Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
M Kactus
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Mrvanilla: 4 weken Noordwest & Canada

Bericht door M Kactus »

Ik vond het zeker de moeite, maar het is lastig om precies uit te zoeken wat nu waar is. Wij rijden ook geen dirtroads, dus vielen eigenlijk twee van de grootste trekpleisters af. Als je wilt, probeer ik nog wel eens op te zoeken wat we daar precies hadden gepland.
Maar ik vond het vooral de moeite van een dikke halve dag. Ik zou er niet in de buurt voor blijven slapen, of zo. Een paar korte wandelingetjes erin, en de rijtocht erdoor.

Dat vond ik eigenlijk wel bij veel dingen in het Pacific NW. De meeste dingen die ik heb opgenoemd over het binnenland van Oregon bezoek je door erheen te rijden, en het te bekijken. Er is weinig waar je langer blijft, niet van die trektochten zoals in het ZW. Ik denk dat je daarvoor eerder je heil moet zoeken in Mount Helens, Rainier en Hood. En natuurlijk Olympic. Even als disclaimer bij m'n vorige bericht :)
Mrvanilla
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Mrvanilla »

Misschien spendeer ik dan liever een extra dag in Olympic NP. Al is het daar nu ook nog lastig zoeken wat waar ligt, groot park.

Bedoel je met Hood de regio met al die watervallen?
Groetjes,
Daniel
michelly
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door michelly »

Mrvanilla schreef: Voor diegene die er al eens waren: is de regio Redwood nu wel of niet een aanrader? Anders spendeer ik de dure tijd graag ergens anders.
Ik vond het toch zeker de moeite waard (verslag). Het is natuurlijk altijd een afweging maar als je de tijd hebt zou ik het wel inpassen.
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Mrvanilla schreef:Misschien spendeer ik dan liever een extra dag in Olympic NP. Al is het daar nu ook nog lastig zoeken wat waar ligt, groot park.

Bedoel je met Hood de regio met al die watervallen?
Met Hood bedoelde ik Mount Hood NF. Wij hebben daar Ramona Falls gelopen, zoals gezegd, wat wel een mooie wandeling was. Maar het was zo slecht weer en het pad was niet erg duidelijk, dat we wel zijn teruggedraaid voor we ze gezien hebben...

Ik heb wel mijn planning voor Redwood nog eens teruggevonden. Tussen Redding en Redwood is trouwens Bigfoot Country :)

Orick:
- Tall Trees Grove: 3,9 mi mooiste wandeling vh park? Permit in Kuchel VC (free)

Prairie Creek Redwood SP:
Doorheen rijden: Newton B Drury Scenic Byway: paved, 10mi, varied & popular, wildlife
daarna via Cal-Barrel Rd: 1,5mi, 30 min, unpaved, verbindt Newton & Hwy101

Jedediah Smith SP:
Howland Hill Rd: 10mi, 45min, mostly unpaved but good condition
Big Scout Tree: 5,3mi Starting at Howland Hill Rd ?

Crescent City:
Oldest Working Lighthouse West Coast

Uiteindelijk hebben we de Tall Trees Grove moeten laten vallen, maar hebben we twee kortere wandelingen in Jedediah Smith gelopen.
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Thanks! Zal het eens bekijken. Wel een chaos dat Redwood NP zeg, haha. Ik kan er weinig wijs uit nog. Alles lijkt verdeeld over meerdere parken die niet eens heel dicht bij elkaar liggen.
Groetjes,
Daniel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Mrvanilla schreef: Over Mt Helens, wat is daar precies te zien en doen?
Je kunt het visitor center bezoeken en bekijken wat de uitbarsting heeft aangericht. Wij hebben er ook een helikoptervlucht gemaakt. Alles bij elkaar heel erg indrukwekkend. Ik zou dat zeker overwegen, het hoeft ook niet heel erg veel tijd te kosten. Zie hiervoor en voor Olympic ons 2016-verslag.
Mrvanilla schreef:Voor diegene die er al eens waren: is de regio Redwood nu wel of niet een aanrader? Anders spendeer ik de dure tijd graag ergens anders.
Ik vind het lastig te adviseren; het is inderdaad erg moeilijk om er een beeld van te krijgen. Twee nachten Eureka is sowieso niet handig, je kunt beter twee verschillende overnachtingen plannen. Kijk eens in ons 2015-verslag daarvoor (vanaf 18 juni). Wij hebben Fern Canyon gemist, dat was wel jammer.
Wat wij leuk vonden:
de Howland Hill Road (Jedediah Smith SP)
de kust en vuurtoren bij Crecent City
Prairy Creek Redwoods State Park

Marianne
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

Misschien helpt deze website bij het maken van keuzes in de redwoods. Deze link is op het forum al eerder voorbij gekomen en heeft ons vorig jaar goed geholpen. Het is echt de moeite waard om een stuk te wandelen tussen deze indrukwekkende bomen die wel 700 jaar oud kunnen worden. Je eigen bestaan wordt ineens in een heel ander perspectief geplaatst. :D
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Allee, ge gaat Vancouver toch niet overslaan zekers??? :wink: :wink: Nu, ik begrijp wel als steden niets voor jullie is dan is het waarschijnlijk geen must. Maar toch kan ik het niet laten om te zeggen dat de omgeving rond Vancouver wel heel mooi en erg natuurlijk gelegen is. :mrgreen:

Olympic National Park, prachtig en je kan ook eens naar mijn verslag kijken...wel al wat jaren oud, maar denk dat veel nog wel hetzelfde is: http://travelwestcanada.blogspot.ca/p/t ... rk-wa.html Verder is Mount Rainier ook prachtig, ons verslag kan je hier ook vinden (misschien kan je daar ook wel wat ideeen opdoen): http://anninbc.blogspot.ca/2009/08/moun ... -trip.html

Ik zou zeker niet alleen naar Lake Louise gaan, ik denk hier in die omgeving ook aan Moraine Lake wat daar niet ver vanaf ligt. En Emerald Lake in Yoho National Park is ook prachtig.

Een mooie route door het Canada gedeelte zou zijn van Seattle naar Vancouver en dan van Vancouver richting Clearwater via Whistler/Lillooet, met onderweg mooie plekjes om te stoppen zoals Porteau Cove Provincial Park, Shannon Falls Provincial Park, Squamish met de "Sea To Sky Gondola", Brandywine Falls Provincial Park, Whistler, Joffre Lakes Provincial Park. In Clearwater heb je Wells Gray Provincial Park met vele mooie watervallen, een park waar je de hoogtepunten wel op 1 dag kan zien. Dan van Clearwater via Mount Robson Provincial Park naar Jasper NP en zo van Jasper naar beneden richting Banff NP en hier kan dan ook nog Yoho NP meepikken. Van Banff NP kan je dan verder naar het zuiden richting Waterton NP naar Glacier NP in de USA. Calgary zou ik schrappen, als je niet zo voor steden bent zou ik zeker niet kiezen om Calgary te bezoeken..kies dan liever een dagje Seattle of Vancouver.

Uitgeschreven zou ik het als volgt doen vanaf dag 14 (sinds je laatste week mogelijk wegvalt):
14. Seattle - Vancouver (ga later in de namiddag/avond zo heb je toch bijna een hele dag in Seattle)
15. Vancouver (jaja, ik laat het niet met rust...minstens 1 dag Vancouver :mrgreen:)
16. Vancouver - Kamloops (via Whistler)
17. Kamloops - Clearwater
18. Clearwater
19. Clearwater - Jasper
20. Jasper
21. Jasper
22. Jasper - Yoho
23. Yoho
24. Yoho - Banff
25. Banff
26. Banff
27. Banff - Waterton - Glacier
28. Glacier
29. Glacier
30. Glacier - ??

Zo heb je toch redelijk wat tijd in alle plekjes. Je zou eventueel een dag van Jasper kunnen wegdoen, want als je van Clearwater naar Jasper vroeg genoeg kan vertrekken, dan ben je toch tegen de late voormiddag zeker bij Jasper. Zo heb je toch nog een halve dag in Jasper om hier en daar al wat te bezoeken.

Hopelijk heb je daar wat aan,
Ann
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Ik schreef over Redwood NP en SP op mijn blog
Ik weet het, dit klinkt als vloeken in de kerk, maar we hebben voor vandaag genoeg bomen gezien.
We zullen Jedidiah Smith Redwoods State Park niet gaan bezoeken.
Ok wij waren 2 nachten in Crescent City en 1 nacht in Eureka. Dat was echt te veel voor ons. In CC was 1 nacht voldoende geweest.

De mooiste wandelingen vonden wij :
Humboldt Redwoods SP:
  • Avenue of the Giants (op zich geen wandeling maar de meeste beginnen langs deze weg)
    Grieg-French-Bell Trail
    Rockefeller Loop Trail (1.1 km)
Redwood NP :
  • Tall Trees Trail: 5.2 km (1.5 mijl dalen, loop, 1.5 mijl klimmen) + autorit (7 mijl verharde weg + 6 mijl onverhard, enkel)
    (permit halen bij VC, ze geven maar 50 permits per dag) (reken dat je hier toch 4 u mee bezig bent)
Prairie Creek Redwoods State Park
  • Newton B Drury Scenic Parkway (mooi alternatief voor de highway) (is wel geen wandeling maar langs de weg beginnen veel wandelingen)
    Ah-Pah Interpretive Trail: 0.4 mi/0.65 km
    Fern Canyon (langs Davison Road)
Wij hadden dus een beetje een overdosis bomen op een bepaald moment.
Begrijp me niet verkeerd, het zijn prachtige bossen maar we hadden erg veel bos in deze reis: Olympic, Redwood NP en 3 Redwood SP, Humboldt (en normaal ook nog Muir Woods maar die hebben we geschrapt)

Uiteraard is dit mijn persoonlijk gevoel en kan het voor anderen helemaal anders aanvoelen.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Thanks allemaal voor de tips. Op de een of andere manier word ik nog niet echt warm bij het vergaren van info over Redwood. Uit de meeste reisverslagen spreekt ook niet veel enthousiasme dus ik speel wel met de gedachten om dit te laten vallen. Ik zou dan ook niet meer vanuit San Francisco starten maar wellicht een rondje Seattle doen. Wel jammer, was toch weer een NP dat we van het lijstje konden schrappen ;).
Felicitas schreef:deze indrukwekkende bomen die wel 700 jaar oud kunnen worden. Je eigen bestaan wordt ineens in een heel ander perspectief geplaatst. :D
Klopt, dat gevoel hadden we in Sequoia NP ook!

Thanks Ann, voor alle nuttige informatie. Tsja, Vancouver..........ik zou zo 1,2,3 niet weten wat een paar dagen van deze stad zou toevoegen daar we, zoals gezegd, geen stadsmensen zijn. Capilano Suspension Bridge leek me bijvoorbeeld wel leuk.

Je planning van Canada ga ik als blueprint gebruiken, thanks! Denk je dat dit deel in juni lastig te bezoeken is?
Groetjes,
Daniel
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Tja, je gaat waarschijnlijk zuidelijk toch tot aan Crater Lake, dan is een stukje Redwood natuurlijk niet zo ver om. Zeker niet als je via het binnenland naar beneden rijdt en via de kust omhoog. Zoals ik zeg, ik vond het erg de moeite om te zien, maar veel meer dan "erdoorheen en een trailtje" hoeft dat echt niet te zijn.

Crater Lake is trouwens bijzonder weersafhankelijk. Wij hebben er gestaan, en we hadden even goed niet kunnen gaan. Je zag maar een paar meter voor je, de rest zat in de mist/wolken. Dat is natuurlijk bij alles zo, maar de hoofdattractie is daar wel het uitzicht. Geen idee hoe dat normaal rond die tijd van het jaar is, of daar peil op te trekken is. Als je erin kunt, is het waarschijnlijk alleen via de zuidelijke weg, de noordelijke zal nog afgesloten zijn;
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Klopt ja, het is ook allemaal passen en meten. We hebben nu voor het eerst echt flink de tijd: vier ipv drie weken. Dus op zich hebben we wel de tijd voor van alles. Wat zou jouw advies zijn qua route in Oregon/Washington?
Groetjes,
Daniel
M Kactus
Amerikakenner

Bericht door M Kactus »

Tja, da's niet makkelijk, hè. Ik zou er misschien iets van maken in deze volgorde:
- Seattle
- Port Angeles (voor Olympic NP)
- Forks (voor het regenwoudgedeelte van Olympic, en de beaches)
- Cannon Beach
- De kust van Oregon af naar Crescent City
- Klamath Falls voor Crater Lake
- Bend
- Columbia River Gorge
- Baker City (Sumpter Dredge en de Journey Through Time Byway, eventueel), hier in de buurt liggen ook John Day Fossil Beds.
- Hells Canyon
- Westkant Glacier

En dan via de oostkant van Glacier naar Canada, en via Canada Mt St Helens en Rainier naar Seattle?

Dat is zowat de route die wij hebben gedaan, maar in plaats van het hele stuk Canada, zijn wij in Jackson Hole begonnen, voor Yellowstone. Dan Glacier, om te eindigen in Seattle. Wij hadden er 3 weken voor, en dat zou ik niet opnieuw doen. Daar zou ik wel iets uit halen, op het einde was het echt te veel rijden om maar soms uit te stappen en iets te bekijken. Maar op 4 weken, en met meer natuurparken, is dat natuurlijk wat anders.

Als je Redwood eruit haalt, zou ik Crater Lake ook eruithalen, en dan heb je plots veel meer ruimte om alles in WA en OR erin te plannen, en nog langs Canada te gaan. Keuzes, zoals altijd :)
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Daniel, jullie moeten doen wat jullie het meeste aantrekt. Als steden niet echt iets voor jullie is, dan moet je daar ook niet veel tijd door brengen. En zou eventueel ook niet direct in de stad moeten verblijven. Er zijn hier zovele mooie natuur plekjes binnen het half uur tot uur rijden van de stad, ik denk hier vooral aan Buntzen Lake, Belcarra Regional Park, Pitt lake, Golden Ears Provincial Park, etc... Je zou zo bijvoorbeeld in North Vancouver kunnen verblijven, dan zit je dichtbij vele mooie natuurlijke plekjes. Je hebt daar onder andere Capilano Suspension Bridge, Capilano River Park, Cleveland Dam met Capilano Lake, Lynn Canyon met suspension bridge, Lynn Headwaters Park, Grouse Mountain, Mount Seymour, Deep Cove, etc... En als je dan richting West Vancouver gaat heb je Ambleside Beach, Lighthouse Park, Whytecliff Park, Cypress Mountain, etc... Capilano Suspension Bridge is zeker wel de moeite, maar het kan er druk zijn. Ik zou eerder voor de gratis Lynn Canyon Suspension Bridge gaan en je hebt daar net voorbij de Capilano Suspension Bridge, Capilano River Regional Park (ook gratis) wat veel natuurlijker is. Je kan eens kijken naar de foto's van een paar van de boven genoemde plekjes in North Vancouver: https://www.flickr.com/photos/111854826 ... 8014574825

Deze kant van Canada met de Canadese Rockies inbegrepen in juni is zeker goed te doen, er kan mogelijk nog wel wat sneeuw te vinden zijn op sommige trails in de Canadese Rockies. Dat is een beetje afhankelijk van hoeveel sneeuw er gevallen is de voorbije winter, tegen juni zijn normaal gezien alle wegen in de Canadese Rockies open. Vancouver, Whistler, Lilooet, Kamloops, Clearwater in die tijd van het jaar is allemaal geen probleem.

Ik denk dat je heel wat mogelijkheden hebt. Zet het allemaal even op een rijtje en bouw vooral een route rondom de dingen die jullie het meeste aanspreekt. Maar een reis in the Pacific Northwest is zowieso zeker de moeite waard!
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Allright, dank aan allen. Ik ben nu tot een nieuwe planning gekomen, mede dankzij Ann (prachtige foto's weer!) en M Kactus (en de rest natuurlijk).

1. AMS - Seattle (ticket dat ik nu op het oog heb heeft vroege aankomsttijd)
2. Seattle - Vancouver (vroeg wakker altijd, dagje Vancouver doen :thumbup:, )
3. Vancouver - Kamloops ( drukke dag via Porteau Cove PP, Shannon Falls PP, Squamish, Brandywine Falls PP, Joffre Lakes)
4. Kamloops - Clearwater (Wells Gray Provincial Park)
5. Clearwater - Jasper (via Mount Robson Provincial Park)
6. Jasper
7. Jasper
8. Jasper - Yoho
9. Yoho
10. Yoho - Banff
11. Banff
12. Banff
13. Banff - Glacier NP (via Waterton)
14. Glacier NP
15. Glacier NP - Kalispell
16. Kalispell - Spokane
17. Spokane - Mt Rainier NP
18. Mt Rainier NP
19. Mt Rainier NP - Mt Helens - Portland
20. Portland - The Dalles (Columbia River Gorge)
21. The Dalles - Redmond (Smith Rock en misschien John Day Fossil)
22. Redmond - Crater Lake - Medford
23. Medford - Crescent City (Redwood NP)
24. Crescent City - Coos Bay (Redwood NP en Oregon Coast)
25. Coos Bay - Astoria (Cannon Beach)
26. Astoria - Forks
27. Forks
28. Forks - Port Angeles
29. Port Angeles - Seattle
30. Seattle - AMS

Er zijn nu twee dagen afgevallen, die eventueel ergens zouden kunnen worden ingezet, al is dat geen must.

@Ann: wat zou jij aanraden aan twee (begin)dertigers met een jetlag die een dagje in Vancouver willen spenderen?

Suggesties met must-see activiteiten (waar dan ook ) zijn ook van harte welkom!
Groetjes,
Daniel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Smith Rock vonden wij niet zo bijzonder, maar als je er toch langs komt wel leuk.
Als je van Medford komt kun je wel verder rijden dan Crescent City of wil je nog meer doen dan de stout grove? Welk deel van Redwoods neem je mee?
Je zou al wat eerder dan Medford kunnen stoppen; dat geeft je meer tijd voor Crater Lake. Wij vonden de cabins bij Union Creek een leuke overnachtingsplaats.

Marianne
Mrvanilla
Moderator

Bericht door Mrvanilla »

Klopt Marianne. De beredenering was dat Crater Lake nog wellicht niet compleet begaanbaar is, waardoor het misschien niet handig is daar een volle dag te plannen.

Tot waar zou jij dan rijden, ipv Crescent City?
Groetjes,
Daniel
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

ja, dat is waar; grote kans dat een deel van de weg rond Crater Lake nog afgesloten is.
Je zou tot aan Eureka kunnen rijden maar dat is misschien al te zuidelijk? Orick is ook een mogelijkheid.

Wij vonden Ford Clatsop bij Astoria leuk om te bezoeken, als je over Lewis and Clark hebt gelezen is dat wel een aanrader.

Heb je het 2013-verslag van Hans en Henriette al eens bekeken?

Marianne
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Ik schreef al eerder dat als je besluit naar JDFBNM te gaan, ik in Mitchell zou overnachten. Van Mitchell naar Redmond is anderhalf uur rijden. Die tijd kun je terugwinnen door niet in Medford te overnachten maar in Union Creek, zoals Marianne oppert. Dan heb je twee overnachtingen die weer eens iets anders zijn dan het doorsnee ketenhotel. :wink:
Ik weet niet of het strookt met je plannen in Glacier maar als je op dag 16 tweeënhalf uur verder rijdt tot St Regis (daar is een super 8 ), kun je een dag winnen door de volgende dag tot Mount Rainier te rijden. Ik vond het stuk tussen Glacier en Mount Rainier niet zo interessant.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Old Faithful schreef:Dan heb je twee overnachtingen die weer eens iets anders zijn dan het doorsnee ketenhotel.
Zeker Mitchell is inderdaad weer eens iets anders. :wink: Zie hier en hier voor ons verslag.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer