Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Seyst: last minute 14 dagen juli - enkel Oregon of doorrijden naar San Francisco?

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Seyst
Amerikafan

Reis Seyst: last minute 14 dagen juli - enkel Oregon of doorrijden naar San Francisco?

Bericht door Seyst »

Hallo allemaal,
We hebben onverwacht de kans om last minute zo'n 14 dagen naar de VS te gaan in juli, en de tijd begint te dringen, we willen snel knopen doorhakken en boeken voordat alles vol/duur is. We komen er samen alleen even niet uit, dus ik leg het hier neer want hier zit zoveel kennis. 🙂
We vliegen waarschijnlijk op Portland. Wij zijn echte natuur-/wandelmensen (en ik fotografeer graag), dus het wordt sowieso een roadtrip langs parken en trails, geen stedentrip. Waar we tussen twijfelen:

Optie 1 — Alleen Oregon, rondreis vanuit Portland (zo'n beetje de "Seven Wonders of Oregon"):
dag 1) Amsterdam - Portland
dag 2) Portland - Silver Falls State Park - Portland
dag 3) Portland - Columbia River Gorge - Government Camp
dag 4) Government Camp (Mount Hood) - Joseph
dag 5) Joseph (Wallowa Mountains - Ice Lake of tram)
dag 6) Joseph - John Day Fossil Beds NM (Painted Hills)
dag 7) Painted Hills - Sheep Rock - Bend
dag 8 ) Bend (Smith Rock State Park)
dag 9) Bend (Green Lakes Trail)
dag 10) Bend - Crater Lake
dag 11) Crater Lake - Florence (Coast)
dag 12) Florence - Cannon Beach (Coast)
dag 13) Cannon Beach - Portland
dag 14) Portland - Amsterdam
dag 15) Thuis

Optie 2 — Enkele reis Portland → San Francisco, en onderweg de national parks meepakken (Crater Lake, Redwoods, Pinnacles). We laten dan de oostkant van Oregon vallen:
dag 1) Amsterdam - Portland
dag 2) Portland - Columbia River Gorge - Government Camp
dag 3) Government Camp (Mount Hood) - Bend
dag 4) Bend (Smith Rock State Park)
dag 5) Bend - Crater Lake
dag 6) Crater Lake
dag 7) Crater Lake - Redwood NP (Crescent City)
dag 8 ) Redwood NP
dag 9) Redwood NP - Avenue of the Giants - Mendocino
dag 10) Mendocino (Highway 1)
dag 11) Mendocino - Point Reyes - San Francisco
dag 12) San Francisco
dag 13) San Francisco - Pinnacles NP - San Francisco
dag 14) San Francisco - Amsterdam
dag 15) Thuis
Een paar dingen waar ik over twijfel en waar jullie vast ervaring mee hebben:

Is optie 2 in 14 dagen te doen zonder te jakkeren, of wordt dat te veel rij-uren? Portland–SF is een flink eind.
De Wallowas in optie 1 kosten ons twee lange transferdagen, is dat het waard, of juist reden om voor optie 2 te gaan?
Hoe erg zijn drukte en hitte in juli (Crater Lake, Smith Rock, Pinnacles)? En lukt last-minute boeken van lodges/campings dan nog?
Eenrichtings-huurauto (Portland ophalen, SF inleveren) — heeft iemand een idee wat die one-way toeslag ongeveer doet?
Permits: ik begreep dat je voor o.a. Multnomah Falls en sommige trails iets vooraf moet regelen, waar moeten we last minute echt op letten?

Omdat we snel willen boeken zijn alle tips, ervaringen of "doe dit nou niet"-adviezen extra welkom, ook korte reacties helpen al enorm. We zijn vooral benieuwd of jullie in ons geval voor Oregon-only of de rit naar SF zouden gaan.
Alvast superbedankt, en sorry voor de haast! 🙏
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Last minute 14 dagen juli: enkel Oregon of doorrijden naar San Francisco?

Bericht door paulr »

Hoi, 1e reactie: optie 1 met Joseph is toch véél meer rijden dan optie 2 ? Wallowa Mountains ligt nogal een eind weg !
Kortom... ik zou optie 1 kiezen, maar Joseph eruit laten en die dagen ergens rondom Bend, Mount Hood of andere wandelgebieden zetten. Ook Florence zou ik eruit laten om een logischer rondje te krijgen.
Dan zou je dit kunnen doen:
Portland - Multmohah - Mount Hood - John Day Fossil - Bend - Crater - Silver Falls - Cannon Beach - Portland
Lijkt mij méér dan genoeg in 15 dagen, waar ook nog je vluchtdagen zitten. Ik zou lekker naar buiten gaan en actief zijn in die korte tijd in plaats van veel gaan rijden !

Paar tips:
Multmohah vonden wij wat tegenvallen, er zijn mooiere watervallen in de wereld.
De regio Mount Hood is leuk omdat een zeer afwisselende natuur hebt. Wat lager fruitbomen, riviertjes etc. Wat hogerop natuurlijk nog sneeuw !
John Fossil: vonden wij mooi, maar als je al veel stenen (bijv in de parken in het zuid westen) gezien hebt is het wel een eindje weg. Wij deden het als stop onderweg omdat we er langs kwamen, maar vonden het niet een hele of halve dag waard
regio Bend: leuke plaats, veel aktiviteiten in de omgeving. Wij waren er maar 2-3 dagen, vonden we achteraf te kort. Smith Rock erg mooi met een uitdagende wandeling: Misery Ridge Trail naar boven en Mesa Verde/River trail terug....
Crater: práchtig. Denk niet dat het er te warm zal zijn. Het is zelfs te hopen dat er nog sneeuw lig als je er bent. Dat maakt het nóg mooier !
Silver Falls: heeft ons erg verrast ! Leuke wandelingen, trek er een ruime middag voor uit !
Cannon Beach: mooi, maar druk.
veel plezier met plannen maken !
Paul
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Wallowa ken ik niet dus of dat de rit waard is weet ik niet. Het lijkt me dat je voor optie 1 voldoende tijd hebt. Ik ben het met Paul eens dat Painted Hills leuk is als je er langs komt (deden wij in 2015) maar het is de vraag of je er veel voor moet gaan rijden.
Voor het stuk van de Painted Hills naar SF zou je eens in ons 2015-verslag kunnen kijken. Het is misschien wel wat meer rijden maar toch goed te doen. Wij deden het in 5 dagen, vanaf Mitchell. Daar had nog wel een dag bij gemogen voor het laatste stuk maar veel meer was niet echt nodig. Wat is de bedoeling van de volle dag Crater Lake en Mendocino? Ik zou langs de kust meerdere overnachtingen plannen en niet meerdere dagen op dezelfde locatie blijven.
Seyst schreef:
05 jun 2026, 13:39
Hoe erg zijn drukte en hitte in juli (Crater Lake, Smith Rock, Pinnacles)? En lukt last-minute boeken van lodges/campings dan nog?
Eenrichtings-huurauto (Portland ophalen, SF inleveren) — heeft iemand een idee wat die one-way toeslag ongeveer doet?
Je kunt eens een proefboeking maken voor de one way kosten. Ik zou als indicatie uitgaan van 300 dollar maar het kan afhangen van het soort auto en de verhuurder. Ook voor hotels en campings is het een kwestie van eens wat uitproberen. Willen jullie met een tent kamperen? In de parken en zeker in de weekenden wordt dat misschien lastig.
Ik denk dat je qua temperatuur prima zit in dit deel. Pinnacles is wellicht wel warm. Ik weet niet of ik dat zou doen vanuit SF.dat is toch al snel 5 uur in de auto zitten. Met een waarschijnlijk dure overnachting. Waarom niet kamperen daar. Ook beter voor de foto's qua licht. :thumbup:

Marianne
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Hou het alleen bij Oregon. Daar is al veel mee te zien dan je aan kunt in die paar dagen. Kijk eens naar ons verslag van 2023 voor wat ideeën.
https://2023washingtonenoregon.blogspot.com/
Almere vak V
Amerika-expert

Bericht door Almere vak V »

Haha!! Dit is een makkelijke! Optie 1 natuurlijk! Simpelweg omdat van Portland naar San Francisco alleen al een kolere eind rijden is. Zonder dat je allerlei dingen wilt zien.

Paar tips:
- Multnomah Falls heb je een permit voor nodig als je via de Interstate komt en daar wilt parkeren. Deze permit heb je nodig tussen 9 en 18 uur. Volgens mij van eind mei tot ergens begin september. Als je dit wilt voorkomen kan je 2 dingen doen. Of je gaat heel vroeg, of heel laat. Dan heb je de permit niet nodig. Of je gaat niet via de interstate maar via de Historic Columbia River Hwy. Deze is pas weer open. De situatie ter plekke ken ik niet. Maar voorheen kon je daar ook parkeren. Geen idee of dat nu nog steeds kan.
- Vergeet niet de Bonneville dam te bezoeken. Erg interessant. En enthousiaste lui die je er van alles over willen vertellen. Er zijn zelfs rondleidingen in de binnenkant van de dam.
- Joseph is een serieus stukkie uit de richting. Als het je specifiek om dit gebied gaat? Zeker gaan! Hoorde van de week iemand vertellen dat er alleen al om Mt Hood 150 meren/meertjes zijn die via allerlei wandelroutes te bereiken zijn. Dan moeten wij er nog 145 zullen we maar zeggen. Dus als het je daar om te doen is? Maar, als je toch in Joseph bent. Dan is van daaruit nog maar een uurtje verder naar Hells Canyon. Dat is echt een complete uithoek. Maar wel een absolute aanrader! Dan zou ik er nog 1 of 2 dagen bijplakken. Dan ga je echt iets zien wat nog maar heel weinig mensen hier hebben gezien. En daar is een reden voor, want dit is echt een uithoek. Maar wel een adembenemende...
- Van daaruit kan je prima richting Painted Hills. Ik zou misschien een dag extra uittrekken voor Smith Rock. Prachtig park met een paar hele mooie wandelingen.
- Crater Lake is hier al benoemd. Ik hoop voor je dat er nog sneeuw ligt. Krankzinnig mooie plek als er sneeuw ligt en je hebt een staalblauwe lucht.
- Dan heb je een heel stuk Oregon Coast ingepland. Het gevaar hiervan is dat je er veeeeel langer over gaat doen dan dat je wellicht voor ogen hebt. Ben al weer een aantal jaren geleden met mijn vrouw van Seattle naar San Diego gereden over de 101. Als ik op elke plek gestopt was waar mijn vrouw wilde stoppen voor weer een krankzinnig vergezicht. Dan waren we nu nog niet eens halverwege geweest. Dus hou daar een beetje rekening mee.
- Cannon Beach is één van de weinige plekken waar het in de zomer echt heel druk kan zijn voor Oregon begrippen. Dan kan het vinden van een parkeerplek al een hele uitdaging zijn. Dus vroeg of laat hier kan ook een oplossing zijn. Een stukje verderop ligt Astoria. Ook een erg leuk stadje. En als je de brug oversteekt kan je doorrijden naar Oysterville voor het beter Kleine huis op de prairie gevoel maar dan zonder de prairie...

Voor de verder rest, go with the flow. Geen haast, geniet van de prachtige uitzichten. Ik zou er eerder wat uithalen dan toevoegen. Alle ander tips kan je lezen in de sticky. Veel plezier!
JaapofJake
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door JaapofJake »

Ik zou ook kiezen voor optie 1, omdat je netto maar 12 reisdagen hebt (dagen 1, 14 en 15 zijn immers heen- en terugreis). Voor 12 reisdagen is Portland-San Francisco best een eind als je onderweg ook nog dingen wilt bezoeken.

Absolute musts ‘rond’ Portland zijn volgens ons Crater Lake, de kust van Oregon (die is overal schitterend), de Colombia River Gorge en de omgeving van Bend (o.a. Smith Rock). Enkele tips:
- Cannon Beach is leuk, maar er zijn veel plaatsen langs de kust die net zo leuk of zelfs leuker zijn. Om er een paar te noemen: Cape Meares, Cape Lookout, Cape Blanco, Bandon, Capa Arago, Heceta Head (Sea Lion Caves) en Yaquina Head. Allemaal schitterend!
- Columbia River is erg mooi, vooral de vele uitzichten, de watervallen, etc. Absolute aanrader vonden wij hier eigenlijk de Bonneville Dam met bezoekerscentrum, vispassage (waar je de vissen voorbij ziet zwemmen) en bezoek aan de dam zelf. En ook nog eens helemaal gratis.
- Rond Bend zijn vooral Smith Rock SP en Newberry National Volcanic Monument zeer de moeite waard. Ook een leuke rondrit ten westen van Bend voert langs een aantal mooie meren (o.a. bekend door Wie is de Mol?).
- Als je richting Joseph gaat, en da’s best een eind naar het oosten van Oregon, zou je zeker een bezoek moeten brengen aan Hells Canyon. Wij namen daar deel aan een tocht met zo’n hele snelle boot. Echt super van genoten en één van de hoogtepunten van onze reis van enkele jaren geleden.
- Ik weet niet hoe het tegenwoordig in Portland is, maar toen wij er in 2022 waren was het verschrikkelijk qua rommel, aantal zwervers, etc.
- Mount Hood en/of Mount St Helens (weet niet of de weg hier alweer open is) zou je ook nog kunnen toevoegen.

Genoeg te kiezen als je het bij een rondje Portland houdt dus :wink:
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Re: Reis Seyst: last minute 14 dagen juli - enkel Oregon of doorrijden naar San Francisco?

Bericht door jojostravelusa »

Hells Canyon is inderdaad heel mooi en de tocht met de jetboot spectaculair door een prachtige omgeving. Maar het is inderdaad een eind uit de buurt als je maar 12 dagen hebt. Voor Joseph hadden we helaas geen tijd, want we reden door na de boottocht naar Wallowa Lake SP.
Crater Lake ook een aanrader.
De kust is heel mooi en daar kun je echt ook een hoop tijd kwijt. Whale watchen bij Depoe Bay bv., Yaquina head outstanding natural area met de vuurtoren, de getijdepoelen, vogels en zeehonden. Iets verderop Thor's Well en Cock's Chasm en nog leuker: Devil's Churn.
Seyst
Amerikafan

Re: Reis Seyst: last minute 14 dagen juli - enkel Oregon of doorrijden naar San Francisco?

Bericht door Seyst »

Hoi allemaal,

Wauw, wat een reacties, ontzettend bedankt! Hier heb ik echt veel aan gehad. 🙏

De teneur was duidelijk: de meesten van jullie zeiden "hou het bij Oregon" (optie 1), vooral omdat Portland naar San Francisco een flink eind rijden is. Dus daar ben ik mee aan de slag gegaan. Joseph heb ik eruit gehaald zoals paulr adviseerde (al deed dat pijn na de enthousiaste verhalen van Almere vak V over Hells Canyon 😅) en ik maakte een compacter rondje rond Bend, Mount Hood, Crater Lake en de kust.
Maar gek genoeg bracht het meedenken hier me juist op een ander spoor. Door jullie opmerkingen over de afstanden ben ik gaan kijken naar een lus door Noord-Californië en Zuid-Oregon vanuit San Francisco. Dus niet die enkele reis Portland naar SF die jullie terecht afraadden, maar een rondje met SF als begin- én eindpunt. Zo heb ik geen dure eenrichtingshuur en pak ik toch drie national parks mee. Zo zou die eruit zien:
Dag 1 Amsterdam naar San Francisco
Dag 2 San Francisco naar Chester
Dag 3 Lassen Volcanic NP, Highway 89 met Bumpass Hell, Lake Helen, Kings Creek Falls en Manzanita Lake
Dag 4 Lassen Volcanic NP, Lassen Peak
Dag 5 Chester naar Klamath Falls, onderweg Lava Beds en Tule Lake
Dag 6 Crater Lake NP met Garfield Peak, Rim Drive en Watchman bij zonsondergang, daarna door naar Union Creek
Dag 7 Union Creek naar Crescent City, onderweg Oregon Caves
Dag 8 Redwoods, Jedediah Smith met Howland Hill Road, Stout Grove en Boy Scout Tree
Dag 9 Redwoods, Prairie Creek met de Drury Parkway, Fern Canyon en Gold Bluffs Beach
Dag 10 Redwoods, Del Norte met Damnation Creek, plus de Avenue of the Giants, daarna naar Eureka
Dag 11 Eureka naar San Francisco
Dag 12 San Francisco naar Amsterdam

En nu zit ik dus eigenlijk te twijfelen tussen deze Noord-Californië-lus en mijn oorspronkelijke optie 1 (het rondje Oregon). Ik heb nog niets geboekt, dus ik kan nog alle kanten op. De lokroep van de Redwoods en Lassen is groot, maar tegelijk hoor ik jullie ook zeggen dat er in Oregon zelf al meer te zien is dan ik in deze tijd aankan, en dat de kust van Oregon prachtig is. Lastige keuze dus.
Waar ik benieuwd naar ben: als jullie zouden moeten kiezen, zouden jullie dan voor het vertrouwde rondje Oregon gaan, of juist voor deze lus die de Redwoods en Lassen meeneemt maar Mount Hood, de Columbia River Gorge en de Oregon-kust laat vallen? En puur praktisch: is deze Californië-lus qua afstanden en tempo een beetje te doen in deze dagen, of jaag ik mezelf dan voorbij?

Een paar concrete vragen over de Californië-variant, mocht ik die kant op gaan. Is Lava Beds met Tule Lake op dag 5 goed te combineren met de rit, of wordt dat te krap? Oregon Caves op dag 7 moet ik vooraf reserveren, past dat comfortabel op de rijdag naar Crescent City of laat ik het beter vallen? En heeft iemand recente info over sneeuw en wegen bij Lassen en Crater Lake eind juli?

Nogmaals bedankt allemaal, dankzij het meedenken hier ben ik al een heel eind verder dan waar ik begon. Top forum! 🙂
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Misschien heb je voor Californië iets aan dit topic.

Voor Crater Lake en Lassen in juli zie ons 2006-verslag. Maar dat was wel uitzonderlijk denk ik.
Voor de huidige situatie kun je het beste de NPS sites raadplegen. Daar zie je wel de current conditions staan.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer