Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Voorzichtige planning zomer 2010 --> definitief

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
patricbogaard
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Voorzichtige planning zomer 2010 --> definitief

Bericht door patricbogaard »

Vorig jaar zijn wij (Marisol, Patric, Mick-9 en Mylla-7) voor het eerst naar de USA geweest http://www.bogaardreisverslag.web-log.nl en dat is ons zeer goed bevallen. :D
Ook al hebben we nog een weekje Disneyworld in Oktober gepland, zijn we toch al voorzichtig aan het plannen om volgend jaar naar Canada en Noordwest USA te gaan. De reis zal dan rond 9 juli starten.
(Dit zou eventueel ook een jaartje later kunnen worden, maar wat in het vat zit, verzuurt niet.)
Net als vorig jaar willen we met een "gewone" auto reizen en overnachten in hotels/motels/lodges. Dit keer zal oma niet meegaan (sorry Mick en Mylla, minder verwennerij...... :roll: )
Ons eerste idee ziet er als volgt uit:

dag 1: Amsterdam - Seattle
dag 2: Seattle
dag 3: Seattle - Vancouver
dag 4: Vancouver
dag 5: Vancouver
dag 6: Vancouver - Vancouver Island (Vicoria)
dag 7: Vancouver Island (Victoria - Tofino)
dag 8: Vancouver Island (Tofino)
dag 9: Vancouver Island (Tofino - Campbell River)
dag 10: Vancouver Island (Campbell River - Port McNeal)
dag 11: Vancouver Island (bv Orca tour vanaf Telegraph Road)
dag 12: Inside Passage (Port Hardy - Prince Rupert)
dag 13: Prince Rupert - Stewart
dag 14: Stewart (naar Hyder, Alaska)
dag 15+16: in 2 dagen van Stewart naar Jasper N.P.
dag 17: via Icefields Parkway naar Banff N.P.
dag 18: Banff N.P.
dag 19: Canmore - St.Mary (Glacier NP)
dag 20: via Going To The Sun Road naar Missoula
dag 21: Missoula - Gardiner
dag 22: Yellowstone N.P.
dag 23: Yellowstone N.P.
dag 24: Yellowstone N.P.
dag 25: Yellowstone N.P.
dag 26: via Grand Teton N.P. naar Jackson
dag 27: Jackson - Salt Lake City
dag 28: Salt Lake City
dag 29: Salt Lake City - Amsterdam

Met onze ervaringen van vorig jaar is dit een mooie route. Er zitten uiteraard een aantal reisdagen tussen, maar het geeft ons ook de tijd om een aantal dingen goed te bekijken. Het mag duidelijk zijn, dat we met name naar Vancouver Island en Yellowstone erg uitkijken.

Suggesties en aanvullingen zijn meer dan welkom :)

Groeten,
Patric
Laatst gewijzigd door patricbogaard op 22 jan 2010, 09:12, 8 keer totaal gewijzigd.
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Re: Voorzichtige planning zomer 2010

Bericht door Iris_1982 »

Ik zou zeker een dag Seattle meer plannen! Daar ben je nu maar 1 dag en het is echt een hele leuke en mooie stad waar ontzettend veel te zien is.
Vier volle dagen Yellowstone vind ik persoonlijk wat veel
Het is een prachtig park hoor, maar ik had na 3 dagen toch wel een zekere vorm van "geiser-moeheid" en mijn vriend ook.
Tenzij je echt allerlei lange wandeltochten gaat maken, denk ik dat 4 dagen wellicht wat aan de lange kant is.
Ik zou daar dus een dag afhalen en bij Seattle plakken.

Salt Lake City vonden wij persoonlijk niet heel boeiend. Wij zijn daar slechts een halve middag en avond geweest op doorreis naar Moab en vonden dat ook wel voldoende. Het is niet een hele spannende of mooie stad.
patricbogaard
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Iris,
Bedankt voor je snelle reply.
Wij kennen Seattle nog niet heel goed (de foto's die je in jouw post plaatste zijn wel heel mooi en nodigen zeker uit tot een langer bezoek).
Eigenlijk wilden we beginnen in Vancouver, maar aangezien we de auto willen inleveren in Salt Lake City hebben we dit aangepast door in Seattle te beginnen.

In Yellowstone willen we in ieder geval 1hele dag backcountry een paardrijtocht gaan maken. Nu hebben we nog 3 dagen over om de rest van het park te zien en kunnen we de verschillende delen van het park een beetje verdelen over de dagen. (1 rondom Mammoth Hot Springs, 1 Canyon en Lake en 1 rondom Old Faithful). We zullen waarschijnlijk dan ook op bv 2 verschillende plaatsen een slaapplaats hebben.

Aangezien onze tijd er na Yellowstone een beetje op zit, is Salt Lake City de dichtsbijzijnde plaats om weet terug te gaan. De route naar Denver (en waarschijnlijk de stad ook) lijkt me interessanter, maar is gewoon te ver weg.
De laatste dag in SLC is een soort "zekerheids"dag. Als er om één of andere reden iets tegenzit. Hebben we een dag speling om het vliegtuig terug te halen.
Misschien moeten we deze dag laten vallen om zo een extra dag Seattle in te kunnen passen. Terug kom je toch altijd wel weer..........
Iris_1982
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 35
Contacteer:

Bericht door Iris_1982 »

Lijkt mij ook, bij ons is er nog nooit iets fout gegaan
En mocht je in de problemen komen dan kan je altijd in Yellowstone nog korten.
Een dag Seattle extra is echt 10 keer leuker dan een dag Salt Lake hoor! :)

Je kunt ook op Vancouver Island misschien een dagje schrappen, maar ik zou die "zekerheidsdag" laten vallen als ik jullie was.
Terug kom je inderdaad altijd wel en ter plekke kan je altijd nog bepalen wat je kunt doen mocht er iets fout gaan....
GinoW
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 4

Bericht door GinoW »

patricbogaard schreef:Iris,
Aangezien onze tijd er na Yellowstone een beetje op zit, is Salt Lake City de dichtsbijzijnde plaats om weet terug te gaan.
Je kan ook vanaf Jackson Hole terug naar NL of BE.
Dat is niet eens veel duurder.
Wij gaan in septemeber de heenvlucht naar Jackson Hole.
Dat was net zo duur als aankomen in Salt Lake en dan overnachten. (want na de vlucht van 10-12 uur meteen 5 uur rijden zagen wij niet zitten.)
En je bent dus zo ongeveer meteen en Grand Teton.

Dat scheelt je als ik het zo zie 2 dagen die je dan ergens anders kunt besteden.

Ik vind overigens dat je JAsper en Baff echt veel te kort doet.
Als je daar niet 2 dagen per par voor uittrekt, dan kun je ze beter overslaan.
hekkie
Amerika-expert
Partner van: Jhek
Aantal x V.S. bezocht: 20
Contacteer:

Bericht door hekkie »

Patric, ik vind het een prachtig opgebouwde route met voldoende variatie en ook rustmomenten. Voor Seattle zou ik echter ook een dagje extra uittrekken. Er is daar veel te zien. Hier een link waar je alles eens rustig kan bekijken.

Hoogtepunten zijn o.a. Pike Place Market, Space Needle, Museum of Flight, Waterfront, Pioneer Square waar je de Underground tour kunt doen (ook leuk voor de kids), wellicht een bezoek aan de Boeing Factory in Everett.

Persoonlijk heb ik nog meer mijn hart verpand aan Vancouver, maar zoals gezegd dat is persoonlijk en Vancouver Island is ook heel veel te beleven zoals Victoria en zeker vanuit Tofina zijn er mooie excursies te maken zowel over het water als op het land. Prachtige natuur.

Een vraagje van mijn kant. Heb je iets over paardrijden in Yellowstone? Ik zou daar graag iets meer over willen weten.

Gr. Marjan
Gr. Marjan

20 USA-reizen:
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Yellwostone is veel meer dan alleen geisers, ik vind 4 dagen niet echt veel, zeker als je, zoals jullie, wat extra activiteiten plant. Het geeft je ook de mogelijkheid om eens wat andere geisers te zien dan de Old Faithful, en voor de kinderen is het leuk om junior ranger te worden. Je moet dan een of meerdere ranger activiteiten bijwonen. Ik vind dat altijd een ontzettend leuke manier om meer van een park te weten te komen. Het is ook leuk om eens te gaan zwemmen, er zijn twee plaatsen in Yellowstone waar dat kan, ideaal als het warm is.

Mocht je 4 dagen toch te veel vinden, dan is een overnaching in Grand Teton ook een idee, het park is schitterend in de vroege ochtend (zie ons 2008-verslag) en je hebt daar veel kans om wild te spotten.

Marianne
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Martin & Marianne schreef:Yellwostone is veel meer dan alleen geisers, ik vind 4 dagen niet echt veel, zeker als je, zoals jullie, wat extra activiteiten plant. Het geeft je ook de mogelijkheid om eens wat andere geisers te zien dan de Old Faithful, en voor de kinderen is het leuk om junior ranger te worden. Je moet dan een of meerdere ranger activiteiten bijwonen. Ik vind dat altijd een ontzettend leuke manier om meer van een park te weten te komen. Het is ook leuk om eens te gaan zwemmen, er zijn twee plaatsen in Yellowstone waar dat kan, ideaal als het warm is.

Mocht je 4 dagen toch te veel vinden, dan is een overnaching in Grand Teton ook een idee, het park is schitterend in de vroege ochtend (zie ons 2008-verslag) en je hebt daar veel kans om wild te spotten.

Marianne
Helemaal mee eens. Wij hebben destijds met onze drie kinderen ook vier volle dagen in Yellowstone doorgebracht en iedere dag een andere hoek bekeken. De kinderen vonden het een prachtig park, vooral het vele wild was een groot succes. Ook Grand Teton was zeker de moeite waard. Maar ja, Seattle ook.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
patricbogaard
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Grappig om te zien, dat je denkt een aardige planning gemaakt te hebben, maar met goede argumenten altijd weer het één en ander kan aanpassen...

GinoW; goede tip!! Ik zat gewoontegewijs eigenlijk naar de "standaard" steden te kijken. Aangezien we toch wel een overstap moeten doen, zouden we prima vanaf Jackson Hole terug kunnen gaan.
We gaan nu onderzoeken wat de dit inhoudt voor de duur van de terugreis (weet je toevallig wat een route zou kunnen zijn, waarbij we maar één overstap hebben?) en voor de auto (Seattle - Jackson Hole kan in ieder geval bij Hertz).

Dit zou ons twee dagen opleveren, waarvan ik nu zou zeggen: 1 dag extra voor Seattle en 1 dag voor Jasper of Banff.
Mijn eerste voorkeur zou dan voor Jasper zijn, aangezien we daarvoor al twee reisdagen hebben gehad.

Alle anderen: Het moet raar lopen als we Yellowstone gaan inkorten. Hier kijken we echt naar uit en gelukkig lees ik dat we niet de enigen zijn :D

Marjan,
Een vraagje van mijn kant. Heb je iets over paardrijden in Yellowstone? Ik zou daar graag iets meer over willen weten.
We zijn nog wat aan het onderzoeken, maar 1 die interessant is, gaat vanuit omgeving Gardiner en bij een dagtrip trek je het Noordwest deel(tje) van het park in. Ik denk dat het verstandig is om dit te doen als één van de dagen dat we hier zijn in het weekend valt. Ik vermoed dat het dan drukker in het park is en zo ga je juist wat weg van de drukkere wegen.
http://www.yellowstone.ws/dayridesswanlake.html

Het kan ook vanuit Canyon, maar dat heb ik tot nu toe alleen korte (1 of 2 uur) trips gevonden: http://www.travelyellowstone.com/horseb ... -1125.html
Laatst gewijzigd door patricbogaard op 09 jan 2010, 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Wij hebben in 2004 een ritje gemaakt vnauit Mammoth. Dat was maar een korte rit, van een uur, maar het is toch aardig om te zien hoe snel je buiten de gebaande paden bent. We hebben een jong beer gezien (helaas niet kunnen fotograferen, toestellen mochten niet mee) en veel interessante verhalen gehoord (zoals het verhaal van Truman Everts, die 37 dagen allen door het park zwierf maar het wonder boven wonder overleefde).
Bij Roosevelt is er ook een mogelijkheid om te rijden (en om aan een cook out deel te nemen), maar ik zie nu voor het eerst dat het ook bij Canyon kan.
Toen we vorig jaar in Yellowstone waren zagen we een groep ruiters vanaf de Calcite Springs Overlook. Ik denk dat die van Roosevelt kwamen. Leek me ook een mooie route om te rijden. Een langere tocht in de backcountry is natuurlijk helemaal mooi!

Marianne
Jasmino
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door Jasmino »

Patric, ik zou gaan voor je laatste suggestie: 2 dagen schrappen op het einde (terugreizen van Jackson is een goed idee, je mist niet enorm veel aan Salt Lake city in mijn ogen!) en die dagen dan smeren over Seattle en Jasper/Banff. Ik zou dan overigens kiezen voor Jasper, en die dag besteden aan Mount Edith Cavell en Lake Maligne/Medicine Lake.

Op weg naar Jasper zou je nog kunnen overwegen om Wells Gray mee te pikken, dat vonden we ook een prachtig park, en op een paar uurtjes kun je daar veel van gezien hebben. En vergeet ook niet een korte tussenstop in te plannen bij Mount Robson, een prachtig uitzicht!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity; an optimist sees the opportunity in every difficulty"
Winston Churchill

Hier schrijf ik over wat mij bezighoudt in mijn leven. Lees mee en laat een berichtje achter, leuk!
GinoW
Amerikakenner

Bericht door GinoW »

Wij zelf gaan met United Airlines van Amsterdam via Chicago naar Jackson Hole en terug van Portland naar Amsterdam, via Washington.
Kijk eens op skybreakers.nl of Orbitz.com

Wij hebben de auto via usareisen.de. Dat is veruit de goedkoopste.
MattRob
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 65
Contacteer:

Bericht door MattRob »

Bij Jackson Hole zitten alle grote verhuurmaatschappijen, dus dat zal je probleem niet worden. Alamo en National ook, en volgens mij is National de goedkoopste met de drop-off kosten. Dat was tenminste bij ons zo (ook wij hebben in Seattle gehuurd en leveren in Denver in; $ 250 drop-off kosten bij National). Ook wij hebben via usareisen.de de auto gehuurd. Ik denk als je ergens, bv kayak.com, even de reis Jackson - Amsterdam intikt, dat je alle maatschappijen krijgt die met 1 overstap vliegen, geen idee of dat er veel zijn. Er zal in ieder geval wel vaker op Salt Lake City gevlogen worden. Wij vonden SLC overigens best aardig, maar de 2 dagen zou ik persoonlijk ergens anders in de reis opnemen.

Persoonlijke voorkeuren zijn natuurlijk moeilijk in te schatten, maar wij vonden Seattle aardig (maar voor ons zou 2 volle dagen MEER dan genoeg zijn) en Vancouver zouden wij 1 volle dag ook maximaal vinden. Maar nogmaals, dat is onze voorkeur. Wij zouden achteraf nooit meer 3 dagen Seattle en 3 dagen Vancouver doen. Dan liever een dagje extra in Jasper en Banff. Maar goed, dat zal moeilijk inschatten zijn voor jullie. Yellowstone vonden wij ook prima te doen in 4 dagen, hadden zeker nog wel 1 of 2 dagen extra kunnen zijn. Al moet ik achteraf zeggen dat 4 dagen eigenlijk wel prima was. Wij hebben paardrijden daar niet zo bekeken, maar inderdaad bij Roosevelt zagen wij veel tours vertrekken.

Als je een dag extra bij Jasper kan doen, levert dat je veel rust op in je reis denk ik. Banff zit je feitelijk al 2 dagen (ik zie dat je voor Canmore kiest; als het prijstechnisch niet veel uitmaakt, zou ik zelf volgende keer voor Banff zelf kiezen; Canmore was op zich ook prima, ik weet niet wat prijzen in Banff zijn). Ik zou niet extra voor Seattle kiezen (idd, dat is persoonlijk), maar ligt ook aan hoe jullie je vakantie willen vieren. Wells Gray vind ik bijvoorbeeld ook een echte aanrader overigens als alternatief, of Waterton NP als alternatief. Succes met je planning !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Wat een mooie route Patric, ik zou er niet veel aan veranderen. Alleen zou ik ook minmaal één dag extra nemen in Jasper.
De omgeving is zo enorm mooi daar.
Ik zou die dag besteden aan Mount Edith Cavell en Lake Maligne, daar hebben wij ontzettend van genoten.

Marjon
patricbogaard
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Ik heb vanavond het één en ander nagekeken en teruggaan naar Nederland vanuit Jackson Hole levert geen problemen op.
Eigenlijk dus alleen maar voordelen ! We krijgen hierdoor 2 extra te besteden dagen. Zoals ik het nu zie, zal dat 1 dag Seattle en 1 dag Japser worden.
Uiteraard zijn er altijd nog andere plekken, maar we zullen toch wat keuzes moeten maken. We willen niet alleen maar kilometers maken en overal voorbij rijden, zonder het echt gezien te hebben.

Na 2 reisdagen (van Stewart naar Jasper is toch wel zo'n 1000 km) kunnen we dan lekker wat uitrusten ergens in Jasper als dat nodig is.
Weet iemand nog een leuke overnachtingsplaats tussen Stewart en Jasper? Prince George? Of is dit toch wat te ver in de route. Als ik juist ben zijn er tussen Stewart en Prince George een aantal plaatsen waar mooie totems staan. Hier zouden we wel langs willen om de reis wat te breken.

Allen, bedankt voor de feedback voor zover.

Groeten,
Patric
Laatst gewijzigd door patricbogaard op 09 jan 2010, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
patricbogaard
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Ik was vandaag wat prijzen aan het opzoeken en ondekte toen dat de ferry van Port Hardy naar Prince Rupert (Inside Passage) om de dag gaat. Daar had ik nog niet eerder bij stilgestaan!
Aangezien onze kinderen de vrijdag vóór de officiele vakantie begint al vrij hebben, willen wij echt graag op die dag al vertrekken (9 juli 2010) om zo de drukte een beetje voor te zijn en de maximale lengte van de vakantie te benutten (voor ons werk is het iets makkelijker om vroeg in de vakantie vrij te nemen).

Als de even - oneven dagen van de ferry hetzelfde zijn als in 2009 kunnen we de route houden zoals hij is (met 2 dagen Seattle).
Mocht dit volgend jaar anders zijn, zullen we voordat we bij Port Hardy (dag 12) zijn een dag moeten inkorten óf ergens een dag langer moeten blijven.

Ook al lijkt Seattle leuk genoeg om hier twee dagen te blijven, denken we toch dat we de extra dag (die we hebben kunnen inpassen door vanuit Jackson Hole terug naar NL te gaan) inleveren als dat nodig is om op de juiste dag in Port Hardy aan te komen.
Waar we die extra dag dan weer gaan gebruiken moeten we nog maar even bezien. We zullen waarschijnlijk kiezen uit Banff, Grand Teton of nog een dag extra in Japser (met eventueel de mogelijkheid om langs Wells Gray te gaan). Uiteraard zou ook Waterton of wat extra tijd voor Glacier kunnen. Keuzes keuzes ..... :?
Gelukkig hebben we nog ruim de tijd. De komende tijd maar veel nalezen om te zien hoe we het doen.
patricbogaard
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Aangezien we in oktober een week naar Disneyworld zijn geweest, hebben we het plannen voor komende zomervakantie even wat laten rusten (maar tussendoor wel veel gelezen en beetje bij beetje aangepast :) ).
Aangezien op dit moment de prijzen van vliegtickets nogal verschillen tussen aanvliegen op Seattle of Vancouver, hebben we ook een versie gemaakt waarbij we starten in Vancouver.
Dit heeft wel als gevolg dat we (i.v.m. autohuur) ook weet terug moeten vanuit Canada (tenzij iemand wel iets heeft kunnen vinden, waarbij de auto opgehaald kan worden in Vancouver en afgeleverd in Jackson Hole).
Aangezien we zoveel mogelijk van de natuur willen zien, zijn de steden (Seattle, Vancouver en evt. Calgary) beetje bij beetje minder ruimte gaan opnemen in de planning.
Waarschijnlijk willen we ergens in Januari de vliegtickets gaan boeken en afhankelijk van de prijzen zullen we een keuze maken. Ook al zal een echt bezoek aan Seattle tot een volgende keer moeten wachten, heeft aanvliegen op Seattle de voorkeur. Ons lijkt de route die we dan kunnen doen het mooist.

optie 1
1 AMSTERDAM - SEATTLE (VLIEGTUIG)
2 Seattle - Vancouver ('s ochtends eventueel een kort bezoek aan Seattle)
3 Vancouver
4 Vancouver
5 Vancouver - Victoria
6 Victoria - Tofino
7 Tofino
8 Tofino - Campbell River -evt.via Strathcona Provincial Park
9 Campbell River - Knight Inlet
10 Knight Inlet
11 Knight Inlet - Campbell River
12 Campbell River - Port Hardy
13 Port Hardy - Pince Rupert (veerboot ONEVEN DAGEN)
14 Prince Rupert - Stewart
15 Stewart / Hyder (Alaska) / Stewart
16 Stewart - ??
17 ?? - Jasper
18 Jasper N.P.
19 Jasper - Icefields Parkway - Banff N.P.
20 Banff N.P.
21 Canmore (Banff N.P.) - Calgary - St.Mary (Glacier N.P.)
22 Glacier N.P. (St.Mary) - Missoula (via Going To The Sun Road)
23 Missoula - Gardiner (North Yellowstone)
24 Yellowstone
25 Yellowstone
26 Yellowstone
27 Yellowstone
28 Yellowstone - Grand Teton NP - Jackson
29 JACKSON HOLE - AMSTERDAM (VLIEGTUIG)

optie 2 (dag 28 is nog leeg. deze kunnen we nog ergens inpassen ná dag 11)

1 AMSTERDAM - VANCOUVER (VLIEGTUIG)
2 Vancouver
3 Vancouver - Victoria
4 Victoria - Tofino
5 Tofino
6 Tofino - Campbell River -evt.via Strathcona Provincial Park
7 Campbell River - Knight Inlet
8 Knight Inlet
9 Knight Inlet - Campbell River
10 Campbell River - Port Hardy
11 Port Hardy - Pince Rupert (veerboot ONEVEN DAGEN)
12 Prince Rupert - Stewart
13 Stewart / Hyder (Alaska) / Stewart
14 Stewart - (??)
15 ?? - Jasper
16 Jasper N.P.
17 Jasper - Icefields Parkway - Banff N.P.
18 Banff N.P.
19 Canmore (Banff N.P.) - Calgary - St.Mary (Glacier N.P.)
20 Glacier N.P. (St.Mary) - Missoula (via Going To The Sun Road)
21 Missoula - Gardiner (North Yellowstone)
22 Yellowstone
23 Yellowstone
24 Yellowstone
25 Yellowstone
26 Yellowstone - Great Falls
27 Great Falls - Calgary
28
29 CALGARY - AMSTERDAM (vliegtuig)
Laatst gewijzigd door patricbogaard op 09 jan 2010, 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
FerryM
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door FerryM »

Als de keuze is om zoveel mogelijk van de natuur te genieten, zou ik nog wat km's schrappen. In beide opties lees ik de boottocht naar Prince Rupert, maar dat vonden wij nou net niet bijzonder (gedaan in 2002 met mooi weer). De tocht is best aardig, maar ik ken weinig reizigers die hier dolenthousiast over zijn. De kans op slecht weer in het hoogseizoen blijft toch zo'n 75% (regen, mist) en vanaf Prince Rupert moet je toch ook weer 1.500 km rijden voordat je weer in echt mooi gebied komt (Wells Gray Park en de Rockies). Als je deze rit niet doet, win je zo 3 of 4 dagen. En mooier dan de kust bij Knight Inlet ga je het niet krijgen...

Ik zou na Knight Inlet via de Sunshine Coast naar Whistler rijden, en vervolgens Wells Gray en Jasper. Hier 2 of 3 dagen en dan naar Lake Louise of Field (ook 2 of 3 dagen), dan zit je heerlijk centraal voor Yoho NP (dat vinden wij het mooiste park dat er is) met o.a. Lake O'Hara, Emerald Lake en de Yoho Valley + de omgeving van Lake Louise met o.m. Moraine Lake. Daarna over de Bow Valley Parkway (Hwy 1A) naar Banff rijden met hier een overnachting, of eventueel in Canmore. In dit zuidelijk deel van Banff kun je je goed vermaken (wij zitten hier vaak een week).

Vervolgens niet naar Calgary, maar via Kananaskis Country en Hwy 40 naar Waterton NP (1 of 2 dagen) en dan de grens over naar Glacier NP. Hier is Many Glacier een prachtige uitvalsbasis om het park te verkennen en te wandelen. En dan verder naar Yellowstone en terug via Calgary. Doe max 1,5 dag Calgary, dat is voldoende.

Zie voor uitwerking bovenstaande tips onze website, ook veel wandeltips als je echt de natuur in wilt trekken.
http://home.kpn.nl/marqu042/index.html

Je reist in het hoogseizoen, doen wij ook. Dat betekent wel zoveel mogelijk reserveren en ook zo snel mogelijk. In januari loopt het voor juli al aardig vol in bijv. de Canadese parken en Glacier Park.

Groet, Ferry
patricbogaard
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bedankt voor je reactie, Ferry.
Er bestond indedaad al een 3e (en 4e) optie zonder het deel richting Alaska. Aangezien we dit eigenlijk wel vanaf het begin in de planning hadden zitten, is dit altijd wel een deel van de planning geweest. Wij hebben verschillende ervaringen hierover meegekregen. Sommigen vonden het wel leuk, maar niet bijzonder, terwijl we onlangs toevallig iemand op een verjaardag spraken, die het het hoogtepunt van hun vakantie vonden. Met name ze een close encouter met Grizzly's in Hyder hadden.
Aangezien de kinderen (en wij :wink: ) deze wel heel graag willen zien, maak je hier wel een goede kans. Ook al zitten ze op veel meer plaatsen, moet je op die ander plekken toch wat meer op de juiste tijd op de juiste plek zijn.
Nu is de laatste periode Knight Inlet in the picture gekomen, dus dat verhoogt de kans wel behoorlijk !
En ik moet je gelijk geven dat we wel heel veel extra kilometers maken (uiteraard zijn er wel mooie dingen op dat stuk (Inside Passage, Nisga Memorial Lava Bed Provincial Park, Fish Creek (Hyder), Salmon Glacier, totems in diverse plaatsen).

Kortom, de keuze is nog niet helemaal gemaakt.

Hieronder is een versie zonder het stuk richting Alaska.
Eén van de voordelen is dat we niet direct in het begin alle grote steden aandoen, maar dat Vancouver een onderbreking is tussen het "natuurgeweld"
De exacte overnachtingsplaats in Jasper en Banff moeten we nog even goed bezien.

Heeft iemand enig idee of dag 10 wel te doen is ? Wat betreft het aantal km denk ik wel, maar ik weet niet of het aantal keren met de veerboot het wat moeilijk maakt.
Eventueel kunnen we op dag 9 al een start maken en de eerste overtocht naar het vaste land al maken. We zouden namelijk aan het eind van de ochtend/begin van de middag namelijk terugkomen in Campbell River.

Overigens hebben we eventueel nog 1 dag extra. Het is wel lekker om nog een paar daagjes te hebben, voordat we na terugkomst weer aan het werk moeten :( , maar als het de reis completer en/of rustiger kan maken, hebben we nog wel een dag speling. Deze zouden we kunnen gebruiken in één van de parken of misschien toch nog een dagje Seattle. Op het moment dat we de Inside Passage niet doen, hoeven we geen rekening te houden met de Oneven dagen waarop deze overtocht is, dus kan de dag overal ingepast worden.

1 AMSTERDAM - SEATTLE (VLIEGTUIG)
2 Seattle - Victoria
3 Victoria - Tofino
4 Tofino
5 Tofino - Campbell River (-evt.via Strathcona Provincial Park)
6 Campbell River - Knight Inlet
7 Knight Inlet
8 Knight Inlet
9 Knight Inlet - Campbell River
10 Campell River - Powel River - Sunshine Coast - Vancouver
11 Vancouver
12 Vancouver
13 Vancouver - Whistler
14 Whistler - Wells Gray
15 Wells Gray - Jasper
16 Jasper N.P.
17 Jasper - Icefields Parkway - Banff N.P.
18 Banff N.P.
19 Canmore (Banff N.P.) - St.Mary (Glacier N.P.)
20 Glacier N.P. (St.Mary) - Missoula
21 Missoula - Gardiner (North Yellowstone)
22 Yellowstone
23 Yellowstone
24 Yellowstone
25 Yellowstone
26 Yellowstone - Grand Teton NP - Jackson (of andere plaats in/bij Grand Teton)
27 Jackson
28 JACKSON HOLE - AMSTERDAM (VLIEGTUIG)
Laatst gewijzigd door patricbogaard op 09 jan 2010, 08:54, 2 keer totaal gewijzigd.
FerryM
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door FerryM »

Beren zien, en dan met name grizzlies, blijft leuk. Garanties zijn er nooit, maar je kunt de kans zeker vergroten door de beste plekken op te zoeken op de juiste momenten. Wij kennen inmiddels een aantal prima spots, maar het moment wijzigt elk jaar vanwege met name de weersomstandigheden. Beren zijn altijd op zoek naar voedsel, en het moment waarop de sneeuw in de dalen verdwijnt en in de zomer de bessen rijp worden in de dalen en op berghellingen verschilt natuurlijk.

De hotspots voor grizzlies zijn:
1. de Red Rock Parkway in Waterton NP. De hele zomer door kun je hier met name 's avonds de wat jongere grizzlies zien, zeg van 19:00 - 21:30.
2. in Glacier Park (USA) is Many Glacier een hotspot: rijd naar de parkeerplaats van Swiftcurrent Inn, einde van de weg. Hier zie je ze niet van dichtbij (dat is zelden), maar met de verrekijker op de berghellingen. Ook weer na het eten in de auto stappen en vanaf 19:00 turen. Zit je in St. Mary, eet dan eerst even lekker bij Two Sisters (de paarse eettent tussen St. Mary en Bapp) en rijd vervolgens in klein half uurtje naar Many Glacier. Het Many Glacier Hotel zelf is hier de ideale verblijfplaats, dan zit je letterlijk op alle hoogtepunten (overdag startpunt van mooie wandelingen, 's avonds beren spotten).
3. Daarnaast hebben wij grizzlies gezien langs de Icefields Parkway, de Bow Valley Parkway (Hwy 1A) en Hwy 1 tussen Banff - Lake Louise - Field en langs de andere wegen in Waterton. Waterton NP kent de hoogste dichtheid aan grizzlies, in Jasper NP zijn qua aantallen de meeste grizzlies, maar dit park is zo groot dat je ze nauwelijks ziet.

En zwarte beren kun je in BC en de Rockies overal wel tegen komen. Een echte hotspot is de Maligne Valley, dus na een hapje eten bij Earls in Jasper in de auto en in 10 minuten zit je aan het begin van deze mooie weg. Andere hotspot is Wells Gray Park. Probeer hier in het park of vlakbij de entree te overnachten, dan ben je lekker snel in het park (aanrader is bijv. de Helmcken Falls Lodge). Vanuit Clearwater is het altijd nog zo'n 30 minuten rijden naar het park, zonde van de tijd. Ook hier, 's avonds op pad, maar afhankelijk van de weersomstandigheden (mei/juni is ideaal): is het warm of warm geweest, dan zoeken ook de zwarte beren het hogerop en zul je ze niet vaak tegenkomen. Het begindeel van Wells Gray ligt maar op zo'n 750 m (hoogtemeters) en het kan gemakkelijk 30 graden worden. Smeer je hier goed in, het barst van de muggen.

Zie mijn website voor de hele lijst en alle tips. Het beste moment van de dag is dus om na het avondeten op zoek te gaan, vanaf 19:00. Tuurlijk moet je wat geluk hebben, maar in de zomer heb je op de Red Rock Parkway en Many Glacier toch meer dan 50% kans. Als je ergens enkele dagen verblijft, kun je meerdere avonden op zoek. In Banff NP is Lake Louise en Moraine Lake de habitat van grizzlies (vandaar veel restricties op de wandelpaden), hier zijn nauwelijks zwarte beren. Ze struinen een groot gebied af en je moet wat geluk hebben om ze te spotten langs Hwy 1 of Hwy 1A.

Over je route:
dag 10: prima te doen. Tussen Comox en Powell River is een frequente veerdienst. De oversteken Saltery Bay - Earls Cove en Langdale - Horseshoe Bay (bij Noord Vancouver) gaan eenmaal per twee uur. Leuk reisdag met die tussenvaarten. Mis je net de boot, zorg dan dat je je lunch bij je hebt en ander vermaak, dan zijn die twee uur wachten zo voorbij.

http://home.kpn.nl/marqu042/index.html

Groet,
Ferry
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer