Welke plantage bezoeken?

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Welke plantage bezoeken?

Bericht door EvelienK. »

Komende zomer bezoeken we de Deep South. Daarbij "moeten" we natuurlijk een plantage bezoeken. Ik dacht het helemaal te hebben uitgezocht, vanuit New Orleans via Laura Plantation en even een tussenstop bij Oak Alley voor de oprijlaan en dan door naar Vicksburg. Maar nu lees ik toch ook wel goede verhalen over Whitney Plantation. Dus hier mijn vraag, wie heeft er ervaring met het bezoeken van één van deze plantages en welke zouden jullie adviseren om te bezoeken? :)

Groetjes, Evelien
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Old Faithful »

Ik heb geen eigen ervaring, maar wellicht heb je iets aan het reisverslag, 5 en 6 mei van forumlid Henriëtte en haar man, de makers van http://www.ontdek-amerika.nl/. Zij zijn momenteel op reis in de Deep South.

Succes en veel plezier bij de voorbereiding.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Tessah
Amerikafan
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 apr 2011, 20:38
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Tessah »

Ik kan je niet helpen met deze 2 plantages, tijdens onze reis hebben we 2 andere plantages bezocht:
- Houmas House: Hier hebben we alleen de tuin bezocht, niet het huis van binnen. De tuin vonden we prachtig!
- Evergreen Plantation: Dit is een nog werkende private sugar cane plantage, waar 2x per dag een rondleiding wordt gegeven. De plantage ken je misschien uit de film Django Unchained. Ik vond het erg indrukwekkend om te zien, met name omdat er nog veel slavenhuisjes in tact waren. Ook de rondleiding was erg goed, inhoudelijk wist de gids veel te vertellen en de vragen van de groep goed te beantwoorden.

Oak Alley hebben we vanaf straat bekeken, maar vonden we veel te toeristisch.
Dit hebben we 1 dag bezocht op onze route van Baton Rouge naar New Orleans. Ik weet niet hoe haalbaar dat is als je ook nog helemaal naar Vicksburg wilt rijden.
Groeten, Tessah
Slotje
Amerika-ontdekker
Berichten: 48
Lid geworden op: 28 aug 2012, 15:40
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Slotje »

Ik ben net terug van een reis. Wij hebben Laura Plantation bezocht en Greenwood Plantation bij St. Francisville. Laura Plantation is zeker een aanrader. Zeer boeiend verhaal en ook een mooi terrein en huis. Geen wit huis zoals je gewend bent, dat komt omdat het een creoolse plantage was. Ik vond het een aanrader, met name om het verhaal.
Greenwood is echt prachtig. De Tour was niet heel lang, ongeveer een half uur, maar wel interessant en het terrein eromheen is fantastisch mooi, zeker een aanrader.
Nog een tip: ga naar Natchez ipv Vicksburg. Veel mooier, leukere stad. Vicksburg vonden wij niet veel aan, het centrum lijkt een beetje een spookstad, de helft van de winkels zit dicht.
Remco80
Amerika-ontdekker
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 jun 2012, 14:42
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Remco80 »

Hoi ik ben bij beide geweest en heb bij beide een rondleiding gedaan, Laura is een heel andere plantage dan oak, zowel door het verhaal als dat het creools is, het is "minder" netjes, wat het zijn charme geeft.
Oak Alley heeft meer grandeur en zeker ook het interieur straalt veel meer luxe uit. ik vond beide goed te doen op 1 dag.
ik kwam toen vanuit Lafyette op weg naar New Orléans.

Remco
2000 Noordoosten 2001 NY 2010 Zuidwesten 2011 Zuidoosten 2012 Chicago 2014 Rockies 2016 Noordwesten2017New England + Canada
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door EvelienK. »

Bedankt voor alle reacties, ik kwam er via het reisverslag van Henriëtte achter dat de Whitney Plantation misschien ook wel een aanrader is :) Maar ik ben in elk geval al super blij met de reacties over Laura Plantation. Ik wil verder niet naar Oak Alley, omdat ik heb gehoord/gelezen dat dit inderdaad te toeristisch is. Maar Laura Plantation is zeker een aanrader zo te lezen.

Zijn er ook geen restaurantjes etc. meer open in Vicksburg? Ik denk dat we laat zullen aankomen en vroeg weer vertrekken, mede omdat we ook even in Natchez willen kijken. Ik heb gekeken voor hotels in Natchez en Vicksburg en uiteindelijk kwam ik hier voor een betere prijs uit (voor 1 nacht).
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door sanook »

Ik heb ook de nodige info uit dit topic gehaald, wij vertrekken volgende week ook die kant op en ik heb flink wat plantages in de TomTom staan, beetje teveel om allemaal te gaan bezoeken dus een keuze maken is wel noodzakelijk.
Zal waarschijnlijk dan ook de Laura Plantation worden en even langs de Oak Alley om te kijken of we een mooie foto kunnen maken (en om het zelf gezien te hebben natuurlijk)
Wij rijden die dag van New Orleans via Baton Rouge naar Nachez en we hebben daar het Super 8 hotel voor 61 dollar een 'suite' incl ontbijt, gewone kamer was nog 5 dollar goedkoper. Dus goedkope hotels hebben ze zeker wel in Natchez, al is er niet al te veel keus inderdaad en 'onze' Super 8 stond ook niet op alle gebruikelijk sites. Hoop dat het wat is maar ja het is toch alleen maar om te slapen, douchen en ontbijten.
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door SpaceAce »

EvelienK. schreef:Bedankt voor alle reacties, ik kwam er via het reisverslag van Henriëtte achter dat de Whitney Plantation misschien ook wel een aanrader is :) Maar ik ben in elk geval al super blij met de reacties over Laura Plantation. Ik wil verder niet naar Oak Alley, omdat ik heb gehoord/gelezen dat dit inderdaad te toeristisch is.
Echt, exact door hun verslag heb ik Whitney Plantation toegevoegd aan onze planning :) En Oak Alley voor alleen wat foto's...
(verder hebben we nog een klein pretparkje op weg naar Natchez op de planning staan voor die dag, dus houden we het alleen bij deze twee plantations).
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door sanook »

Wat voor pretparkje is dat ?
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Felicitas »

Wij hebben afgelopen week de Whitney Plantation bezocht. Een uitstekende rondleiding van twee uur (15 personen) met ruim voldoende tijd om alles te bekijken. Het is een plantage met een wat kleiner huis. De Haydels die het bewoonden waren dan Duitse afkomst en wilden tussen de Fransen niet zo opvallen en gedroegen zich daarom bescheiden.

Er staat nog een aantal originele bijgebouwen op het terrein. Andere gebouwen komen van elders en zijn naar de Whitney Plantation gebracht om toch een compleet beeld te scheppen. Verder zijn er een aantal monumenten met namen en uitspraken van slaven ter nagedachtenis aan deze periode.

Het is dus niet allemaal in originele staat, maar toch indrukwekkend. Met name ook door de passie van de gids. Het leven op de plantage wordt belicht vanuit het perspectief van de afro-amerikanen en de tour guide legt regelmatig een link naar het heden, bijvoorbeeld naar het amerikaanse detentiesysteem.

De andere plantages in die buurt hebben we vanaf de straatkant bekeken voor zover dat mogelijk was.

Zie ons verslag (nog geen foto's)
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door sanook »

@felicitas: leuk verslag, heb er nog een aantal locaties uitgehaald voor in de TomTom. Weet je toevallig nog de naam van dat restaurant in Donaldsonville ?
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Felicitas »

Ja, dat is het Grapevine Cafe.
Gebruikersavatar
Henriëtte
Amerika-expert
Berichten: 2555
Lid geworden op: 23 dec 2004, 20:17
Aantal x V.S. bezocht: 18
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Henriëtte »

Leuk om te zien dat ons enthousiasme voor Whitney Plantation aanstekelijk blijkt te werken. Wij hebben vorige week vier plantages bezocht, ik zal hier nog even onze ervaring samenvatten.

Voor de foto's vonden we Oak Alley Plantation en Evergreen Plantation het mooist. Oak Alley uiteraard vanwege de mooie bomenrij, ook de (niet originele) slavenwoningen waren een goed foto-onderwerp. Evergreen Plantation heeft ook twee mooie bomenrijen, daar vonden we vooral de combinatie van de slavenwoningen (wel origineel!) met de bomen erg mooi.

Als het om de tour gaat, en de informatie die je dan krijgt, dan vonden we Oak Alley met afstand het minste. Het verhaal van de gids bij Evergreen Plantation was op zich wel interessant, maar wel erg langdradig. Bij Laura Plantation is veel aandacht voor het slavernijverleden, duidelijk minpunt was voor ons dat de gids het verhaal probeerde op te leuken door het allemaal een beetje 'spannend' te maken, een beetje zoals je dat zou doen voor een kinderklasje. De rondleiding bij Whitney Plantation beviel ons veel beter, wat ons betreft was dit absoluut de beste van de vier.
http://www.picturEyes.com" onclick="window.open(this.href);return false; : met o.a. een collectie van onze favoriete USA-foto's.
http://www.ontdek-amerika.nl" onclick="window.open(this.href);return false; : veel foto's, veel info, en uitgebreide reisverslagen.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door winterpark »

Felicitas schreef:Wij hebben afgelopen week de Whitney Plantation bezocht. Een uitstekende rondleiding van twee uur (15 personen) met ruim voldoende tijd om alles te bekijken. Het is een plantage met een wat kleiner huis. De Haydels die het bewoonden waren dan Duitse afkomst en wilden tussen de Fransen niet zo opvallen en gedroegen zich daarom bescheiden.

Er staat nog een aantal originele bijgebouwen op het terrein. Andere gebouwen komen van elders en zijn naar de Whitney Plantation gebracht om toch een compleet beeld te scheppen. Verder zijn er een aantal monumenten met namen en uitspraken van slaven ter nagedachtenis aan deze periode.

Het is dus niet allemaal in originele staat, maar toch indrukwekkend. Met name ook door de passie van de gids. Het leven op de plantage wordt belicht vanuit het perspectief van de afro-amerikanen en de tour guide legt regelmatig een link naar het heden, bijvoorbeeld naar het amerikaanse detentiesysteem.

De andere plantages in die buurt hebben we vanaf de straatkant bekeken voor zover dat mogelijk was.

Zie ons verslag (nog geen foto's)
Wat een leuke reis maken jullie!!!! Was ik m maar eerder tegengekomen, als inspiratie! Fijne schrijfstijl ook. Ik ga 'm bijhouden :)
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door EvelienK. »

Wat fijn alle reacties. Omdat wij een lange reisdag hebben, wil ik 1 plantage echt bezoeken en naar Oak Alley ivm de oprijlaan (de bomen ;-)). Laura Plantation stond hoog op het lijstje, maar door jullie ervaring, wordt het denk ik toch Whitney Plantation. Deze liggen ook niet heel ver van elkaar vandaan, dus als we heel vroeg zijn... Wie weet kunnen we dan allebei nog doen haha..
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
SpaceAce
Amerika-expert
Berichten: 3604
Lid geworden op: 09 nov 2004, 22:15
Partner van: Njit
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door SpaceAce »

sanook schreef:Wat voor pretparkje is dat ?
Dit pretpark: https://www.bluebayou.com/

Zwemmen en/of pretpark dus :) Qua pretpark stelt het volgens mij niet heel veel voor, maar wij 'sparen' achtbanen :lol: Dus als je dan een park met zelfs maar 4 achtbanen voorbij rijdt, dan pikken we die uiteraard even mee.
Neem een kijkje op onze homepage met veel reisverslagen van Amerika: http://www.kloenies.nl
en/of lees onze blog van onze afgelopen reis naar The 4 Corners: https://usatour2019.wordpress.com/
Gebruikersavatar
Ingrid1958
Amerikakenner
Berichten: 726
Lid geworden op: 30 okt 2010, 18:03
Aantal x V.S. bezocht: 14
Locatie: Tilburg

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door Ingrid1958 »

@EvelienK, ik heb gelezen (mbt een restaurant in Vicksburg) over de 10 South rooftop bar met uitzicht op de Mississippi, ofschoon als jullie laat aankomen dit mssn ook geen optie is, ik heb hem iig genoteerd voor als wij er zijn en wij slapen er ook in the duff green mansion.. Verder weet ik het niet, wij moeten nog vertrekken dus lees mee en noteer de info mbt de plantages, ik zie ook door de bomen het bos niet meer, maar wellicht dat dit topic uitsluitsel gaat bieden. Bedankt iedereen voor de info en het reisblog van Henriette ga ik ook nog even bestuderen.
1982 Florida
2005 -2020 Atlanta / Florida (4x) / California (2x/ NYC (3x) / DC / Deep South / New England


http://www.flyingtothewest.waarbenjij.nu
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door EvelienK. »

Hoi Ingrid,

Bedankt voor je reactie. Ik heb dat restaurant ook op mijn lijstje staan inderdaad. Ik ben erg benieuwd, klinkt in elk geval erg goed.

Groetjes, Evelien
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Gebruikersavatar
schre062
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 13 aug 2011, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door schre062 »

Wij hebben in 2015 Houmas House plantage bekeken met een prachtige tuin. We hebben tevens het huis van binnen bezocht. Oak Alley hebben we vanaf de weg door het hek heen de oprijlaan op de foto gezet, maar is wel link met het oog op een onoverzichtelijke bocht waar je moet staan te fotograferen. De huisjes van de plantage arbeiders kun je vrij bezoeken. Het Zwijnenburg well replica huisjes maar wel leuk om eens the zien.

Zie ons reisverslag : https://schreuderinamerika.wordpress.co ... w-orleans/
Phoenix-L.A. 2011
San Francisco-Las Vegas 2013
Atlanta-Atlanta 2015
Denver-Salt Lake City 2016
New York 2017.
Californie-Arizona Febr.-Maart 2018 (LA-LA)
Florida februari 2019
Texas en New Mexico 2020 in februari
EvelienK.
Amerikakenner
Berichten: 470
Lid geworden op: 10 dec 2011, 19:00
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Welke plantage bezoeken?

Bericht door EvelienK. »

Leuk! Ik ga het verslag even lezen, bedankt voor het doorgeven.
1998: West-Amerika
2000: Houston & Florida
2008: New York
2012: West & Oost-Amerika
2014: West-Canada
2016: Zuidwest/Noordwest, Oost-Amerika & Zuid-Afrika
2017: Deep South & Florida
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer