Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Mijn tips voor een bezoek aan uniek Alaska

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
t1m
Amerikakenner

Bericht door t1m »

Teruggekomen van een 2 maanden durende reis door Alaska. Ik help graag voor komend seizoen (2013) vragen te beantwoorden. Zelfs een grizzly bear (voedselaanval) vanaf enkele meters afstand overleefd-- help graag anderen om iets dergelijks te voorkomen. Nu even mijn tips op een rij in een bulletlist:

Nu ik Alaska vanuit uiterste noordelijke zijde (35 min vanaf de Arctische Oceaan) tot Katmai National Park heb gezien, kan ik zeggen dat er geen mogelijkheid bestaat Alaska te 'zien' in één bezoek. Een enkel vervoersmiddel uit de volgende lijst kan je nauwelijks de wilderness van Alaska laten begrijpen: cruise, RV of auto. Om Alaska daadwerkelijk te zien (en de 3 verschillende klimaten) is het uit trekken van een groot budget niet altijd noodzakelijk. Zie hieronder (bij vervoer) voor een tip hoe je met een extreem laag budget (<$10,- per dag -- excl. vervoer) kan rondkomen in Alaska met 2 personen. Veerboten zijn vaak voordeliger dan vliegtickets. Wil je op een comfortabele manier Alaska zien, dan zullen bush planes tot je 'way of transport' behoren. Ga uit van $ 1000+ per uur. Dit zal noodzakelijk zijn bij de meer wildere gebieden.
  • Gates of the Arctic National Park is een geweldige aanrader. National park zonder trails, volledig 'unexplored'. Backpacking trips 250KM noord van de Arctische cirkel is bijzonder (ook gevaarlijk met 7+ uur rijden van de menselijkheid). Het zien van caribou trails, gletsjers, tundra en permafrost terwijl je je realiseert dat er 500 KM rondom je (bijna) geen menselijkheid aanwezig is, is onvoorstelbaar speciaal. Zelf heb ik enorm genoten van een backpacking trip van een week. Axes en crampons zijn bij goede routekeuze niet noodzakelijk (indien ruim 1-2 maanden na "break-up") -- een goede conditie en goede knieën wel. Raadpleeg ervaren professionals om je trip uit te plannen.
  • Kamperen is een veel bijzondere ervaring in Alaska dan motels. Campgrounds op b.v. de Kenai Peninsula zijn tot 1st of July vrij rustig. In mijn beleving is de natuur van Alaska het puurst te beleven door s'ochtends wakker te worden door het geluid van kleine brokken gletserijs die tegen de kade botsen. Het zicht van een gletsjer bij het ontbijt is onbetaalbaar. Vermijd in elk geval RV's: zelfs tegen midden juni beginnen deze spots vol te raken. Het is hartverzakkend om de honderden RV's naast elkaar zien te staan: in mijn ogen geen natuurbelevenis. De combinatie tussen een auto (via Hertz USD 210 p/w in hoogseizoen voor een Toyota Corolla Sedan) en tent levert ook de grootste flexibiliteit: bepaalde plaatsen (zoals Exit Glacier en Homer) zijn te zonde om één dag te blijven. Koop de Falcon Guide 'Camping in Alaska' en beslis de avond van te voren waar je overnacht. Tip: camping in National Forests is gratis. Let wel op als je kampeert om 100% geuren uit de tent te mijden: tandpasta, broodkruimels en etenswaren. Zelfs snoeppapiertjes s'avonds uit je zak halen. Schaf bearspray aan ($ 34,95) en weet hoe het werkt. Indien mogelijk hou 100 feet afstand tussen tent en geuren (anders in auto). Schaf de Falcon Guide Grizzly Bears aan en onderwijs jezelf in grizzly en black bear gedrag (en de verschillende strategieën van benadering en bij een aanval). Voor +- $ 300,- zijn er ook voltage-hekken te koop voor om je tent.
  • Seward: de Exit Glacier met een bezoek aan Harding Icefield is een prachtige trail. Neem bear-spray mee (vooral tijdens berry seizoen (augustus). Kamperen is gratis onderaan de 1847 plaats van de gletsjer. Prachtige campground.
  • Kamperen op de Homer Spit met uitzicht op de besneeuwde bergtoppen is wederom een imposante kampeerplek. Koop wel windproof haringen (dik plastic) -- dit is zand met kiezelstenen. De normale haringen zullen niet vastblijven zitten door de wind.
  • Portage Glacier Boat tour is niet het geld waard. Meerdere toeristen waren hierover teleurgesteld. Wel een tip is om bij de dock heerlijke zelfgebakken cookies op te halen ($ 2 voor 2).

• Bear-watching is vanuit Homer een absolute must en bijzonder veilig. Wij zagen 15+ grizzly beren binnen 2 uur.
  • Fairbanks kan overgeslagen worden: een mini-metropool zonder specifieke Amerikaanse / Alaskaanse charme. Enkele tips: University Museum Fairbanks en Morris Thompson Cultural & Visitors Center zijn ideaal om kennis te maken met Alaska. Het laatste heeft ook vele kaarten en ervaren staff voor outdoortrips.
  • Bezoek je ook Seattle? Leer meer over de goudkoorts in Klondike National Park (museum in Seattle -- andere helft in Skagway AK).
  • Een wildlife viewing tour vanaf Seward is een prachtige manier om orka's, otters en glaciers te bekijken. Genoten hiervan, wel prijzig ($ 165,-). Geld waard? Nee. Uniek? Ja.
  • Wrangell National Park is volgens een mede-reiziger een absoluut hoogtepunt geweest.
  • Goedkope manier om beren te zien is bij de Russian River Campground -- de wandeling naar de Falls zal je gegarandeerd tijdens de salmon season brown bears zien. Wacht anders enkele uren op het uitzichtsplatform. Neem bear spray (zag ook Amerikanen met shotguns lopen).
  • Katmai National Park Brooks Falls (incl. camperen) vanaf King Salmon is een prachtige belevenis. Alleen een soortgelijk fenomeen is te zien zoals hierboven genoemd bij de Russian River Falls (bijna gratis: parkeren is vrij prijzig). Let op dat tijdens het salmon seizoen het volledig vol zal staan: wees er bijzonder vroeg bij.
  • Hope op de Kenai Peninsula is een prachtige belevenis geweest. Een miniscuul dorpje, maar indien je kampeert: prachtige uitzichten. Ook RV spots. Rij door tot het Hope Tank Station, één van de laatste echt oude tankstations die nog in werking zijn.
  • Denali National Park met een busrit naar Kantisha is prachtig. De 14+ uur is snel over, geniet van de uitzichten, verse sneeuw in juli en de spanning om wildlife te zien. Gegarandeerd op dit stuk minimaal een paar mooses en beren (naast de bus, veelal met cubs: de moeder leert de kids de (non)gevaren).
  • Het is niet toegestaan met normale huurauto's de Dalton Hwy te rijden. Ook is het niet mogelijk de Arctische oceaan te bereiken vanuit Deadhorse of Prudhoe bay, ook niet met de fiets. Er gaat een toerbus ($ 35,-) -- vooraf via telefoon informeren. Er gaat een shuttle (zie hieronder) vanaf FAI.
Vervoer
  • Vervoer tussen Anchorage en Fairbanks is mogelijk met tussenstop in Denali National Park. Vliegtuigen gaan direct tussen FAI en ANC, alleen een busdienst van Alaska/Yukon-Trails heeft de mogelijkheid om tussendoor uit te stappen. Er zijn tevens vele 3 dag hikes mogelijk in de gebieden dat deze busdienst aandoet.

Op deze manier zou je met Condor direct kunnen vliegen op Fairbanks, 2-3 dagen hier besteden (informeer vooral om een 2-3 daagse Kayak float de doen!), de shuttle naar Denali nemen (zet je af bij de entrance), hier enkele dagen kamperen en wandelen in het Nationale Park, dan de shuttle naar Anchorage nemen voor autohuur en dan in Kenai Peninsula, Kodiak en de oostkant (richting Valdez en Wrangell) besteden. Je kan ook -zonder auto- met de trein naar het zuiden gaan, maar dit is lastig om op de Kenai Peninsula rond te rijden. Om het 3e klimaat te bekijken zal je óf per vliegtuig óf per veerboot naar zuid-oost Alaska moeten (b.v. Juneau). Wil je Alaska aandoen op een bijzonder laag budget? In National Forests is kamperen gratis, in Fairbanks zijn (goede) tenten aan te schaffen bij Walmart (een goed beoordeelde is de Coleman van $ 56,-) en in Anchorage bij REI ($ 150,-). Kies voor trektochten: kamperen in de wildernis is voordelig en het eten voor een langere periode kan je inkopen bij de Walmart. Liften is nog steeds 'grijs' toegestaan. Vele lifters worden binnen 2-3 auto's opgepikt.
  • Er zijn vervoersbedrijven aanwezig in Fairbanks die een shuttle opereren tussen Deadhorse en Fairbanks, tevens drop-offs doen. Daarnaast kan voor Gates of the Arctic National Park ook lokale bush plane bedrijven ingehuurd worden. Google voor de laatste bedrijven.

• Fairbanks is bijzonder prijzig qua autohuur, Anchorage is goedkoper. Zie hierboven voor een tip om voordelig Alaska te bezoeken.
  • De Alaska Railroad is een prachtige, doch dure manier van transport. Tussen de Kenai Peninsula en Fairbanks is dit één van de prachtigste ritten (vooral na Anchorage tot het zuiden)
Samengevat: geen RV, geen motels, maar de (semi) wilderness in is in mijn ogen de enige manier om het echte Alaska te zien. Verschrikkelijke (man-made) touristen resorts zoals bij Denali National Park horen niet bij Alaska.
guinevere
Amerika-expert

Re: Mijn tips voor een bezoek aan uniek Alaska

Bericht door guinevere »

Heel erg bedankt voor het opstellen van deze handige lijst! Hopelijk kan ik me dit topic nog herinneren wanneer we over een paar jaar die kant op gaan.
Afbeelding
kalaman
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 24
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Nuttige tips, maar voor ons net iets te laat na onze schitterende reis deze zomer. Maar het is zo'n fantastische staat dat we er beslist, gewapend met oa deze tips, nog eens naar toe gaan :thumbup: .
Gypsygirl1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9
Contacteer:

Bericht door Gypsygirl1 »

Geweldig uitgebreid deze tips die we van harte aannemen als we, hopelijk, volgend jaar die kant op gaan!
Thanks! :thumbup: :clap:
Lexicon
Amerikafan

Bericht door Lexicon »

Fijn dat jullie zo'n mooie reis gehad hebben! Een aantal zaken die je opnoemt zijn echter persoonlijke smaak. Wij zagen sommige dingen gewoon anders dan wat jij nu beschrijft.

- Fairbanks vonden wij juist geweldig. Wij zijn geen stadsmensen, dus de rustige uitstraling sprak ons veel meer aan dan het drukke Anchorage (dat zou je dan wel weer kunnen overslaan, ware het niet dat daar het vliegveld is). We hebben uren doorgebracht in het Pioneer Park en de Salmon Bake, het was echt super. En had absoluut veel charme. Anchorage is gewoon een stad, net zoals er zoveel steden zijn. En Talkeetna zou ik ook overslaan.
- Wrangell was inderdaad een van onze hoogtepunten, dit had ik absoluut niet willen missen.
- De Dalton Hwy hebbenw wij met een bus heen, en vliegtuig terug gedaan. Het is wel 'cool' om de Poolcirkel bezocht te hebben maar niet het hoogtepunt van onze vakantie.
- Ook Denali zagen wij anders dan jij hier beschrijft. We hadden prachtig weer, maar wij zijn maar tot Eielson gegaan. Dat duurde 9 uur en het was echt lang genoeg voor ons. We zagen vooral Karibou's maar verder zeer weinig wildlife. Ja, het is mooi, maar staat niet in de top 10 van de mooiste National Parks die wij gezien hebben in Amerika. Wrangell was mooier.

Ik ben nu wel benieuwd naar wat je schrijft over de aanval van die beer? :wink:
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

Ook ik wil even een opmerking plaatsen bij Denali: die mooses en beren zijn zeker niet standaard!
Ja, beren als stipje heel ver weg op de berg. Maar langs de weg dan moet je echt mazzel hebben.
Ook hebben wij in 3 dagen Denali slechts 1 moose, op aardige afstand van de weg, gezien.
Denali is zeker een aanrader, maar reken niet al te veel op wildlife van dichtbij.
(reken trouwens ook niet te veel op het zien van Mount Denali, want ook die zagen wij 3 dagen achter elkaar niet, er hangen vaker wel dan niet wolken voor)
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
annet2009
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 7

Bericht door annet2009 »

Ook wij vonden Fairbanks trouwens leuk om een dagje door te brengen. Wijds, rustig, en toen wij er waren ook nog lekker zonnig.
Ik wens geen deel uit te maken van een forum waar tips hoe voorwaarden en regels te omzeilen en de boel te belazeren blijkbaar gewoon toegestaan zijn, dus mij zien jullie hier niet meer.
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

smaken verschillend duidelijk, want ook wij vonden Denali schitterend, zowel qua wildlife (beren langs de weg, bald eagles, moose, caribou) als qua natuur (en ja, we were lucky :clap: , en zagen de Denali in volle zon...)
2012-06-24 19-39 128_opt.jpg
2012-06-24 18-29 075_opt.jpg
2012-06-24 18-26 251_opt.jpg
kalaman
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kalaman »

Denali NP (bis)
2012-06-23 14-35 007_opt.jpg
2012-06-23 16-57_opt.jpg
2012-06-24 19-47 136_opt.jpg
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

t1m schreef: Zelfs een grizzly bear (voedselaanval) vanaf enkele meters afstand overleefd-- help graag anderen om iets dergelijks te voorkomen.

Je maakt me nieuwsgierig.
Groet,

Old Faithful
yvonne van den berg
Amerika-ontdekker

Bericht door yvonne van den berg »

Hartelijk dank voor de vele tips.
Wij hadden al besloten om volgend jaar 2 maanden ( juni en Juli ) naar Alaska te gaan dus zullen we heel veel aan uw tips hebben.

Bedankt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer