Reis rl23: Alaska

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
rl23
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:39

Reis rl23: Alaska

Bericht door rl23 »

We gaan een 7-daagse cruise doen van Whittier naar Vancouver (cruisen bij Hubbard Glacier en Glacier Bay, Skagway, Juneau & Ketchikan). Deze is al geboekt en vertrekt 22 juni 2025.

We willen nog wel wat meer van Alaska zien en daarvoor hebben we 2 weken de tijd. Ik heb 2 mogelijke routes. In principe hetzelfde maar in omgekeerde volgorde. We hebben nog 1 dag over, die zouden we bijvoorbeeld in Homer kunnen gebruiken voor een beer tour met een boot. Of een extra overnachting in Girdwood en daar meer hikes doen.

Daarnaast is nog de vraag om via Fairbanks - Delta Junction - Paxson (overnachting) - Palmer te rijden of via Fairbanks - Delta Junction - Tok (overnachting) - Palmer. Ik heb het idee dat het stuk tussen Delta Junction & Glennallen interessanter is dan via Tok rijden.

Ik hoor graag wat input mbt welke route we het beste kunnen kiezen met sneeuw, bereikbaarheid, wildlife, etc. We vinden het leuk om van uitzichten te genieten en easy tot moderate diffecult hikes te doen. We huren een auto en overnachten in hotels/lodges.

Het duurt nog wel even maar ik zie dat sommige hotels en activiteiten nu al geboekt kunnen worden. Vandaar nu al bezig met de route.

route 1:
route_1.jpg
route 2:
route_2.jpg
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door HildeV »

Wij gaan dit jaar in juni en doen hetvolgende traject: Anchorage, Denali (2 nachten), Old Denali Highway (overnachting in Copper Center), dan naar Mc Carthy/Kennicot(1 nacht), vervolgens 2 nachten Valdez, met de ferry naar Whittier en een overnachting in Soldotna. De dag erna vliegen we naar de Silver Salmon Creek lodge om te gaan bearwatchen (daar kijken we vooral heel erg naar uit na alle enthousiaste reisverslagen die we hierover gelezen hebben) waar we een nachtje doorbrengen. En dan gaan we na 2 nachten Seward terug naar Anchorage waar we ook nog 2 nachten verblijven voor we naar Chicago vliegen. Ik laat je achteraf wel weten wat de hoogtepunten waren :wink:
rl23
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:39

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door rl23 »

Bedankt, hoor graag jullie ervaringen. We gaan geen auto huren die over de Old Denali Highway of de McCarthy Road mag rijden, dus dat valt voor ons af. Ook naar de Silver Salmon Creek lodge gekeken maar het budget gaat al door het dak en dat werd net te gortig.
Laatst gewijzigd door markro op 27 mar 2024, 01:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Een direct bovenstaand bericht in zijn geheel quoten is niet nodig, quote verwijderd.
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door kalaman »

Via onderstaande link kan je onze blogs lezen van 2 Alaskareizen. Op die manier krijg je al een idee wat je kan verwachten.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door ingrid14 »

Puur gebaseerd op het fe-no-me-na-le zicht op Mt Drum (van Palmer naar Glennallen) zou ik route 2 aanraden.
Het gedeelte Paxson-Fairbanks kan mooi zijn als het mooi weer is. Er is wel niet veel 'te doen' onderweg. Ik zou misschien kiezen voor Copper Center ipv Paxson. Je hebt er schitterend zicht op de Wrangell Mountains en je hebt er het visitor center voor Wrangell-St-Elias NP.

Je zegt dat jullie een extra dag hebben.
Ik weet dat het prijzig is maar een beren excursie is zeker een aanrader. Kan vb vanaf Homer.
Of je voegt een overnachting extra toe bij Palmer. Op de dag dat je van Girdwood komt zou je (wat ik zelf ook erg mooi vond) Eagle River Nature Center kunnen bezoeken. Op de volle dag tussenin bv in de ochtend met een vliegboot naar Knik Glacier, bezoekje aan Reindeer Farm, en naar Independence Mine.

Sneeuw is moeilijk in te schatten. De wegen zullen in juni wel allemaal sneeuwvrij zijn (bv naar Independence Mine) maar het is mogelijk dat er nog sneeuw ligt op sommige hogere trails (vb bij Exit Glacier het Harding Icefield trail)

Tussen Seward en Girdwood zet je Exit Glacier hike. De Exit Glacier Hike blijft beneden. De Harding Icefield trail klimt langs Exit Glacier omhoog en aan het einde strekt het Harding Icefield zich voor je uit.

Veel plezier met plannen !

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door HildeV »

De Knik Glacier toer (met legervoertuig en vliegboot) gaan we ook doen. Het was wel even wachten tot we die konden reserveren omdat er minimum 3 mensen moeten ingeschreven zijn voor je echt kan reserveren en wij eigenlijk maar op 2 specifieke tijdstippen konden omdat we die dag ook onze huurauto gaan inleveren. Maar het is dus toch gelukt. Verder hebben we ook de Denali shuttle bus al gereserveerd. We denken aan Denali 's avonds nog te gaan raften en in Seward de halve dag kajak met halve dag wildlife cruise te doen maar dat gaat een beetje van het weer afhangen. Bij minder goed weer zal het laatste vervangen worden door een hele dag wildlife cruise. Al hopen we op de ferry tussen Valdez en Whittier ook wel al wat te zien. :wink:

@rl23
Dat met 2 weken Alaska gevolgd door een cruise het budget met de Silver Salmon Creek er nog bij overschreden wordt kan ik begrijpen. Wij vielen zelf achterover van de hotelprijzen in Alaska en verblijven in Anchorage 3 nachten in de Motel 6. Voor de rest gaan we kamperen en hebben we 2 nachten een cabin in Valdez (om toch eventjes zeker warm en droog te zitten tussendoor). Dus hebben we ons die uitspatting wel gegund. Ik wilde sowieso -als grote vliegfan- met een bushplane vliegen dus ipv naar Mc Carthy te vliegen is het de Silver Salmon Creek geworden.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2020
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door dejong89 »

Silver Salmon Creek lodge :love7:
Oprecht, Alaska was de mooiste reis die wij ooit gemaakt hebben.
De wildlife cruise bij Seward en Valdez waren geweldig. Wel ff een dramamine nemen... Als je gevoelig bent... Te koop bij iedere supermarkt en het werkt voor ons echt het allerbeste. Beter dan Nederland spul :mrgreen:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
rl23
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:39

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door rl23 »

Bedankt allemaal vast voor de reacties. Ik ga de blogs, tips en andere informatie doornemen. De beer excursie blijft wel hoog op mijn lijstje staan. Eventueel vanuit Homer maar dan met de boot ipv watervliegtuig (hoewel dat ook hoog op de lijst staat). Helaas geen onbeperkt budget. Door vroeg de route duidelijk te krijgen hoop ik door vroeg te boeken toch nog redelijke hotel prijzen en autohuur te vinden.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door ingrid14 »

Voor de auto kan je eens kijken bij Happy Tours, daar had ik in 2019 een heel goed tarief. Geboekt bij hen maar auto kwam van Hertz.
(regelmatig kijken, zie je een voordelig tarief, maak dan een booking die je nog kan annuleren, daarna verder kijken en als er een goedkopere aanbieding voorbijkomt, nieuwe booking doen en de oude annuleren)

Voor de tour bij Kenai Fjords, zou je je kunnen inschrijven op de nieuwsbrief. https://www.alaskacollection.com/newsletter-signup/
Rond Black Friday hebben ze meestal hoge kortingen.

In Denali kan je ook kiezen voor de park shuttle. https://www.nps.gov/dena/planyourvisit/shuttles.htm
Deze bussen zijn goedkoper dan de Tundra Wilderness Tour.
Voordeel is dat je kan afstappen waar je wilt en gewoon een volgende bus kan nemen.
De bussen rijden dezelfde weg (er is er maar 1) en ook de shuttle bussen stoppen wanneer er wildlife is. De chauffeur moet geen uitleg geven maar (mijn ervaring), doet het toch. De chauffeur zoekt ook mee naar wildlife.
Door een landslide is er momenteel maar busverkeer tot mijl 43.
Moest dit tegen dat jullie gaan, opgelost zijn zou ik zeker kiezen voor de bus tot Eielson Visitor Center.
Prijs shuttle: 33.25 + 15 entrance fee (valt weg moest je nog een geldige America the Beautiful pass hebben)
Prijs Tundra: 144 (entrance inbegrepen, heb je een America the Beautiful pass, dan kan je 15 terugvragen)
Bij beiden moet je zelf voor een lunchpakket zorgen.

Vanaf Homer met de boot een berenexcursie doen, lijkt me moeilijk. Meestal gaan ze naar Lake Clark of Katmai NP en die liggen toch een eindje weg.
Je kan ook kijken voor een bear tour vanaf Soldotna of Anchorage.

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door Ing »

Toffe reis! Wij gaan komende zomer (ook met dezelfde cruise) en heb uit jouw lijstje weer wat dingetjes gehaald en uit alle tips die hier weer zijn gedeeld. We hebben bijv nu ook een Jeep Tour geboekt voor Denali Highway, omdat onze huurauto daar niet mag rijden.

We hebben nu een SUV voor 9 dagen voor ruim 2000 euro via USA-Reisen.de, de enige plek waar ik uberhaupt een auto kon vinden voor een semi-betaalbaar tarief. Happy Tours geeft mij niet eens een prijsopgaaf. @HildeV , waar hebben jullie een auto geboekt?
Nog andere tips? Of moet ik die 2000 euro gewoon maar accepteren? Haha.

Dit is onze trip, mocht je geinteresseerd zijn @rl23: viewtopic.php?f=8&t=79577&p=1328134#p1328134

Ik heb veel gebruik gemaakt van deze site: https://www.alaska.org/
En eigenlijk voor alle tours die ik boek vind ik online wel kortingscodes door even te googlen, ook voor Major Marine in Kenai Fjords (https://www.liquid-adventures.com/tour- ... hing-tours). Zojuist deze Jeep Tour geboekt: https://www.denalijeep.com/, ook met een kortingscode (DENALI24W)
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door HildeV »

@Ing Wij hebben onze Jeep Wrangler gehuurd bij Alaska 4x4 Rentals. Waarschijnlijk niet de goedkoopste optie maar wel zonder gravel road beperkingen. En dat was wel een must aangezien we zowel de Old Denali Highway als de Mc Carthy road op het programma hebben staan. Bij andere maatschappijen mag het ofwel niet ofwel moet je ervoor bijbetalen.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door BonnyR »

Weet niet of jullie in de buurt komen, maar in Hyder breek je echt je nek over de hoeveelheid Grizzlys en zwarte beren. Heb even gegoogled maar de locatie is er nog steeds. Fish Creek. Toen was er een permanent gewapende ranger aanwezig, omdat er zo veel beren zitten. Er lopen vlonder paden langs de rivier waar de beren aan het snacken zijn. Echt geweldige plek. Nog nooit zoveel beren bij elkaar gezien.
Je hoeft geen tour te boeken oid. ( toen niet 🙂) Er zaten ook veel natuurfotografen die werkten voor tijdschriften e.d.
Nog een tip, als je ergens een goud Dredge kan bezichtigen vooral doen. Heel bijzonder.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
rl23
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:39

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door rl23 »

Bedankt weer voor de aanvullende tips.

@ingrid14 zodra we de route duidelijk hebben en wanneer we aankomen ga ik de verschillende auto verhuurbedrijven goed in de gaten houden. Voor ongeveer dezelfde reis die we in 2022 zouden doen (maar uiteindelijk hebben geannuleerd) had ik via happytours ook een hele mooie prijs door vroeg te boeken, terwijl die niet veel later bij alle sites gigantisch duur werd.

We gaan waarschijnlijk niet de transit bus doen, een off-trail hike is (nog) niet ons ding. De weg blijft nog minimaal tot 2026 dicht na mile 43 dus hikes bij het Eielson Visitor Center of Wonder lake zijn niet mogelijk. Kunnen natuurlijk ook de transit bus doen heen en meteen weer terug. Daar hebben we gelukkig nog even det tijd om over na te denken.

Je hebt vanuit Homer wel tours met de boot naar Chinitna Bay Bear Watching Area (https://alaskabearviewing.tours) blijft toch nog steeds een behoorlijk bedrag

@Ing de site Alaska.org ken ik en ook een van mijn (inspiratie) bronnen. Ik zal in jouw topic zelf nog even verder reageren op/vragen stellen over jullie planning. Anders wordt het zo onoverzichtelijk.

@BonnyR helaas ligt Hyder niet echt op onze route. Ik zet een gold dredge op de uitzoeklijst. Ik zie zo snel in Fairbanks wel wat, maar dat ziet er redelijk als een tourist trap uit.
Gebruikersavatar
ingrid14
Amerika-expert
Berichten: 4241
Lid geworden op: 04 jun 2013, 23:01
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: België, Genk

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door ingrid14 »

Ik zag inderdaad dat de prijzen voor autoverhuur op dit moment enorm hoog zijn. Maar jullie gaan volgend jaar, dus wellicht komt er nog iets meer betaalbaar voorbij.

Nog wat tips:

Leuke stop tussen Anchorage en Talkeetna (vond ik toch) Wal Mikes in Trapper Creek

Bij Denali is een wandeling bij Horseshoe Lake ook erg mooi. (bij de ingang van het park)

Overnachting rondom Denali: kijk ook eens naar Healy, ligt dichtbij en de prijzen zijn er lager

Healy: 49th State Brewing - je kan er iets eten of kiezen uit een lekker biertje en je kan er een replica bezoeken van de bus uit de film Into the Wild

Fairbanks-Copper Center: eventueel North Pole, Rika's Roadhouse, visitor center bij Delta Junction, fotostop bij Alyeska Pipeline/ Viewing Point- Pump Station 9, Wrangell St. Elias Visitor Center

Wrangell St. Elias Visitor Center: sluit om 5pm, dus misschien de volgende ochtend bezoeken

Ik was al 3x in Alaska en heb van elke reis een blog gemaakt (waar ook telkens een roadbook op staat)
Misschien heb je er iets aan voor meer tips

Groetjes,

Ingrid
Ingrid's Travels&Trails :
NO+Nova Scotia?, winters Lapland, Europe 20-21-22-23, NW+V.I. 18, Chicago-Seattle 17, Seattle-SF 16, AK 19+15+14, CA 13+10, AZ+UT 12, NW Denver+CO UT WY SD 11
Tips reizen met tieners: AK AZ CA CO ID NE NV SD UT WY
rl23
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:39

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door rl23 »

@ingrid14 bedankt. Was je blogs al aan het doornemen en heb de roadbooks opgeslagen om handige tips en informatie over te nemen. Voor de oorspronkelijke reis in 2022 had ik McKinley Creekside Cabins & Cafe gereserveerd voor Denali. Wilde die ook nu weer gaan reserveren.

We zijn beide geen bier drinkers, 49th State Brewing trekt ons dus niet meteen. Helaas heeft Alaska geen wijngaarden, anders hadden die zeker op de must-do lijst gekomen. Weet dat in Homer wel de Bear Creek Winery is, maar dat is zover ik kan terug vinden geïmporteerde wijn/druiven blended met lokaal fruit. Nog kijken of we een tasting kunnen inplannen. Is wel wat lastig als er nog 1 moet rijden daarna (we zijn niet van het uitspugen :wink: ). Planning op het moment is om in Homer in hotel Land's End Resort te overnachten. Bear Creek heeft ook 2 kamers, maar dat ligt wel weer meer afgelegen tov restaurants voor diner. Welke het wordt moeten we nog verder naar kijken. Lijkt erop dat het qua prijs niet zoveel uitmaakt.
HildeV
Amerikafan
Berichten: 115
Lid geworden op: 28 aug 2022, 11:40

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door HildeV »

Wij hebben wel de 49th State op ons programma staan. Die van Healy uiteraard ook voor de kopie van de Magic Bus maar eventueel die van Anchorage zelf en/of de luchthaven ook nog voor het bier en het eten (oa yakburger). Wij hebben daarnaast ook de free tour van de Anchorage distillery gepland.
@rl23
Qua wijn is Alaska idd niet de beste bestemming. Als je ooit naar Washington State of Oregon gaat kan ik je wat dat betreft ook wel wat tips geven :wink:
rl23
Amerika-ontdekker
Berichten: 36
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:39

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door rl23 »

@HildeV de Yakburger klinkt dan wel weer erg interessant. We hebben persoonlijk niets met de film of het verhaal achter ‘Into The Wild’ en hoeven dus ook niet perse die (replica) bus te bezoeken.

Zijn al in Washington State, Californië en Oregon geweest, helaas geen wijngaarden bezocht maar wel elke avond bij het diner een wijn uit de streek waar we op dat moment waren.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2165
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis rl23: Alaska

Bericht door jojostravelusa »

dejong89 schreef:
28 mar 2024, 15:24
Silver Salmon Creek lodge
Met nog een paar hartjes erbij. Was echt super. Staat hoog op de verlanglijst om in de herhaling te gaan. Heel Alaska trouwens. We zouden het dan weer combineren met Yukon om meerdere redenen. Het was in 2017 in elk geval goedkoper om daar de camper te huren en, zeker een van de belangrijkste punten, ze verhuren daar, omdat het Canada is, truckcampers en daar zijn we evenzeer als een blok voor gevallen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer