Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Dutchylex (Fam Lex): Noordwest US en Canada.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Dutchylex
Amerika-ontdekker
Aantal x V.S. bezocht: 16

Reis Dutchylex (Fam Lex): Noordwest US en Canada.

Bericht door Dutchylex »

In de zomer van 2023 eindelijk weer een US/Canada trip gaan maken. Wij willen als gezin met 2 volwassenen en 3 kinderen (4, 11 en 15 jaar) een roadtrip gaan maken van Seattle naar Salt Lake City. Dit gaan we met een RV doen (25 of 30 ft, twijfelen nog) van 14 juli t/m 4 augustus. Langer lukt jammer genoeg niet door werk.

Wij hebben het zuid-westen een aantal jaar geleden ook met een RV gedaan, toen met 1 kind minder. We hebben destijds een 25 ft RV gehuurd en hebben toen in 3 weken ongeveer 4000 km gereden. Grote hikes en stedentrips laten we even links liggen (jammer genoeg) omdat we met (kleine) kinderen te maken hebben. Vorige keer in SF, LA en LV waren ze binnen een paar uur uitgekeken... :o Natuur, campvuurtjes maken, zwemmen, beestjes kijken, gold panning, fosielen zoeken etc. vinden ze vele malen leuker (zoals de meeste kids denk ik :wink: )

Verder:
- Per dag max. 250-300 km maar meestal minder
- Steden bezoek misschien een dagdeel
- Must-see op ons lijstje: Jasper NP, Banff NP, Glacier NP, Yellowstone NP

De volgende trip hebben we nu in potlood uitgestippeld zodat we tickets/camper kunnen vastleggen. Campings willen we de aankomende maanden c
verder vast gaan leggen:

- Seattle -> Camper ophalen in Everett
- Vancouver (regio) (3 nachten) -> Regio Vancouver Island
- Kamloops (1 nacht)
- Blue River (1 nacht)
- Jasper NP (2 nachten)
- Banff NP (2 nachten)
- Calgary (1 nacht)
- St Mary, Montana (Glacier Park) (2 nachten)
- Helena (2 nachten)
- (West) Yellowstone (2 nachten)
- Grand Teton (2 nachten)
- Bear Lake (1 nacht)
- Salt Lake City

Vragen/overwegingen:
- We twijfelen over een 25 ft of 30 ft RV. Vorige keer vond ik de 25 ft prima te doen maar 30 ft is toch weer andere koek...Voordeel is dat we niet elke dag hoeven om te bouwen voor de slaapplek. Was is jullie ervaring?
- We willen, net als vorige keer, boeken bij drive-usa.de. Kost ongeveer 6000-6500 euro (unlimited miles, full ensurance, kostenloos annuleren tot 45 dagen voor vertrek, incl inventaris, beddengoed etc). Offertes bij bv Tioga waren een stuk duurder. Iemand nog andere suggesties?
- De volgende vliegtickets willen we boeken: Dusseldorf -> Seattle en terug Salt Lake City -> Dusseldorf. Dit scheelt zo 300 euro per ticket zagen wij tov AMS. Voor 5 personen tikt dat aardig door en wel de moeite. Nog andere suggesties?
- Zijn er op deze route nog plekken waar het lastiger is om met een RV te reizen? Is het bv aan te raden om regio Vancouver met een huurauto te doen voor 2 dagen ofzo?
- Datums staan nog niet 100% vast, maar wel vrijdag de heenvlucht en zaterdag de terugvlucht ivm werk en vrij nemen. Een paar weken eerder/later is een optie.

Alvast bedankt voor het meedenken. :clap:
paulr
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 18

Re: Reis Fam Lex: Noord West US en Canada

Bericht door paulr »

Mooi plan !
Wel een forse route met veel kilometers. Wij hebben voor alleen al het deel in Canada 3 weken uitgetrokken en gaan komende zomer Glacier en Yellowstone vanuit Calgary doen en ook dat doen we in 3 weken...
Kortom, ik zou echt overwegen om één van beiden te doen.
Hou er rekening mee dat je voor Vancouver Island te maken hebt met de ferry en je dus goed moet plannen. Met 3 dagen Vancouver Island doe je het eiland eigenlijk tekort...
Van Vancouver naar Jasper neem je nu 2 nachten onderweg. Er zijn best leuke aktiviteiten (juist voor kinderen) onderweg (mountainbiken, of fiets op oude trein traject, de beren excuries bootjes in Blue River etc. Vergeet ook een walvis of Orca safari bij Vancouver of Vancouver Island niet.
Yellowstone 2 nachten is ook krap. Hou er rekening mee dat je wellicht wat meer tijd kwijt bent omdat je met een camper reist. Parkeren zal niet altijd eenvoudig zijn en niet altijd direct kunnen (dus wachttijd/ff rondrijden).
Ook de regio Banff vereist een goede planning. Je hebt te maken met parkeer issues en shuttle bussen. Ik zou sowieso 1 nacht aanraden tussen Jasper en Banff. Er is een prachtige camping nabij de gletscher (Wilcox Creek)
Je neemt nu best veel tijd om van Glacier naar Yellowstone te komen (2 nachten Helena). Ik zou hier tijd sparen en er één lange rijdag van maken.
Kortom, het rondje kán wel, maar ik zou echt aanraden om bijvoorbeeld Vancouver-Calgary te doen (wellicht noord stukje Glacier meepakken) en Yellostone voor een andere reis te bewaren. Óf van Seatle naar Denver naar Denver te rijden en dus Glacier/Yellowstone combineren met de Rockies. Omdat je juist in Canada veel meer kan doen dan alleen in de natuur wandelen, hebben die bij ons juist veel tijd gekost en daarom was 3 weken van Vancouver naar Calgary eigenlijk nog best haasten...

Camper: het maakt geen verschil of je met een 25ft of 30ft gaat rijden. Even breed en lang is hij tóch :) . De extra ruimte (de aparte slaapkamer achterin) is echt een zegen en het meer dan waard. Wij huren zelfs met z'n 2-en een 30ft omdat we dan nooit hoeven om te bouwen, haha... en ze zijn doorgaans allemaal even duur....
Vraag ook eens een offerte bij Victoria Camper Holidays....
Vancouver is prima om met een camper te doen, net zoals Calgary en SLC. Een camper is alleen ronduit onhandig in steden als LA en SF....
Als steden niet jullie ding zijn zou ik zeker Calgary uit je rondje halen, zonde van de tijd.

Benieuwd naar wat het gaat worden !
veel plezier met plannen en oja: de campings in Yellowstone kunnen (al lang) geboekt worden. Daar zul je, zeker met een camper, haast mee moeten maken !!!
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

Ik kan niets zeggen over het Canada-deel, maar de tijd in de VS is echt te kort. Die twee nachten Helena begrijp ik niet, die zou ik net als Paul zegt, meteen schrappen. Maar voor Yellowstone is toch wel minimaal een extra dag nodig, en dat geldt ook voor Glacier.
De campings in Yellowstone zijn deels al te boeken (die via www.yellowstonenationalparklodges.com), dus wacht niet te lang met het vastleggen, annuleren kan altijd nog. Vanuit Wet Yellowstone heb je extra reistijd, waarom zou je daar naar kijken?

Je kunt voor de tweede nacht Grand Teton ook in Jackson kijken. Dat is een leuke plaats. En dan kun je van Jackson in 1 dag naar SLC rijden.

Marianne
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

Super, bedankt voor jullie (zeer uitgebreide) reactie! Ik ga gelijk weer even aan de "tekentafel" zitten en wat zaken heroverwegen. We twijfelde al een beetje aan de lengte maar vorige keer hebben we 4K km in dezelfde tijd gedaan en dat vonden we prima te doen. Al doe je dan de dingen wel wat "globaler" en heb je niet echt lang de tijd een regio goed te bekijken.
AnnInBC
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Dutchylex (Fam Lex): Noordwest US en Canada.

Bericht door AnnInBC »

Leuke vooruitzichten en inderdaad een redelijk grote route voor de tijd die je hebt, maar ik denk wel dat het te doen is als je hier en daar een paar dingen eruit laat. Omdat Vancouver Island redelijk tijdrovend is, zou ik dat links laten liggen, het is echt te mooi om daar maar 1 of 2 dagen te verblijven. Om Vancouver Island echt te ervaren heb je vlug minstens 5 dagen nodig! Ik zou ook niet speciaal naar Calgary gaan en die dag bij Banff gebruiken, daar heb je Yoho NP met Emerald Lake wat ook zeer mooi is (je zou daar de 5km rondom het meer kunnen wandelen).

In Vancouver zijn vele leuke dingen te doen, zeker met kinderen. Ik denk hier aan fietsen rondom Stanley Park en een bezoekje aan het gratis Lynn Canyon Park met een hangbrug over de rivier en wat leuke (kortere) trails. Je moet hier enkel voor de parking betalen. Spanish Banks Beach in Vancouver is een persoonlijke favoriet, als het laagtij is kan je hier kilometers over het strand in plassen wandelen tot aan de zee en er is een grote gratis parking aan het strand en het is hier meestal ook niet druk (zeker niet op door de weekse dagen). Verder zijn er ook van die mini ferries die je vanaf Sunset Beach bij downtown Vancouver kan nemen naar verschillende plaatsen, een dag ticket geeft je de hele dag vaarplezier met 9 verschillende stop plaatsen. Je kan hier bijvoorbeeld naar Granville Island, Vanier Park, Science World en The Olympic Village. Dus beetje zien wat jullie hier graag willen zien/doen, ik denk dat 2 volle dagen voldoende is in Vancouver.

Ik zou eerder bij Clearwater verblijven in plaats van Blue River, die beren safari tour operator daar heeft een forse boete moeten betalen omdat ze beren lokten met voeding tijdens hun tours. Sorry, maar daar zou ik geen geld aan uitgeven (persoonlijke mening natuurlijk) alhoewel ik denk dat ze hun lesje geleerd hebben en dat niet meer doen. Ik hoor ook van anderen dat de safari zelf wel heel mooi is, dus ik zal hun best niet helemaal afbreken. ;) Bij Celarwater heb je Wells Gray Provincial Park met vele mooie watervallen...dus beetje kijken wat jullie hier het meeste aantrekt.

Wat camper betreft heb ik zelf geen ervaring, maar weet wel dat er enkele wegen zijn in de Canadese Rockies waar je met grote campers niet kan komen. Ik denk hier aan de weg naar Mount Edith Cavell (Jasper NP) en de weg naar de Takakkaw Falls (Yoho NP), verder is het geen probleem en zijn alle bezienswaardigheden met camper te bereiken. Ik zou bijna zelf voor de grotere camper kiezen zodat je niet telkens moet ombouwen, ga op je eigen gevoel af.
jojostravelusa
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa »

Heb je weleens overwogen om de camper in Vancouver te huren? Grote kans dat dat goedkoper is. Je zou dan een rondje Vancouver kunnen doen, dan heb je ook geen drop off kosten. Salt Lake City is dan sowieso geen optie. Dat ligt dan te ver uit de route. Is dat een must voor jullie?
Wij hebben veel camperervaring, maar nooit met meer dan 3 personen en onze grootste was 27 ft. van Cruise America. Die vonden we trouwens een stuk onhandiger dan de 25 ft. Dat lag er niet aan dat hij langer was, maar de indeling was minder fijn en we hadden toen maar 2 kookplaten i.p.v. de 3 in de 25 ft.
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

Ja, we hebben Vancouver ook als optie bekeken. Ik zie dat de RV net zo duur is, en de tickets vergelijkbaar of iets duurder. Ik heb het gevoel dat Seattle in de regio het goedkoopst is qua vliegtickets. En ik wil, als U.S. liefhebber, minimaal de helft van de vakantie daar doorbrengen. :wink:
Ik zal nog eens gaan rondstruinen :)
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

We zijn inmiddels een stap verder. Gisteren de camper geboekt van 13 juli 2023 t/m 4 augustus 2023. We starten in Seattle en eindigen in Salt Lake city, dat staat nu vast :clap: . Na de definitieve bevestiging van de camper (hopelijk binnen een paar dagen) gaan we de tickets maar meteen boeken. De camper hebben we bij drive-usa.de geboekt. Scheelde best veel met Tioga en wat andere NL reisbureaus.
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

Weer een update omdat onze reis steeds meer vorm begint te krijgen en we al dingen hebben vast gelegd. Input is natuurlijk altijd "Welcome" :)

Route

1. Vliegen Dusseldorf-Seattle; 13-15 juli (overnachtingen Seattle, Water View Home Appartement Inclusief normale auto vanaf airport en inleveren naast Cruise America vestiging in Everett )
2. Everett: 15-16 juli -> Cruise America RV ophalen en overnachten in Lynden (KOA)
3. ? Kamloops (Omgeving, not niet geboekt) 16-17 juli
4. ? Blue River/Wells Grey (Omgeving, nog niet geboekt) 17-18 juli
5. ? Jasper NP: 18-20 juli
6. ? Banff NP: 20-23 juli
7. ? Lundbreck (omgeving) 23-24 juli
8. Glacier NP: 24-26 (Johnson Campground)
9. ? Helena: 26-27 juli (Waarschijnlijk KOA camping)
10. West-Yellowstone: 27-29 juli (Madison Campground)
11. Yellowstone: 29-31 (Grand Village Campground)
12. ? Teton: 31 juli - 2 aug
13. ? Brigham City: 2-3 aug (Waarschijnlijk KOA)
14 Salt lake city 3 aug: RV inleveren en auto ophalen
15. ? Paar dagen regio SLC in appartment: 3-5 aug
16: SLC - Dusseldorf: 5 aug
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Hallo,

Ik haak nu pas in op dit draadje...
Wij hebben afgelopen zomer een gedeelte van jullie route gedaan (Glacier, Yellowstone, Grand Teton), ook met een camper.
Wat opmerkingen:
- Ik weet niet of je de campgrounds in Yellowstone al geboekt hebt, maar zo niet, dan zou je al te laat kunnen zijn. Sommige campgrounds komen echter pas 6 maanden van tevoren beschikbaar, dus daar heb je dan nog wel kans. Maar dan moet je ook echt op de dag van opening op de tijd van opening klaar zitten. Is onze ervaring van vorig jaar. Vorig jaar kon je een dag vanaf 16 uur onze tijd boeken. Als je een paar seconden later bent ben je te laat en zit alles vol.
- Glacier: Kijk eens naar een Red Bus Tour. Met je camper mag je de Going To The Sun Road niet op, en met zo'n tour zie je de belangrijkste zaken langs die route.
- Tussen Glacier en Yellowstone zijn een aantal leuke stops die je kan overwegen: Bison Range (zeer grote kans op het zien van bizons van dichtbij), Lewis & Clark Caverns, Nevada City (Montana). De laatste is in het weekend (29-7) extra leuk omdat vrijwilligers dan oude ambachten uitbeelden in oude klederdracht.
- Doe in Yellowstone in ieder geval de wandeling naar het uitzichtpunt boven Grand Prismatic. Dan kan je de hele bron zien (dat zie je niet als je er naast staat). Maar is pas echt interessant bij zonnig weer (dan zie je de kleuren het best).
- Grand Teton: misschien hadden wij pech, maar wij konden met geen mogelijkheid onze camper kwijt bij Jenny Lake. Ook alle (toegangs)wegen in de buurt stonden vol. Je moet er dus heel vroeg zijn wil je daar een plekje kunnen bemachtigen.

Ik wil ook nog even reageren op de prijzen van campers. Je geeft aan dat bv. Tioga een stuk duurder was. Dat verbaast me wel een beetje. Als ik nu naar de prijzen van drive-usa.de kijk, dan zijn die een stuk hoger dan wat wij vorig jaar betaald hebben bij Tioga. Maar wij hebben dan ook al in september geboekt en dan gelden er vroegboekkortingen en ook geen one-way fee (bij Road Bear, wat op zich een iets duurder "merk" is dan Cruise America). Ik ben erg benieuwd waar de verschillen in zitten (voor een volgende keer 😄).

Overigens: ons reisverslag staat (nu nog) op https://bravy.reislogger.nl/noordwest-a ... -2022/home.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: Alaska
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

Thx voor je bericht, deze tips gaan we zeker verwerken in ons schema! Wij hebben de camping in Yellowstone inderdaad al geboekt afgelopen weekend. Er waren letterlijk nog een paar plekjes vrij en we moeten in Madison zelf verkassen tussen 2 dagen omdat het al niet aansluitend te boeken was. Wij hebben een aantal jaren geleden in Yosemite precies hetzelfde gehad. We hebben toen klaar gezeten met 2 laptops op precies het tijdstip dat de boekingen vrij gegeven werden. Doen hebben we mazzel gehad maar toen was het letterlijk binnen 2 minuten uitverkocht.

En de prijzen zijn zeker veel hoger geworden. Een aantal jaren geleden hebben we ook via drive-usa geboekt en waren toen voor 21 dagen iets van 3500 euro kwijt. Nu bijna het dubbele! En we hebben offertes aangevraagd via Tioga en nog wat partijen en kwamen nu echt fors goedkoper uit bij drive-usa. Het is wel zo dat de prijzen per dag omhoog gaan nu. Ik geloof dat de prijs, 3 dagen na dat wij geboekt hadden, al weer 500 euro hoger was :?

Wij hebben nu ook 2 x 2dagen even auto gehuurd en schrok ook van de prijzen. Daar kon ik "vroeger" een week voor huren...

Voor ons is het stuk tussen Lynden en Jasper NP nog het grootste onduidelijke stuk. We willen daar 2 stops tussen doen en vragen ons af wat met kinderen (4,11 en 15 jaar) de leukste dingen zijn om hier te doen.
Dutchylex
Amerika-ontdekker

Bericht door Dutchylex »

Update, na afgelopen week waar we in Jasper 3 dagen Full-Hookup hebben weten te bemachtigen. :clap: Dat kosten wat moeite maar we hebben mazzel gehad. Na 10-15 minuten waren de meeste plekken al weg. Nu alleen aankomende week nog "even" een camping bij Lake Louise en Banff proberen te fixen :roll:

Hier onze (bijna) volledige reis deze zomer:

0. 12 juli overnachting op Dusseldorf airport omdat we 6:30 uur moeten vliegen.
1. Vliegen Dusseldorf-Seattle; 13-15 juli (overnachtingen Seattle, Water View Home Appartement Inclusief normale auto vanaf airport en inleveren naast Cruise America vestiging in Everett )
2. Everett-Lynden: 15-16 juli -> Cruise America RV ophalen en overnachten in Lynden (KOA)
3. Kamloops (Pine groove Campground) 16-17 juli
4. Blue River/Wells Grey (Wells gray Provincial Park ) 17-18 juli
5. Jasper NP: (Whistler Campground) 18-21 juli
6. ? Banff-Lake Louse: (nog te boeken) 21-22 juli
7. ? Banff NP: (nog te boeken) 22-23 juli
8. ? Lundbreck (omgeving) 23-24 juli
9. Glacier NP: 24-26 (Johnson Campground)
10. Helena: 26-27 juli (KOA camping)
11. West-Yellowstone: 27-29 juli (Madison Campground)
12. Yellowstone: 29-31 (Grand Village Campground)
13. Teton: (Gros Ventre Campground) 31 juli - 1 aug
14. ? Nog te bepalen 1-2 aug
14. Salt Lake City: 2-3 aug (KOA camping)
15. Salt lake city 3 aug: RV inleveren en normale auto ophalen
16. Moab: Homewood Suites: 3-5 aug
17: SLC - Dusseldorf: 6 aug

Een behoorlijk druk programma met 3000 km te rijden. Gebaseerd op eerdere ervaring waar we 3600 km gereden hebben in hetzelfde tijdsbestek leek ons dit een leuke route. Trails gaan lopen van meer dan 5km zullen we niet snel doen i.v.m. kleinere kinderen en stedentrips laten we ook achterwegen (behalve Seattle).

Nu nog per plek uitlopen wat we willen doen, al hebben we dat voor 80% al uitgelopen. Valt wel op dat alles wat je extra wil doen gruwelijk duur is (geworden).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer