Reis Tolle: Alaska 2021

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Tolle
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis Tolle: Alaska 2021

Bericht door Tolle » 07 jun 2020, 16:57

Inmiddels zijn we een beetje bekomen van de teleurstelling, deze zomer helaas niet naar Alaska.... Het idee was dat mijn zoon (bijna 18, diploma gehaald en na de zomer studeren / uit huis?) en ik nog 1 keer samen een grote reis zouden maken. De wens van mijn zoon was om beren te spotten in Katmai National Park. Voor de volledigheid, vrouw en dochter willen niet mee (respectievelijk niet vliegen cq niet naar Alaska).

We hebben de reis uitgestippeld, route hier gedeeld, tips gekregen, camper, vliegtickets, campings, hotels en excursies gereserveerd, etc. Op 5 januari bleek dat we de boel konden gaan herplannen, we konden namelijk alleen een plekje op de Brooks Camp campground bemachtigen op andere data dan we hadden gewild. Toch blij, want we hadden als één van de weinigen wel een plekje!

En toen kwam corona.... Al snel werden onze vliegtickets geannuleerd, Lufthansa besloot om de route Frankfurt-Anchorage niet te gaan starten. Leerpunt voor mezelf: geen tickets meer boeken via een goedkope, onbereikbare brooker!

Terwijl we alternatieve tickets in de gaten hielden, kwam het volgende. Onze camperverhuurder Star RV (onderdeel van Apollo) besloot om alle campers te verkopen en deze zomer niet meer te openen...

Daarop dan toch maar besloten om de hele reis te annuleren. Het meeste viel wel te annuleren. Soms tegen een geringe vergoeding, soms ook alleen door de reservering door te schuiven naar 2021 of 2022.

Dus nog maar eens de discussie thuis aangegaan. Mijn zoon wil nog steeds graag naar Alaska, de dames willen nog steeds niet mee. Kortom, we verplaatsen onze Alaska reis naar de zomer van 2021!

Wel een paar aandachtspunten. Mijn zoon wil pas vetrekken na de finale van het EK voetbal (zondag 10 juli), en onze Alaska Airlines tickets (Anchorage-King Salmon) moeten we gebruiken voor 21 juli 2021. We willen dan ook proberen om onze reis te starten in Katmai National Park en pas daarna de camper op te halen. De camper wordt ook nog een uitdaging, Apollo / Star RV hebben nog niet besloten of de Anchorage locatie wel weer opengaat in 2021. En Tioga heeft al aangegeven dat ze twijfelen of ze wel weer zaken willen doen met Apollo / Star RV. We willen absoluut niet in een Cruise Amerika camper, teveel ellende gezien tijdens onze vorige camperreizen (oude/versleten campers). Zijn er mensen die ervaring hebben met het huren van een camper ter plaatse? Er zijn meerdere lokale verhuurders maar deze zijn niet te boeken via de grotere touroperators (Tioga, Doets, Travelhome, USA-reisen). Wanneer je bijvoorbeeld boekt bij Go North dan mag je ook de Denali Highway en de McCarthy Road rijden.

Inmiddels ben ik weer naar de tekentafel gegaan. Onze rondje zou er dan ongeveer als volgt uitzien (exacte data afhankelijk van de vliegtickets):
- Aankomst in Anchorage (1 nacht)
- Vliegen naar Katmai NP (3 nachten)
- Terug naar Anchorage (1 nacht)
- Camper ophalen en reizen naar Talkeetna (1 nacht)
- Denali NP (3 nachten)
- Fairbanks (1 nacht)
- Glennallen (1 nacht)
- Valdez (2 nachten)
- Wrangell / St Elias (2 nachten)
- Matanuska glacier (1 nacht)
- Seward (2 nachten)
- Homer (2 nachten)
- Anchorage (1 nacht, camper inleveren)

Om wat meer tijd te hebben tussen Valdez en Seward (beiden een dagtocht op het water) gaan we dan eerst naar Valdez en vervolgens naar Wrangell / St Elias. Volgens mij maakt dat niet uit toch? Als je over de weg rijdt, kom je toch in beide gevallen op hetzelfde punt terug (Glennallen).

Een alternatieve route zou zijn om (na Katmai NP) eerst naar Seward / Homer te gaan, en vervolgens bovenstaand rondje. Het rondje in omgekeerde volgorde kan natuurlijk ook (tegen de klok in). Ik heb het idee dat de meesten met de klok mee rijden, is daar een reden voor? En meestal starten met Homer / Seward?

Wat betreft de vluchten neig ik nu naar Icelandair. Al moeten ze dan wel rechtstreeks vliegen vanaf IJsland (route is er nu uit, hopelijk komt deze weer terug). Of anders toch maar via Condor als ze dan nog bestaan en op Anchorage vliegen...

Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 2
Contacteer:

Re: Reis Tolle: Alaska 2021

Bericht door Bravy » 08 jun 2020, 12:27

In grote lijnen een herkenbaar verhaal. Wij hadden, ook via Tioga, een camper van Apollo, en ook die werd dus geannuleerd. Onze vliegtickets werden niet geannuleerd, maar na een forse wijziging in het schema (heenreis van 42 uur) heb ik die vanmorgen zelf geannuleerd. Ik twijfel echter nog heel erg of we volgend jaar wel naar Alaska kunnen/willen. Geen idee hoe het dan staat met dat virus natuurlijk, en ook de camper wordt mogelijk een probleem, omdat Tioga inderdaad nog niet weet of ze nog wel met Apollo in zee willen gaan.
Ook wij hebben inmiddels alles geannuleerd en bijna al het geld terug. Als je kosten moet betalen voor het annuleren kan je die mogelijk nog verhalen op je annuleringsverzekering, als je die hebt. De reis is immers geannuleerd door de verhuurder van de camper... Bij de ANWB valt het in ieder geval onder de dekking.

Als het gaat om met de klok mee of er tegenin kies ik er zelf voor om een van de leukste plekken aan het eind van de vakantie te hebben, zodat je niet meteen het hoogtepunt in het begin hebt.
Hoeveel je rijden wil op een dag is natuurlijk aan jou zelf. Wij hadden ongeveer dezelfde plekken gepland, maar hadden wel een week langer. Zal af en toe wel flink doorrijden worden, maar lijkt me best te doen zo.

Maar goed, wij moeten nog even nadenken over volgend jaar... Succes met de planning!
Groet,
René
--------------------------------------
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: Queensland, Australië
2019: China
2020: ---
2021: Alaska
(2022: South Pacific)

jojostravelusa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa » 11 jun 2020, 14:46

Denk er eens over om vanuit Whitehorse in Yukon te starten. Dat is v.w.b. camperhuur en vlucht een stuk goedkoper, maar dat is wellicht geen optie als je vouchers hebt.
Kijk voor ideeën eens naar ons reisverslag van 2017 https://jojosyukonalaska2017.blogspot.com/

BonnyR
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 10

Bericht door BonnyR » 11 jun 2020, 17:55

Tolle schreef:
07 jun 2020, 16:57
Er zijn meerdere lokale verhuurders maar deze zijn niet te boeken via de grotere touroperators (Tioga, Doets, Travelhome, USA-reisen).
Ik heb altijd begrepen dat als je rechtstreeks boekt vaak de hoofdprijs betaald of zijn de prijzen bij lokale verhuurders redelijk? Ik zou me wel goed inlezen op reviews. In Nederland heb je een grote organisatie achter je staan ( als het goed is ;-) )

De Denali Highway is voor meer dan 75% gravel. Wij hebben hem gereden, maar heel rustig aan. Weet niet eens meer met welke organisatie. Wel erg mooi :-)
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust

jojostravelusa
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Bericht door jojostravelusa » 12 jun 2020, 13:16

Toen wij de camper van Canadream hadden, mochten we niet over de Denali Hwy, ondanks dat we een 4x4 truckcamper hadden. We mochten dan wel weer over de Dalton Hwy en de Dempster in Yukon. Geen idee wat het verschil is, want die twee zijn ook niet verhard. Bovendien is de Top of the World Highway ook voor het grootste deel onverhard en daar zijn, zo ver ik weet, ook geen restricties voor. Niet voor ons toen in elk geval. Prachtige weg, zelfs met laaghangende bewolking. Kun je nagaan hoe mooi het moet zijn met een blauwe lucht.

Tolle
Amerika-newbie

Bericht door Tolle » 12 jun 2020, 19:59

Balen hoor Bravy, we hadden zulke mooie vooruitzichten! Maar goed, als dit het enige is dat corona van ons vraagt, dan teken ik er direct voor.... Hopelijk komt de Alaska reis ook voor jullie weer in beeld.

Ik ga er niet vanuit dat we vouchers krijgen (zijn nog in afwachting van Budgetair...). Lufthansa heeft de vluchten geannuleerd, hoop dat we ons geld terug krijgen. De enige reden dat we met hun zouden vliegen, was de rechtstreekse vlucht naar Anchorage. Als die er niet is, hoef ik niet met Lufthansa te vliegen. Even afwachten. En de rest van de schade valt mee, dus de verzekering laat ik maar zitten. Onze hoogtepunten zullen zijn: Katmai, Denali en Wrangell/St. Elias. Dus eigenlijk kunnen we beide richtingen wel om.

Yukon is wel een interessante optie, jojostravelusa! Leuk reisverslag, hebben we vorig jaar ook al bekeken. Dan zou onze reis wel weer een weekje langer worden. Heb al even met mijn zoon overlegd. Wat begon met het idee om ‘een weekje’ beren te gaan kijken in Katmai wordt zo wel een behoorlijke claim op zijn zomervakantie maar hij blijft enthousiast :lol:
Het valt me trouwens wel op dat de meeste Yukon/Alaska rondjes vanaf Tok tegen de klok ingaan. Ik ga er dan ook maar vanuit dat het niet veel uitmaakt welke richting je neemt.

Wat betreft campers heb je dan de keuze uit Canadream en Fraserway. Dan gaat mijn voorkeur wel uit naar Fraserway. Hebben we ook onze eerste camperreis mee gedaan (2001, Slumberqueen), prima maatschappij en voor ons een stukje nostalgie... Met Fraserway mag je ook op de Denali Highway, dat is ook wel een dikke plus. Helaas werkt Fraserway niet met flextarieven, dus nu al stevig aan de prijs. We zouden dan trouwens wel voor een C-class camper gaan, dat vinden we toch praktischer dan een truck-camper.

Lokaal een camper huren In Anchorage kan ook nog steeds. En het klopt hoor BonnyR, deze campers zijn wel fors duurder dan een camper die je in Nederland bij de grote jongens huurt. Terwijl de campers op zich hetzelfde zijn. Maar misschien dat Apollo/Star RV toch weer op de markt komt. Eventueel een auto huren kan natuurlijk ook nog al heeft een camper wel duidelijk onze voorkeur. Gelukkig hebben we nog even tijd. En het voordeel van deze situatie is dat we nog nooit zolang voorpret hebben gehad van een vakantie :thumbup:

Tolle
Amerika-newbie

Bericht door Tolle » 28 jun 2020, 17:22

De afgelopen week nog eens alles goed op een rij gezet en met mijn zoon besproken. We voegen Yukon toe aan onze reis! Als we toch in de buurt zijn, dan doen we het ook gelijk maar goed. Waarschijnlijk huren we dan een camper bij Canadream (Super Van Camper), zij hebben een aantal interessante vroegboekkortingen waardoor het verschil met Fraserway wel erg groot wordt. Volgens mij is Canadream ook een prima maatschappij. Helaas mogen we met Canadream niet de Denali Highway rijden. Offerteaanvraag loopt (Tioga).

Ons schema ziet er dan ongeveer als volgt uit:
- Aankomst in Whitehorse (1 nacht)
- Camper ophalen en reizen naar Carmacks (1 nacht)
- Dawson City (2 nachten)
- Tok (1 nacht)
- Valdez (2 nachten)
- Wrangell / St Elias (2 nachten)
- Matanuska glacier (1 nacht)
- Brooks Camp (3 nachten)
- Cooper Landing (1 nacht)
- Homer (2 nachten)
- Seward (2 nachten)
- Talkeetna (1 nacht)
- Denali NP (3 nachten)
- Fairbanks (1 nacht)
- Tok (1 nacht)
- Kluane NP (2 nachten)
- Haines/Skagway (1 nacht)
- Whitehorse (1 nacht, camper inleveren)

We hopen dat Condor volgend jaar weer vliegt van Frankfurt naar Whitehorse, anders waarschijnlijk een tussenstop in Vancouver (Air Transat of KLM en aansluitend Air Canada).

Ik heb nog wel een paar vragen:
- is het de moeite om Haines / Skagway in de route op te nemen?
- waar is de sightseeing flight met glacier landing mooier, in Denali of Kluane?
- wat zijn de ervaringen met het rijden met een camper op de Top of the World highway?
- suggesties waar we onze camper 3 dagen in de buurt van Anchorage veilig kunnen stallen (dan zijn we in Katmai NP)?

Andere tips en opmerkingen natuurlijk weer meer dan welkom!

Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer