Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

Hallo!

Na vorig jaar 3 weken met ons gezin doorgebracht te hebben in Florida heeft het Amerika-virus ons weer helemaal te pakken!

Dit jaar willen we een rondreis gaan maken waarbij we starten en eindigen in New York. We willen een aantal dagen in New York verblijven en verder willen we vanuit NYC een rondreis maken naar het zuiden met als meest zuidelijke bestemming Savannah. De duur van onze reis zal 22 of 23 dagen zijn.

Ik vind het echter heel erg lastig om een goed rondje te bedenken, wat zijn echte must-sees en wat kunnen we overslaan? Ik wil graag een combi van natuur, cultuur en steden. Great Smoky Mountains lijkt me geweldig maar wellicht zijn er ook nog andere parken die we móeten bezoeken? We reizen met 2 kinderen van 12 en 9 jaar oud dus ook voor hen moet het een leuke reis zijn met wellicht een pretpark bezoek en af en toe een rustdag of rustmiddag door te brengen bij het zwembad of aan zee.

Plannen we de dagen New York aan het begin of juist aan het eind? Of juist een paar aan het begin en een paar aan het eind?

Hebben jullie suggesties voor een mooi rondje?
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door winterpark »

Weet je zeker dat je vanaf NY ook weer terug wilt? Je zou ook nog zoiets kunnen doen:
New York-Washington (zou ik met de trein doen, daarna auto ophalen, scheelt veel geld)-Shenandoah NP-Lynchburg-Roanoke-Gatlinburg-Asheville-Greenville-Charleston-Savannah-St Augustine-Daytona Beach-Orlando.
Dan heb je grote steden: New York, Washington, Charleston, Savannah.
Natuur: Shenandoah NP / al het moois rond de Smokeys/Asheville/Roanoke.
En leuke kleinere plaatsen.

En anders zou ik er voor kiezen om dezelfde route te doen als die ik nu noem, t/m Savannah (en daarna pas Charleston), en dan via de kust/de outerbanks van North Carolina weer omhoog.
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door Ellen1308 »

Bedankt voor je reactie winterpark.
De reden dat we een rondje willen maken is de ticketprijzen. Tot nu toe heb ik nog geen gunstig tarief gevonden voor aankomst in NYC en vertrek van bijv. Atlanta (of andersom). Ook de huurauto wordt dan een stuk prijziger denk ik.

En Savannah is echt het meest zuidelijke plekje dat we willen komen. Florida hebben we vorig jaar gedaan, incl. Jacksonville, St. Augustine en Daytona.

Ik zit nu te denken aan via het binnenland (Shenandoah, Blue Ridge Parkway, Great Smoky Mountains) naar Savannah en dan via de kust weer terug.

Of wellicht moet ik eens gaan kijken voor vlucht heen naar Washington, vanaf daar naar beneden en dan na Savannah weer naar het noorden. Eindigen met een paar dagen New York en vanaf daar terugvliegen. Zou dat een betere optie zijn?
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door winterpark »

Check, ik snap je! Dan zou zeker die route doen die je beschrijft naar het binnenland en via de kust weer terug; misschien is dit nog een aardig topic om inspiratie uit te halen? viewtopic.php?f=15&t=69927

Wbt Washington/NY heen/terug, wat doet dat eigenlijk met de huurprijzen van auto's? (check bijv. Autoeurope)
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door Ellen1308 »

Het is nog niet echt mogelijk om prijzen te vergelijken omdat we nog geen tickets hebben geboekt en we dus ook nog niet weten via welke vliegvelden we reizen, maar ik heb net een zoekopdracht gedaan voor NYC-NYC en Washington-NYC met dezelfde data en de oneway vanaf Washington is 150 euro goedkoper.

Maar de ticketprijzen aankomst Washington-vertrek NYC liggen een stuk hoger dan alleen NYC! Ik sla de lowcost aanbieders zoals Wow air over want met alle bijkomende kosten worden de tickets alsnog prijzig.

Ik blijf deze week gewoon nog iedere dag de vluchttijden checken en wie weet zie ik opeens een leuke aanbieding voorbij komen!
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door MDeckers »

Ik denk dat winterpark ook bedoelt dat een auto huren vanaf New York (eender welke luchthaven) soms echt aanzienlijk (maar echt enorm) veel duurder is dan een auto huren vanuit eender welke andere stad.

Eventueel zou je kunnen treinen van NYC naar DC, auto huren en inleveren in DC, en dan weer treinen naar NYC.

Natuurlijk is dit sterk afhankelijk van je reisgezelschap. Met 2 ben je zo waarschijnlijk beter af, ben je met 4 of 5 dan wordt het al wat minder interessant (zowel in kostprijs als met de last)
RoyBergen
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 15 mar 2008, 13:30
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Bergen-Noorwegen

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door RoyBergen »

Ik heb in 2012 iets soortgelijks gedaan....
new york...1 dag-ashbury park-atlantic city-washington-blue ridge parkway (twee stops)-great smokey mountains-toen naar congaree national park-charleston (very nice, boone hill plantation)-savannah...toen een paar dagen rust op st simeon......toen langs de kust omhoog....en afsluiten weer in new york...mooie reis... (vond de smokeys wel mooi, vooral omdat we in een slags houten hut buitenaf verbleven waar de beren onder door liepen)
boone hill plantation and savannah vierden we 4th of july...prachtig...
the blue ridge parkway was wel leuk......een aantal stops...we overnachten in roanoke.... vond congaree ook heel leuk en de twee uur wandeltocht door het park leuk....(wel anti mug mee) st simeon was een heerlijk eiland waar we aan het strand waren, een mooie boottocht deden waarwe veel dolfijnen zagen...en gewoon heerlijk vakantie vierden...
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door Ellen1308 »

MDeckers schreef:Ik denk dat winterpark ook bedoelt dat een auto huren vanaf New York (eender welke luchthaven) soms echt aanzienlijk (maar echt enorm) veel duurder is dan een auto huren vanuit eender welke andere stad.
Ik heb net gekeken naar vluchten, vertrek 19/7 terug op 10/8
NYC als aankomst en vertrekstad komt voor 4 personen uit op ongeveer 1900 euro.
Als ik kijk naar aankomst washington en vertrek NYC dan kost dat ongeveer 2860 euro. Bijna 1000 euro verschil!

Huurauto (bij drive-usa.de) komst 1116 euro bij one-way Washington-NYC.
Terwijl huren vanaf JFK (en ook daar weer terugbrengen) ongeveer 1216 euro kost.
Washington-washington kost 1064 euro. Dus het verschil met New York is niet heel erg groot!
Gebruikersavatar
MDeckers
Amerikafan
Berichten: 244
Lid geworden op: 07 okt 2014, 00:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door MDeckers »

Waar ik vooral op doel is dit:

Ik zou heel de one-way eruit halen.

Je vliegt op NYC (1900 euro zoals je zei)
Neemt de trein naar DC, en huurt daar een auto (vanaf 850 euro zag ik op drive-usa)
Levert de auto terug in in DC
Neemt de trein terug naar NYC en vliegt van daar terug naar huis

Daarbij moet je natuurlijk wel rekening houden van een extra trein-trip van DC naar NYC, heb niet opgezocht wat dat kost
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door Ellen1308 »

Yes! De tickets zijn geboekt!
Van Brussel naar New York (via Londen), heen op 19/7 en weer terug op 10/8 voor iets meer dan 1800 euro voor 4 personen. Wij vinden het geen slechte prijs voor het hoogseizoen!

En nu kan het grote plannen gaan beginnen! Hoeveel dagen hebben we nodig voor New York? Wat willen we allemaal gaan zien (GSM, Washington, Savannah etc etc).

Ik ga de komende dagen even brainstormen en kom dan waarschijnlijk terug met veel vragen!
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door Ellen1308 »

Wij willen dus vanaf New York richting het zuiden, tot aan Savannah en dan weer terug omhoog naar New York.

Maar gaan we dan eerst langs de kust en terug omhoog via o.a. Great Smoky Mountains? Of juist andersom, dus eerst de parken in het binnenland en dan via de kust terug naar NYC?

Wat adviseren jullie?
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Graag jullie hulp bij maken planning rondreis vanaf New York

Bericht door Ellen1308 »

Ik heb nu deze voorlopige planning gemaakt:

dag 1: vertrek 9.45 uur vanuit Brussel, aankomst NYC om 14.05 uur
2: met bus van NYC naar Philadelphia. 13.00 uur auto ophalen bij Hertz Amtrak Station, overnachting (tussen Philadelphia en) Washington
3: ???? - washington
4: washington
5: washington - Roanoke
6: Roanoke - Asheville
7: Asheville - Gatlinburg
8: Gatlinburg
9: Gatlinburg
10: Gatlinburg-Atlanta
11: Atlanta
12: Atlanta - Savannah
13: Savannah
14: Savannah-Charleston
15: Charleston-Myrtle Beach
16: Myrtle Beach - Raleigh
17: Raleigh-Baltimore
18: auto inleveren in Philadelphia voor 13.00 uur - met de bus naar NYC
19: NYC
20: NYC
21: NYC
22: NYC
23: NYC, om 19.00 uur terugvlucht

Vooral het laatste stuk, na Gatlinburg, ben ik nog niet tevreden over. Ik heb tot nu toe ook geen reisverslagen kunnen vinden waarin het stuk van Savannah weer naar boven wordt beschreven.
Ik twijfel over de 2 nachten Atlanta; het enige dat ik daar wil doen is het Coca Cola museum. Zal ik een nacht er uit halen zodat ik daarna meer ruimte heb? En kies ik voor 2 nachten Savannah of is 2 nachten Charleston beter?

We reizen met 2 kinderen dus daar probeer ik wel zoveel mogelijk rekening mee te houden qua afstand.

En nog een andere vraag: is Dollywood leuk om met de kinderen heen te gaan? Of adviseren jullie een ander park??

Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en adviezen!
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York

Bericht door winterpark »

Ik zou zeker voor twee nachten Charleston gaan; je zou ook kunnen overwegen om Atlanta er helemaal uit te halen als je alleen maar Coca Cola wilt doen en van hetzelfde geld inderdaad naar Dollywood ;-)
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

Maar in 1x naar Savannah vanaf Gatlinburg, is dat niet te ver???
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door winterpark »

Flink eind ja, 6 uur, maar je houdt dan wel een nacht over voor charleston en nog een nacht langs de kust, bijv nog een stranddag. Raleigh vond ik trouwens niet echt de moeite waard, saaie stad, misschien die nacht ook nog langs de kust en dan de auto weer inleveren in Washington?
Edit: Oeps ik zie dat je de auto in Philly ophaalt. Waarom niet trein naar Washington DC? Scheelt toch veel tijd?
Josje99
Amerikafan
Berichten: 390
Lid geworden op: 14 mar 2013, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Dordrecht

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Josje99 »

Ik zou op nacht 2 gewoon in Philadelphia zelf blijven. Het schijnt een leuke stad te zijn en dan heb je die middag om daar rond te kijken zodat je de volgende dag naar Washington kan gaan.
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Graag jullie hulp bij maken planning rondreis vanaf New York

Bericht door Ing »

Ellen1308 schreef: 5: washington - Roanoke
6: Roanoke - Asheville
7: Asheville - Gatlinburg
8: Gatlinburg
9: Gatlinburg
10: Gatlinburg-Atlanta
11: Atlanta
12: Atlanta - Savannah
13: Savannah
14: Savannah-Charleston
15: Charleston-Myrtle Beach
16: !
En als je het nou eens zo doet:

5. Washington - Roanoke
6. Roanoke - Gatlinburg (kan echt makkelijk, is 250 mijl)
7. Gatlinburg
8. Gatlinburg
9. Gatlinburg - Asheville
10. Asheville - Savannah
11. Savannah
12. Savannah - Charleston
13. Charleston
14. Charleston - Myrtle..

OF
5. Washington - Roanoke
6. Roanoke - Asheville
7. Asheville - Gatlinburg
8. Gatlinburg
9. Gatlinburg
10. Gatlinburg - Chattanooga
11. Chattanooga - Atlanta
12. Atlanta - Savannah
13. Savannah
14. Savannah - Charleston
15. Charleston etc..

Ik vind Chattanooga zelf echt wel een aanrader! Leuker dat Atlanta.
Je kan ook Atlanta weglaten (maar Chattanooga - Savannah is een flinke rit), prima om dan overnachting in Atlanta te doen en daar naar Coca Cola te gaan. Chattanooga - Atlanta is maar kort stukje, kun je ook einde van de dag doen bijvoorbeeld.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

winterpark schreef:Edit: Oeps ik zie dat je de auto in Philly ophaalt. Waarom niet trein naar Washington DC? Scheelt toch veel tijd?
Omdat auto huren in Philadelphia ruim 500 euro goedkoper was dan huren in Washington!

Raleigh was trouwens niet echt een bewuste keuze, was meer bedoeld als tussenstop omdat Myrtle Beach - Baltimore mij te lang leek. Een extra dag aan de kust zou inderdaad ook onze voorkeur hebben!
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ellen1308 »

Ing, bedankt voor het meedenken!
Ik had Asheville toegevoegd omdat ik dat bij meerdere mensen in de route zag, ik dacht dat het te lang zou zijn van Roanoke naar Gatlinburg. Asheville was dus niet echt een bewuste keuze.
Weet ook niet of Asheville een 'must-see' is of dat we het gewoon kunnen skippen. Dat zou ons weer een nacht ruimte geven!

Ik ga aan de slag met je tips, kijken hoe ik de planning ga aanpassen. Wat is er trouwens te doen in Chattanooga?
Ing
Amerikakenner
Berichten: 833
Lid geworden op: 28 jun 2010, 20:33
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Rotterdam

Re: Reis Ellen1308: hulp gevraagd bij samenstellen rondreis vanaf New York.

Bericht door Ing »

Asheville is een leuk stadje! En een mooie break onderweg naar de Smokies, of juist onderweg naar Savannah. Om het een stukje op te breken en een deel Blue Ridge Parkway te kunnen doen. Asheville kent veel kunstgallerijen, hippe restaurants en je kunt 'the Biltmore Estate' bezoeken.

In Chattanooga heb je Rock City, Ruby Falls en Incline Railway. Dit is vrij commercieel, maar zijn hele leuke 'natuurparkjes'. Ook kun je de Chattanooga Cho Cho bezoeken (oude treinen) en heeft het een leuke binnenstad.
44 states done, 6 to go (AK, HI, KS, NE, ND, IA)!

Up next
November 2023: Texas & Caribbean
Zomer 2024: Canada & Alaska
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer