Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
PieterMayke
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2016, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door PieterMayke »

Hoi allemaal,

Wat een uitgestelde voorpret! We hadden zowel in 2021 als ook weer in 2021 gepland naar het Noordwesten te gaan. in eerste instantie gingen we voor een reis waarin we ruim de tijd hadden, omdat we bedachten, ach, we kunnen nog vaker. En hopelijk kan dat ook, maar de vanzelfsprekendheid is natuurlijk wel iets minder geworden. ;) Dus gaan we toch voor een iets vollere reis, waarbij ik moet zeggen dat we het allebei ook leuk vinden om soms langere stukken te rijden. Ik leg onze reis graag weer voor aan jullie en hoop op goede tips en adviezen, alvast veel dank daarvoor!

We vliegen naar Seattle en vertrekken weer vanaf Denver:

dag 1: Amsterdam-Seattle
dag 2: Seattle (camper halen)- Mount Rainier
dag 3: Mount Rainier
dag 4: Mount Rainier-Coeur d'Alène
dag 5: Coeur d"Alène-Glacier
dag 6: Glacier
dag 7: Glacier-Helena
dag 8: Helena-Yellowstone
dag 9: Yellowstone
dag 10: Yellowstone
dag 11: Yellowstone
dag 12: Yellowstone
dag 13; Yellowstone-Grand Teton
dag 14: Grand Teton
dag 15: Grand-Teton-Sheridan
dag 16: Sheridan-Rapid City
dag 17: Rapid City
Dag 18: Rapid City
dag 19: Rapid City-Rocky Mountain
dag 20: Rocky Mountain
Dag 21: Rocky Mountain-Denver
Dag 22: Denver-Amsterdam
dag 23: Thuis

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Mayke
Laatst gewijzigd door PieterMayke op 19 nov 2021, 16:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door Martin & Marianne »

Hallo, welkom op het forum!
Jullie hebben een mooie reis uitgestippeld! Ligt het al vast, wanneer gaan jullie? Het is wel goed om te weten in welk seizoen jullie gaan, in verband met eventueel afgesloten ween, lengte van de dagen, boeken van campings etc.
Het is voor ons maar ook voor jezef wel zo duidelijk om de route in een van-naar schema op te schrijven. Dan is het duidelijk wat de reisdagen zijn. Je ziet dan ook waar je een volle dag hebt. Nu lijkt bijvoorbeeld de tijd voor Glacier wel ruim, maar eigenlijk is het maar één volle dag. En dan zit je nog met de Going to the Sun Road waar restricties gelden voor de lengte van de camper. Dus wellicht moet je omrijden.
Voor Yellowstone is de tijd lekker ruim.
Er zitten een aantal echt lange ritten tussen, zoals bijvoorbeeld de rit van Grand teton naar Sheridan. Misschien is het een idee om het verblijf in Yellowstone op te knippen en twee delen, en Grand Teton tussendoor te bezoeken. Dat zal wellicht ook het heen en weer rijden wat kunnen beperken. En als je dan de laatste nacht in Yellowstone in Lake zit is de afstand naar Sheridan al wat beter te doen.

Ik kan me voorstellen dat er in South Dakota betere plaatsen zijn om te overnachten dan in Rapid City. Wat willen jullie daar bezoeken? Meerdere campings zou ook niet gek zijn. Misschien de laatste nacht al een stuk naar het zuiden rijden, bijvoorbeeld tot aan Hot Springs.
Waarom voor Rocky Mountain (zonder s) in Estes Park staan en niet in het park zelf? Het is een druk park, parkeren is lastig. Vanaf bijvoorbeeld Moraine Park CG kun je het Bear Lake gebied met de shuttlebus doen. Kijk ook eens hoe het zit met het timed entry permit system voor het park.

Marianne
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door Old Faithful »

Hallo,

Ook een hartelijk welkom op het forum van mij. :hello2:
We hadden zowel in 2021 als ook weer in 2021 gepland naar het Noordwesten
Daarbij denk ik eerder aan Olympic N.P., Mount Rainier N.P., Mt St Helens N.P., Columbia River Gorge, Painted Hills en Crater Lake N.P, eventueel met een stukje Canada.
In mijn ogen maken jullie een heleboel, met een camper dure, kilometers om één dag in Mount Rainier N.P. en één dag in Glacier N.P. te zijn.
Ik weet niet of de vlucht en/of camperhuur al geboekt zijn. Zo niet, is het dan voor jullie een optie er een rondje Denver van te maken; in ieder geval zonder Mount Rainier N.P. en misschien ook zonder Glacier N.P.? Op die manier heb je minder "lege" reisdagen en vermijd je ook de achterlatingskosten voor de camper. Het is maar een suggestie mijnerzijds, de keuze is natuurlijk aan jullie.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
PieterMayke
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2016, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door PieterMayke »

Dank voor jullie reacties! We hebben de reis gebaseerd op een voorbeeldreis van Tioga Tour, we willen alleen wel langer in Yellowstone zijn. Misschien is de balans daardoor wat uit reis?!

Martin & Marianne schreef:
19 nov 2021, 12:31
Ligt het al vast, wanneer gaan jullie
We gaan van 1 juli tot en met 23 juli, we hebben al geboekt.
Martin & Marianne schreef:
19 nov 2021, 12:31
Misschien is het een idee om het verblijf in Yellowstone op te knippen en twee delen, en Grand Teton tussendoor te bezoeken. Dat zal wellicht ook het heen en weer rijden wat kunnen beperken. En als je dan de laatste nacht in Yellowstone in Lake zit is de afstand naar Sheridan al wat beter te doen.
Ooh dat is een goed idee, dat ga ik eens bekijken!
Martin & Marianne schreef:
19 nov 2021, 12:31
Ik kan me voorstellen dat er in South Dakota betere plaatsen zijn om te overnachten dan in Rapid City.
Dit komt ook uit de voorbeeldreis. Dus dat kunnen we nog helemaal anders invullen, ik neem je tips mee!
Old Faithful schreef:
19 nov 2021, 13:47
In mijn ogen maken jullie een heleboel, met een camper dure, kilometers om één dag in Mount Rainier N.P. en één dag in Glacier N.P. te zijn.
De reis ligt al vast vanaf Seattle, dus daar kunnen we niets aan veranderen, maar heb je misschien tips hoe dat deel van de route dan beter zou kunnen?

Nogmaals dank, we gaan weer met veel plezier verder met de voorbereidingen!

Pieter en Mayke
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door Martin & Marianne »

Als begin- en eindpunt vastliggen kan er niet veel geschoven worden. Je zou hooguit meer tijd voor Washington kunnen vinden door South Dakota over te slaan. Maar dat is een regio waar je anders niet zo snel meer komt, dus dat zou ik zo laten.
Glacier verdient meer tijd, misschien kun je een dag winnen door de stop in Helena weg te laten. Een nacht aan de westkant en twee aan de oostkant zou mooi zijn. Hoe lang is jullie camper, mag je de Going to the Sun Road rijden?
Een groot deel van de campings in Yellowstone kan al sinds mei geboekt worden. Met name voor de grotere campers zal het al lastig zijn om nog een plekje te vinden. Ik zou daar zo snel mogelijk naar kijken. Mocht het niet lukken dan heb je 6 maanden voor aankomst nog de mogelijkheid om de campings die via www.recreation.gov gereserveerd kunnen worden te boeken. Zie www.nps.gov/yell voor meer informatie.
Zorg er ook voor dat je de andere parken op tijd vastlegt.

Ik zie dat mijn eerste reactie nu niet meer helemaal te volgen is. Als je iets wijzigt kun je dat het beste in een nieuw bericht doen. :thumbup:

Marianne
PieterMayke
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2016, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door PieterMayke »

Martin & Marianne schreef:
19 nov 2021, 19:50
Ik zie dat mijn eerste reactie nu niet meer helemaal te volgen is. Als je iets wijzigt kun je dat het beste in een nieuw bericht doen.
Oeps, je ziet dat ik hier nog niet veel geweest ben! Sorry!
Martin & Marianne schreef:
19 nov 2021, 19:50
Glacier verdient meer tijd, misschien kun je een dag winnen door de stop in Helena weg te laten. Een nacht aan de westkant en twee aan de oostkant zou mooi zijn. Hoe lang is jullie camper, mag je de Going to the Sun Road rijden?
Ga ik bekijken! De camper is 25ft, dus dan kan de Going to the sun Road niet, zie ik.

Dank weer!
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door Old Faithful »

PieterMayke schreef:
19 nov 2021, 16:53
Old Faithful schreef:
19 nov 2021, 13:47
In mijn ogen maken jullie een heleboel, met een camper dure, kilometers om één dag in Mount Rainier N.P. en één dag in Glacier N.P. te zijn.
De reis ligt al vast vanaf Seattle, dus daar kunnen we niets aan veranderen, maar heb je misschien tips hoe dat deel van de route dan beter zou kunnen?
Net als Marianne zou ik er niet voor kiezen om South Dakota te laten vallen. Ik zou dan eerder kiezen voor Glacier. Dat is een prachtig park, maar je bent er slechts één dag en met Mount Rainier N.P. en Rocky Mountain N.P. heb je al twee vergelijkbare parken met hooggebergte in je route.
Zonder Glacier zou je na Mount Rainier N.P. voor een meer zuidelijke route via bijvoorbeeld Mt St Helens N.M., Columbia River Gorge, Painted Hills en Craters Of The Moon N.M. kunnen kiezen. Je hebt dan nog steeds de lange doorsteek door Idaho. Ik ken dat gebied niet maar Marianne volgens mij wel en ik meen dat je er in een van de reisverslagen van forumlid Michelly ook wel iets over kunt vinden. Bijkomend voordeel van deze zuidelijke route zou kunnen zijn dat je van Craters Of The Moon N.M. naar Grand Teton N.P. kan rijden. Dat levert misschien een iets gemakkelijkere route door Grand Teton N.P. en Yellowstone N.P. op.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door Martin & Marianne »

Wij deden de route via onder andere de Painted Hills in 2015, misschien heb je iets aan ons reisverslag. Veel tijd voor Idaho hadden we niet, wat wel jammer was want uit de verslagen van Michelly begrijp ik dat de Sawtooth Mountains de moeite waard zijn.
Misschien niet gek om eens wat verschillende routes uit te schijven en kijken hoe je dan bijvoorbeeld Yellowstone en Grand Teton in kunt richten.

In 2017 reden we van Yellowstone via Casper naar RMNP, dus niet via South Dakota. Je kunt ook dat verslag eens bekijken voor het geval je toch meer tijd op het eerste stuk wilt hebben. Je zou dan een iets anders route kunnen nemen dan wij hadden, bijvoorbeeld van Yellowstone via Cody naar Grand Lake. Dan heb je eerst een overnachting aan de westkant van RMNP en dan kun je daarna een of twee overnachtingen aan de oostkant doen.

Voldoende mogelijkheden! :thumbup:

Marianne
PieterMayke
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2016, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door PieterMayke »

Dank je wel voor de tips! Ik merk dat ik moeilijk kan visualiseren hoe de reis kan zijn, het blijft erg abstract. We hebben volgende week een afspraak bij Tioga, misschien dat dat helpt en dat ik dan meer met de tips kan. Ik houd jullie op de hoogte!
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik denk dat het lezen van reisverslagen toch wel helpt om een beeld te krijgen. Heb je al eens wat verslagen bekeken?
Ik ben wel benieuwd wat Tioga Tours aan informatie geeft. Bedenk wel dat er op dit forum ontzettend veel (meer?) kennis aanwezig is. En hoe concreter jullie vragen hoe meer reacties en tips je zult krijgen.
Het per dag uitschrijven van verschillende routes geeft je ook al een beter beeld van de mogelijkheden. afstanden etc. omdat je dan gedwongen wordt je meer te verdiepen in de route.
Ook leuk en handig; koop een kaart, bijvoorbeeld de Hallwag 1 en 2.

Wat betreft reisverslagen: kijk eens in het topic (sticky) bovenaan dit subforum.
En wat betreft onze verslagen; naast de verslagen die ik al genoemd heb kun je voor Washington en Oregon ons 2006-verslag bekijken, en voor South Dakota en Yellowstone ons 2004-verslag, en voor RMNP ons 2019-verslag.

Marianne
PieterMayke
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2016, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door PieterMayke »

Ik verwacht inderdaad veel informatie uit de reisverslagen, goede tip om kaarten te kopen, dat maakt het ook veel minder abstract. We gaan ons erin verdiepen en komen dan met heel veel vragen terug :lol:

Mayke
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door Martin & Marianne »

Wat je ook doet, reserveer alvast campings voor Yellowstone. Misschien zelfs meerdere voor 1 nacht zolang het nog niet duidelijk is wat je allemaal wilt bezoeken. Ik zou niet wachten tot de laatste campings vrijgegeven worden, want dat zijn de kleinere campings en wellicht hebben die geen of onvoldoende plaatsen voor grotere campers.
Reserveren kan via https://www.yellowstonenationalparklodges.com.
Je kunt tot 30 dagen voor aankomst kosteloos annuleren.

Marianne.
PieterMayke
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 okt 2016, 19:56
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door PieterMayke »

Martin & Marianne schreef:
27 nov 2021, 10:53
Wat je ook doet, reserveer alvast campings voor Yellowstone.
Dat is een goede tip, en daarmee kan ik ook wel concrete tips vragen :thumbup:
Wij zullen vanuit Helena (of oostelijk Glacier) naar Yellowstone gaan en hebben daar 5 nachten, hoe zouden jullie die overnachtingen ongeveer verdelen? Het is tenslotte een groot gebied.

Martin & Marianne schreef:
19 nov 2021, 12:31
Misschien is het een idee om het verblijf in Yellowstone op te knippen en twee delen, en Grand Teton tussendoor te bezoeken.
En met deze tip, wordt het natuurlijk weer anders. Wat zouden jullie daarin aanraden?

Bedankt alweer!
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door IngridZw »

Wat betreft Yellowstone en Grant Teton: precies wat Marianna bedoelt. De afstand van Yellowstone naar Sheridan is een stuk korter dan vanuit Grant Teton naar Sheridan. Bovendien als je kiest voor het laatste dan moet je sowieso de afstand tussen Yellowstone en Grant Teton 2 keer rijden. Je kunt dan net zo goed de beide parken opsplitsen.
Als je 5 nachten hebt voor Yellowstone kun je het zo doen:
3 nachten Yellowstone voor het bezoek aan het boven en middengedeelte van het park.
2 nachten Grant Teton
en tot slot terug voor 2 nachten Yellowstone voor bezoek aan het zuidelijk gedeelte van het park.

Met het gebied ten noorden van Yellowstone heb ik geen ervaring.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis PieterMayke: Seattle-Denver.

Bericht door Martin & Marianne »

Als je van Glacier komt ligt het voor de hand om de eerste nacht in Mammoth Hot Springs te overnachten. Vervolgens bijvoorbeeld twee nachten Madison, twee nachten Colter Bay, en dan naar Canyon of Lake. Hoe je het precies indeelt maakt eigenlijk niet zoveel uit. Wel is het handig om meerdere campings te kiezen zodat je dicht bij de bezienswaardigheden staat.
Waar je wilt overnachten en hoe lang is ook afhankelijk van wat je allemaal wilt bezoeken. Voor het geisergebied zou ik zeker twee nachten Madison uittrekken maar je zou ook nog een overnachting op Norris kunnen toevoegen.
Een nacht Grant is ook niet gek, je zit dan vlakbij West Thumb, ideaal voor een bezoek tegen de avond of vroeg in de ochtend.
Kijk eens in ons 2015-verslag voor onze planning en indeling. Wij waren toen laat met boeken en hebben de indeling toen af laten hangen van de beschikbaarheid. De planning voor Yellowstone staat hier

Voor Grand Teton heb ik nu Colter Bay genomen. Kijk eens op de NPS site welke mogelijkheden er nog meer zijn. Jenny Lake lijkt mij ook mooi maar ik geloof dat daar alleen tentplaatsen zijn.
Kijk voor Yellowstone ook op de NPS-site voor de campings en de ligging en de reserveringsmogelijkheden.

Het zou mooi zijn als je ook de Lamar Valley mee kunt nemen. Daarvoor is Tower wel een goede uitvalsbasis, of Pebble Creek. Je kunt dan via de uitgang bij Cooke City naar Sheridan rijden. Maar de route via Cody is ook mooi. Als je dat doet kun je de Lamar Valley bezoeken tussen Mammoth en Norris/Madison.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer