Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis JVDP78: Alaska 2027

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
JVDP78
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis JVDP78: Alaska 2027

Bericht door JVDP78 »

Ik heb het schema aangepast en de nachten in Soldotna en SSCL er in verwerkt, zo zit het wel logisch in elkaar denk ik.
De vluchten zijn nog niet geboekt maar deze hebben we op het oog.
We kiezen dus toch een multi-city met retour vanaf Anchorage en niet eerst nog terug naar Vancouver, dat is toch wel wat voordeliger.
Kayakken hebben we niets mee, paar keer gedaan maar ik kom er op een of andere manier altijd gebroken uit.
We houden het dus bij de (langste) Major Marine cruise :)
Enige twijfel die ik nog heb is bij Palmer, of we wellicht daar nog een extra nacht/dag zouden moeten toevoegen.
Dat zou dan enkel zijn om de Glennallen Highway te rijden, is het de moeite waard om daar een hele extra dag voor te plannen?
Of kunnen we in de ochtend gewoon Hatcher Pass doen en dan in de middag alleen een stukje van de Glennallen Highway rijden?
image.png
2018 Florida
2022 California + Hawaii
2025 ZuidWest + Yellowstone
2026 Vancouver-Calgary + Glacier NP USA
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Bericht door paulr »

Prima route !
Wij vonden het deel tot aan Glacier View vanuit Palmer het mooiste deel van de Glenallen Hwy, daarna werd het erg verlaten. Het is natuurlijk lang licht, dus einde dag of begin van de avond die kant op kan nog prima. Je rijdt dat stuk vooral voor de Manatuska Glacier. Ik weet niet of dat na zoveel gletschers nog iets gaat toevoegen eerlijk gezegd, je hebt behoorlijk wat gletschers gehad. Em om erop te komen is een relatief dure excursie... Denk dat de reis al vol met hoogtepunten zit, dus ik zou dit er dus geen extra overnachting aan toevoegen. De reis is mooi zat zo !
Snap je opmerking over er gebroken uitkomen :) . Je kajakt ongeveer 2-3 uurtjes op de gehele dag (of eigenlijk veel meer dobberen), maar het gevoel zo dicht bij de dieren en het ijs te komen in een klein bootje is het belangrijkste. Het maakt je nog nietiger in het natuurgeweld. Maar vanaf de grote boot heb je natuurlijk ook een prima zicht !
Op dag 14 van Seward naar Palmer is het wellicht leuk om langs het Wildlife Centre te gaan (alhoewel wij het wel een kostbare ''excursie'' vonden (was onze laatste dag op weg naar de airport en het regende wat) óf te wandelen bij Eagle River / Chugach State Park. Helaas hadden wij daar niet veel wild, maar het was wél een mooie wandeling !
JVDP78
Amerikafan

Bericht door JVDP78 »

Bedankt Paul, dan laten we Palmer gewoon zo en rijden we de Glenallen Highway tot waar we het mooi vinden. En inderdaad, de dagen zijn lang licht, daar had ik nog niet eens aan gedacht maar helpt zeker mee.
Chugach SP staat inderdaad op de planning onderweg van Seward naar Palmer, had ik al uit een ander topic gepikt ;)
2018 Florida
2022 California + Hawaii
2025 ZuidWest + Yellowstone
2026 Vancouver-Calgary + Glacier NP USA
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Het is niet lang licht… het wordt gewoon niet donker als je er bent. Bij ons stond de zon om 22.30 nog hoog aan de hemel :lol: :lol:
Intothewild67
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Intothewild67 »

HildeV schreef: ↑
20 sep 2026, 11:07
Je hoeft niet persé dezelfde weg terug als je naar Valdez gaat.
Welke weg ken jij dan nog als je Valdez met de auto bezoekt?
Intothewild67
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door Intothewild67 »

@Paulr en @Bravy wat hebben jullie het toch de hele tijd over duur?
Het valt allemaal best mee. Ik heb echt niet meer betaald voor autohuur, overnachtingen, boodschappen etc dan op een andere reis in de VS.
De tour op Matanuska Glacier kost USD 160 en is absoluut het geld waard. Waar anders in Alaska kan je onder begeleiding van een gids over een gletscher lopen? Dat is toch heel wat anders dan een gletscher zien.
En het Wildlife Center in Alaska kost USD 28. Wat is daar dan duur aan? Je kan ook overdrijven met duur.
En als je naar Alaska gaat en alles goedkoop verwacht, kan je beter ergens anders naartoe gaan.
Ik vond het allemaal heel erg meevallen.
paulr
Amerika-expert

Bericht door paulr »

Duur en goedkoop is natuurlijk relatief. Ik reken al onze vakanties altijd even terug naar ''prijs per dag''. Afgelopen maand met de camper door Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland. In de kosten zitten dan boodschappen, camping, aktiviteiten af en toe een lunch of uit eten. Daarbij kwam Zwitserland (je raadt het al) tóch weer als duurste uit de bus. In onze verre reizen tel ik dus auto/camper, hotels/campings, eten én de leukste excursies/aktiviteiten mee.
Wij hebben flink wat reizen gemaakt waarbij we ook hele dure aktiviteiten deden. Meerdaagse jungletocht Borneo, op Gorillatrek in Oeganda, Ballonsafari Serengeti etc etc. Ook in Alaska zijn helaas de mooiste dingen waar je juist daarom die kant op gaat kostbaar. En alleen met de auto er doorheen rijden met af en toe een wandeling, maakt van een Alaska reis nét niet de reis die je nooit gaat vergeten.
Het gaat er dus niet om dat je ''beter ergens anders heen kan'', maar ik vind wel dat het goed is om mensen te wijzen op het feit dat je hier meer kwijt bent dan elders. Zéker ook voor USA-gangers die vaak gewend zijn aan sightseeing vanuit de auto of die veel wandelen en genieten van de Nationale Parken. Rond reizen in bijvoorbeeld het Westen van de USA is dan wel iets goedkoper dan Alaska.
De 2 excursies die je noemt vond ik nou qua prijs/kwaliteit/tijdsduur verhouding het minst. Het wildlife Center waren we in 1,5 uur doorheen met relatief weinig wildlife (en als je de auto neemt sta je in een uurtje buiten.). En Matanuska 160,- voor ca 2 uur was ons ook iets teveel (maar we zijn zelf vanuit Kennicot de Root Glacier opgewandeld...).
Kortom, duur is relatief en onze ervaring is dus dat Alaska relatief duur is. Het was echter ook een prachtige reis die ik hierom niet had willen missen...
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Ik sluit me helemaal bij jouw post aan, Paul!
Ook ik vind Alaska duurder dan de rest van de VS (Hawaï daargelaten... 😁).
Volgens onafhankelijk onderzoek zijn de boodschappen in Alaska ook 25% duurder dan in de rest van de VS. Of dat dan echt "duur" is is inderdaad relatief, maar mensen moeten niet denken dat het in Alaska "net zo goedkoop" is als in de lower 48.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: Alaska
2027: ---
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

Intothewild67 schreef: ↑
20 sep 2026, 23:13
HildeV schreef: ↑
20 sep 2026, 11:07
Je hoeft niet persé dezelfde weg terug als je naar Valdez gaat.
Welke weg ken jij dan nog als je Valdez met de auto bezoekt?
De ferry naar Whittier. Dat is niet dezelfde "weg" ;). Wij hebben een rondje gemaakt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer