Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis IngridUSA: augustus 2024 Oregon - Washington.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
IngridUSA
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis IngridUSA: augustus 2024 Oregon - Washington.

Bericht door IngridUSA »

Ja klopt, ik had wel gelezen tot nader order, maar 2026 is wel erg lang.
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Misschien een rare vraag, maar je hebt toch voor de Naches Peak Loop trail en Tipsoo Lake geen permit nodig voor (de Sunrise ingang van) Mt. Rainier? Ben nu voor de andere dag bezig met een timed entry ticket voor de Paradise ingang en dan bekijk je die kaart en slaat de twijfel weer toe.

En voor die Paradise ingang zeker het eerste window van 7 tot 9 uur nemen i.v.m. parkeerdrukte?
Oranjeboom
Amerika-ontdekker

Bericht door Oranjeboom »

Ik heb ook gelijk even gekeken en vond dit:

Explore without a Timed Entry Reservation

ALL areas of the park require a park entrance fee or park pass to enter. Timed entry reservations are only required between 7:00 am and 3:00 pm to enter the Paradise and Sunrise Corridors. Outside of that period, visitors can enter without a timed entry reservation. Some areas of the park do not require a timed entry reservation at any time. These are:

SR410 and SR123 on the east side of the park.

Ohanapecosh, including the Ohanapecosh Visitor Center and Ohanapecosh Campground, in the southeast corner of the park.

Tipsoo Lake on the eastern border of the park along SR410.

Carbon River, including the Carbon River Ranger Station, at the northwest corner of the park.

Mowich Lake in the northwest corner of the park along SR165.

IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Dank je! Ik dacht het al en dit is prima zo. Voor Paradise heb ik m’n permit binnen.
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

@AnnInBC ik lees dat je net in een topic van iemand anders dit adviseert:

“Is Cannon Beach een absolute must? Zoniet, dan zou ik dat stuk er gewoon uitlaten en direct verder gaan naar Mount Rainier NP. Bij Olympic NP he je ook hele mooie stranden met van de sea stacks en rotsen in het water. Ik denk hier vooral aan het trail naar Second Beach bij La Push, die vonden wij erg mooi, ook bij Rialto Beach heb je vele rotsen die uitsteken in het water.”

Ik heb nu zelf na 3 overnachtingen in Olympic (Sequim, Forks en Moclips) 2 nachten in de Ecola Creek Lodge in Cannon Beach staan (voor een mooi prijsje). Is dat echt teveel van het goede denk je? Ik snap wat je zegt en ga daardoor toch weer twijfelen. Misschien beter een extra dag in Sequim zetten? Dat is ons beginpunt.
dutch_in_seattle
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door dutch_in_seattle »

Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar als je in Sequim (dat overigens wordt uitgesproken als [skwim]) bent, vergeet dan ook niet langs de Dungeness Spit te gaan. Is ook zeer de moeite waard!

--Ron
Ron (in Seattle, WA)

=======
Don't believe everything you think.
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

IngridUSA schreef:
16 mei 2024, 23:40
@AnnInBC ik lees dat je net in een topic van iemand anders dit adviseert:

“Is Cannon Beach een absolute must? Zoniet, dan zou ik dat stuk er gewoon uitlaten en direct verder gaan naar Mount Rainier NP. Bij Olympic NP he je ook hele mooie stranden met van de sea stacks en rotsen in het water. Ik denk hier vooral aan het trail naar Second Beach bij La Push, die vonden wij erg mooi, ook bij Rialto Beach heb je vele rotsen die uitsteken in het water.”

Ik heb nu zelf na 3 overnachtingen in Olympic (Sequim, Forks en Moclips) 2 nachten in de Ecola Creek Lodge in Cannon Beach staan (voor een mooi prijsje). Is dat echt teveel van het goede denk je? Ik snap wat je zegt en ga daardoor toch weer twijfelen. Misschien beter een extra dag in Sequim zetten? Dat is ons beginpunt.
Sorry dat ik je doe twijfelen, haha dat is niet de bedoeling. Waar gaan jullie naartoe na Cannon Beach?

De reden waarom ik dat bij dat ander topic plaatste was omdat deze persoon van Olympic NP naar Cannon Beach gaat, daar 1 nacht verblijft en de volgende dag alweer vertrekt uit Cannon Beach om naar Mount Rainier te gaan. Dus te weinig tijd vind ik, dan kan je dat beter in Olympic NP of ergens anders doorbrengen.

Cannon Beach en dan vooral Ecola State Park is prachtig en zeker de moeite waard, maar als je daar geen hele dag hebt (en liefst wat langer dan een dag) dan zou ik daar niet voor omrijden. Ook de omgeving van Seaside vonden wij mooi met leuke winkeltjes en ook een kleine outlet mall (weet niet of die er nog is, want het is alweer een tijd geleden dat we er nog waren). Je kan eens naar mijn verslagje gaan kijken als je wil (wel in het Engels) met foto's (niet de beste van kwaliteit want toen had ik nog geen degelijke camera): http://anninbc.blogspot.com/2008/10/my- ... ember.html (na het tweede stukje tekst en foto's).
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Dank je Ann, je toelichting is duidelijk. Wij gaan daarna naar beneden de kust verder af. Ik weet genoeg, komt goed!
En Ron, Dungeness Spit is ook genoteerd 👍🏼
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Super, ik ben blij dat je er wat mee kan! En als je dan toch naar het zuiden de kust afgaat dan zou ik het zeker niet missen! De rest van de Oregon Coast is ook prachtig, wij zijn er 4 keer geweest en willen zeker weer terug. We hopen dan ook het onderste stuk te zien, want wij zijn maar tot Newport geweest.
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Hier een terugkoppeling van onze reis. Ik heb naast de route ook gewoon alles erin gezet wat ik nog meer kwijt wil.

Onze vlucht met Delta was prima en het eten ook. De app van Mobile Passport Control bewees goede dienst, gelijk aan de beurt terwijl de rest lange rijen had. Bij Hertz een heerlijke 7-zits Ford Explorer opgehaald en gelijk naar Walmart gereden voor een koelbox en water.

Eerste nacht in Sequim overnacht en volgende ochtend Hurricane Ridge Road gereden. Beneden was het licht bewolkt en onderweg mistig, maar boven was het heerlijk zonnig. Mooie route gewandeld met uitzicht op besneeuwde bergtoppen. Daarna via Sol Duc naar Forks gereden. Dat is echt een troosteloze plaats zeg. Wie daar een goed hotel inclusief ontbijt neerzet is spekkoper. Op tijd op pad voor het Hoh Rain Forest. Helaas was het toen al zo ontzettend druk dat er meer dan 2 uur wachttijd was voor de parking. We hadden echter de planning om daarna (in verband met de getijden) door te gaan naar Ruby Beach, dus toen in de buurt maar een wandeling gemaakt.

Ruby Beach was prachtig. We hebben de mooiste zeesterren en zee-anemonen gezien in allerlei kleuren. Verderop bij Lake Quinault nog een mooie wandeling gemaakt met een stukje alternatief regenwoud. Overnacht in Moclips. Onderweg naar Cannon Beach kwamen we in Astoria toevallig een winkeltje tegen met een Nederlands tintje: Gezellig Seafoods https://www.facebook.com/Gezelligseafoods/ waar je allerlei Nederlandse produkten kunt kopen. Haar echtgenoot komt uit Den Bosch en zij kent alleen het woord ‘oudoe’.

Ecola State Park was echt bijzonder mooi. We zagen daar onze eerste bald eagle. Gegeten bij Cannon Beach Smokehouse. AANRADER! Klein zaakje en niet te reserveren, maar je likt je vingers af bij de pulled pork en de dirty fries :clap:. Overnachting in Ecola Creek Lodge. De huisjes zijn eenvoudig en een beetje gedateerd, maar het is echt een fantastisch mooie plek en op loopafstand van het (toeristische) centrum. Uiteraard ook de kustlijn bezocht met Haystack Rock. Vervolgens via de 101 naar het zuiden gereden. Bij Sandland Adventures een buggyrit door de duinen gemaakt. AANRADER 2!! https://www.sandland.com/sandrail-tours/. De cinnamon rolls bij Camp 18 stonden wel genoteerd, maar daar is het niet meer van gekomen :sadcry:

Vervolgens via de scenic byway 138 naar onze airbnb in Prospect gereden. Prachtige route, maar alle toegangen naar de wandelingen en watervallen waren afgesloten. Het ging ook ontzettend hard regenen met veel onweer en bliksem. Goed voor de bosbranden, maar minder voor ons. Net aangekomen bij de airbnb - we stonden nog te praten met de host - valt de stroom uit. Lang verhaal kort: ons bbq-vlees binnen opgegeten (want slecht weer) bij de noodverlichting en met zaklampen. Ook: geen douche en geen toilet, dat was minder. We konden alleen zelf doorspoelen met emmers water. We hadden van de hosts nog wel houtblokken gekregen voor de kachel, zodat we ook thee en koffie konden maken. Het zou om middernacht opgelost zijn, maar toen we naar bed gingen was er nog geen stroom en water. De volgende ochtend ook niet. We gingen eerst ziplinen en besloten om de 2e nacht naar een hotel te gaan als het bij terugkomst nog niet zou zijn opgelost. Het ziplinen was erg leuk en gelukkig was de power weer hersteld. Die middag horen en zien we nog veel helicopters met bluszakken overvliegen.

De volgende ochtend via Crater Lake naar de volgende bestemming gereden. Werkelijk prachtig want het was ook nog eens een zonnige dag. Helaas was de noordelijke ingang gesloten waardoor we weer terug moesten naar de zuidelijke ingang waar we vandaan kwamen. De komende 2 nachten verblijven we in Prineville. De volgende ochtend bezoeken we de Painted Hills, ook al zo’n pareltje. Werkelijk prachtig en amper iemand te bekennen (op een doordeweekse dinsdagochtend). Heerlijk! Lunch gekocht (kip en fruit) en daarna naar Smith Rock State Park gereden. Nog zo’n bijzonder mooi park, waar het wel ietsjes drukker was, maar dat mag nog steeds geen naam hebben.

De dag erna via Woodburn gereden om even wat te shoppen (we hadden de jongelui mee). De drukte was prima te doen, maar het aanbod en de horeca vielen me echt tegen. Achteraf liever Silver Falls gedaan, maar ja. Overnacht in Oregon Garden Resort (ontbijt en zwembad erbij) waar je echt bijzonder goed kunt dineren in het restaurant aldaar (tip). Volgende dag vertrokken richting Mt Hood en een stop gemaakt bij de Timberline Lodge. Wat is dat een schitterend gebouw. Het heeft iets bijzonders als je daar rondloopt en we hebben er heerlijk geluncht. Grandeur en historie ten top wat mij betreft. Ondanks de bewolking toch nog een mooie wandeling gemaakt bij Mt Hood.

Vervolgens via Columbia River Gorge de Multhnoma Falls bezocht. Zeker mooi, maar niet noodzakelijk wat mij betreft. Ik had er speciaal een tijdslot voor gekocht, maar er was nergens controle. Op de aanrijroute misten we de (linkse en korte) afslag, dus doorgereden en via de historic route weer terug. Ergens 800 meter verderop uiteindelijk de auto kunnen parkeren (er waren ook toiletgebouwen) en te voet terug naar de ingang gelopen. Ik vond het allemaal maar erg onoverzichtelijk daar. Vervolgens hebben we de Bonneville Dam bezocht en dat was dan weer wel erg leuk en zeer interessant.

Volgende etappe is Mt Rainier waar we een Airbnb hebben in Packwood. Onze mooiste accommodatie van de hele reis. Lang geleden voor een zeer acceptabel prijsje kunnen vastleggen bij Booking, maar daar wordt deze nu niet meer aangeboden. Voor wie het er nog wel voor over heeft: https://www.airbnb.nl/rooms/94801081842 ... 30c2474f1c. Het is werkelijk een prachtig huis met een hot tub, barbecue en een kudde elk (is daar eigenlijk een meervoudsvorm van?) in de voortuin. Geweldig!

De ochtend daarna vroeg op voor Mt Rainier. Ik had een tijdslot van 7 tot 9 uur gekocht voor Paradise. Het werkt wel goed: we waren als enige bij het toegangshokje toen we om 07:15 binnen reden. We zijn via de (oostelijke) Stevens Canyon Entrance gegaan en binnen 20 minuten sta je in het park. Van daaruit kun je de hele route naar het westen rijden tot zover je wenst (de drukte tegemoet. Echter bij het visitor center is geen parkeerplaats, die staat de hele dag volgens mij vol. Nou, er zijn genoeg andere mooie(re) plekken. We hebben prachtige wandelingen gemaakt en veel herten en bergmarmotten gezien. Helaas was het niet zonnig en Reflection Lakes heeft daarom geen foto opgeleverd. Maar wat een ontzettend mooi en groots park.

We vervolgen onze reis en gaan op weg naar Anacortes voor een whale & wildlife tour met een zodiac boot. Erg leuk en gelukkig (wel van iets verder af) orca’s gezien. Daarna naar Seattle voor de laatste 3 nachten. Die avond bezoeken we een baseball game van de Seattle Mariners (klemtoon op de a en niet op de i, dat was even wennen). Wat een gezelligheid en wat een eten, echt bergen met voedsel… Iedereen neemt de kinderen en de baby’s mee, er is geen enkele wanklank en de show en de muziek (zo leuk om 2 Unlimited te horen :lol: ) met alles er om heen zijn geweldig. Leuk contact gemaakt met de mensen naast ons en de sfeer was echt super.

Daarna een dagje sightseeing Seattle, dat begint bij de Space Needle. Ons hotel zat er 2 blokken vandaan, dus dat was erg handig. Uiteraard gaan we naar boven. Daarna nog doorgewandeld (kuitenbijter) naar Kerry Park voor een mooi overzicht over de volledige skyline van de stad inclusief de Needle. Achteraf niet de extra wandeling waard wat ons betreft. Vervolgens met de bus naar Downtown gegaan en o.a. gegeten bij de Cheesefactory. AANRADER 3!! Wat een keuze en wat een heerlijke gerechten allemaal. En ook eens een eetgelegenheid waar ze geprobeerd hebben om er iets gezelligs van te maken. Beter trouwens de cheesecake mee naar huis nemen voor later of voor de volgende dag. In de avond nog even terug geweest naar de Space Needle by night. Seattle heeft echt een leuke vibe wat ons betreft.

De volgende dag naar de Boeing fabriek geweest voor de factory tour. Erg leuk en interessant en ook absoluut voor mensen die niets met vliegtuigen hebben. Later nog meer van de stad verkend rondom Lake Union Park. Terugvlucht ging prima, ook al was het druk op het vliegveld (Labor Day weekend).

In totaal hebben we 3800 km gereden op 3 weken tijd. De geplande km’s, dus alleen van locatie naar locatie waren 2600. Een aantal random zaken die ons in het algemeen zijn opgevallen:

- Bijna elke nacht bleven we rond 3 uur wakker worden, maar vanaf zodra we thuis waren hebben we gelijk tot de volgende ochtend geslapen
- Bij buiten de deur eten valt het niet altijd mee om een gezonde/normale keuze te maken; naast salade zit er bijna nergens groente bij
- De crew van Delta had erg veel senioren (en dan bedoel ik ruim 60+) in dienst
- De Safeway is echt een fantastische supermarkt met uitgebreid assortiment en mooie winkels; ook veel groente en fruit
- Er zijn onderweg erg veel ‘drive thru’ kraampjes voor koffie en aanverwante dranken. Deze waren zonder uitzondering erg goed!
- De boodschappen waren erg duur
- Er wordt niet of nauwelijks gerookt
- Als mensen hoorden waar we vandaan kwamen kregen we regelmatig te horen dat Nederlanders inderdaad echt lange mensen zijn

Verder echt zulke aardige en behulpzame mensen ontmoet. In Seattle in de bus vroegen we of deze naar het stadion ging; nou ongeveer wel ja. Maar de chauffeur gaf gelijk aan dat we met hem mee konden en hij zou ons wel informeren wanneer we eruit moesten. We mochten met 4 man gewoon mee zonder een kaartje te hoeven kopen! Hij wilde ook daarna mijn 10 dollar biljet niet aanpakken dus ik heb het maar per ongeluk in z’n cabine laten vallen. Later bij een andere buschauffeur wel tickets gekocht, maar omdat de cash betaalautomaat niet kan wisselen riep hij ons daarna even terug en ruilde hij onze enkeltjes om voor dagkaarten.
Ook moesten we eigenlijk een keer bellen naar onze accommodatie en een mevrouw die dat hoorde bood gewoon aan dat we dit wel met haar mobiel mochten doen. Zo vriendelijk! En mijn dochter stond bij de Dollar Tree om iets voor 3 dollar zelf af te rekenen, maar ze kon niet met haar telefoon betalen (geen idee waarom, maar dat terzijde). De dame achter haar in de rij gaf aan dat zij het wel wilde betalen. Wij stonden buiten te wachten en dochter riep ons, maar het was intussen gewoon al afgerekend bij de kassa. Ze wilde ons geld niet aannemen, dus toen heb ik die paar dollar maar aan haar zoontje gegeven.

Kortom: het was weer een erg mooie reis door een fantastisch gebied. Heel gevarieerd en eigenlijk geen idiote drukte waar je zo vaak (zuidwesten) over leest. Wat had ik achteraf anders gedaan: langer in Mt Rainier, Silver Falls SP niet links laten liggen, misschien 1 dag minder kust. Dit heeft soms ook te maken gehad met het weer. Maar achteraf is een koe in z'n kont kijken zeggen ze. Over het algemeen hebben we ook nauwelijks regen gehad, maar verder gewoon Hollands weer eigenlijk. Mooie zomerdagen en af en toe een frisse ochtend of een bewolkte dag.

Iedereen nog bedankt voor alle tips & tops en de feedback!!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Wat leuk om te lezen!
IngridUSA schreef:
09 sep 2024, 15:54
en een kudde elk (is daar eigenlijk een meervoudsvorm van?)
Ja, elk! :wink:
Elks kan ook maar elk is gebruikelijker als meervoud.

Marianne
AnnInBC
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door AnnInBC »

Wat een fijn verslag, dank om het te delen!! Zo te lezen toch een hele geslaagde reis! Woodburn vonden wij ook niets, maar vonden de kleinere outlets langs de kust van Oregon (Lincoln City, Seaside) eigenlijk veel aangenamer.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

IngridUSA schreef:
09 sep 2024, 15:54
Bij buiten de deur eten valt het niet altijd mee om een gezonde/normale keuze te maken; naast salade zit er bijna nergens groente bij
In de meeste landen worden aardappelen ook al groente beschouwd, dus als je die meetelt valt het wellicht wel mee. :wink:
Ik denk trouwens dat het in de VS niet heel veel anders is dan hier. Wij hebben onlangs een weekje door Nederland gefietst en hier is men in de restaurants ook spaarzaam met groente. Dan vind ik een salad bar in de VS al heel geweldig.

Marianne
Lidy40
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Lidy40 »

Hoi Ingrid,

Een mooi uitgebreid verslag!

Een vraag: jullie hebben een tour in de Boeing fabriek gehad.
Ik lees op de website dat deze nu niet beschikbaar zijn..jullie hebben deze dus wel gehad?

Hoor het graag van je!

Grs Lidy
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Die hebben we op 29-8 nog gedaan. Ik zie nu inderdaad ‘Tickets are currently unavailable’. Er speelt natuurlijk ook wel het een en ander momenteel, dus daar zal het wellicht mee te maken hebben. Hopelijk komen de tours later weer terug.
Je hebt mijn hele bericht hiervoor volledig overgenomen :? Dat kun je nog aanpassen (leegmaken) met het pennetje.
Emootje
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2

Bericht door Emootje »

Heerlijk topic dit, je reisverslag met veel interesse gelezen en de aanraders alvast op Maps een vinkje gegeven zodat we een keuze kunnen maken wat te gaan zien in 2026.
IngridUSA
Amerikakenner

Bericht door IngridUSA »

Bedankt, altijd leuk om te horen en hopelijk hebben jullie er wat aan. Succes met de voorbereidingen!!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer