Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Plaats reactie
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door Mariëlle »

Eindelijk weer een keer op dit forum want ik ben eindelijk weer een vakantie naar de VS aan het plannen. Omdat ik de vorige keren héél erg veel aan dit forum gehad heb wil ik ook nu de plannen weer aan jullie voorleggen. Alle tips zijn zeer welkom. Het voorlopige plan is om 4 weken te gaan en dan in feite twee vakanties aan elkaar te plakken. Eéntje van ongeveer 1,5 week langs de muzieksteden en naar de zonsverduistering. We willen dit met een personenauto doen. En daarna met een binnenlandse vlucht naar het zuidwesten waar we voor 2,5 week een camper willen huren. Dat tweede deel ben ik nog niet echt aan het plannen. Daar zijn we al vaker geweest en ik neem aan dat ik daar niet nu al dingen voor hoef te reserveren. Met het eerste deel ben ik al wel druk bezig.

Het enige dat al gereserveerd is is een hotel in Russelville, 2 nachten voor de zonsverduistering zodat we veel extra tijd hebben om er te komen. Russelville is wel erg noordelijk en daarom nogal spannend qua bewolking. Maar het is wel goed in te passen in een rit van New Orleans naar Memphis. Ik twijfel nog steeds of ik er niet toch Texas aan moet plakken vanwege betere weersomstandigheden, maar daar kunnen jullie natuurlijk ook geen zekerheid over geven. Bovendien willen we later nog bekijken of er in een van de steden leuke concerten zijn, indien mogelijk passen we het daar nog op aan. Het voorlopige plan is nu als volgt:

dinsdag 2 april NL-New Orleans (vluchten staan nog niet online ik heb dus nog geen idee van de tijden)
----slapen hotel New Orleans, nog uitzoeken
woensdag 3 april: dag 1 in New Orleans
----slapen hotel New Orleans, nog uitzoeken
donderdag 4 april: dag 2 in New Orleans
----slapen hotel New Orleans, nog uitzoeken
vrijdag 5 april: Reis naar Natchez, 2:45 uur; onderweg swamp tour en/of plantage en in Natchez: Indian Mound, Fork of the Roads en centrum
---- slapen in Natchez; Magnolia Bluffs hotel?, nog niet geboekt
zaterdag 6 april: reis Natchez-Russelville; 5:30
---- Slapen in Russelville - gereserveerd
zondag 7 april: Russelville: reservedag omdat ik er echt op tijd wil zijn voor de zonsverduistering. Ik heb nog geen idee wat we deze dag kunnen doen
---- Slapen in Russelville - gereserveerd
Maandag 8 april: ZONSVERDUISTERING en reis naar Memphis 3 uur
---- slapen in Memphis, nog uitzoeken
dinsdag 9 april: enige volle dag in Memphis
---- slapen in Memphis
dinsdag 10 april: reis Memphis-Nashville 3:10 uur, hier is dus nog wel wat extra's mogelijk, misschien nog Memphis of al Nashville
--- slapen in Nashville, nog uitzoeken
woensdag 11 april: enige volle dag in Nashville
----slapen in Nashville, nog uitzoeken
donderdag 12 april: binnenlandse vlucht Nashville-Los Angeles, indien mogelijk

Zoals gezegd: alle tips zijn welkom maar ik vraag me af of dit zo handig is. We hebben uiteraard concessies moeten doen. Meest jammere vind ik dat Clarksdale er niet in zit. Vooral omdat Sam Cooke daar geboren is maar volgens mij is daar niet zo heel veel over te zien. Klopt dat? Of zit ik er helemaal naast? Verder twijfel ik over de Smokey Mountains maar voor zover ik na kan gaan is het daar sowieso nog te koud voor? En ik denk dat de natuur ik het zuidwesten spectaculairder is. Toch? Als laatste: ik twijfel nog over de verdeling van de dagen over de steden. Ik heb nu twee dagen voor New Orleans, één dag voor Memphis en één dag voor Nashville. Dat gaat natuurlijk nooit genoeg zijn. Maar is het wel een beetje redelijk? Of is her gekkenwerk?

Misschien helpt het als ik onze interesses nog aangeef. Ze zijn nogal breed: muziek (soul, blues, rock, jazz, country, echt breed dus), geschiedenis (vooral ook de afro-amerikaanse geschiedenis, daar heb ik veel boeken over gelezen) en techniek en natuur. Eigenlijk is shoppen het enige waar we echt niks aan vinden. Zoals gezegd: alle tips zijn zeer welkom! Alvast heel erg bedankt!!! :D
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1244
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door IngridUSA »

Over de zonsverduistering is al een topic. Misschien kun je daar nog wat info uit halen:
viewtopic.php?t=75645&start=20
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door Mariëlle »

Bedankt voor de reactie Ingrid. :thumbup: Dat topic had ik al gevonden. Vandaar ook mijn twijfel om misschien toch naar Texas te gaan. Maar dat blijft lastig. Je kan overal pech hebben.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door hemmie »

Wat weer betreft blijft het altijd een gok, dat kun je helaas niet voorspellen. Wij wonen in de VS en gaan dus zo dicht mogelijk bij huis (moeten de kinderen er voor uit school houden), en dat betekent dus Texas, met als voordeel dat de verduistering daar ook het langst is. Maar ik zou ook gerust ergens anders heen gaan als dat verder beter paste in mijn plannen.
Ik wil wel meegeven dat april echt de perfecte tijd van het jaar is voor een bezoek aan Texas, en bijvoorbeeld het westen van New Mexico. Als je na de zonsverduisetering nog 2,5 week hebt zou je daar een prachtige rondreis kunnen maken. Denk voor natuur aan Big Bend NP, Gualalupe Mountains NP, Caprock Canyon SP, Palo Duro Canyon SP in Texas, White Sands NM en Carlsban Caverns NP net over de grens in New Mexico, en dichter bij de zonsverduistering de Hill Country met verschillende SP's en de kust.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
wouterjanS
Amerikafan
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 jul 2022, 10:26
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door wouterjanS »

Haha, ik was helemaal hyped tot ik las dat dit volgend jaar pas was :(
2014: New York en DC
2023: Rondtrip door de zuidelijke staten.
2024: Rondtrip Zuidwest National parks
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door Mariëlle »

Bedankt voor je reactie Hemmie! Dat ziet er allemaal prachtig uit! Je hebt me serieus aan het twijfelen gemaakt. Ik wist niet dat er aan die kant van de VS ook zoveel moois was :oops: En Palo Duro ligt vlak bij Amarillo, lijkt me zo leuk om daar op weg naartoe te zijn :lol: We gaan opnieuw overwegen of we met een binnenlandse vlucht naar het westen gaan of toch aan deze kant blijven.
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door Mariëlle »

wouterjanS schreef:
08 jan 2023, 15:59
Haha, ik was helemaal hyped tot ik las dat dit volgend jaar pas was
ik zou inderdaad nog even wachten met helemaal hyped zijn :lol:
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door Mariëlle »

@hemmie : ik krijg de indruk dat het wel echt hoogseizoen is in deze streek in maart-april, klopt dat? De campings zitten dit jaar al helemaal vol in die maanden. Nu gaat het met reserveren voor volgend jaar misschien wel lukken maar is het dan nog wel leuk in die parken?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4979
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door hemmie »

Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe het in april is, wij hebben schoolgaande kinderen en moeten dus altijd tijdens de spring break week half maart. Dat is echt topdrukte voor west texas. Big Bend is dan echt net als de belkende parken in het westen, je moet op de minuut klaarzitten om een campsite in het park te krijgen. State Parks moet je dan ook exht direct boeken.
Zou best kunnen dat april ook behoorlijk druk is, geen schoolvakanties voor de meesten, maar wel de beste periode wat weer betreft.
Terug in Texas!
Wouterkaas
Amerikafan
Berichten: 106
Lid geworden op: 04 apr 2022, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door Wouterkaas »

Mariëlle schreef:
07 jan 2023, 16:46
Zoals gezegd: alle tips zijn welkom maar ik vraag me af of dit zo handig is. We hebben uiteraard concessies moeten doen. Meest jammere vind ik dat Clarksdale er niet in zit. Vooral omdat Sam Cooke daar geboren is maar volgens mij is daar niet zo heel veel over te zien. Klopt dat?
Op zich jammer, maar lijkt mij een concessie die te overzien is. Het Delta Blues museum is wel cool en op zich de moeite waard als je er in de buurt komt, maar voor de rest is er in elk geval overdag niet zoveel te doen en vonden wij het een nogal dood stadje. Ik denk dat het 's avonds wel gaver is met live muziek, maar dan moet je daar ook overnachten.
Of zit ik er helemaal naast? Verder twijfel ik over de Smokey Mountains maar voor zover ik na kan gaan is het daar sowieso nog te koud voor? En ik denk dat de natuur ik het zuidwesten spectaculairder is. Toch? Als laatste: ik twijfel nog over de verdeling van de dagen over de steden. Ik heb nu twee dagen voor New Orleans, één dag voor Memphis en één dag voor Nashville. Dat gaat natuurlijk nooit genoeg zijn. Maar is het wel een beetje redelijk? Of is her gekkenwerk?
GSM vond ik wel heel erg gaaf, maar hou wel rekening met de kou in de bergen, hoewel je daar prima op kunt kleden. Qua dagen hadden wij precies die verdeling over die steden. Ik vond dat prima, hoewel langer in Nashville of NOLA geen straf was geweest. Memphis hadden we wel een redelijk volle dag met 's ochtends Graceland, daarna National Civil Rights Museum en Stax, maar ik hou daar wel van.
Misschien helpt het als ik onze interesses nog aangeef. Ze zijn nogal breed: muziek (soul, blues, rock, jazz, country, echt breed dus), geschiedenis (vooral ook de afro-amerikaanse geschiedenis, daar heb ik veel boeken over gelezen) en techniek en natuur. Eigenlijk is shoppen het enige waar we echt niks aan vinden. Zoals gezegd: alle tips zijn zeer welkom! Alvast heel erg bedankt!!! :D
Tip: ga in Memphis naar het Slave Haven Underground Railroad museum. Het is niet groot, maar je krijgt daar een rondleiding en wij vonden dat buitengewoon indrukwekkend en leerzaam. Die vrouw kon op zo'n indrukwekkende manier vertellen hoe het vluchten van slaven en de Underground Railroad in zijn werk ging.

In Nashville zijn we een avond naar de Grand Ole Opry geweest, gave beleving. En op Broadway vonden we vooral Robert's Western World fantastisch. Het trio Kelley's Heroes treedt daar al jaren elke woensdag t/m zaterdag op van 18.30 tot 22.30 uur. Mochten ze tegen die tijd nog daar spelen dan is dat een absolute aanrader.

In New Orleans zijn we naar de Preservation Hall Jazz Band gegaan. Prijzige tickets die je via hun site bestelt (kijk tijdig, neem wel zitplaatsen en drink van te voren wat) maar wel heel cool om mee te maken. Daarnaast vonden wij vooral Garden City en dan in het bijzonder Magazine Street een heel leuk deel van de stad. Wij zijn ook niet van het shoppen, maar qua boetiekjes, galeriets en koffie- en eetzaken sprak het ons wel erg aan. Veel gemoedelijker dan het French Quarter. Dat is ook leuk, maar wel een bouillabaisse van ellende en plat vertier met hier en daar een goeie jazztent.

Leuke reis in het vooruitzicht, krijg gelijk weer zin om terug te gaan!!! :D
Mariëlle
Amerikafan
Berichten: 180
Lid geworden op: 02 dec 2012, 16:25
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Mariëlle: zonsverduistering, muzieksteden en zuidwest (2024)

Bericht door Mariëlle »

@Wouterkaas Bedankt voor je uitgebreide reactie! Geweldige tips! Het stax museum stond al op mijn lijst en de rest heb ik nu toegevoegd. Die jazzband ziet er ook goed uit (ik heb ze gevonden op youtube), ik ga tzt kijken of ik kaartjes kan kopen. En het museum in Memphis zou ik ook graag bezoeken. Ik kende het nog niet. Ik ben echt blij met de tips! :thumbup: :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer