Rocky Mountains, Yellowstone ,Grand Teton.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Rocky Mountains, Yellowstone ,Grand Teton.

Bericht door vana »

Hallo allemaal,

Ger en ik willen alvast een globale route op stellen voor onze reis van volgend jaar zodat we weten waar het beste kunnen beginnen en waar we moeten eindigen.
We zijn het boek Rocky Mountains aan het doorlezen en hebben een groot probleem; alles ziet er geweldig uit!! :help:

Voor onze vorige reis hebben we veel routes van reisbureaus bekeken maar Rocky Mountains kom je niet écht veel tegen. Nu hebben we jullie ervaring nodig om te kijken of we alles wel in één reis kunnen doen (anders moeten we nog een keer terug, ook niet verkeerd hoor :D)

We willen in ieder geval naar :
Yellowstone
Grand Teton
Rocky Mountains Nat Park
Dinosaur
Badlands/ Mount Rushmore

Maar het lijkt ons ook heel leuk om in deze reis op te nemen;
Black Canyon of the Gunnison
Pikes Peak
Arches
Flaming Gorge

Denken jullie dat het mogelijk is om dit alles te gaan zien in ongeveer 28 dagen en voldoende tijd over te houden om alles rustig te bekijken?
En wat zou het beste start en eindpunt zijn : Denver of Salt Lake City?
Een bezoek aan Glacier hebben we al laten vallen dat ligt te ver uit de route, dat bewaren we voor de volgend reis.

Ik hoop dat jullie ons wat tips kunnen geven om ons een beetje op weg te helpen met de route.


Marjon en Ger
wendyjol
Amerikakenner
Berichten: 1413
Lid geworden op: 21 jan 2004, 17:53
Locatie: Zuid west Drenthe

Bericht door wendyjol »

Hoi Marjon,

Ook wij zijn al druk bezig met de planning van komende zomer. Net als vorig jaar wordt het ongeveer dezelfde reis als jullie.

Dit is een eerste opzetje wat ik heb gemaakt.

Globaal

Dag
1 naar Denver
2 Denver
3 Denver --> Rocky Mountains NP
4 Rocky Mountains NP
5 Rocky Mountains NP --> Wind Cave NP
6 Wind Cave NP
7 Mt. Rushmore en Wounded Knee en de Indiaanse tegenhanger van Rushmore
8 Badlands NP
9 Badlands NP --> Cody
10 Cody
11 Yellowstone NP
12 Yellowstone NP
13 Yellowstone NP
14 Yellowstone NP
15 Grand Teton NP
16 --> SLC
17 SLC
18 SCL --> Dinosaur NM
19 Dinosaur --> Arches NP
20 Arches NP
21 Canyonlands NP
22 Canyonlands NP
23 Capitol Reef NP
24 Capitol Reef NP
25 Escalante
26 Escalante
27 LV
28 LV
29 LV --> Amsterdam
30 Amsterdam
31 Over
32 Over
33 Over

Waar en wanneer spreken we af (hahaha)

Groeten
Wendy
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Ziet er goed uit Wendy,

Dan moeten wij er ook maar 33 dagen van maken :D :D .
Ik ga me van het weekend uitgebreid in jullie route verdiepen.

En dan moeten we maar weer een "meeting" afspreken. Ger kan nu wel goed praten en eten dus dan kunnen we er misschien een gezellig avondje van maken. Maar deze keer nemen wij het bier mee hoor !!

Groetjes Marjon
Gebruikersavatar
Rob
Amerika-expert
Berichten: 14853
Lid geworden op: 06 feb 2004, 14:53
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Locatie: Biggekerke ZLD
Contacteer:

Bericht door Rob »

Hoi Marjon,

De dingen die je wil zien zijn in de genoemde tijd goed te doen, lees ons reisverslag van 2003 maar eens na daar zit veel van het genoemde in.
Gr.
Rob
Gebruikersavatar
Mack
Amerika-expert
Berichten: 2653
Lid geworden op: 05 apr 2005, 14:02
Locatie: Rotterdam

Bericht door Mack »

Een heel interessante route!!! Ik denk er zelf over om in 2006 ook een dergelijke reis te maken, dus ik ga jullie in de gaten houden (be prepared... :wink: )

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Geeft niet hoor Mack, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Zo kunnen we elkaar helpen met de route. En misschien kunnen we met z'n allen een "Rocky Mountain" meeting houden :D :D :wink:

Marjon
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Bericht door markro »

vana schreef:En misschien kunnen we met z'n allen een "Rocky Mountain" meeting houden :D :D :wink:
In bovengenoemde overzichten zitten niet alleen de Rocky Mountains, maar ook de Black Hills, waar o.a. Mount Rushmore National Memorial en Crazy Horse Memorial te vinden zijn :wink: .
Dit is ook een bijzonde mooie omgeving en daar is van alles te zien en te doen, ook voor de jeugd.
Zeker gezinnen met kinderen kunnen hier vele dagen doorbrengen, dus ik zou zeker een dag extra in dit gebied inplannen.
Zie ook mijn verslag http://menramerika.web-log.nl/ en dan op dag 20.

Kijk dan ook eens op deze sites:
- over Rapid City http://www.rapidcitycvb.com/pg/dc/index.html
- over Zuid Dakota http://www.state.sd.us/

en als je verder zoekt met Google op Black Hills Tourism krijg je een schat aan info.

Succes met het plannen, ook dat is al heel leuk werk. Het zullen fantastische reizen worden

Groet, Marco.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Petra/VS
Medebeheerder
Berichten: 19662
Lid geworden op: 07 sep 2003, 15:10
Locatie: Washington DC metro
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

wendyjol schreef:14 Yellowstone NP
15 Grand Teton NP
16 --> SLC
Groeten
Wendy
Hoi Wendy,

Aangezien je dagen over hebt, zou ik zeker aanraden een extra dag in Grand Teton te blijven. Je hebt waarschijnlijk ons reisverslag gelezen en het is echt wel een heel mooi park om even van te genieten. Ook Jackson is leuk om te bezoeken. Just my 2 cents ;).
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
jta
Amerika-expert
Berichten: 2067
Lid geworden op: 14 jan 2005, 11:13
Locatie: sint pieters leeuw belgië

Bericht door jta »

petra schreef :
Aangezien je dagen over hebt, zou ik zeker aanraden een extra dag in Grand Teton te blijven. Je hebt waarschijnlijk ons reisverslag gelezen en het is echt wel een heel mooi park om even van te genieten. Ook Jackson is leuk om te bezoeken. Just my 2 cents
zeker aan te raden.: dagje ( of 2) jackson +grand teton.

trip badlands - cody is hele afstand. misschien geen tijd om het eigenaardige devils tower te bezoeken.

jacques
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Hallo allemaal,

Ik ben weer druk bezig om een route op te zetten voor volgend jaar.
Nu las ik iets over de Frontier Days in Cheyenne.
Waarschijnlijk zijn wij precies op het juiste moment in de omgeving (28 en 29 juli) Heeft iemand op het forum deze Frontier Days wel eens meegemaakt in Cheyenne? Is het de moeite om daar een dag extra te blijven of is er alleen 's avonds iets te doen?
Natuurlijk zullen wij dan ruim van tevoren een motel moeten reserveren, heeft iemand tips?

De volgende vraag is eigenlijk van Ger. Hij zou heel graag eens een echt oud houten fort willen bezichtigen (jeugdsentiment, je weet wel zoals in cowboyfilms e.d.)
Weet iemand of er op onze route nog zo'n echt fort te vinden is?
Ik las op het weblog van Marco wel over fort Hayes bij Rapid city maar dat is geen echt fort meer (hoewel het me wel heel leuk lijkt om te bezichtigen, ik heb natuurlijk ook "Dances with wolves" gezien)

Dan de laatste vraag (voorlopig):
We hebben waarschijnlijk 3 dagen om van Rapid City naar Yellowstone te rijden. Heeft iemand ideeen voor een leuke route die niet te saai voor de kinderen is.
We willen liever niet dagenlang kleine bergweggetjes rijden maar een paar uurtjes vinden we wel leuk. Ook zijn we dol op kleine gezellige echt Amerikaanse plaatsjes.
Oh en we zijn niet zo dol op musea.

Misschien handig om er even bij te zetten: Onze oorspronkelijke route van het begin van het topic is iets veranderd. Omdat we nu vanuit Phoenix starten zijn er wat extra plaatsen bijgekomen nml:op de heenweg de route Monument Valley- Moab- Denver en op de terugweg de route Salt Lake City- Las Vegas - Phoenix

Marjon
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Bericht door markro »

vana schreef:De volgende vraag is eigenlijk van Ger. Hij zou heel graag eens een echt oud houten fort willen bezichtigen (jeugdsentiment, je weet wel zoals in cowboyfilms e.d.)
Weet iemand of er op onze route nog zo'n echt fort te vinden is?
Ik las op het weblog van Marco wel over fort Hayes bij Rapid city maar dat is geen echt fort meer (hoewel het me wel heel leuk lijkt om te bezichtigen, ik heb natuurlijk ook "Dances with wolves" gezien)
Fort Hays is inderdaad niet hoe wij ons een fort voorstellen. Dit is een toeristische attractie en bestaat uit een paar gebouwen, die voor een deel als filmset zijn gebouwd en gebruikt in de film Dances with Wolves.
In zuidoost Colorado bij de plaats La Junta ligt Bent’s Old Fort, zie http://www.nps.gov/beol/index.htm en http://www.coloradodirectory.com/nation ... sfort.html . Dit fort is gebouwd in de adobe stijl.
Ik kan mij voorstellen, dat Ger een mooi palissadefort zou willen bezoeken, zoals wij dat kennen uit westernfilms. Nou ik ook, maar ben dat nog nergens tegengekomen.
Wel heb ik bezocht bij de plaats Fort Bridger in Wyoming de gelijknamige historische nederzetting Fort Bridger State Historic Site, die ooit als handelspost is gebouwd in 1842 door de pelshandelaar Jim Bridger. Het oude Fort Bridger is omheind door palen en ligt iets achter het militaire fort, dat naderhand daar is gebouwd. Dit complex is zeker een bezoek waard, maar is niet zoiets als dat Ger in gedachten heeft. (Zie voor tekst en foto's dag 8 van mijn reisverslag uit het jaar 2004 http://menramerika.web-log.nl/ )

Groet, Marco.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Marjon schreef
We hebben waarschijnlijk 3 dagen om van Rapid City naar Yellowstone te rijden. Heeft iemand ideeen voor een leuke route die niet te saai voor de kinderen is.
We willen liever niet dagenlang kleine bergweggetjes rijden maar een paar uurtjes vinden we wel leuk. Ook zijn we dol op kleine gezellige echt Amerikaanse plaatsjes.
Oh en we zijn niet zo dol op musea.
Hallo Marjon,
Wij zijn in 2004 ook van South Dakota naar Yellowstone gereden. Het is leuk om via Devil's Tower te rijden, kost niet veel tijd maar het is een leuke onderbreking. Wij vonden vanaf Sheridan de route via de Big Horn Mountains erg mooi. Ik zou je aanraden om via Cody te rijden (check wel of de east entrance open is, neem anders de north east entrance en eventueel een stuk van de Beartoot highway).

Zie voor een uitgebreide omschrijving ons reisverslag op http://www.verenigdestatenvanamerika.co ... mms02.html (heb ook net jullie verslag gelezen, erg leuk en veel herkenbare dingen. We waren op dezelfde in Yosemite zag ik).

Marianne
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Hoi Marco,

Bedankt voor de informatie. Het ford bij La Junta ziet er leuk uit maar dat ligt voor ons helaas te veel uit de richting.

Fort Bridger ligt wel op onze route en lijkt me leuk om te bezoeken dus die komt op het lijstje.
Jij begrijpt wel precies wat Ger bedoelt, hij wil inderdaad zo'n fort zien met zo'n omheining van houten palen en een groot houten hek. Ik zou graag zo'n fort voor hem vinden. Ik denk dat hij zich dan weer even terug waant in zijn jeugd en dat moet ik hem toch gunnen hè. :D

Ik heb het waarschijnlijk al eerder gezegd maar het moet me toch weer even van het hart: Wat zijn jouw reisverslagen toch geweldig. Je weet niet half hoe ontzettend veel informatie ik eruit haal. Bovendien zijn ze erg prettig om te lezen.


Groetjes Marjon
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4001
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Bericht door Loek »

Misschien is Fort Larimie in Wyoming nog iets voor je? Welliswaar niet zo'n houten fort, maar meer een authentiek fort zoals deze in de tijd van de Oregon Trial gebruikelijk was. De houten forten die je op TV en in films zien zijn trouwens niet de authentieke vorm zoals ze in het westen werden gebruikt. In het latere westen waren forten niet van die vestingen die gebruikt werden om legers en dergelijke op een afstand te houden, zoals vroeger in het oosten ten tijde van de oorlog met de Engelsen, maar meer een verzameling van gebouwen waar militairen woonden en koopmensen hun waren verkochten aan kolonisten op weg naar California en Oregon.

Het al eerder genoemde Bent's Fort is wel zo'n vestingachtige fort, omdat deze dichtbij de toenmalige Spaanse front lag. Bij dit fort lag de nadruk meer op het militaire karakter inplaats van commercieel (kooplui).
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Hallo Marjon,
Wij zijn in 2004 ook van South Dakota naar Yellowstone gereden. Het is leuk om via Devil's Tower te rijden, kost niet veel tijd maar het is een leuke onderbreking. Wij vonden vanaf Sheridan de route via de Big Horn Mountains erg mooi. Ik zou je aanraden om via Cody te rijden (check wel of de east entrance open is, neem anders de north east entrance en eventueel een stuk van de Beartoot highway).
Hoi Marianne,
Ik heb de route even bekeken op de kaart en het stukje in je reisverslag gelezen en het lijkt me inderdaad een mooie route.
Ik zag dat jij ook een stukje Beartoothpas hebt gereden en dat waren wij ook van plan dus jullie route past prima in ons schema.
Zie voor een uitgebreide omschrijving ons reisverslag op http://www.verenigdestatenvanamerika.co ... mms02.html (heb ook net jullie verslag gelezen, erg leuk en veel herkenbare dingen. We waren op dezelfde in Yosemite zag ik).
Ik heb je hele reisverslag gelezen, vond het erg leuk met mooie foto's en ik kwam veel herkenbare dingen tegen in het laatste gedeelte. Wij waren inderdaad even gelijk met jullie in Yosemite. Zoals je gelezen hebt zijn wij echter niet meer terug gegaan de volgende dag. Ik vond het leuk om te lezen dat jullie ook hebben overnacht in Best western El Rancho Inn in Millbrae. Daar hebben wij ook de eerste en laatste nacht geslapen en ook ons is het goed bevallen.
Het eerste gedeelte van jullie reisverslag vond ik vooral erg interessant om te lezen omdat wij dat gedeelte volgend jaar ook gaan bezoeken.
Je hebt me op een idee gebracht want wij zoeken nog een route van Salt Lake city naar Las Vegas.
Ik wil dolgraag weer een kijkje nemen in Zion omdat ik dat één van de mooiste parken vind maar ik was nog niet op het idee gekomen om de noordingang te nemen.
Is dat net zo mooi als de Mount Carmel scenic Byway (oostingang)?

Marjon
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Misschien is Fort Larimie in Wyoming nog iets voor je? Welliswaar niet zo'n houten fort, maar meer een authentiek fort zoals deze in de tijd van de Oregon Trial gebruikelijk was.
Ziet er leuk uit Loek. ik heb het fort aan mijn lijstje toegevoegd want als we in Cheyenne zijn zou dit een leuk uitstapje kunnen zijn.
De houten forten die je op TV en in films zien zijn trouwens niet de authentieke vorm zoals ze in het westen werden gebruikt. In het latere westen waren forten niet van die vestingen die gebruikt werden om legers en dergelijke op een afstand te houden, zoals vroeger in het oosten ten tijde van de oorlog met de Engelsen, maar meer een verzameling van gebouwen waar militairen woonden en koopmensen hun waren verkochten aan kolonisten op weg naar California en Oregon.

Jammer , ik had het leuk gevonden voor Ger om zo'n fort te bezoeken.
Zullen we toch nog een keer naar het oosten moeten. :D

Ik heb voor jou ook nog een vraagje Loek. Wij willen ook een dagje naar Six Flags in Denver. Als ik op de kaart kijk lijkt het midden in de stad te liggen. Weet jij of dat klopt en of het evengoed een beetje makkelijk te bereiken is als we vanuit het westen over de I70 komen?

Marjon
Gebruikersavatar
markro
Moderator
Berichten: 9254
Lid geworden op: 06 apr 2004, 20:58
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Hilversum, NL
Contacteer:

Bericht door markro »

vana schreef:Ik heb het waarschijnlijk al eerder gezegd maar het moet me toch weer even van het hart: Wat zijn jouw reisverslagen toch geweldig. Je weet niet half hoe ontzettend veel informatie ik eruit haal. Bovendien zijn ze erg prettig om te lezen.
Hoi Marjon,

dank je wel voor het compliment en ik vind het fijn dat jij er iets aan hebt.
Loek schreef:Misschien is Fort Laramie in Wyoming nog iets voor je? Welliswaar niet zo'n houten fort, maar meer een authentiek fort zoals deze in de tijd van de Oregon Trial gebruikelijk was.
Fort Laramie heben wij ook in 2004 bezocht en daarover heb ik iets genoteerd bij dag 23 in ons reisverslag (+ foto's), zie http://menramerika.web-log.nl/log/754165 .
Dit fort wordt op oude afbeeldingen nog wel eens afgebeeld als een palissadefort, dus omheind met houten boomstammenmuren, maar dat is het nu niet meer. Ook dit fort is een bezoek waard. Er is fantastisch veel te zien en je kan hier ook de gemeubileerde kamers van diverse gebouwen bekijken. Wij vonden het erg interessant.
Op gezette tijden zijn er speciale activiteiten in dit fort, zie http://www.nps.gov/fola/pphtml/events.html . Op deze website staat nu de agenda van 2005, voor volgend jaar kan ik nog niets vinden, maar dat is misschien iets om in de gaten te houden.

Groet, Marco.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 4001
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Bericht door Loek »

Ik heb voor jou ook nog een vraagje Loek. Wij willen ook een dagje naar Six Flags in Denver. Als ik op de kaart kijk lijkt het midden in de stad te liggen. Weet jij of dat klopt en of het evengoed een beetje makkelijk te bereiken is als we vanuit het westen over de I70 komen?
Marjon
Vanuit het westen I-70 volgen tot aan I-25 en dan deze in zuidelijke richting volgen. Al vrij snel kun je Six Flags aan de linkerkant van de snelweg zien liggen. Je kunt het beste de afrit van Speer Blvd nemen (exit 212A) en die in zuidelijke richting volgen naar Six Flags (ook wel Elitches genoemd).

Veel plezier daar.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12929
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door vana »

Bedankt Loek, daar heb ik wat aan.

Groetjes Marjon
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42050
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Marjon schreef:
Ik wil dolgraag weer een kijkje nemen in Zion omdat ik dat één van de mooiste parken vind maar ik was nog niet op het idee gekomen om de noordingang te nemen.
Is dat net zo mooi als de Mount Carmel scenic Byway (oostingang)?
Marjon,
Het Noordelijke gedeelte is een "zelfstandig" gedeelte. Er loopt van daar uit geen weg naar Zion Canyon. Er is een klein visitor center (het Kolob Canyons Visitor Center). Daar begint een weg (5 mijl lang) naar de bovenkant van het Kolob Canyons plateau. Helemaal boven is er een trail (deTimber Creek Overlook Trail; 1/2 mijl heen) naar het Kolob Canyons viewpoint. Onze oudste dochter stapte op dit pad overigens bijna op een overstekende ratelslang.
Vanuit het viewpoint heb je wel een mooi uitzicht over de "bovenkant" van het Zion National Park. Je kijkt echter niet de diepte in van een canyon of zo. Het zijn meer vergezichten. Zion Canyon kan je dan ook niet zien liggen. Het is dus compleet anders dan de Mount Carmel scenic Byway (oostingang). Dat is een weg over de bodem van de Canyon.
Om je weg te vervolgen moet je vervolgens weer dezelfde weg terugrijden en via de I15 kan je dan naar Springdale rijden om naar Zion Canyon te gaan.
Als je al in Springdale / Zion Canyon bent, dan zou ik er niet speciaal voor heen rijden. Als je echter vanuit de richting van Salt Lake City richting Zion / Las Vegas rijdt, dan kom je er pal langs en dan is het wel een aardige tussenstop. Bij elkaar hebben wij er zo'n uurtje of twee doorgebracht. Het had eventueel wat langer gekund maar het begon te onweren en dan zit je daar zo hoog gelegen niet echt fijn. Onderweg naar Springdale zagen wij later enkele door blikseminslag ontstane "natural fires".

Martin en Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer