Graag gedaan. Marianne heeft inderdaad wel gelijk dat het lastig wordt i.v.m. de huurauto om in Canada te stoppen en dan ligt Glacier NP (ondanks dat het de moeite waard is) voor volgend jaar niet op een praktische route.
Ik zou indien je wilt gaan hiken wel de tijd pakken voor Grand Teton en zorgen om voorbereid te zijn om eventueel over sneeuw te hiken. Indien jullie nog tips willen voor wandelingen, dan kan ik altijd wel wat aanbevelen al moet ik dan wel even jullie ervaring en voorkeur weten.
Wat betreft de Grand Canyon kan ik zeker de North Rim aanbevelen, zoals Marianne al zij is het hemelsbreed maar grofweg 10 kilometer, maar met de auto zul je helemaal om de canyon heen moeten rijden. De North Rim biedt een prachtige lodge, we zijn hier in 2010 verbleven (Forever Lodging, http://foreverlodging.com/lodging.cfm?PropertyKey=181)) De South Rim biedt meer toerisme en derhalve ook meer aanbod (hotels, eten, toeristische attracties). Echter heb je bij de North Rim Lodge ook alles, restaurant, terras (bar) etc. en het is allemaal heel erg netjes, mooi en romantisch en ook geschikt voor kinderen.
Ik ben het verder met Marianne eens dat jullie Page moeten overwegen om twee redenen, de Horseshoe bend en de Antelope Canyon (en wellicht nog meer redenen, maar dit zijn prachtige natuurverschijnselen). Beide zijn (voor mij als hobbyfotograaf) onmisbaar!
Ik heb hieronder enkele hotels/motels opgeschreven die wij bij de parken hebben gebruikt, ik zal ook even het luxe niveau proberen aan te geven.
Death Valley NP: Hotel Stove Pipe Wells Village (**): Bezocht in 2006. Basic motel, onze kamer was verder helemaal schoon, het blijft echter wel 'the desert!', dus alles is hier groot zo ook de spinnen, kakkerlakken en de raven die zich daaraan voldoen. Je kunt hier aardig eten en het is echt een 'budget' slaapplaats. Wij kwamen hier om 22.00 aan, hebben wat gegeten, geslapen en zijn om 08.00 weer vertrokken. 's Avonds veel ongedierte buiten (let wel, de kamer was clean!), 's ochtends geen ongedierte want de raven waren erg actief (netjes opgelost dus).
Yosemite NP: Bezocht in 2006: Yosemite View Lodge, El Portal (***): Leuke accomodatie, alles was erg netjes en restaurant en lunch bij het hotel. Je bent snel in het park vanuit El Portal (West entrance) en relatief snel in de Yosemite Valley.
Yosemite NP: Bezocht in 2010: Curry Village Tent Cabins: Hier kan je niet echt een ster aangeven, het is immers een tent met frame. Je kunt perfect staan in de tent (ik ben 1.90m), de bedden zijn redelijk (het blijft een tent!) en niet zo groot. Waar doe je het dan voor zou je zeggen, want goedkoop zijn ze niet? De locatie is namelijk werkelijk adembenemend en je ademt hier dan ook echt 'Yosemite'. De voorzieningen hier zijn goed, toiletten, douches (schoon, goede regelmatige schoonmaak), general goods store, pizzastore, restaurant en meer eettentjes (hamburger, salades, sandwiches).
Grand Canyon NP: Bezocht in 2010: Forever Lodging, North Rim Lodge (****): Perfecte accomodatie, prachtige houten cabins met mooie houten inventaris. Dit was voor ons tot nog toe de mooiste lodge die we in 3 roadtrips hebben gehad. De locatie van het hoofdgebouw is prachtig, ga eens lekker op het terras zitten daar en neem je favoriete drankje en geniet van de zonsondergang!
Zion NP: Vrienden van ons bezocht in juli 2011: Zion Lodge, de enige lodge in Zion (***): Mooie lodge, mooie locatie! Je kunt hier lodges nemen en hotelrooms, beide zijn een goede keuze al past een lodge meer bij de omgeving!
Bryce Canyon NP: Bezocht 2010: Bryce View Lodge (**1/2): Top locatie, net als alle andere hotels/motels hier in de buurt. Veel dingen te doen hier, winkels, restaurants, shows, etc. De lodge zelf is perfect bevallen, wel basic, maar toch, schoon en alles wat wij nodig hadden.
Yellowstone NP: Bezocht 2010: Canyon Lodge and Cabins (meerdere ratings, afhankelijk van cabin, ** t/m ****). Wij hebben gekozen voor de goedkoopste cabins, Frontier cabins. Dit ware ruime cabins, met verwarming (het is 's nachts koud in Yellowstone, bevroren ramen op 4 juli 2010 in de ochtend op de auto). Wederom was alles overigens netjes en schoon (het voornaamste!) met genoeg voorzieningen bij de lodge, zoals lunch, restaurantjes en winkeltjes. Bij een Yellowstone souvenir shop verkopen ze hier overigens special collection dekens van Yellowstone, hier ligt m'n vriendin nog altijd met veel plezier onder voor de tv in de winter

Verder hebben we de hotels in de stadjes (buiten de NP's) allemaal via Hotwire geboekt, we hebben tot op heden in drie roadtrips alles buiten de NP's via Hotwire geboekt en dit is nog nooit tegengevallen. We hebben twee keer via andere sites geboekt en beide keren was het erg slecht... (Priceline.com).
In Nederland ben ik voor mijn werk vaak gewend om in zakelijke 4 of 5 sterren hotels te overnachten, maar op een roadtrip door de USA spenderen wij (mijn vriendin en ik) liever ons geld aan andere zaken als dure hotels in NP's. Wij zitten verder dan ook graag 'dicht bij de natuur'. Natuurlijk is voor iedereen diens conformtvereiste of standaardniveau anders (zo zouden wij nooit kamperen in een tentje), maar heb ik getracht een wat algemene blik op de plekken te geven waar we hebben overnacht. Meestal spendeer je weinig tijd op de kamer en zolang alles netjes is (schone bedden, schone badkamer, geen vlekken, goed gestofzuigd, etc.) voldoet het goed aan onze verwachtingen.
Als je nog graag tips wilt over wandelingen, dan kan ik wat ervaringen delen.