Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Alaska juli 2014

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Alaska juli 2014

Bericht door ingrid14 »

Na meerdere keren het westen doorkruist te hebben, gaat het volgend jaar naar Alaska.
Ik heb al veel reisverslagen gelezen en daaruit volgt volgende route:

Dag 1 naar Anchorage
Dag 2 Anchorage - Seward
Dag 3 Seward
Dag 4 Seward
Dag 5 Seward - Homer
Dag 6 Homer
Dag 7 Homer - Kenai
Dag 8 Kenai - Wasilla
Dag 9 Wasilla - Denali
Dag 10 Denali
Dag 11 Denali - Fairbanks
Dag 12 Fairbanks
Dag 13 Fairbanks - Chena Hot Springs - Fairbanks
Dag 14 Fairbanks - Paxson
Dag 15 Paxson - Tangle Lake - Paxson
Dag 16 Paxson - Chitina
Dag 17 Chitina - Mc Carthy (met vliegtuig)
Dag 18 Mc Carthy
Dag 19 Mc Carthy
Dag 20 Mc Carthy (met vliegtuig tot Chitina) - Valdez
Dag 21 Valdez
Dag 22 Valdez
Dag 23 Valdez - Whittier (per boot)
Dag 24 Whittier - Anchorage
Dag 25 Anchorage naar huis

Nu heb ik nog enkele praktische vragen:
- zijn er regelmatig tankstations te vinden?
- winkels voor voedingswaren
- hoe zit het met elektriciteit? (kan je regelmatig de batterijen van fototoestel, enz opladen)
- kan je regelmatig een wasje draaien?
- moet je bij elke overnachting je auto volledig leegmaken (owv beren) of is het niet zoals in Yosemite, Sequoia en Yellowstone?

Ook opmerkingen/aanvullingen op mijn route zijn uiteraard welkom.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Re: Alaska juli 2014

Bericht door Gypsygirl1 »

Hallo naamgenoot,
Helemaal geweldig zo'n reis!
Ga je met de camper? Misschien kun je nog wat tips vinden in mijn reisverslag, zie onderschrift.
Je moet gewoon veel tanken onderweg en niet afwachten tot je bijna leeg bent, dan is het goed te doen.
Wij hadden een omvormer mee die de 12 volt stroom van de sigarettenaansteker kon omzetten in 220 volt dus konden zo alles opladen onderweg. Reuze handig en kost maar iets van 45 euro.
Kijk: http://www.omvormer-omvormers.nl/conten ... ORMER.html Je hebt minimaal 300 Watt nodig maar meer is natuurlijk beter.
Wasjes draaiden we als we op een camping stonden die voorzieningen had, die zijn er wel te vinden.
Veel succes met je voorbereidingen!
Groetjes,
Ingrid.
Lexicon
Amerikafan

Bericht door Lexicon »

Hoi Ingrid,

Je reisroute ziet er prima uit. Je neemt overal voldoende de tijd voor en de route an sich is ook prima. Als je toch naar Wrangell gaat zou ik je aanraden om in Kennicott te overnachten ipv McCarthy. Het hotel is geweldig en uiteindelijk wil je toch naar Kennicott omdat het daar te doen is. McCarthy zelf is nogal saai.

- Tankstations zijn wij echt overal tegen gekomen. We hebben ze ook weleens overgeslagen op stukken waar het enorm duur was en dat ging prima.
- Winkels liggen er ook overal. Ook grotere supermarkten. Alleen van Paxson kan ik dat niet met zekerheid zeggen omdat wij daar niet geweest zijn.
- Wij hebben zelf in hotels overnacht en in elk hotel was de gelegenheid om batterijen op te laden.
- Was draaien ging even wat lastiger. Die voorziening was er niet in elk hotel. Toen we eindelijk in Fairbanks de was wilden gaan doen waren alle machines bezet. UIteindelijk een paar dagen later in Valdez is het toch gelukt. Kijk van tevoren gewoon even welke hotels deze voorziening hebben.'
- Wij hebben onze drank steeds achterin de kofferbak laten zitten. Eten hadden we niet veel bij ons behavle wat muesli repen. Die heb ik ook in de auto gelaten. Onze koffers gingen mee naar de hotelkamer. We hebben wel 1x pizza besteld en kregen een enorme, die maar half op ging. We wilden deze de volgende dag in de magnetron opwarmen in het volgende hotel, en op de hotelkamer had hij nogal een aanwezige reuk. Toch durfde ik die niet in de auto tedoen, dus hij heeft overnacht op de badkamer. Het was in de buurt van Denali, en daar zou ik dat zowiezo niet doen.

Verder wens ik je alvast heel veel plezier.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Bedankt Ingrid en Lexicon voor de reacties en de geruststellingen.

We gaan niet met de camper. Ik reis met mijn dan 18 jarige zoon met de wagen. Ik durf niet met een camper rijden :oops:

@Ingrid: ik heb jouw reisverslagen al doorgenomen, heb hier veel inspiratie uitgehaald.

Iemand ervaring met Chitina - Mc Carthy : vliegtuig (is het waar dat je je auto in Chitina kan laten staan?)
Hoe geraak je dan in Kennicott?

Groetjes,

Ingrid
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Lexicon
Amerikafan

Bericht door Lexicon »

Je parkeert gewoon in Chitina op het vliegveld. 10 minuten tevoren aanwezig zijn is voldoende. Bij ons kwam er een paar minuten voor vertrek een klein vlieguigje aan die tot bijna aan de auto reed. De vlucht er naartoe is prachtig, en de piloot maakte nog een extra rondje over de gletsjer en de oude mijn.
Landing was in McCarthy, en daar stond een busje van de Kennicott Lodge op ons te wachten. Koffers werden ingeladen en we werden rechstreeks over de zandweg naar de receptie gereden. Hetzelfde busje heeft ons ook teruggebracht naar het vliegveld.

Als je in McCarthy blijft overnachten moet je met een pendelbus. Ik meen dat het iets van 7 dollar per ritje kost, maar dat weet ik niet zeker omdat wij dit niet nodig hadden. Je kunt de rit ook lopen, denk dat je er een uur over doet maar ook dat vind ik lastig inschatten.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Thanks Lexicon.

Dan kijken we voor Kennicott voor te overnachten.

Groetjes,

Ingrid
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Na al weer heel wat gelezen te hebben, zit ik nog met volgende vragen.

Wasilla of Palmer? Extra dag inplannen: Knik glacier, independance mine ?
Denali: we willen 1 dag met de bus mee, ook nog een 2de dag voorzien om in het begin van het park te wandelen?

Alvast bedankt voor de feedback.

Groetjes,

Ingrid
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Hey Ingrid,

Vorig jaar ook Alaska gedaan (zie onze blog) en telkens ik die naam zie staan op het forum begint het weer te kriebelen :wink: .
Op jouw eerste vraag kan ik niet antwoorden.

Denali : het eerste stuk mag je met de wagen rijden, maar dit is zeker en vast niet de moeite om daar n extra dag voor te nemen.
Bus : absoluut, zonder twijfel, de LANGE rit nemen (8u). Pas als je voorbij het punt komt waar de korte busrit rechtsomkeer maakt zie je het meeste wildlife. Wij zagen ALLE wildlife deze dag in dat stuk.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Bedankt Kalaman.

Ik heb je blog al heel goed doorgelezen (en ook nog andere reisverslagen gelezen)
Zoveel info, moeilijk om de perfecte route te maken :?

Oa Paxson heb ik uit jouw verslag. Nu was ik me aan't afvragen of het daar de moeite is om 2 nachten te blijven.
Ik kan niets vinden over hikes of zo in die streek.
We zouden vanuit Fairbanks naar Paxson (Tangle Lakes) rijden (350 km), 2 overnachtingen en dan naar Chitina (250 km)
Ik zou de volle dag die ik hier heb misschien naar Wasilla/Palmer willen verplaatsen.

Groetjes,

Ingrid
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Hoi Ingrid,

ik zou niet direct weten hoe ik mijn 2 dagen zou kunnen vullen rond Paxson :? .
Ik begrijp eigenlijk ook dag 15 niet : is het dan de bedoeling dat jullie gewoon eens over en weer rijden naar Tangle Lake?

Als ik een tip mag geven : rij van Fairbanks via Denali en de AK-8 (Denali Highway) naar Tangle Lake en slaap daar (zoals wij ook deden) in de Tangle Lake Inn. Het is zo'n 70mijl en anderhalf uur langer dan de gewone weg, maar met een pure rijdtijd van 5u30 zitten jullie nog altijd gebeiteld en je rijdt er door een onwaarschijnlijke natuur.
Verwacht geen luxe-cabins, maar je hebt wel écht alles wat je nodig hebt om comfortabel te kunnen slapen.
Dat schreef ik in onze blog :
Na een heel mooie rit (de touroperators moeten die route gewoon opnemen in hun programma!) komen we om 18u30 aan bij onze cabin in Tangle River Inn. Langs de buitenkant zag onze cabin er nogal primitief uit, maar groot was onze verbazing we onze deur opendeden : gewoon schitterend, schitterend in de eenvoud, maar met heel wat smaak ingericht door de "vrouw des huizes", Naidine Johnson. Die naam vermeld ik niet zomaar, ze is immers een "beroemdheid" in de VS en kreeg in Alaska zelfs, door George Bush, een berg naar zich vernoemd, de Mount Naidine. Dat heeft ze te danken aan haar inzet voor soldaten die met een, meestal psychische, handicap terugkeerden van één of andere oorlog. Zij vangt veel van hen op en heeft een programma "healing waters" opgezet waarbij ze, vooral hier op Tangle Lake, allerlei activiteiten met ze doet.
Ze kwam ons daarnet, bij het heerlijke buffet, welkom heten. Tangle River Inn is een absolute aanrader en een immens contrast met de meeste hotels/motels waar je hier in terechtkomt en zeg nu eerlijk : waar zie je dit als je 's morgens de gordijnen open trekt...
De AK-8 is een verharde dirt road (geen enkel probleem om die zelfs met een gewone auto te rijden) en méér in de pure natuur kan je echt niet zijn...heerlijke weg ondanks het bij ons, gedeeltelijk, slechte weer. Ik kan dit echt enkel maar ten stelligste aanraden :thumbup: .
's Anderendaags rij je dan door naar Chitina.
Op die manier zou het er zo uitzien :
dag 14 Fairbanks - Tangle River Inn
dag 15 Tangle River Inn - Chitina

zo hebben jullie ineens een dag extra die je ergens anders kan spenderen :thumbup: .
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Nogmaals bedankt Kalaman.

Ik zal het nog eens herbekijken.
Plan was om via North Pole naar Paxson/Tangle Lakes te rijden. Daar een volle dag blijven om te wandelen bij de meren en dan verder naar Chitina.
Maar we kunnen ook nog gaan wandelen op de dag dat we ernaar toe rijden en eventueel op de dag naar Chitina.
(overnachten wilden we sowieso in Tangle Lake Inn, na het lezen van jouw verslag zagen we dit onmiddellijk zitten)

Nu ben ik wel niet echt een held wat betreft het rijden van dirt roads. Ik reis alleen met mijn zoon (die is dan wel 18). In geval van platte band kan hij me wel kunnen helpen :wink: maar een band vervangen duurt dan natuurlijk wel veeeel langer (weten we helaas uit ervaring :oops: )
Misschien dat ik voor deze reis toch beter een SUV huur ipv een sedan.
(meestal hebben we een auto type Chevrolet Impala maar dit jaar in California kregen we geheel onverwacht en tot grote vreugde van mijn zoon een rode Dodge Challenger mee zonder opleg)

Ik ben op mijn Milepost aan het wachten :( die helaas veel vertraging heeft.
Zodra ik die heb kan ik het gebied rond Wasilla / Palmer grondiger bestuderen. Ik denk dat we de extra dag hier gaan inzetten.

Groetjes,

Ingrid
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

1 ding mag je niet vergeten in Alaska : sommige "gewone" wegen liggen er dikwijls veeeeel slechter bij dan de dirt roads. Niet "an sich", maar daar verwácht je het gewoon niet dat je ineens in een kuil stuikt. De AK-8 is helemaal geen slechte dirt road hoor, en in niets te vergelijken met waar we in het ZW nog doorgeploeterd hebben :wink: . Bij ons waren ze de weg ook aan het onderhouden met grote machines. Grote stukken rijden trouwens zoals een gewone weg, alleen is het er geen asfalt maar verharde grint. En méér modder dan wij zullen jullie allicht niet hebben :wink: .

Dat schreef ik oa op de blog over de Alaska Highway ("gewone" weg), Haines Junction - Tok :
Vanaf Burwash Landing is de weg in een erg slecht toestand. Zo slecht zelfs dat dit zowat de slechtste (verharde) weg moet zijn waar we ooit op gereden hebben. Hierbij vergeleken waren de wegen, vorig jaar, in Zuid-Afrika zo vlak als een biljarttafel…
Enorme putten en scheuren in de weg, dips waarbij je bijna met je hoofd tegen het dak van de auto knalt enz.
Bijkomend probleem is de, ondertussen, gietende regen die alle potholes opvult en het dus onmogelijk maakt om de diepte ervan in te schatten. Het is voortdurend turen naar het wegoppervlak en laveren tussen alle obstakels door.
Sinds de Alaska Highway in 1942 aangelegd werd is dit gedeelte (tot de Amerikaanse-Canadese grens) een pijnpunt geweest waar de ingenieurs tot op heden nog geen antwoord op gevonden hebben. De weg is ook voortdurend onder “work in progress” en dit over soms heel lange stukken. Het probleem is de permafrost, het constant bevroren zijn van de ondergrond. In de zomer worden sommige plekken iets minder hard, waardoor het asfalt gaat zakken, om dan in de winter opnieuw omhoog te vriezen.
Zoals je allicht ook in ons verslag gelezen hebt, hebben wij ook een lekke band gehad...op de parking van ons hotel in Tok :? . Zo zie je maar...
Een SUV kan ik ook enkel maar absoluut aanraden voor Alaska, je zal er oneindig meer plezier aan beleven en jullie ook een pak veiliger voelen met al die putten...
Je ziet er overigens ook amper gewone wagens, allicht net omwille van die bijzonder slechte wegen.
Ik reis ook alleen met mijn zoon en vorig jaar in Alaska was hij...16. Ik ben dan wel een man, maar was ik blij dat we die lekke band kregen aan het hotel en er een garage pal naast de deur was :D .
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Thanks voor de info.

Zodra ik eruit ben met de route zal ik hem posten.

Groetjes

Ingrid
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

graag gedaan :thumbup:
overigens begint het hier ook weer te kriebelen om volgende zomer opnieuw die richting uit te gaan :wink:
Gypsygirl1
Amerika-expert
Contacteer:

kalaman schreef:graag gedaan :thumbup:
overigens begint het hier ook weer te kriebelen om volgende zomer opnieuw die richting uit te gaan :wink:
Kan je wel zeggen ja, heb ik ook last van.....
Lexicon
Amerikafan

Bericht door Lexicon »

Wasilla ken ik niet. Wij zijn in Palmer geweest. Palmer zelf is gewoon een plaats waar voor toeristen niet zoveel te beleven is, maar wel veel winkels. Maar vanuit Palmer gingen wij dus naar Knik Glacier. En ik moet zeggen dat het echt fantastisch was! Een echte verrassing, ik had niet gedacht dat het zo mooi zou zijn. We zijn daar met een 4wd bus naar een boot gebracht en met die boot bij de gletsjer gevaren. Ook hebben we daar een sledehondentocht gemaakt.

Dus in dat opzicht is Palmer wel een hele handige plaats om te overnachten als je naar Knik heen wilt.
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Bedankt Lexicon.

Dus 2 nachten Wasilla of Palmer en 1 nacht Paxson.

We kunnen waarschijnlijk nog een dag of 2 langer gaan :D
Ik ben volop aan het lezen om dan een planning op te maken.
Helaas is mijn Milepost er nog niet :(

Groetjes,

Ingrid
Wackicky
Amerika-ontdekker

Bericht door Wackicky »

Als je een voorsmaakje wil, hierbij een link van filmpje die ik heb samengesteld van mijn reis naar Alaska voorbije maand.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Gypsygirl1
Amerika-expert
Contacteer:

Wackicky schreef:Als je een voorsmaakje wil, hierbij een link van filmpje die ik heb samengesteld van mijn reis naar Alaska voorbije maand.

" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi filmpje! Wat was het gaaf daar he, en zo te zien had je net zulk mooi weer als wij!
ingrid14
Amerika-expert

Bericht door ingrid14 »

Amai Wackicky, echt knap.
En net wat ik nodig had om mijn zoon te overtuigen van een reis naar Alaska!

Helaas wacht ik nog steeds op mijn Milepost :(
Ik heb wel al de Frommer's Alaska Day by Day op de iPad gedownload en heb al heel veel reisverslagen gelezen.

De definitieve route krijgt vorm.

Groetjes,

Ingrid
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer