Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door winterpark »

Ik zou denk ik kiezen voor de eerste opzet van Ing. Het lijkt me echt fijn voor jullie om richting NYC nog wat tijd aan de kust door te brengen?
Ik zou trouwens gelijk doorrijden van Philly naar Washington als je de auto hebt opgehaald, is tenslotte maar 2,5 uur rijden?!
Krijg je zoiets, en met dit overzicht kun je helemaal op je gemak de kust afrijden naar boven.
Waar en welke plaatsen laat ik aan jou over ;-) Maar sla er eens wat roadtrip boekjes/websites op na! Bijv. langs de North Carolina outerbanks.

1: vertrek 9.45 uur vanuit Brussel, aankomst NYC om 14.05 uur
2: NY - Philly - Washington
3: Washington
4: Washington
5. Washington - Roanoke
6. Roanoke - Gatlinburg
7. Gatlinburg
8. Gatlinburg
9. Gatlinburg - Asheville
10. Asheville - Savannah
11. Savannah
12. Savannah - Charleston
13. Charleston
14. Charleston - Myrtle Beach
15. Myrtle Beach - kust NC/Virginia
15: idem
16: idem
17: idem -Baltimore
18: auto inleveren in Philadelphia voor 13.00 uur - met de bus naar NYC
19: NYC
20: NYC
21: NYC
22: NYC
23: NYC, om 19.00 uur terugvlucht
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

Iedereen bedankt voor het meedenken en de routesuggesties. Ik ben nog steeds aan het puzzelen, dus wordt vervolgd!

Maar ik heb een vraag over de route Washington - Roanoke. Ik ben aan het zoeken naar de beste route. Kunnen we de Skyline Drive in Shenandoah nemen of gaat het dan te lang duren? En de Blue Ridge Parkway?

Of kunnen we dat beter doen vanaf Roanoke? Vanaf daar willen we meteen doorrijden naar Gatlinburg. Dit is volgens mij best een flinke afstand dus ik weet niet of het dan sowieso verstandig is om via de Blue Ridge Parkway te rijden!

Ik hoor graag van mensen welke route zij gereden hebben!
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

De voorlopige route ziet er nu als volgt uit:

dag 1: vertrek 9.45 uur vanuit Brussel, aankomst NYC om 14.05 uur
dag 2: met bus of trein van NYC naar Philadelphia. 13.00 uur auto ophalen bij Hertz Amtrak Station, overnachting Washington (224 km)
dag 3: Washington
dag 4: Washington
dag 5: Washington - Roanoke (395 km)
dag 6: Roanoke - Gatlinburg (500 km)
dag 7: Gatlinburg
dag 8: Gatlinburg
dag 9: Gatlinburg - Chattanooga (248 km)
dag 10: Chattanooga - Atlanta - Macon (323 km)
dag 11: Macon - Savannah (266 km)
dag 12:Savannah - Charleston (171 km)
dag 13: Charleston
dag 14: Charleston - Myrtle Beach (153 km)
dag 15: Myrtle Beach - Williamsburg (579 km)
dag 16: Williamsburg - Frederick (325 km)
dag 17: Frederick, via Amish county naar philadelphia (254 km)
dag 18: auto inleveren in Philadelphia - met de bus/trein naar NYC
dag 19: NYC
dag 20: NYC
dag 21: NYC
dag 22: NYC
dag 23: NYC, om 19.00 uur terugvlucht

Ik heb echter nog de volgende vragen:
Dag 5: wel of niet via Shenandoah/skyline drive? En zo ja, van waar tot waar. Of moeten we gaan voor een bezoek aan Great Falls en dan rechtstreeks naar Roanoke via de Interstate?

Dag 6: dit is een flinke afstand. Redden we het dan wel om een stuk van de Blue Ridge Parkway te rijden? En zo ja, van waar tot waar dan?

Dag 9: gaan we naar Chattanooga of is het beter om dit toch over te slaan voor wat meer rust in de reis? Aan de ene kant denk ik dat Rock City en Ruby Falls wel leuk is voor de kinderen, maar misschien is het beter om het over te slaan en een extra nacht Savannah te doen. Of een extra dagje strand in Myrtle Beach?

Dag 10: Macon is enkel en alleen een overnachting, puur om de lange reis van Chattanooga naar savannah in 2en te splitsen. Is dit een goede keuze of hebben jullie een betere overnachtingsplaats voor ons?

Het is volgens mij best een volle reis zo, mijn vraag is dan ook of jullie denken dat dit haalbaar is of is het too much?
laanvdj
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 07 feb 2008, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: stein

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door laanvdj »

Ik weet niet of Chattanooga de moeite waard is, wij gaan er in juni naar toe. Maar wij doen dit op weg van Nashville naar Gatlinburg.
Jij maakt nu speciaal hier voor een flinke omweg.
Ik zou dan vanaf de GSM een stuk de Blue ridge parkway rijden naar Ashville, daar eventueel overnachten en dan naar Savannah. Wij hebben dit in 2016 ook gedaan, je pikt zo toch een leuk stuk Blue ridge Parkway mee.
Gast

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Gast »

Als je de Skyline Drive (105 miles) en/of de Blue Ridge Parkway (469 miles lang) wilt rijden zijn de afstanden op zowel dag 5 als dag 6 enorm ambitieus.
Er geldt op deze route een snelheidsbeperking van 45 mph....los van eventuele stops ben je daar al een dag of twee mee bezig. Als je je route zo laat kun je misschien af en toe een stukje meepakken maar het zou zonde zijn om deze prachtige route niet te rijden omdat je zo veel afstand moet overbriuggen op deze dagen.

http://www.losapos.com/pics/48/map.pdf

Je zou kunnen proberen om in ieder geval het stuk vanaf Roanoke naar de GSM via Asheville te rijden. Op dag 6 overnachten in Asheville en de volgende dag naar de GSM.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1790
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Felicitas »

Ik zou (net als laanvdj) ook niet via Chattanooga, Atlanta en Macon rijden, maar ik ken Chattanooga niet, dus ik weet niet of je dan heel veel mist.

Een mooie route is om vanaf Gatlinburg via de 441 dwars door de Smoky Mountains naar Cherokee te rijden (bezoekje Oconaluftee Indian Village?). Vlakbij Cherokee kun je de Blue Ridge Parkway oppikken richting Asheville. Je kruist dan de 276. Als je op de 276 richting het zuiden gaat kom je vrij snel bij Sliding Rock en vlak daarna langs de Looking Glass Falls. Beide vlakbij de weg. Sliding Rock is misschien leuk voor de kinderen. Een grote natuurlijke waterglijbaan. Na een overnachting in Asheville of Hendersonville kun je dan de volgende dag via de Interstates 26 en 95 naar Savannah. Ten zuidoosten van Columbia is een bezoekje aan het Congaree National Park een leuke stop onderweg.

Je wint dan een dag die ik zelf zou plaatsen tussen Washington en Gatlinburg. Je hebt dan wat extra tijd voor Shenandoah NP. Misschien in dit park het stuk rijden van Front Royal naar Thornton Gap. Daar afslaan naar Luray (bezoek Luray Caverns?) en slapen in bijvoorbeeld Staunton. In 2010 reden wij vervolgens van Staunton naar het leuke kleine plaatsje Damascus in Virginia. Wij hebben daar de Virginia Creeper Trail gefietst. Erg leuk ook voor kinderen. Je kunt in Damascus mountainbikes + shuttle regelen naar een hogere top en vervolgens de 17 mijl terug door prachtige natuur naar Damascus fietsen (downhill).

Van Damascus naar Gatlinburg is het via de Interstate dan nog twee-en-een-half uur rijden naar Gatlinburg. Daar zou je zelfs na de fietstocht nog naar toe kunnen rijden.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door winterpark »

Ik sluit me aan bij Felicitas. Lijkt me leuk om Shenandoah te bezoeken.
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

Bedankt allemaal voor de reacties. Het maakt het wel weer allemaal moeilijker voor me hahaha!

Chattanooga had ik juist toegevoegd op aanraden van forumlid Ing. Misschien zijn er hier nog meer mensen die er geweest zijn en mij kunnen adviseren of het nu wel of niet een must-see is?

Maar de route die Felicitas hierboven aangeeft klinkt ook erg aantrekkelijk en misschien wel rustiger voor de kinderen. Ik ga de genoemde plaatsen op mijn gemak eens bekijken op Google.

Dus zo maar weer eens de kaart erbij pakken en de route weer eens aanpassen!
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door winterpark »

Leuke stad met leuke downtown, maar voor ons geen must-see. Maar wij hebben ook niet de highlights gedaan die Ing noemt. Een reden om te kiezen voor Shenandoah is je daarmee de mix van natuur en steden wat evenwichtiger maakt. Je ziet al New York, Charleston, Savannah.... Dus ja.
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

Ik heb onze reis aangepast met de route erin zoals Felicitas hem hierboven voorstelde, hartelijk dank voor de uitgebreide suggestie! Dan wordt het aangepaste gedeelte als volgt:

Dag 5: Washington – via Shenandoah NP naar Staunton (275 km)
Dag 6: Staunton – Damascus ,of een andere plaats in de buurt, afhankelijk van waar we een hotel kunnen vinden (334 km)
Dag 7: Damascus – Gatlinburg (239 km)
Dag 8: Gatlinburg
Dag 9: Gatlinburg
Dag 10: Gatlinburg – Cherokee - Asheville (217 km)
Dag 11 Asheville – Savannah (500 km)

Het enige wat een beetje jammer is, is dat dag 10 een zaterdag is. Waarschijnlijk is Sliding Rock in Pisgah Forest dan enorm druk. Maar ja, het is nu eenmaal niet anders!

Chattanooga en Atlanta hebben we er nu helemaal uitgehaald. Ik moet gewoon accepteren dat je in 3 weken tijd gewoonweg niet alles kunt zien!!!
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ing »

Hoi! Ik had inderdaad Chattanooga als suggestie gegeven, maar ik zou denk zelf eerder ook voor Shenandoah kiezen dan voor Chattanooga of Atlanta! Je kunt helaas inderdaad niet alles doen.

Ik denk dat het zo een mooie balans is, ook ongeveer 1 van de andere voorstellen die ik eerder had gedaan haha.
Vertrek je daarna gelijk naar Charleston op dag 12? Want dan ben je wel erg kort in Savannah?
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

We vertrekken inderdaad de dag erna meteen weer naar Charleston, ergens in de middag. Ik heb wel 2 nachten Charleston in de planning. Ik weet niet waarom maar die stad lijkt mij mooier.

2 nachten Savannah lukt niet qua planning denk ik. Ik weet niet waar ik dan een nacht weg moet halen!
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door winterpark »

Savannah is een erg leuke stad, maar niet erg groot. Als je 1 nacht Savannah hebt, zou mijn tip zijn om een hotel downtown te nemen (leuk!), dan kun je vrij efficiënt de stad bekijken. Charleston is een stuk groter, dus daar zou ik die twee nachten wel houden.
mickeyenminnie
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 dec 2014, 13:46

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door mickeyenminnie »

Dit word onze route in mei. Misschien heb je er iets aan.
1 Mei Amsterdam-Washington
2 mei Washington Dulles via Great falls naar Amish gebied.
3 Mei Amish naar Charlottesville
4 mei We hebben deze dag de hele dag tijd voor de skyline drive. En overnachten nogmaals in Charlottesville.
5 mei Charlottesville naar Roanoke .
6 mei Roanoke
7 mei Roanoke naar Pigeon force via een groot deel van de Blue ridge parkway.
8 Mei Pigeon force.
9 Mei Pigeon force naar Asheville via Cherokee dwars door de smoky Mountains.
10 mei Asheville naar Charlotte via Chimney rock state park.
11 mei Charlotte naar Charleston
12 mei Charleston naar Myrtle beach -is dan Bikeweek.
13 mei Myrtle beach naar Jacksonville NC.
14 mei Heerlijke stranddag in Jacksonville NC.
15 mei Jacksonville naar Virginia beach.
16 mei Een dag naar Colonial Williamsburg en weer terug naar Virginia beach voor nog een nacht.
17 mei Virginia beach naar Washington Dulles.
18 mei Naar Amsterdam.
19 Mei-Thuis helaas.

Coca cola in Atlanta hebben we bij een vorige reis al gezien. Vonden we niet zo heel erg de moeite waard. Zijn er een uurtje geweest en hadden het bekeken. Het Aquarium die er naast ligt vonden we wel heel erg de moeite waard.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ing »

Ellen1308 schreef:We vertrekken inderdaad de dag erna meteen weer naar Charleston, ergens in de middag. Ik heb wel 2 nachten Charleston in de planning. Ik weet niet waarom maar die stad lijkt mij mooier.
Ik vond Charleston ook wel wat 'mooier' dan Savannah, maar ik vond Savannah wat authentieker ofzo. Charleston is ook groter en heeft wat meer een grote stad/toeristgevoel. Savannah is net wat kleiner, meer bomen, meer gekke zaakjes enzo.

Als je ook nog de ochtend hebt in Savannah zou ik inderdaad een hotel downtown (of ieder geval in de buurt) nemen, dan heb je wel genoeg tijd (en op tijd uit Asheville vertrekken!)
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

Op tijd uit Asheville vertrekken was ik sowieso van plan. Het is zo'n 500 km rijden naar Savannah en dan ga ik liever bijtijds op pad! Als de reis dan voorspoedig gaat dan kun je altijd nog ergens een leuke tussenstop maken.

Ik ben al aan het kijken naar een hotel in het centrum van Savannah, maar misschien is een airbnb ook wel een leuke optie!
hke
Amerikakenner
Berichten: 523
Lid geworden op: 23 aug 2009, 13:21
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door hke »

Hallo
wij zijn vorig jaar van Miami naar NY gereden via de Smokys.
wij vonden de smokys echt een van de hoogte punten.
ik zou zoveel mogelijk dagen daar reserveren.

voor tips zou je ons weblog kunnen bekijken.

gr Hans
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

Hans, jullie blog had ik al gevonden, doorgelezen en tips uitgehaald! Leuk om te lezen!

Wij landden vorig jaar trouwens ook op 16 juli op Miami, om 18.15 uur. We waren dus tegelijkertijd op het vliegveld, grappig!
bennov
Amerikafan
Berichten: 104
Lid geworden op: 01 jun 2012, 10:31
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door bennov »

Hoi Ellen,

Wij gaan dit jaar een vergelijkbaar rondje doen. Wij vertrekken op 9 juli richting NYC en vliegen op 2 aug terug ook van NYC. Voor ons was ook de reden de vliegtickets (1600 euro voor 2 volw en 2 kinderen, rechtstreeks van Brussel naar NYC). Wat betreft de autohuur. Ook ik zag dat het op NYC vaak wat duurder was, maar ik heb nu toch een leuke aanbieding gevonden.

Ik ben lid geworden van Hertz en heb icm de anwb kortingscode een Full Size SUV gehuurd voor 1175,- (incl. gratis 2e bestuurder). Wij halen de auto alleen niet op op JFK airport, maar halen de auto op bij het Radisson hotel (ligt 15 min van de luchthaven). Daar zit ook een Hertz filiaal. Wij gaan na aankomst naar het hotel (nog ff uitzoeken hoe, maar ik zie dat ze een van/naar airport shuttle hebben), kan ik rustig de auto ophalen terwijl mijn vrouw en kids zich vermaken in het hotel. Gaan die dag nog wat inkopen doen, hapje etc, maar verder niet veel. Volgende dag zijn we toch altijd vroeg wakker en dan gaan we vroeg op pad. Bij terugkomst rijd ik ook naar dat hotel, lever de auto in, overnacht daar en laat ons de volgende dag rustig naar het vliegveld brengen.

Huren op die locatie was een stuk goedkoper dan op JFK zelf.

Ik ben nog bezig met onze route, maar die ziet er als volgt uit. Misschien heb je daar ook iets aan:

Dag 1: Brussel - New York
Dag 2: New York - Grantville (dagje Dorneypark)
Dag 3: Grantville - Gettysburg (dagje Hersheypark)
Dag 4: Gettysburg - Winchester (Gettysburg en omgeving verkennen, Military NP)
Dag 5: Winchester - Staunton (Shenandoah NP, wij rijden de hele Skyline Drive. Een enkele wandeling misschien, genieten van de uitzichtpunten)
Dag 6: Staunton - Daleville (In Stauton zit het Frontier Culture Museum. We volgende Blue Ridge Parkway vanaf de North Entrance tot aan Otter Lake Falls, vandaar gaan we naar Natural Bridge (Virginia Safari Park en Natural Bridge SP)
Dag 7: Daleville - Blowing Rock (Tweetsie Rail Road en shoppen bij de Tanger Outlets Blowing Rock)
Dag 8: Blowing Rock - Ashville (hele stuk via de Blue Ridge Parkway, oa via Grandfather Mountain, Linville Falls, Linville Caverns)
Dag 9: Ashville - Pigeon Forge (dag 9 t/m 13 is voor de GSMNP, Dollywood, The Island in Pigeon Forge etc).
Dag 10: Pigeon Forge
Dag 11: Pigeon Forge
Dag 12: Pigeon Forge
Dag 13: Pigeon Forge - ?

Vanaf dag 13 moet ik de route nog uitstippelen. Voor nu heb ik in gedachten om richting Virginia Beach te gaan, daar ook 3/4 nachten te blijven (Strand, Busch Gardens in Williamsburg, Norfolk met de USS Wisconsin, Dierentuin etc)
Daarna mogelijk via Washington richting de Pocono's en daar ook nog 3/4 nachten verblijven.
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken. Het plannen maken heeft even een tijdje stil gelegen vanwege onze wintersportvakantie en de zware griep die ik erna kreeg. Maar inmiddels ben ik onze plannen weer aan het bekijken en ik blijf het moeilijk vinden hoor!!!

De voorlopige planning waar ik zo mee aan het stoeien ben zag er zo uit:
Dag 5: Washington – via Shenandoah NP naar Staunton (275 km)
Dag 6: Staunton – Damascus ,of een andere plaats in de buurt, afhankelijk van waar we een hotel kunnen vinden (334 km)
Dag 7: Damascus – Gatlinburg (239 km)
Dag 8: Gatlinburg
Dag 9: Gatlinburg
Dag 10: Gatlinburg – Cherokee - Asheville (217 km)
Dag 11 Asheville – Savannah (500 km)

Echter, dag 10 is een zaterdag, en eigenlijk wil ik GSM mijden in het weekend! Daarom ben ik nu toch aan het nadenken of we op dag 6 al in Gatlinburg aan moeten komen. En dan op dag 9 van Gatlinburg naar Asheville.

Ik heb nu 2 vragen:
1. Is het haalbaar? Ik hoor graag jullie argumenten
2. Waar moeten we dan overnachten? Ik denk nu Roanoke, maar wellicht hebben jullie andere (betere) opties?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer