Ik zou het laatste stuk van jullie route zeker intact laten. Maarja, ik ben dan ook een groot liefhebber van Oregon en Washington. Columbia River Highway is werkelijk prachtig met alle watervallen. Alleen daar kan je al een dag rondrijden en dan nog kom je ogen tekort. Mount St. Helens precies hetzelfde. Portland is een prachtige stad met een heel apart sfeertje. Als je van lekker eten houdt dan kan ik je de vele foodtrucks daar aanraden.USA_CAN schreef:We hebben eens zitten knutselen met het aantal dagen en tot maximaal 25 dagen komen we op onderstaand uit, hebben jullie hier nog tips / ervaringen mee? We zijn aan het proberen om eind mei / begin juni voor elkaar te krijgen op het werk:
- Dag 1: Amsterdam > Seattle
- Dag 2: Seattle
- Dag 3: Seattle > Victoria
- Dag 4: Victoria (whale watching, of andere tip voor een plaats?) - voor deze dag twijfelen we nog of er een hele dag nodig is, kan misschien ook op een reisdag..
- Dag 5: Victoria (via Nanaimo)> Vancouver
- Dag 6: Vancouver
- Dag 7: Vancouver > Whistler (of beter iets verder rijden gezien de lange reis de dag erna?)
- Dag 8: Whistler > Jasper NP
- Dag 9: Jasper NP
- Dag 10: Jasper NP (via Icefields Parkway)> Banff NP
- Dag 11: Banff NP
- Dag 12: Banff NP > Waterton Lakes
- Dag 13: Waterton Lakes
- Dag 14: Waterton Lakes > Glacier NP
- Dag 15: Glacier NP
- Dag 16: Glacier NP > Big Sky
- Dag 17: Big Sky > Yellowstone
- Dag 18: Yellowstone
- Dag 19: Yellowstone
- Dag 20: Yellowstone > Grand Teton NP
- Dag 21: Grand Teton NP (via Twin Falls) > Boise
- Dag 22: Boise > Portland
- Dag 23: Portland (via Mount St. Helens) > Mount Rainier
- Dag 24: Mount Rainer > Seattle
- Dag 25: Seattle > Amsterdam
Vancouver is ook een leuke stad om te bezoeken. Zeker als je van Chinese restaurants houdt...

Maar ga zeker naar Whistler Mountain. Pak de kabelbaan omhoog. Geniet van de grizzlies op de top. En vooral van het magnifieke uitzicht. Ook een bezoekje aan de dierentuin, en met name de zeeotters is een echte aanrader. Als je wilt whalewatchen kijk dan goed wanneer je wilt gaan. Ze kunnen vrij precies aangeven wanneer ze de walvissen verwachten. Langs de hele kust staan vrijwilligers om de voortgang van de walvissen vast te leggen. Nog een tip. Rij langs de kust naar beneden. Maar daar moet je wel de tijd voor hebben.
Het grootste probleem in jullie tijd blijft het weer. Als je vroeg gaat kan je fantastisch weer hebben. En de dag erna sneeuw. Of het komt er de hele dag met bakken uit de lucht. In Oregon valt pakweg net zo veel regen als in Nederland. Alleen valt het wel in 3 maanden. Met alle gevolgen van dien voor de parken die je wilt bezoeken. Ga je later, dan kan het weer snikheet zijn, door moet je van houden danwel tegenkunnen, en breek je weer je nek over de vele toeristen.
Probeer vooral dingen te combineren. Boise - Portland is gewoon echt een dag rijden. Kijk of je in die route bezienswaardigheden kunt plannen. Daar kan je bijvoorbeeld de Columbia River Highway in plannen. Maar je kan ook via Bend door de Willamette Valley rijden.
Het Noord Westen van Amerika is een beetje een onderbelicht gebied. Maar het is werkelijk prachtig. Veel mensen denken het in een paar dagen te kunnen doen en komen dan vaak toch teleurgesteld terug. Omdat ze zaken gemist hebben. Ik kom er gemiddeld vijf a zes keer per jaar en elke keer weten ze me weer te verrassen met een plek waar ik nog niet geweest ben.
Succes met plannen!!