Hallo allemaal. Inmiddels zijn wij weer terug van een prachtige vakantie. Nogmaals dank iedereen die ons heeft geholpen in het vorm geven van onze reis!
Hierbij even een samenvatting wat we hebben gedaan en wat we eventueel anders zouden doen. Handig voor de leden die nog gaan en misschien dit topic als inspiratie gebruiken
Olympic. Eerste stop hier gehad bij Dungeness. Interessante omgeving met een kort loopje. O.a. een ijsduiker en bandijsvogel daar gezien. Vervolgens 3 nachten in Port Angeles voor Hurricane Ridge. Hier naar Hurricane Hill gelopen en ook naar de Klahhane Ridge (grote aanrader!) (op twee dagen). Tevens de night sky program gevolgd bovenop Hurricane Hill. Deze programma's proberen we altijd te volgen, andere leuke is bijvoorbeeld in Capitol Reef of Arches NP. Whale watch gedaan vanuit Port Angeles in de zeestraat tussen Vancouver Island en Washington. Prachtige tocht met veel vogels en bultrugwalvissen, orka's, zeeleeuwen. Wandeling naar Marymere Falls is leuk en heb je binnen 2 uur gedaan, maar zou ik geen must van maken. Op weg naar Forks gestopt bij Sol Duc Falls. Ook dit konden we overslaan. We zijn niet heel gek op watervallen denk ik. Hoh regenwoud is bijzonder en mooi. Als je nog nooit een regenwoud hebt bezocht zeker heen gaan. Tide pooling gedaan bij Kalaloch beach 4. Ontzettend leuk en prachtige dingen gezien. Vele zeesterren en zeeanemonen en ook een groepje zeeotters.
Mount Rainier. Erg druk gebied, parkeerplaatsen waren snel vol. Wij sliepen in de lodge maar we baalden wel dat we niet eens dichtbij konden parkeren. Het eten in de lodge is belachelijk duur, maar je kan niet anders. Moot zalm kostte bijvoorbeeld 40 dollar. Ook hier een prachtige donkere plek om de Melkweg te bekijken. Bij Sunrise de Mt Fremont Lookout Trail gelopen, erg mooi, wel een aanrader. Een hele groep berggeiten gezien, heel leuk! Het is wel een tijd rijden van de lodge naar Sunrise. Er is geen accomodatie bij Sunrise maar het leek erop dat er vele mensen in hun camper sliepen op de parkeerplaats. Bij Paradise de Skyline Trail gelopen. Echt een prachtige wandeling en zeker een aanrader. Op het begin wat steil maar na het eerste stukje kom je echt op een ontzettend mooi plateau dat je niet kan zien vanaf het visitor centre. Vergeet bij deze trail niet het zijpad richting de Nisqually gletjsjer te volgen. Deze trail is wel erg druk en het irriteert me dat mensen overal naast het pad lopen. Soms heb ik me niet kunnen inhouden.
Hood River. Best een gezellig dorpje, met leuke winkeltjes en eettentjes. Wij sliepen hier om de Columbia River Gorge te rijden richting Cannon Beach. Het was heus mooi maar achteraf gezien mochten we dit wel overslaan. Parkeren bij de Multnomah Falls kost 20 dollar omdat de grond in privébezit is. Natuurlijk een belachelijk bedrag dus we zijn naar de volgende waterval gereden en vanaf daar gelopen, 20 dollar bespaard

. Zoals eerder al gezegd, watervallen zijn niet echt ons ding. Aan het eind van de route bij de outlook wel een prachtig uitzicht op de rivier, dat had ik dan niet willen missen. En tevens een visarend op het nest gezien!
Cannon Beach. Leuk en gezellig dorpje maar wij hadden helaas wel slecht weer. Daarnaast waren de tufted puffins al van hun nesten op Haystack Rock richting open zee. Toch wel genoten van de kust bij het dorp en vanaf Ecola State Park.
Woodburn outlet. Wij waren hier volgens mij op een dinsdag. De aanbiedingen waren heel voordelig, in elke winkel wel 50% korting waardoor ik vele truien en shirts heb kunnen kopen bij de bekende sportmerken. Bij de Nike-winkel geen rij, was erg rustig. Ik ben erg geslaagd, mijn partner minder.
Crater Lake. Aan de noordkant naar beneden gelopen en heel even pootje gebaad. Hier op het forum is 1 dag aangeraden voor dit park. Achteraf zouden wij hier 1 of misschien 2 overnachtingen nemen. We hadden nog wel even rustig willen zwemmen in het meer, eventueel met de boot naar het eilandje in het meer. Daarnaast nog de wandeling naar Watchman Lookout gelopen waarop je een mooi uitzicht hebt. Ook nog helemaal naar de oostkant gereden naar de cones (volgens mij). Een bijzonder fenomeen dat is ontstaan bij een uitbarsting.
Lassen Volcanic. Hier hadden we 1 overnachting. Vooraf geen idee wat we hier moesten verwachten, het park heeft ons positief verrast! Echt een gaaf park dat megahoog ligt. Vele wandelingen die mooi zijn om te doen. Wij hebben zelf de Cinder Cone op gelopen en zelfs erin gelopen. Cinder Cone is een oude vulkaan en een steil pad brengt je er bovenop. De plek ligt wel erg afgelegen vanaf het park waardoor wij ca. 1,5 uur heen en weer terug moesten rijden. Dit was echter zo'n mooie wandeling + uitzicht dat dit zeker een aanrader is!
Yosemite. Hier sliepen we 4 nachten en eigenlijk wel de hele vallei gezien. Helaas waren de meeste watervallen opgedroogd. Geen beren gezien maar wel een coyote midden in de vallei

. Gecombineerde wandeling gelopen naar Sentinel Dome en Taft Point. Gewoon prachtig! Grote wandeling gedaan vanaf Curry Village, via Mist Trail naar Panorama Point, verder richting Glacier Point en vanaf daar naar beneden naar de vallei. Met de bus weer netjes bij Curry Village gekomen. Uiteindelijk 28 km gelopen met 1.300 hoogtemeters. Voor een beetje wandelaar raad ik deze wandeling zeker aan, voor ons echt de mooiste wandeling die we in Amerika of Canada hebben gelopen!!!
Al met al een geweldige vakantie gehad en er zitten vele gebieden tussen die we zeker nog een keer gaan bezoeken. Als er nog specifieke vragen zijn over waar we zijn geweest, hebben geslapen, hebben gegeten, o.i.d., ik sta klaar om te helpen!