Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Esther1972
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2019, 22:17
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Esther1972 »

Ik ben druk bezig (heerlijk om te doen :clap: ) om een reis uit te stippelen van ongeveer drie weken door het Zuiden van de VS. Een reis die we al lang willen maken, maar nog even moeten sparen. Toch al druk aan het puzzelen. Ik ben benieuwd om van ervaren reizigers te horen of de reis die ik nu in de planning heb haalbaar is. Uitgangspunt daarbij is voor ons dat we maximaal 400 kilometer per dag willen rijden en anders een overnachting plannen. Daar heb ik bij deze reis dan ook rekening mee gehouden.

Vraag is ook of we op sommige plekken niet te lang of juist te kort blijven. Ik zit wel een beetje in dubio met het begin van de reis. We willen namelijk starten en vertrekken vanaf dezelfde stad ivm prijs van de tickets. Ik heb nu Atlanta als start- en vertrekpunt gekozen. Het stuk tussen Atlanta en New Orleans is echter te ver om te rijden, maar er zijn volgens mij geen 'interessante' stops daar tussenin. Iemand ideeën daarover? Ik heb nu Montgomery en Pensacola er tussenin geplaatst, maar misschien heeft iemand andere tips? Pensacola Beach lijkt me trouwens een prima tussenstop :) , alleen Montgomery niet zo....

Hier komt ie:

Dag 1: Amsterdam - Atlanta
Dag 2: Atlanta
Dag 3: Atlanta - Montgomery
Dag 4: Montgomery - Penscacola
Dag 5: Pensacola Beach
Dag 6: Pensacola - New Orleans
Dag 7: New Orleans
Dag 8: New Orleans
Dag 9: New Orleans - Natchez
Dag 10: Natchez - Vicksburg
Dag 11: Vicksburg - Clarksdale
Dag 12: Clarksdale - Memphis
Dag 13: Memphis
Dag 14: Memphis
Dag 15: Memphis- Tupelo
Dag 16: Tupelo
Dag 17: Tupelo - Nashville
Dag 18: Nashville
Dag 19: Nashville - Pigeon Forge of Gatlinburg
Dag 20: Pigeon Forge / Gatlinburg
Dag 21: Pigeo Forge - Chattanooga
Dag 22: Chattanooga - Atlanta
Dag 23: Atlanta - Amsterdam

Reis zal in de zomervakantie (juli) plaats moeten vinden ivm werk in het onderwijs. Is dit wel een goede periode in verband met warmte en eventueel orkaan/tornado-kans?

Ben benieuwd naar jullie reacties!
IngridZw
Amerika-expert
Berichten: 1924
Lid geworden op: 14 jan 2015, 14:41
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Reis Deep South door Esther

Bericht door IngridZw »

Wij hebben vorig jaar in juni een groot gedeelde van de route gereden. Je kan ook overwegen om de route andersom te rijden en dan van Atlanta eerst richting Great Smokey Mountains. Vooral het noordelijk gedeelte van North Carolina vonden wij erg mooi. Het gebied staat o.a. bekend om de vele watervallen. Wij hebben op de route o.a. de Dry Falls, en de Tallulah Falls, bezocht. Voor de Dry Falls moet je een kleine omweg maken via het leuke stadje Highlands.
En dan vervolgens na Gatlingburg - Chattanooga- Nashville etc.
Het valt mij op dat je tussen New Orléans en Memphis maar liefst 3 overnachtingen hebt. Vervolgens na Memphis nog 2 overnachtingen in Tupelo. Het geboortehuis van Elvis heb je gauw gezien en de plaats zelf stelt weinig voor. Ik zou eerder kiezen voor meer tijd in Great Smokey Mountains, Ashville (Blue Ridge Hyw) en de zuidkust.

Wat betreft de temperatuur: Het is er in de zomer inderdaad erg warm maar vooral de luchtvochtigheid is in sommige gebieden erg hoog. Daar moet je tegen kunnen. Wij hadden er af en toe best wel moeite mee. Ik weet niet of je al meerdere gebieden bezocht hebt in Amerika maar in de hoogzomer is bijv. een rondje Denver incl. Rocky Mountains, Yellowstone, South Dakota, Grand Teton etc. qua klimaat erg aangenaam.
2011: Zuidwesten
2015: Rondje Denver
2017: Zuidwesten
2018: Zuidelijke staten en Florida
Esther1972
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2019, 22:17
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Esther1972 »

Dat zijn prima tips, dank je wel! Tupelo kan inderdaad een dag weg dan. Tussen New Orleans en Memphis dacht ik dat de drie plaatsen Natchez, Vicksburg en Clarksdale wel alle drie de moeite waard waren om een dag voor uit te trekken. De reistijd zit er die dag nog bij natuurlijk. Maar alle steden één plek hoeft misschien niet perse?

Great Smokey Mountains schijnt geweldig te zijn (Cades Cove voor de beren bijvoorbeeld), maar we vinden autorijden in de bergen niet zo prettig allebei. Weet niet hoe steil en kronkelig het is, maar anders liever niet te veel de bergen in. Zat ook te denken aan een dagje Ashville, maar weet niet of dat de moeite waard is....

Dit wordt onze zesde keer USA. Drie keer Florida, dus de hitte en vochtigheid zijn we van daar wel wat gewend. New York gezien en de West-kust waar we geëindigd zijn in Vegas. Allemaal in de zomervakantie, dus al wel wat gewend;P
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1176
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door chippie777 »

Wij hebben vorig jaar een soortgelijke route gedaan maar dan precies andersom. Was een heerlijke reis. Ook begonnen en geëindigd in Atlanta. Kijk anders in ons reisblog van 2018, wie weet heb je wat aan onze ervaringen.
Great Smoky Mountains zijn super. Vond het wel meevallen met de bergweggetjes. Zeker geen Oostenrijk of Zwitserland. Of zijn het de bochten? Dan moet je de tail of the dragon maar niet doen.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
harryvanrooy
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: merksem

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door harryvanrooy »

Hallo,
Natchez is een leuk plaatsje om een halve dag door te brengen en te overnachten. Vickburg, daar is niet echt veel te zien buiten een rit door het battlefield, mooi maar niet echt wauw, verder is er niet veel te beleven. Clarksdale, is een beetje een stoffig stadje zoals er zo veel zijn in de buurt, maar wel super interessant door het blues verleden voor de liefhebber. Best wel interessant voor de fan. Ga dan ook her BB king museum in Indianola bezoeken, zeer de moeite waard. Memphis, een dag is meer dan voldoende, de eerste avond een bezoek aan Beale street, probeer er zaterdagavond te zijn anders kan het er nogal doods en verlaten uit zien. De volgende dag Sun Records, het Lorraine motel, eventueel het Stax museum En dan heb je zowat het meeste gezien. De dag erna Graceland en dan verder op je roadtrip. Het is mijn favoriete hoekje van de states en in Nola ga je je zeker goed vermaken, daar kun je enkele dagen blijven, is een toffe stad.
Harry
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1792
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Felicitas »

In Vicksburg zijn de Riverfront Murals in Levee Street leuk om te bekijken. En in het Vicksburg National Military Park vonden we de USS Cairo, een gerestaureerd oorlogsschip uit de Amerikaanse burgeroorlog, best bijzonder.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door sanook »

Eens met het meeste wat geadviseerd wordt:
Skip Vicksburg als overnachting en rijd door naar Clarksdale (Shack Up Inn !).
2 nachten Memphis is genoeg.
De rit van Memphis naar Nashville kun je makkelijk in 1dag doen, via Tupelo (behalve Elvis' niks te zien daar) en dan de Natchez Trace Parkway richting Nashville.
De nachten die je hiermee wint kun je in de GSM stoppen.
En hou zeker niet vast aan Atlanta vanwege 'starten en vertrekken vanaf dezelfde stad ivm prijs van de tickets' want soms kunnen juist tickets met verschillende aankomst/vertrek weer goedkoper zijn. Dus altijd controleren wat de tickets doen met bv aankomst in Destin/Pensacola/New Orleans. Vertrek vanuit Atlanta lijkt me verder ok zo. Misschien een dag extra aan Atlanta besteden.
Esther1972
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2019, 22:17
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Esther1972 »

Bedankt voor de tips! Dan ga ik VIcksburg en Tupelo skippen als overnachting. Memphis eventueel ook één nachtje minder

Hebben jullie nog tips voor het stuk tussen Atlanta en New Orleans? Vind het echt te lang voor één keer, maar wat er tussenin???
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1176
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door chippie777 »

Van NOLA naar Destin of Fort Walton Beach voor het strand en van daaruit naar Atlanta. In 2012 hebben wij in één keer van Atlanta naar Fort Walton Beach gereden. In 2018 van NOLA naar Destin. Zie onze reisverslagen.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door gera_r »

Tussen Atlanta en New Orleans is inderdaad niet zo veel. Maar als je iets van de directe route wilt afwijken en een landelijke route nemen, dan raad ik je aan iets zuidelijker te reizen (dus niet over Montgomery) en dan Plains in Georgia te bezoeken. Dit is de plaats waar president Jimmy Carter zijn jeugd doorbracht. Er is veel van te zien daar en zeker goed voor een halve tot hele dag als het je een beetje interesseert.
Van daaruit rijd je dan in circa drie kwartier verder naar het westen.
Na het plaatsje Lumpkin heb je het Little Grand Canyon, oftewel Providence State Park. Het ligt nog net in Georgia. In 40 jaar zijn ploegsporen van boeren door erosie overgegaan in diepe kleurrijke ravijnen. Je kunt er aan de voet en/of bovenlangs rondwandelen.
Wij zijn hier vorig jaar geweest en je kunt via de link hieronder mijn verslag er over lezen.

Let op: in de directe omgeving van dit park zijn mogelijk geen overnachtingsplekken; dus plan je bezoek niet te laat op de dag, zodat je daarna nog wat even wat verder kunt rijden, naar bijv. Troy in Alabama. De volgende dag is het dan nog zo'n 450 km naar New Orleans.
Gast

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Gast »

Esther1972 schreef:
05 apr 2019, 12:52
Great Smokey Mountains schijnt geweldig te zijn (Cades Cove voor de beren bijvoorbeeld), maar we vinden autorijden in de bergen niet zo prettig allebei. Weet niet hoe steil en kronkelig het is, maar anders liever niet te veel de bergen in. Zat ook te denken aan een dagje Ashville, maar weet niet of dat de moeite waard is....
De wegen in de Appalachen (waar de GSM onderdeel van zijn) zijn heel wat anders dan bijvoorbeeld in de Alpen. Het is een heel oud gebergte dat al erg geërodeerd is, dus minder steil en hoekiger en veel glooiender. Je zult er dan ook nauwelijks sneeuwtoppen tegen komen.

Asheville is een heel leuk stadje.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Ing »

Wij hebben tussen NOLA/Natchez en Atlanta geslapen in Birmingham, Alabama. Hoofdstad van Alabama en best wat leuke interessante geschiedenis, en prima middelgrote stad voor wat winkelen etc.

Aan de kust hebben wij verbleven in Fort Walton Beach. Prima plaatsje, met leuke boardwalk en mooie witte stranden.

Ik zou Pigeon Forge willen afraden: echt een vreselijk dorp (kermis) en nog best een stukje van GSM vandaan. Gatlinburg is ook een enorme kermis, maar heeft net wat meer sfeer en ligt direct aan de ingang van GSM. Kronkelige wegen vallen daar hartstikke mee!
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Gast

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Gast »

Als je fan bent van de serie The Walking Dead zou je in Georgia wat film locaties en sets kunnen bezoeken:

https://www.exploregeorgia.org/things-t ... in-georgia
https://www.exploregeorgia.org/blog/exp ... super-fans
Esther1972
Amerika-ontdekker
Berichten: 10
Lid geworden op: 04 apr 2019, 22:17
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Esther1972 »

Is het de moeite om een deel van de Natchez Trace Parkway te rijden? En zo ja, welk deel?
Gebruikersavatar
Roosuithoorn
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Roosuithoorn »

Goed plan om een nacht in Memphis te skippen. Beale Street vonden we erg leuk, hele goede bleusbars! Voor de rest vonden we het een erg armoedige stad met weinig bezienswaardigheden.
De GSM vonden we daarentegen geweldig! Wij zaten in Gatlinburg. Erg toeristisch, maar heel gezellig. Leuke terassen, live muziek, een kabelbaan, enz. Pigeon Forge vonden we heel ongezellig, geen leuke sfeer. De GSM is één van de meest bezochten parken, al merk je daat weinig van. De wegen zijn ook geschikt voor campers en zijn zoals de meeste wegen in de VS breed en heel goed te doen.

Voor wat betreft de Natchez Trace Parkway, persoonlijk vond ik het niets. De natuur is op zich wel mooi, maar ik vond het erg eentonig. Het is een lange kronkelige weg waar de maximale snelheid laag ligt. Verder zie je geen billboars, cafe's o.i.d. Alleen maar natuur. Normaliter vind ik dit leuk, maar omdat de natuur niet spectaculair of afwisselend was ging het ons al snel vervelen.
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
Anne-Marie
Amerikafan
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 sep 2009, 16:47

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door Anne-Marie »

Smaken verschillen, maar wij vonden Memphis juist geweldig. Twee nachten was voor ons wel genoeg. Op de aankomstdag hebben we Graceland bezocht. Zelfs onze kinderen die niets met Elvis hebben vonden dit leuk. En de dag erna de Sun Studio's, het Civil Right Museum (zeker niet overslaan) en we hadden van te voren een rondleiding aangevraagd door de Gibson fabrieken. Beale Street zelf vonden we wel leuk, maar onze kinderen waren toen nog te jong om hier lang te blijven.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door jojostravelusa »

Helemaal eens met Anne-Marie: zeker het Civil Rights Museum niet overslaan en er ook ruim de tijd voor uittrekken. Vergeet ook Graceland niet, al is dat van heel andere orde. Dit kost ook best een hoop tijd, dus even als een uurtje tussendoor doen, werkt niet.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door sanook »

Smaken verschillen inderdaad want wij vonden Memphis ook een beetje saai. Geen Elvis fans maar toch Graceland gedaan, vond het toch wat tegenvallen allemaal. Bealestreet op een doordeweekse avond is ook niet schokkend. Civil Right Museum wel interessant.

Natchez Trace Parkway inderdaad mooi maar veel van hetzelfde. Je zou een stukje kunnen doen van Natchez naar Vicksburg (tot iets voorbij Cayuga en dan de 27 naar Vicksburg) of vanaf Tupelo richting Nashville.
annath
Amerika-ontdekker
Berichten: 89
Lid geworden op: 10 mar 2008, 20:13

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door annath »

Montgomery met het National Memorial for Justice and Peace , is een zeer indrukwekkend monument !!
Op ons heeft het zeer veel indruk gemaakt , ik vind het daarom ook een goede stopplaats tussen New Orleans en Atlanta.
Gebruikersavatar
schre062
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Reis Esther1972: vragen over routeplanning Deep South.

Bericht door schre062 »

Wij hebben 1 nacht in Pensacola overnacht met prachtige witte stranden. Wat eerder genoemd werd, Senoia, een mooi plaatsje waar de serie The Walking Dead opgenomen word.
In Lynchburg zou je de Jack Daniels whiskey stokerij kunnen bezoeken.

Op ons reisblog hieronder vindt je vast meerdere tips.
Phoenix-L.A. 2011
San Francisco-Las Vegas 2013
Atlanta-Atlanta 2015
Denver-Salt Lake City 2016
New York 2017.
Californie-Arizona Febr.-Maart 2018 (LA-LA)
Florida februari 2019
Texas en New Mexico 2020 in februari
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer