Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Aulani - Alaska 2025

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Aulani
Amerika-ontdekker

Reis Aulani - Alaska 2025

Bericht door Aulani »

Hallo allemaal,

Na veel plannen hebben we toch besloten om dit jaar naar Amerika te gaan, en we hebben als bestemming Alaska gekozen! Het wordt onze eerste keer in deze prachtige staat en we gaan per auto reizen om zoveel mogelijk van de natuur en de nationale parken te zien. We zijn niet van het kamperen, dus we zoeken naar lodges, motels of hotels voor overnachtingen.

We hebben via dit forum al wat inspiratie opgezocht en een eerste conceptroute gemaakt, maar we zouden graag wat advies willen ontvangen om er het meeste uit te halen. We zijn beide grote liefhebbers van natuur en wandelen (daghikes), en willen verschillende nationale parken bezoeken en wat mooie natuurfenomenen zien.

Onze voorlopige route ziet er als volgt uit:

1. Aankomst in Anchorage (eind van de middag)
2. Anchorage - Seward - Exit Glacier View Trail (Kenai Fjords National Park)
3. Seward - Anchorage - Chugach State Park (Flattop Mountain Trail)
4. Anchorage - Matanuska Glacier
5. Matanuska Glacier - Valdez - Worthington Glacier
6. Valdez - Wrangell-St. Elias National Park
7. Wrangell-St. Elias National Park - Tok
8. Tok - Fairbanks
9. Fairbanks - Denali State Park - Kesugi Ridge Trail
10. Denali State Park - Denali National Park - Horseshoe Lake Trail
11. Denali National Park (nacht 1)
12. Denali National Park - Talkeetna
13. Talkeetna – Anchorage
14. Vertrek uit Anchorage

Wat denken jullie van deze route? Hebben jullie nog tips over bepaalde plekken die we absoluut niet mogen missen? Of moeten we sommige locaties of wandelingen misschien juist skippen om het wat rustiger aan te doen?

We horen graag jullie ervaringen en adviezen!

Dankjewel alvast! 😊
dejong89
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis Aulani - Alaska 2025

Bericht door dejong89 »

Oei oei oei, gevaarlijk... Het Alaskavirus is zeer besmettelijk...
ohn Muir, the famous naturalist, wrote in his journal that you should never go to Alaska as a young man because you'll never be satisfied with any other place as long as you live. And there's a lot of truth to that.
Als ik het schema zo zie bekruipt mij het gevoel dat het net te kort is en dat je je dagen beter iets anders zou kunnen indelen.
Wat zijn je plannen in Wrangell St Elias?
Hoe gaan jullie er heen? Vliegen? Auto? Want 1 nachtje is vrij kort.
Wij zaten er 2 nachten. Dit was in principe voldoende. We vlogen rond 10:00 die kant uit en vertrokken 2 dagen later rond 12:00 weer richting Chitina.
Ik heb geen flauw idee hoe de weg momenteel is maar hou rekening met de reistijd.

Ons verdere reisverslag van onze reis naar Alaska kun je hier vinden.
Bekijk ook zeker de blog van https://ingridmg14.blogspot.com/ Hier hebben wij ook veel aan gehad!
https://jiltkrista89.wordpress.com/
https://www.polarsteps.com/Jdejong89

Bericht door Aulani »

dejong89 schreef:
28 apr 2025, 16:15
Oei oei oei, gevaarlijk... Het Alaskavirus is zeer besmettelijk...
Dit zorgt er nu voor dat ik extra veel zin heb om Alaska te gaan ontdekken :D!
dejong89 schreef:
Als ik het schema zo zie bekruipt mij het gevoel dat het net te kort is en dat je je dagen beter iets anders zou kunnen indelen.
Dat gevoel had ik ook al een beetje....Wat zou jij aanpassen, veraderen of weglaten? Ik zat zelf te denken aan Matanuska Glacier en / of Worthington Glacier.
dejong89 schreef:
Hoe gaan jullie er heen? Vliegen? Auto? Want 1 nachtje is vrij kort.
Wij zaten er 2 nachten. Dit was in principe voldoende. We vlogen rond 10:00 die kant uit en vertrokken 2 dagen later rond 12:00 weer richting Chitina.
Ik heb geen flauw idee hoe de weg momenteel is maar hou rekening met de reistijd.
Ons plan was om met de auto te gaan. Ik las op internet dat je via Budget Car Rental met een SUV de route mag rijden. Misschien 2 nachten in Mccarthy? Of is het Nabesna gedeelte ook de moeite waard?
dejong89 schreef:
Ons verdere reisverslag van onze reis naar Alaska kun je hier vinden.
Bekijk ook zeker de blog van https://ingridmg14.blogspot.com/ Hier hebben wij ook veel aan gehad!
Stiekem had ik al een beetje wat tips van deze reizen weggesnoept :oops:
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Mooie eerste aanzet maar....
Ik heb uiteraard ook heel veel van de routes van Ingrid ''gepikt'', aangevuld met de wandeltips van Kalaman, sightseeing tips Jojostravelusa en vele, vele anderen hier op het forum. Maar mijn route is toch wel wat anders dan bovenstaand (zie hier: viewtopic.php?f=16&t=80640). Natuurlijk gaan we wat langer, daardoor wellicht wat meer mogelijkheden, maar denk dat ie wel logischer is...Uiteraard moeten we nog gaan en is het even afwachten, maar de afgelopen reizen die wij maakten waren wel allemaal ''in balans'' qua reisdagen, wandelen, sightseeing en luieren. Vandaar dat ik je adviseer ook even mijn route te bekijken...
Een paar vragen/opmerkingen:
Seward: volgens mij mis je een dag daar. Uiteraard bezoeken wij ook Exit Glacier, maar ik denk dat het hoogtepunt van Seward op zee ligt. Wij gaan een dag kayakken bij de gletschers, maar ik zie ook hele mooie wildlife cruises.
Anchorage: ik denk dat er mooiere bergebieden zijn dan Flattop, waarom niet bijvoorbeeld naar de Hatcher Pass bij Palmer ?
Matanuksa: lees je even in svp. Je kan veel gletschers, al dan niet met gids goed bereiken. Matanuska Glacier is de enige waar je een fors bedrag voor moet betalen om in de buurt te komen.
Valdez: Ik heb gelezen heb dat de trails naar Worthington glacier voorlopig ''closed'' zijn (https://www.alltrails.com/trail/us/alas ... idge-trail). Daarnaast staat Valdez, net als Seward, juist bekend om wat er op zee te zien is. Dag kost je wel een dag...
Wrangel: Wij kiezen voor het vliegtuigje. Ja, kost wat, maar daardoor meer tijd voor wandelingen en gleschertochten (wij gaan met een gids de gletscher in). En de flightseeing moet erg indrukwekkend zijn. Wij blijven er 2 nachten, naar mijn idee het minimum voor al het moois daar.
Tok: wat ga je daar doen ?
Fairbanks: lees je goed in wat je daar kan doen. Wij doen Fairbanks als koffie/lunchstop onderweg.
Denali: wij doen hier 3 nachten (2 dagen park). We zijn van plan 1 dag de ''groene bus'' te pakken en her en der wat te wandelen. De 2e dag is ''reservedag'' (ivm het weer) en proberen we een discovery hike met een ranger te doen (1-2 dag(en) vantevoren aanmelden).
Natuurlijk kan ik niet in jullie portemonnee kijken en iets zeggen over vrije dagen, maar ik zou écht overwegen (kostbaar is het natuurlijk sowieso) iets langer te gaan en mogelijk wat aktiviteiten in te plannen (zoals de wildlifecruises of een hike met gids in Wrangel).
Oja, ik mis ook een ''berenexcursie'' in het programma, maar ik snap ook heel goed dat die mogelijk buiten budget valt :wink:
Succes met plannen maken !
Paul

oja: ik zou er niet op rekenen dat je met een huurauto van de gangbare verhuurders (oa Budget) naar mc Carthy mag. Je dient dan volgens mij toch lokaal te huren (en dat vonden wij best duur). Daarom huren wij gewoon via Alamo en gaan we vliegen (dat was zelfs voordeliger dan dure 4x4 suv waarmee we wél zouden mogen...)
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

Ik denk dat @paulr hier al veel nuttige info heeft gegeven waar ik mij ook in kan vinden. Met name het stuk over de wildlife cruises op het water. Dat was voor ons ook echt een highlite! Wel even Dramamine inslaan bij de Walmart.. Mocht je gevoelig zijn voor zeeziekte. Wij zijn dit wel en hebben totaal geen last gehad.. Wat een paardenmiddel......

Als ik even snel een schets zou moeten maken dan zou ik hem zo indelen. Dan sla je Homer, Fairbanks en Tok over. Homer deden wij alleen vanwege de reis richting Lake Clark. In veel opzichten was dit een van de mooiste plekken waar we ooit geweest waren. Fairbanks en Tok.. Fairbanks is een grote stad, leuk als tussenstop. Tok hebben we geen ervaring mee. Maar ik geloof niet dat het heel erg de moeite waard is..
Dag 12 en 13 zou je ook nog wat anders kunnen indelen.

1. Reis naar Anchorage.
2.Anchorage-Talkeetna
3. Talkeetna-Denali
4. Denali
5. Denali
6.Denali-Seward
7.Seward
8.Seward-Wrangell st Elias
9. Wrangell st Eliast
10.Wrangell-Valdez
11.Valdez
12.Valdez-Anchorage e.o
13 Anchorage e.o
14 Anchorage-huis

Bericht door Aulani »

paulr schreef:
28 apr 2025, 19:25
Mooie eerste aanzet maar....
Ik heb uiteraard ook heel veel van de routes van Ingrid ''gepikt'', aangevuld met de wandeltips van Kalaman, sightseeing tips Jojostravelusa en vele, vele anderen hier op het forum. Maar mijn route is toch wel wat anders dan bovenstaand (zie hier: viewtopic.php?f=16&t=80640). Natuurlijk gaan we wat langer, daardoor wellicht wat meer mogelijkheden, maar denk dat ie wel logischer is...Uiteraard moeten we nog gaan en is het even afwachten, maar de afgelopen reizen die wij maakten waren wel allemaal ''in balans'' qua reisdagen, wandelen, sightseeing en luieren. Vandaar dat ik je adviseer ook even mijn route te bekijken...
Een paar vragen/opmerkingen:
Seward: volgens mij mis je een dag daar. Uiteraard bezoeken wij ook Exit Glacier, maar ik denk dat het hoogtepunt van Seward op zee ligt. Wij gaan een dag kayakken bij de gletschers, maar ik zie ook hele mooie wildlife cruises.
Anchorage: ik denk dat er mooiere bergebieden zijn dan Flattop, waarom niet bijvoorbeeld naar de Hatcher Pass bij Palmer ?
Matanuksa: lees je even in svp. Je kan veel gletschers, al dan niet met gids goed bereiken. Matanuska Glacier is de enige waar je een fors bedrag voor moet betalen om in de buurt te komen.
Valdez: Ik heb gelezen heb dat de trails naar Worthington glacier voorlopig ''closed'' zijn (https://www.alltrails.com/trail/us/alas ... idge-trail). Daarnaast staat Valdez, net als Seward, juist bekend om wat er op zee te zien is. Dag kost je wel een dag...
Wrangel: Wij kiezen voor het vliegtuigje. Ja, kost wat, maar daardoor meer tijd voor wandelingen en gleschertochten (wij gaan met een gids de gletscher in). En de flightseeing moet erg indrukwekkend zijn. Wij blijven er 2 nachten, naar mijn idee het minimum voor al het moois daar.
Tok: wat ga je daar doen ?
Fairbanks: lees je goed in wat je daar kan doen. Wij doen Fairbanks als koffie/lunchstop onderweg.
Denali: wij doen hier 3 nachten (2 dagen park). We zijn van plan 1 dag de ''groene bus'' te pakken en her en der wat te wandelen. De 2e dag is ''reservedag'' (ivm het weer) en proberen we een discovery hike met een ranger te doen (1-2 dag(en) vantevoren aanmelden).
Natuurlijk kan ik niet in jullie portemonnee kijken en iets zeggen over vrije dagen, maar ik zou écht overwegen (kostbaar is het natuurlijk sowieso) iets langer te gaan en mogelijk wat aktiviteiten in te plannen (zoals de wildlifecruises of een hike met gids in Wrangel).
Oja, ik mis ook een ''berenexcursie'' in het programma, maar ik snap ook heel goed dat die mogelijk buiten budget valt :wink:
Succes met plannen maken !
Paul

oja: ik zou er niet op rekenen dat je met een huurauto van de gangbare verhuurders (oa Budget) naar mc Carthy mag. Je dient dan volgens mij toch lokaal te huren (en dat vonden wij best duur). Daarom huren wij gewoon via Alamo en gaan we vliegen (dat was zelfs voordeliger dan dure 4x4 suv waarmee we wél zouden mogen...)
Bedankt voor de super tips en duidelijk uitleg! :) Voor deze reis is het geld niet het probleem, meer de aantal dagen dit jaar. In verband met reizen in mei en oktober met familie kan ik van de zomer korte naar Amerika met een vriend. We zijn allebei nog niet in Alaska geweest, dus dat leuk ons wel leuk....Alleen het plannen van een reis in Alaska vind ik toch wel wat lastiger dan in het vaste land haha. Ik ga me nu even inlezen in alles wat je gestuurd hebt en zal dan weer met een concept route komen. Hopelijk kan je me dan weer van wat tips voorzien :))
Aulani
Amerika-ontdekker

Bericht door Aulani »

dejong89 schreef:
28 apr 2025, 20:47
Ik denk dat @paulr hier al veel nuttige info heeft gegeven waar ik mij ook in kan vinden. Met name het stuk over de wildlife cruises op het water. Dat was voor ons ook echt een highlite! Wel even Dramamine inslaan bij de Walmart.. Mocht je gevoelig zijn voor zeeziekte. Wij zijn dit wel en hebben totaal geen last gehad.. Wat een paardenmiddel......

Als ik even snel een schets zou moeten maken dan zou ik hem zo indelen. Dan sla je Homer, Fairbanks en Tok over. Homer deden wij alleen vanwege de reis richting Lake Clark. In veel opzichten was dit een van de mooiste plekken waar we ooit geweest waren. Fairbanks en Tok.. Fairbanks is een grote stad, leuk als tussenstop. Tok hebben we geen ervaring mee. Maar ik geloof niet dat het heel erg de moeite waard is..
Dag 12 en 13 zou je ook nog wat anders kunnen indelen.

1. Reis naar Anchorage.
2.Anchorage-Talkeetna
3. Talkeetna-Denali
4. Denali
5. Denali
6.Denali-Seward
7.Seward
8.Seward-Wrangell st Elias
9. Wrangell st Eliast
10.Wrangell-Valdez
11.Valdez
12.Valdez-Anchorage e.o
13 Anchorage e.o
14 Anchorage-huis
Super bedankt voor de concept route. In Seward ga ik dan Kenai Fjords NP bezoeken? Of het water op? Ik vind het een beetje lastig in te schatten hoeveel gletsjers en waterexcursies je moet doen. Normaal gesproken stonden onze reizen voornamelijk in het teken van trails, trails, en een enkele historische park haha
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

Je moet natuurlijk niets! :mrgreen:

Wij zijn ook geen groot fan van waterexcursies maar waren erg onder de indruk van de cruise bij Seward en dit was inderdaad door de Kenai Fjords. Wij gingen destijds met Major marine mee. Dit was echt super geregeld en ze hadden en vrij stabiele catamaran. Eten en drinken was inclusief.
Bij Valdez deden we de tour door de Columbia glacier via Stan Stephens We zijn blij dat we beide tours hebben gedaan. We hebben zo ongelofelijk veel dieren gezien. Walvissen, zeehonden, orkas, puffins... Alles kwam voorbij.
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Kenai Fjords is prachtig en wij vonden de kajaktour er erg leuk.
Alaska is inderdaad bijzonder en wij zouden er graag nog eens naartoe willen, maar er komt steeds iets anders langs waar we nog niet geweest zijn, dus het blijft maar doorschuiven :lol:
https://jojosyukonalaska2017.blogspot.com/
Aulani
Amerika-ontdekker

Bericht door Aulani »

Bedankt voor jullie feedback @jojostravelusa en @dejong89. Ik heb een nieuwe concept route gemaakt zonder Wrangell NP. Denk dat dit misschien teveel van het goede is. Ben benieuwd naar jullie mening.

1. Amsterdam – Anchorage / Seward
2. Anchorage / Seward – Seward (Kenai Fjords National Park)
3. Seward – Seward (Kenai Fjords National Park)
4. Seward – Palmer (via Chugach State Park)
5. Palmer – Glennallen
6. Glennallen – Valdez (via Worthington Glacier)
7. Valdez – Paxson
8. Paxson – Fairbanks (via Denali Highway)
9. Fairbanks – Healy (Denali National Park)
10. Healy – Healy (Denali National Park)
11. Healy – Healy (Denali National Park)
12. Healy – Talkeetna (via Denali State Park)
14. Anchorage – Amsterdam
dejong89
Amerika-expert

Bericht door dejong89 »

Vanuit Palmer is het 4,5 uur rijden naar Valdez. Zou hem dan in een keer rijden en de stop bij Glennallen skippen.
Wij sliepen in Glennallen om vroeg bij Chitina te geraken (Alaska Copper River B&B). Dan zou je vanuit daar naar Healy kunnen rijden met Talkeetna (ik noem maar wat)
Aantal x V.S. bezocht: 17

Bericht door paulr »

Hoi,

Mag ik ook een voorstel doen ? :)
Als je het hebt over hikes en natuurfenomenen zien, dan zou ik Fairbanks, ivm toch de wat beperkte tijd, ''links'' laten liggen.

1. Amsterdam – Anchorage / Seward
2. Anchorage / Seward – Seward (Kenai Fjords National Park)
3. Seward – Seward (Kenai Fjords National Park)
4. Seward – Palmer (via Portage Glacier) (denk dat Portgage indrukwekkender is dan Chugach State Park)
5. Palmer – (Hatcher Pass) - Valdez
6. Valdez (LuLuBelle Wildlife Cruise)
7. Valdez – Chitina - vlucht naar Mc Carthy/Kennecot
8. Wrangel/Kennecot (wandelen, gletschers)
9. vlucht Chitina - rit naar Palmer (mogelijk bezoek Manatuska Glacier onderweg)
10. Palmer – Healy (Denali National Park)
11. Healy – Healy (Denali National Park)
12. Healy – Talkeetna (via Denali State Park)
14. Anchorage – Amsterdam

Deze lijkt zie ik nu net, met een iets ander volgorde, erg op het voorstel van Ingrid. Denk geen toeval ! hahaha

succes,
Paul
ingrid14
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15

Bericht door ingrid14 »

Ik had het niet beter kunnen formuleren paulr.
Ook de tips / argumentatie van paulr en dejong89, helemaal mee eens.

Ik zou altijd proberen om Wrangell St Elias toe te voegen.

Met 14 dagen moet je echt keuzes maken.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
HildeV
Amerikafan

Bericht door HildeV »

Wij hebben zelf in Seward een tour gedaan met Kenai Fjords Tours en die was heel erg de moeite waard. In Valdez hebben we geen aparte wildlife tour gedaan omdat we met de ferry naar Whittier zijn gevaren. Onderweg hebben we toen ook wildlife en gletjsers gezien.

Ons schema was als volgt:
Dag 1. Vlucht + nachtje Anchorage
Dag 2. Anchorage -Denali
Dag 3. Denali
Dag 4. Denali - Copper Center (old Denali Highway)
Dag 5. Copper Center - Mc Carthy (Mc Carthy road)
Dag 6. Mc Carthy - Valdez
Dag 7. Valdez
Dag 8. Valdez - Whittier (ferry) - Soldotna
Dag 9. Soldotna- Silver Salmon Creek Lodge
Dag 10. Silver Salmon Creek Lodge - Soldotna- Seward
Dag 11. Seward
Dag 12. Seward- Anchorage
Dag 13. Knik Glacier tour
Dag 14. Anchorage
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties