Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis MMM: Route suggestie?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
MMM
Amerika-ontdekker

Reis MMM: Route suggestie?

Bericht door MMM »

Wij gaan in juli 2010 met 2 naar NW-USA en Canada, en ik wil binnenkort een vlucht vastleggen, maar hoe langer ik hier op dit forum zoek naar verschillende routes, hoe onduidelijker het voor mij wordt ;-)

Alles is nog mogelijk: rondje Seattle, rondje Vancouver, one-way Seattle naar Salt Lake City/Jackson, of omgekeerd... Of Denver?
We hebben 18 dagen (we willen ervoor of aansluitend nog 4 dagen New York doen)

Kan er iemand grofweg een ideale route voorstellen, rekening houdend met volgende 'zekerheden':
- Seattle
- Vancouver
- Yellowstone

We houden van de afwisseling tussen natuur (camping) en steden (hotel), en ik ging uit van zoiets:

Seattle
Seattle
Vancouver Island
Vancouver
Vancouver
Revelstoke
Banff
Banff
Calgary
Waterton Lakes
Glacier
Missoula
Yellowstone
Yellowstone
Yellowstone
Jackson
Salt Lake City
New York
New York
New York
New York

Wat denken jullie als ervaringsdeskundigen?
vana
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 4
Contacteer:

Re: Route suggestie?

Bericht door vana »

Het is een hele mooie route die prima te doen is naar mijn idee.
Ik vind het wel heel jammer dat je Jasper en de Icefield Parkway niet opgenomen hebt in de route. Dat vonden wij het allermooiste stukje Canada.
Ik persoonlijk zou Vancouver Island eruit laten omdat je daar toch maar één dag voor hebt en ook Calgary (schijnt niet veel aan te zijn)

De route zou er dan zo uit kunnen zien:

1 Seattle
2 Seattle
3 Vancouver
4 Vancouver
5 Kamloops
6 Jasper
7 Jasper
8 Banff
9 Banff
10 Waterton
11 Glacier
12 Missoula
13 Yellowstone
14 Yellowstone
15 Yellowstone
16 Jackson
17 Salt Lake City
18 New York
19 New York
20 New York
21 New York

Ik weet niet of je ons reisverslag al gelezen hebt? Wij hebben deze route vorig jaar gereden.
Je zou ook twee overnachtingen kunnen nemen tussen Vancouver en Jasper en de mooie Sea to Sky highway rijden en Whistler bezoeken.
Dan kun je bijvoorbeeld Waterton Lakes eruit halen.

Marjon
MMM
Amerika-ontdekker

Re: Reis MMM: Route suggestie?

Bericht door MMM »

Ik was bang dat we met Jasper ook te doen aan te veel kilometers zouden geraken, is het nu ook al niet op het randje?

Maar Vancouver Island schrappen ten voordelen van meer tijd in het binnenland is allicht wel een goede tip!

Is die route (Sea to Sky highway) via Whistler veel mooier? In kilometers lijkt het niet zo heel veel verder.
Waterton Lakes is geen absolute must?

Men&Mara

PS: ik ga jullie verslag zeker bestuderen, ziet er prachtige reis uit
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

De route via Whistler is erg mooi, maar je doet er wel langer over dan via de andere route.
Maar als je er drie dagen voor uittrekt heb je tijd genoeg. Je zou zelfs nog een kort bezoek aan het Wells Gray park kunnen brengen.
Wij hebben Waterton bewust overgeslagen om wat rust in de route te creëeren. Het zal ongetwijfeld mooi zijn, hoewel de meningen daarover verdeeld zijn als je de verschillende reisverslagen leest. Maar je moet keuzes maken hè, je kunt niet alles zien.

Wij hebben het precies zo gereden als ik hierbboven schreef. Maar dan zonder Waterton en met een extra overnachting tussen Vancouver en Jasper.
Wij hadden absoluut niet het gevoel dat we ons hebben moeten haasten.

Marjon
markro
Moderator
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Bericht door markro »

@ Men&Mara: Met de aanbevelingen van Marjon (vana) kan ik helemaal meegaan.

Ik weet niet of jullie Salt Lake City om een speciale reden willen bezoeken, zo niet, dan kan je overwegen (indien mogelijk), om vanaf Jackson, WY naar New York te vliegen. Dat geeft iets ruimte aan het Canada gedeelte.

Zelf zou ik voor deze reis naar het noordwesten VS en zuidwesten Canada meer tijd willen hebben en daarvoor New York schrappen. Dan is Waterton Lakes NP ook in de route op te nemen.
New York zou ik dan in een andere reis doen, bijvoorbeeld als stedentrip.

Vorig jaar zijn wij 3 weken in het noordwesten van de VS + zuidwesten Canada geweest (gevlogen op Vancouver, BC)
Dit jaar hebben wij drie weken in het zuidwesten van Canada rondgezworven, o.a. in de nationale parken in de Rocky Mountains (gevlogen op Calgary, AB)
Tot mijn spijt heb ik daar nog geen reisverslagen van uitgewerkt.
Marco.

Voor onze Amerikareisverslagen: klik hier.
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Ik zou er, voor het positieve voor de rest van de reis, NY er ook uitlaten.

Icefield Parkway is wel degelijk een must!! Niet missen.
Ik zou ook aanraden wat meer tijd door te brengen op Vancouver Island. Ik zou er een dag Vancouver voor opgeven. ZO'n leuk eiland!!

Whistler vonden wij errug leuk om gezien te hebben. We zijn omhoog de berg op geweest en heerlijk rond gelopen. Ik hoop alleen dat de route erheen wat beter is, wij hadden toen veel opstoppingen ivm wegwerkzaamheden.
MMM
Amerika-ontdekker

Bericht door MMM »

Bedankt voor de goede suggesties!

Salt Lake City is zeker geen must, ik ga er enkel vanuit dat we vandaar meer (en goedkopere) vluchten terug vinden. Als het vanuit Jackson kan gaan we dat zeker doen. NY nemen we erbij met als enige reden dat we zo de kost van een vlucht uitsparen (tussenstop kost niets extra en dan hebben we de stad meteen gezien).

Als we moeten kiezen tussen Waterton Lakes en Glacier, wat is dan het leukste? We zouden graag in een van beiden te voet een leuke dagtocht maken. Of zijn er andere parken waar mooiere wandelingen te doen zijn?

Vooral over het al dan niet overslaan van Vancouver Island zullen we nog eens diep moeten nadenken...

Men
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Schrijf de route eens uit in deze vorm:

1 Seattle
2 Seattle - Vancouver Island
3 Vancouver Island -Vancouver
4 Vancouver
en zet de reistijden erbij. Je kunt dan beter zien waar je wel en niet voldoende tijd hebt. Het Canada-stuk ken ik niet, maar het laatste stuk naar SLC vind ik best wel gehaast.

Missoula -Yellowstone
Yellowstone
Yellowstone
Yellowstone - Jackson (bezoek Grand Teton)
Jackson - SLC
Salt Lake City - vlucht?
New York

Marianne
RoyBergen
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door RoyBergen »

Ik vind vancouver een van de mooiste steden aan de westkant van het continent..... icefields parkway is een must, net als glacier national park.... mooi daar !
Zou je New York niet een ander bezoek vereren zodat je wat beter de tijd hebt?
MMM
Amerika-ontdekker

Bericht door MMM »

Allemaal goede tips, maar het maakt het er niet eenvoudiger op ;-)

Het zou dan zoiets kunnen worden:

1 aankomst Seattle
2 Seattle
3 Seattle
4 Seattle-Victoria (orca-tour!)
5 Victoria-Vancouver
6 Vancouver
7 Vancouver-Jasper (900km)
8 Jasper
9 Jasper-Banff (Icefield Parkway)
10 Banff - Waterton
11 Waterton - Glacier
12 Glacier - Missoula (400 km)
13 Missoula - Yellowstone (450 km)
14 Yellowstone
15 Yellowstone
16 Yellowstone
17 Yellowstone/Teton-Jackson
18 Jackson-New York
19 New York
20 New York
21 New York

We gaan allicht nog een dag extra toevoegen, waar zouden we die dan best inlassen: Vancouver Island? Of ergens tussen Glacier en Yellowstone?
De lange rit vanuit Vancouver richting Jasper is een bewust 'reisdagje' - ik vermoed dat we niet enorm veel missen onderweg?

Misschien moeten we een bezoek aan Waterton eruit halen om 'park overkill' te vermijden?
Een andere optie is ook om nog ergens een dagje rafting in te lassen, maar daar is in een ander topic al een vraag over gesteld lees ik net.

NY wil ik er toch bijnemen (desnoods nog een dagje minder) maar ik wil de stad gezien hebben, en nu we er toch langsvliegen...
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

MMM schreef: De lange rit vanuit Vancouver richting Jasper is een bewust 'reisdagje' - ik vermoed dat we niet enorm veel missen onderweg?

Je gaat juist heel veel missen onderweg, heb je mijn reisverslag niet gelezen dan? :shock:
Lees ook het verslag van Karin en Marlous eens http://kenmindeusa2009.web-log.nl/ die hebben ook de route via Whistler genomen.

Vancouver - Jasper in één dag is gekkenwerk. Het is geen snelweg waar je over rijdt hoor, het grootste gedeelte rijdt je door de bergen over smalle kronkelwegen. Dat is echt niet te doen in één dag.
Je hebt minimaal twee dagen nodig voor deze route. Bekijk eens de website van Ann, die in Vancouver woont. Daar staan alle bezienswaardigheden langs de route beschreven (ook Vancouver Island)

Ik zou een dag minder in Seattle nemen en Waterton weglaten. Dan heb je een extra dag voor de route Vancouver -Jasper en kun je ook nog een extra nacht in Banff doorbrengen.
Die extra dag in Banff zou ik echt doen, er is heel veel moois te zien in Banff NP zoals Lake Louise, Lake Moraine, johnston canyon.
Op de dag dat je de Icefield Parkway rijdt heb je geen tijd om nog iets hiervan te bekijken.

Marjon
RoyBergen
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door RoyBergen »

Ik zou liever in 1 dag van glacier naar yellowstone rijden, dan in 1 dag van vancouver naar jasper........ Ik heb vanaf kallispell naar yellowstone gereden, en ik geloof dat ik om 8 uur smorgens wegreed, en toen om 4 uur smiddags bij mammoth hot springs was in yellowstone, wel bijhoorlijk doorgekacheld, met alleen een kleine lunchstop onderweg.
Ik reed smorgens om 8 uur weg uit vancouver via whistler osv.... en kwam pas om 4 uur in de middag bij duck lake aan (ergens diep in de bossen onderweg) ik weet niet hoeveel uur t nog geweest zou zijn naar jasper, maar ik denk een behoorlijk stukje, het is ook mooi om via mount robson jasper in te rijden.....
Je hebt heel veel tijd in yellowstone...de meeste zullen hier zeggen mooi ! Maar in twee dagen daar kun je ook een goede indruk krijgen, maar dan worden het wel twee lange dagen..... Ik ben er inmiddels twee keer geweest, allebij de keren twee dagen, naar alle tevredenheid (ook beide keren beren gezien), ben dan wel in de morgen al om 7 uur op pad (dit is ook beter voor wilde dieren kijken) en ga dan vaak in de avond ook nog een stukje na het eten.... Het si overigens een van de mooiste nationaal parken van amerika dus 4 dagen daar is absoluut geen straf....
rijd in jasper is in de avond een grindweg op naar een lake, dan heb je ook grote kans op beren....
Laatst gewijzigd door RoyBergen op 15 nov 2009, 19:42, 1 keer totaal gewijzigd.
MMM
Amerika-ontdekker

Bericht door MMM »

@ Vana: Tuurlijk heb ik jullie verslag gelezen, maar ik ging er van uit dat er de route Vancouver-Jasper minder knap is dan de parken zelf (Jasper, Banff, Glacier). Door een dagje door te rijden winnen we daar meer tijd voor een grote wandeling ofzo. Maar ik volg je dat we één extra overnachting moeten inlassen tussen Vancouver en Jasper.

Waterton weglaten kan zeker, maar ik lees overal dat daar veel beren te zien zijn?

Pfff, moeilijke keuzes, ik denk dat ik best onze vakantie met enkele dagen uitbreid ;-)
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Dat lijkt me een heel goed idee :D
Marjon
dimple
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Bericht door dimple »

Dag 7 is in mijn ogen gekkenwerk!
Wij vonden zelfs 400 km op een dag al een behoorlijke tippel. Je gaat van hoog naar laag en weer van links naar rechts.
Het is niet zoals in USA dat je lekker veel KM kunt maken op een dag omdat de weg alleen maar rechtdoor gaat.

Persoonlijk zou ik geen 900 km op een dag willen rijden in dat stuk van Canada.

Dag 17 zou ik lekker vroeg op pad gaan naar Tetons en de rest van de dag daar doorbrengen. Dan zie je genoeg!

Succes!
USdaydreamer
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door USdaydreamer »

Ik lees steeds vaker dat mensen naar Vancouver Island gaan voor alleen een orca tour en hiervoor slechts 1 dag reserveren. Hier zitten nogal wat risico's aan. Toen wij in Victoria aankwamen hebben we ook direct een tour geboekt.. en op meer dan 1000 meter afstand twee rugvinnen van een minkey-whale gezien, dus... geen geld terug en geen orca's gezien. Gelukkig zaten we er drie dagen en hebben we dag 2 ons goed laten informeren, er was niets gezien, dus ook niets gedaan. Dag 3, ja ze waren gezien, dus toen hebben we snel een tocht geboekt (voor de 2e keer dus) het was heel mooi en ruim twee uur samen met de J-pack opgevaren.
We hebben in 3 dagen maar een heel klein beetje van Vancouver island gezien, nl twee dagen victoria, en de route naar de ferry naar vancouver (incl. butchard gardens en de vlindertuin.)
Ik zou je, net als wat Vana aangeeft af willen raden om naar vanvouver island te gaan, zeker als het alleen voor een orca tocht is. Kijk ook eens naar de dorpen langs de route seattle-vancouver, hier kan je ook orca tochten doen als je dit zo graag wilt, maar dan hoef je hiervoor niet twee dagen op te offeren aan ferry overtochten. Anacortes is qua ligging redelijk! Wil je wel naar Vancouver Island, doe het dan, maar ga dan minimaal drie dagen!
GinoW
Amerikakenner

Bericht door GinoW »

dimple schreef:Dag 7 is in mijn ogen gekkenwerk!
Het is niet zoals in USA dat je lekker veel KM kunt maken op een dag omdat de weg alleen maar rechtdoor gaat.
Ik ben het hier niet mee eens.
Wij hebben dit ook gedaan op onze trip afgelopen september.
We hebben 9,5 uur gedaan over de 900km en dt was inclusief ruststops en we zijn wel al om half 7 gaan rijden om avondspits bij Vancouver te vermijden.
Wij hadden namelijk origineel een dag WElls Gray in het programma, maar door dat we al veel parken hadden gezien hebben we besloten om dor te rijden.
Het is wel een hele lange dag, maar daardoor hadden we wel meer tijd op Vancouver Island wat ons HEEL goed bevallen is.

De opmerking over niet lekker veel KM kunnen maken begrijp ik niet helemaal wij vonden Canada heel relaxt rijden.

Lange afstanden rijden is natuurlijk heel persoonlijk. Sommigen draaien hun hand niet om voor 6000km in 3 weken, anderen vinden 2000km al te veel
Persoonlijk vinden wij 1-2 lange reisdagen niet erg, als we dan verder maar wat rustpunten hebben door meerdagen in NP's.

Wij hadden de volgende route, misschien heb je er iets aan:
01 Aankomst Jackson Hole Airport
02 Grand Teton
03 Yellowstone
04 Yellowstone
05 Yellowstone + eind van de dag naar Great Falls
06 Van Great Falls naar East Glacier + wandelen bij Two Medicine
07 St Mary + halve GTTS Road (was afgesloten bij Logan Pass)
08 Waterton Lakes + einde van de dag halverwege richting Banff
09 Banff
10 Banff naar Yoho (Lake Louise, Morraine)
11 Field (Yoho Lake O'Hara)
12 naar Jasper via Icefields parkway
13 Jasper
14 Jasper
15 Naar Vancouver 900km
16 Vancouver
17 Vancouver
18 Vancouver+ einde van de middag naar Nanaimo (Vancouver island)
19 Ucluelet, VI
20 Ucluelet, VI
21 Victoria, VI
22 Victoria + 's midags Olympic NP (Forks)
23 Olympic NP + Cape Flattery
23 Naar Portland via Cannon Beach
24 Portland
25 Terugvlucht Portland - Ams
MMM
Amerika-ontdekker

Bericht door MMM »

@ Gino, interessante route die ik eens van dichterbij zal moeten bekijken. Jullie hebben ze in de 'andere' richting gedaan (vanuit Jackson naar de kust).
Is daar een bewuste reden voor, en wat zijn voor/nadelen?

Vancouver Island overslaan geeft ons inderdaad de nodige tijd elders, maar ik zou mijn vriendin toch absoluut willen plezieren met een orca-tochtje. Iemand ervaring daarmee vanaf het vasteland?
GinoW
Amerikakenner

Bericht door GinoW »

Wij hebben dat gedaan vanwege het weer. We zijn van half september tot half oktober geweest.
Half oktober kun je qua weer problemen verwachten in de Canadese Rockies.
We waren nu begin oktober uit de Canadese Rockies en dat was maar goed ook want het heeft behoorlijk gesneeuwd in Jasper en op de Icefields parway nadat wij daar weg waren.
In juli denk ik dat je het beter van Seattle naar Jackson kunt doen.
Wij hebben overigens voor Portland gekozen omdat dit (op dat moment) 100 euro scheelde in ticketprijs.

Wij hebben een gewone walvistocht gedaan vanaf Tofino in de ochtend (ong 3 uur).
We hebben 3 grijze walvissen gezien, 1 bultrug, 50 Stellar zeeleeuwen en 2 bald eagles.

Als je nog andere tips wilt weten, dan hoor ik het wel.
vana
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door vana »

Ik vermoed dat jullie niet via de Sea to Sky highway gereden zijn en niet veel gestopt zijn om de omgeving te bekijken Gino?

ik moet er persoonlijk echt niet aan denken om die route in één dag te rijden. Daar zitten echt wel een paar hele bochtige stukken op waar je niet snel kunt rijden. Natuurlijk rijdt het in Canada relaxt, maar de route via Whistler is geen vier baansweg ofzo en je rijdt niet op open vlakke stukken.

Marjon
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer