Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis marga83: camperrondreis Alaska-Yukon

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
marga83
Amerika-ontdekker

Reis marga83: camperrondreis Alaska-Yukon

Bericht door marga83 »

Dag allemaal,

Na 4x the USA (2x Zuidwesten, 1x Noordwesten en 1x Florida) en 1x Canada bezocht te hebben, willen we dit jaar graag naar Alaska en Yukon. 4 jaar geleden nooit gedacht dat ook wij zo met het USA-virus besmet zouden raken :)
We reizen graag met een camper en het idee nu is om met een Truck camper (4WD), waarschijnlijk van Fraserway, door Alaska en Yukon te gaan reizen. We houden van wandelen, de natuur, fotograferen en veel dingen doen en zien (bijvoorbeeld ook kajakken). Het lijkt ons dat we daar in dit gebied wel voor op de goede plek zijn.
Globaal hebben we nu de volgende route opgesteld, tips zijn van harte welkom.

Dag 1 vlucht Amsterdam-Toronto
Dag 2 Toronto
Dag 3 Toronto
Dag 4 vlucht Toronto-Whitehorse
Dag 5 Whitehorse-Skagway: camper ophalen, boodschappen doen en dan naar Skagway
Dag 6 Skagway-Haines
Dag 7 Haines- Haines Junction
Dag 8 Haines Junction-Beaver Creek
Dag 9 Beaver Creek- Tok
Dag 10 Tok-Fairbanks
Dag 11 Fairbanks-Denali NP
Dag 12 Denali NP, met de bus het park in
Dag 13 Denali NP, met de bus het park in of wandelen
Dag 14 Denali NP-Anchorage of omgeving
Dag 15 Anchorage-Homer
Dag 16 Homer, berenexcursie?
Dag 17 Homer-Seward
Dag 18 Seward, glaciercruise Kenai Fjords NP
Dag 19 Seward-Knik River Valley
Dag 20 Knik River Valley
Dag 21 Knik River Valley-Valdez
Dag 22 Valdez, Meares Glacier Cruise
Dag 23 Valdez-Glennallen
Dag 24 Glennallen, bezoek Kluane NP?
Dag 25 Glennallen-Dawson City
Dag 26 Dawson City-Pelly Crossing
Dag 27 Pelly Crossing-Whitehorse
Dag 28 vlucht Whitehorse-Amsterdam
Dag 29 aankomst in Amsterdam

We hebben nog 3 dagen extra eventueel. Waar zouden jullie die bij plaatsen? Is de route zo mooi en welke excursies/activiteiten/wandelingen mogen we echt niet missen?
We willen ook graag nog ergens een glacierhike maken en een (halve) dag zeekajakken. Waar kunnen we dat het beste/mooiste doen?

We hebben de blogs van Ingrid en Kalaman gelezen en veel informatie daar al uit kunnen halen. Dus bedankt daarvoor! :thumbup:
Mede op basis van informatie van internet en dit forum, denken we Glacier Bay NP te schrappen. Die hadden we eerder wel in de route opgenomen, maar is nogal moeilijk bereikbaar en vermoedelijk zien we de rest van de reis ook nog wel wildlife in het water, gletsjers, etc.

Zijn nog wel aan het verkennen hoe we het beste Kluane NP en Wrangell-St.Elias NP kunnen bezoeken. Iemand daar nog tips voor?

Overigens: we zijn met z'n tweeën en zijn helaas gebonden aan het hoogseizoen, we willen dus 2e week van juli vertrekken en dan voor ongeveer een maand.

Alvast bedankt!!

Groet, Marga
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Camperrondreis Alaska-Yukon

Bericht door ingrid14 »

Ziet er een mooie route uit, hoewel ik geen ervaring met het Canada deel heb.
(alleen van Glenallen naar Dawson City lijkt me ver)

Vanaf Glennallen kan je Kluane NP niet bezoeken, dat ligt in Canada. Je zit er wel in de buurt van Wrangell-St Elias.
Het lijkt me wel moeilijk om dit park op 1 dag te bezoeken vanaf Glennallen.
Ik weet dat er een shuttle bus rijdt naar de brug bij McCarthy vanaf Glennallen (ik geloof dat de rit meer dan 4u duurt maar dit weet ik niet zeker). Je zou dan in McCarthy toch minstens 2 nachten moeten overnachten.
Er zijn ook vluchten vanaf Glennallen en Chitina naar McCarthy.
Een andere mogelijkheid is om bij de Nabesna Road het park in te rijden (bovenaan in het park)

Met 3 dagen die je nog bij in de route kan zetten, moet het wel mogelijk zijn om tijd voor Wrangell-St Elias te voorzien.

Glacier hike (echt op een gletsjer): wij deden dit in Wrangell-St Elias maar het kan ook op vb de Matanuska Gletsjer (in de buurt van Palmer)
(naast een gletsjer en naar een ijsveld: Harding Icefield trail bij Seward - maar dan zou je bij Seward een dag extra moeten voorzien)

Zeekajakken: gaat mijn zoon volgende zomer doen, waarschijnlijk in Valdez (de meeste tours zijn dag tours)

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Re: Reis marga83: camperrondreis Alaska-Yukon

Bericht door Gypsygirl1 »

Dat lijkt me een geweldige reis te worden.
Vorig jaar reisden wij met een camper door Alberta, British Columbia, Yukon en Alaska, misschien kan je wat tips uit ons reisverslag halen, zie onderschrift.
Veel succes met de voorbereidingen!
Hans B
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 25
Contacteer:

Bericht door Hans B »

In 2007 zijn wij in Alaska geweest, toen de gehele route vanuit Amerika gereden.
Schitterend, maar wel een lang stuk.
Skagway - Haines hebben wij overgeslagen.
Wellicht dat Whitehorse - Dawson City een aantrekkelijk alternatief is.
Dawson is een oude mining town, zelf gold pannen, de overtocht met de ferry over de Yukon river en een fantastische rit over de Top of the World Highway.
Stukken hiervan zijn geen asfalt, maar ook de Alaska Highway (Canadese deel) was toen 30 mile heel erg slecht.
Via Chicken beland je in Tok.
Vlak voor Fairbanks heb je Northpole waar Santa woont.
Ik weet niet of je in Homer op beren excursie kunt, er zijn wel trips naar Kodiak Island, maar die zijn erg duur ($500 of meer).
De Kenai Fjord Cruise hebben wij ook gedaan, fantastisch. Walvissen, orka's, zeeotters, etc.. super.

Overnachten in de camper daar waar je kunt staan.
Veel plezier.
In 29x
1685
dagen en
151.800
mile gereisd door Amerika

1988 campervan
1998 en 2000 auto
2001 tm 2004 Fleetwood Pace Arrow
2004 tm 2016 Fleetwood Bounder
2016 tm heden Fleetwood Discovery + Honda

Home is were we park it.
Tucson AZ
petrac
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door petrac »

Reis ziet er mooi uit die jullie gaan doen.
Ben ook nog aan het rondkijken wat we volgend jaar gaan doen.
Kijk naar een auto rondreis, want met 2 personen een camper is denk ik prijziger.
Alvast veel plezier met jullie voorbereidingen en vakantie :thumbup:
marga83
Amerika-ontdekker

Bericht door marga83 »

Bedankt voor jullie reacties, tips nemen we zeker mee! Zal de aangepaste route binnenkort nog een keer plaatsen. En als er nog mensen zijn met goede tips voor mooie campings, dan houden we ons aanbevolen!

Overigens hebben we onderzocht of een autorondreis niet goedkoper is, maar dat is absoluut niet het geval. Verschillende offertes met elkaar vergeleken en dan is een camperrondreis echt goedkoper dan een rondreis met auto en allerlei hotels/Lodes. Vond dat verschil juist in Alaska erg groot, want de vergelijking hebben we al eens eerder gemaakt voor andere delen van de USA.
jansenvanbentum
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door jansenvanbentum »

In 2006 en 2012 zijn we in Alaska geweest. De laatste keer met een camper.

Vanuit Homer kan je prima beren excursies doen naar Katmai NP, een geweldige ervaring. Wij zijn met Emerald Air gegaan. Mocht je willen gaan, zorg dat je op tijd boekt!!!
Bij Cooper landing (tussen Seward en Homer) is een hele mooi camping (in NP park dus heel basic) aan de Russian River. Zowel op de weg heen als terug zijn we daar geweest. Beide keren veel bruine beren langs de rivier gezien, en zelfs een close encounter gehad. Mijn zoon en ik stonden te vissen in de Russian River toen er plotseling een beer kwam. Mijn buurman die op nog geen 5 meter afstand stond had net een zalm gevangen en die aan een lijn achter hem gehangen. Die beer was echter zo brutaal om de zalm van zijn lijn af te halen. Door de enorme schrik hebben we van dit voorval geen foto kunnen nemen.
In Alaska hebben we meerdere keren 's nachts langs de weg gekampeerd. Aan het einde van de dag gingen we vaak pas rijden (onze zoon ging dan naar bed), je hebt dan een grotere kans om wildlife te zien. In de zomer wordt het niet echt donker, rijden is dan dus goed te doen.
Gletsjer hike hebben we op de Matanuska gletsjer gedaan (met een gids!!). Een 3-daagse kajaktoer in Valdez gedaan, maar daar zijn ook meerdere 1dag trips te boeken.

Zie https://www.flickr.com/photos/81100240@ ... 679888348/ voor onze foto's
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
Rob
Amerika-expert
Partner van: Annie
Aantal x V.S. bezocht: 27
Contacteer:

Bericht door Rob »

Wij gaan in juni een maand lang me een camper door Alaska, we starten en eindigen in Vancouver.
Misschien kan je nog wat tips uit ons verslag halen wat we wifi afhankelijk weer live zullen bijhouden.
http://www.robenannie.nl/?page_id=442
marga83
Amerika-ontdekker

Bericht door marga83 »

Bedankt Rob en Jansenvanbentum voor de reacties en tips; dit nemen we weer mee, ben druk bezig met de route. Beide websites bij de favorieten gezet, dus Rob: we gaan jullie volgen in juni! Zijn jullie al eerder in Alaska geweest of wordt dit de eerste keer?
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Al 22 keer in Amerika geweest waarvan 14 keer me een camper maar we zijn nog steeds Alaskamaagden :wink:
marga83
Amerika-ontdekker

Bericht door marga83 »

Op basis van veel nieuwe informatie hebben we de route aangepast:

Amsterdam-Toronto
Toronto
Toronto
Toronto-Whitehorse
Whitehorse-Skagway
Skagway-Haines
Haines-Kluane Lake: excursie Kluane National Park: wandeling
Kluane Lake-Beaver Creek
Beaver Creek-Tok
Tok-Chitina
Chitina: dagexcursie naar Wrangell St Elias NP (alpine/glacier hike)
Chitina-Valdez
Valdez: glacier and wildlife cruise
Valdez: dagexcursie zeekajakken
Valdez-Palmer
Palmer-Seward
Seward: glaciertour Kenai Fjords NP
Seward: Harding Icefield trail in Kenai Fjords NP
Seward-Cooper Landing
Cooper Landing-Homer
Homer: berenexcursie (het liefst naar Kodiak Island, anders naar Katmai NP)
Homer-Anchorage
Anchorage-Denali NP
Denali NP: bus reserveren
Denali NP: bus reserveren
Denali NP-Paxson : via de Old Denali Highway
Paxson-Tok
Tok-Dawson City
Dawson City-Carmacks
Carmacks-Whitehorse
Whitehorse-Amsterdam

Aantal vragen:
- we slaan nu Fairbanks over, omdat we de Old Denali Highway hebben ingevoegd, via Paxson. Missen we iets aan Fairbanks?
- zijn er mensen die ervaring hebben met een dagexcursie naar Kodiak Island? We willen eigenlijk graag hier de beren zien, maar zien met name dat de meeste mensen de excursie naar Katmai doen.

Is de route een beetje goed verdeeld? Nog goede suggesties/opmerkingen vanuit jullie?
jansenvanbentum
Amerikafan

Waarom wil je naar Kodiak Island om de beren te zien. De Kodiak beren (ook wel coastal grizzly's genoemd) zie je ook in Katmai NP. Er zijn meerdere aanbieders die vanuit Homer vliegen naar Katmai NP. Ze lande in de buurt van de beren. Na een korte wandeling sta je midden tussen de beren. Ik weet niet hoe dat op Kodiak Island is, volgens mij moet je eerst naar Kodiak vliegen en daar opzoek gaan naar de Beren. Vanuit Homer naar Katmai is circa 40 min vliegen. Kodiak lijkt me een stuk verder weg.

Is er een speciale reden dat je naar Skagway en Haines wil? Als je pech hebt liggen er 2 of 3 cruise schepen in Skagway en lopen er circa 2.500 man extra door Skagway. Wij zijn er in 2006 ook met een cruise geweest en zo bijzonder vonden we het niet. Ik zou vanaf Whitehorse direct richting Beaver Creek en Tok rijden. Boodschappen zou ik ook in Canada doen, de Canadese dollar is tov de euro veel gunstiger dan de amerikaanse :thumbup: (tanken zou overigens in Amerika weer goedkoper kunnen zijn, maar dat kan je tegen die tijd makkelijk via internet checken)
De dagen die je hierdoor wint kan je extra besteden aan oa. de route van Valdez naar Palmer. Het is een prachtige weg (een deel heb je al eerder gereden vanuit Tok naar Chitina) ik zou daar minimaal 2 dagen de tijd voornemen en een hike maken bij de Matanuska gletsjer.
In Valdez stonde we op de Bear Paw campground, niet heel bijzonder maar alle water excursies vertrekken vlak bij. Je kan er lopend naar toe.
Russian River Campround is de camping bij Cooper landing, die vonden wij helemaal te gek. Vanaf de camping pad naar de Kenai river nemen en daar naar de zalm vissers (en met een beetje geluk beren) kijken.

Succes verder met je voorbereidingen,

Groeten Peter
2005 Breckenridge | 2006 Canada/Alaska | 2008 Australië/Nieuw Zeeland | 2009 Florida | 2010 Canada | 2011 Carribean Cruise - Puerto Rico | 2012 Alaska | 2015 West Amerika | 2017 Frankrijk/Italië | 2018 Italië | 2019 Canada | 2020 Italië | 2021 Noorwegen
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Fairbanks is wel leuk maar als je er de tijd niet voor hebt, kan je het zonder problemen uit de route laten.

Kodiak: ik heb hier ook al naar gezocht.
Het is meer dan 2 u vliegen vanaf Homer en dan moet je in Kodiak nog een andere vlucht doen.
De beren zijn er wel iets groter maar er is niet zoveel verschil met de coastal bears die in Katmai zitten.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
jansenvanbentum
Amerikafan

Volgens onze gids van Emerald Air zijn de beren op Kodiak Island dezelfde als de coastal grizzly's in Katmai NP. Er zijn zelfs beren die van Kodiak Island naar Katmai zijn gezwommen en vice versa.
En geloof me, die beren zijn echt heel erg groot (" onclick="window.open(this.href);return false;)

Gr Peter
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Boodschappen zou ik ook in Canada doen, de Canadese dollar is tov de euro veel gunstiger dan de Amerikaanse
Hou er dan wel rekening mee dat je niet zomaar alles in mag voeren van CA naar USA ook van USA naar CA gelden er (weer andere) regels voor het invoeren van bepaalde producten.
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Vanuit Whitehorse gaat er een prachtige historische treinreis naar Skagway, je kan daar dan rondkijken en met de bus weer terug. het is wel een dagtrip.
De camper kan je dan in Whitehorse op de camping laten staan. Wij stonden op de http://www.hicountryrv.com/
Link: http://wpyr.com/ en http://wpyr.com/excursions/train-motorc ... ia-fraser/
Een paar mile noordelijker van Whitehorse is een sledehondranch, de Muktuk ranch: http://muktuk.com/ Je mag daar ook met je camper staan, als hij niet te groot is.
Je kan daar ook lekker eten en een tocht met de sledehonden langs de rivier maken. Bij de camperplek ligt een kano om de rivier te bevaren. Super ervaring!
Aan het Kluane Lake, langs de Alaska Highway, ligt het gehucht Burwash Landing, voor mij een van de mooiste plekken van de trip die wij maakten (zie onderschrift). In the middle of nowhere staan met je camper aan het water en er is een sober maar o, zo bijzonder restaurant bij. Geweldig!
Veel plezier met de voorbereiding!
marga83
Amerika-ontdekker

Bericht door marga83 »

Bedankt voor de mooie tips! Jullie hebben ons overtuigd: we schrappen ons idee van Kodiak Island en gaan kijken naar een mooie dagexcursie naar Katmai NP.

We hebben Skagway en Haines in de route, omdat we eigenlijk in veel verslagen en boeken lezen dat dit een heel mooie route is: de South Klondike Highway en de Haines Highway. Is dat deel niet de moeite waard?

Fairbanks slaan we nu over omdat we o.a. in het verslag van Kalaman gelezen hebben dat de Old Denali Highway zo'n prachtige route is en dan rijd je van Cantwell naar Paxson en kom je dus niet in Fairbanks (mits de weg goed begaanbaar is, afhankelijk van de weersomstandigheden). Missen we veel aan de route van Denali-Fairbanks-Tok?
Hebben er nog meer mensen ervaring met de Old Denali Highway?

De planning van Valdez naar Palmer gaan we nog even opnieuw bekijken; dat is inderdaad ruim 400 km en daar zat ik al een beetje mee te worstelen. Maar ja, dan moeten we iets anders weer veranderen.... :)

Andere vraag: zijn er mensen die ervaring hebben met kajaktochten vanuit Seward en Valdez? Waar kunnen we het beste/mooiste een kajaktocht maken? Ik dacht dat het Valdez was, maar ik las zojuist ergens dat een tocht in de Ailalik Bay vanuit Seward heel mooi schijnt te zijn. Iemand ervaring hiermee?

Daarnaast willen we heel graag een begeleide hike gaan maken in Kluane NP; zijn er mensen die daar ervaring mee hebben? Jan Doets biedt bijvoorbeeld de 4 uur durende Cottonwood Trail Eco Tour aan, maar ik kan daar verder geen info over vinden.

Groet, Marga
Rob
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Rob »

Hebben er nog meer mensen ervaring met de Old Denali Highway?
Geen ervaring mee maar ik weet wel dat het een van de wegen is die bij de camperverhuurders specifiek genoemd wordt als verboden te rijden me een camper, net als de weg naar McCarthy en de Dalton Hyway (AK-11) naar Deadhorse.
jansenvanbentum
Amerikafan

Hoi Marga,

De kajaktochten in Valdez en Seward zijn lastig met elkaar te vergelijken. Wij hebben een 3-daagse kajaktocht in Valdez gedaan (3 dagen kajakken en overnachten in de Bush, een geweldige belevenis). Op de 3e dag hebben we toen gekajakt bij de Columbia gletsjer, prachtig tussen de stukken ijs door. Daar kwamen we toen ook kajaks van de dag trip tegen. Bij de Columbia gletsjer is nu heel duidelijk te zien dat de aarde aan het opwarmen is, niet normaal zo hard als die gletsjer zich terug trekt :(
In Seward hebben we een dagtrip met een boot gemaakt. Ook toen kwamen we kajaks van de dag trip tegen. We waren weliswaar ook in de buurt van een gletsjer maar daar dreef veel minder ijs dan bij de Columbia gletsjer. Wij waren blij dat we bij de Columbia gletjers zijn geweest, dat kajakken tussen het ijs vonden we zo waanzinnig gaaf dat we afgelopen zomer een expeditie cruise rondom Spitsbergen hebben gedaan waar we 8 keer tussen het ijs konden kajakken :thumbup:

Gr Peter
marga83
Amerika-ontdekker

Bericht door marga83 »

@ Peter: Met welke organisatie hebben jullie die kajaktocht in Valdez gemaakt?

En als we moeten kiezen tussen de boottocht vanuit Seward (glaciertour in Kenai Fjords NP) en de boottocht vanuit Valdez (naar de Meares Glacier), welke raden jullie dan aan?

Nog mensen ervaring met Kluane National Park?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer