoten van alles dat we wel konden bezichtigen!
Er staat jullie heel wat moois te wachten!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer