Plantations en Antebellum huizen

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Plantations en Antebellum huizen

Bericht door michelly »

In maart volgend jaar zijn wij een paar dagen in Natchez en New Orleans.
Nou wil ik erg graag één of meerdere plantages en/of een antebellum huizen bezoeken. Maar ik zie door de spreekwoordelijke bomen het bos niet meer.
We zijn er tijdens de Natchez Pilgrimage
Is dit de moeite waard?
Verder kwam ik namen tegen als Stanton Hall, Rosedown Plantation, Evergreen Plantation, Oak Alley Plantation, Laura Plantation, Whitney Plantation, Houmas House, het ziet er allemaal even mooi uit.
We willen graag de grandeur van die statige huizen zien maar ook de slavenverblijven.
Welke zouden jullie aanbevelen?
Weten jullie toevallig bij welke tours je wel foto's mag maken?
We willen wel één of meerdere tours doen maar is het ook mogelijk om de huizen alleen vanaf de buitenkant dus vanaf de weg te bekijken?
Elmo
Amerikafan
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 jan 2014, 09:51
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door Elmo »

Oak Alley Plantation is de enige die we bezochten. Was wel absoluut de moeite maar ik kan niet vergelijken met andere plantation houses.
De slavenverblijven bij oak alley plantation zijn heropgebouwd, waardoor ze er 'mooier' en netter uitzien dan ze in werkelijkheid waren.

In de buurt zijn nog enkele plantagehuizen. Je kan ze weliswaar van op de weg (tussen de Mississippi en de plantations) zien liggen maar een bezoek aan een plantation house is toch nog wat anders.

Wij mochten overal foto's nemen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door hemmie »

Wij zijn jaren geleden in Houmas House geweest, maar ik weet eigenlijk alleen nog dat ik het heel mooi vond. Ik heb geen foto's van binnen, dus dat mocht blijkbaar niet. Ook ik kan niet vergelijken.
Terug in Texas!
harryvanrooy
Amerikakenner
Berichten: 533
Lid geworden op: 14 jun 2013, 15:24
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: merksem

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door harryvanrooy »

Houmas kan ik ook zeker aanbevelen, is heel mooi. Als je meer over de slavernij wil horen kan je naar Laura Plantation, ze hebben een goede toer en geven ook aandacht aan de slavernij.
Gebruikersavatar
Christian
Amerikakenner
Berichten: 848
Lid geworden op: 02 apr 2008, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 17
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door Christian »

Super, deze tips.

Ik ga er volgende maand eens rondneuzen.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door michelly »

Bedankt voor de tips, ik neem ze zeker mee :thumbup:
Mocht iemand nog meer ervaringen willen delen, graag!
Of misschien reisverslagen?
Gebruikersavatar
Tessah
Amerikafan
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 apr 2011, 20:38
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door Tessah »

Ik ben afgelopen voorjaar naar de Evergreen Plantation geweest. De rondleiding vond ik erg interessant! Je mocht ook overal foto's maken.
Het is nog een werkende sugar cane plantage en ik had de indruk dat het minder toeristisch is dan andere plantages in de regio.
Voor de filmliefhebbers nog een interessant weetje: Django Unchained is hier voor een deel opgenomen.

Houmas House ben ik ook geweest. Daar vond ik vooral de tuin erg mooi. Het huis zelf heb ik niet van binnen bekeken.
Groeten, Tessah
Gebruikersavatar
katrienenluc
Amerikakenner
Berichten: 836
Lid geworden op: 30 aug 2010, 11:56
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Lokeren, België

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door katrienenluc »

Hey Elly,

Ik kan je eigenlijk niet meer uitleggen dan dat je las in onze blog. Wij hebben toen erg lang getwijfeld welke plantages we zouden bezoeken.
Achteraf vind ik dat we een goede keuze hadden gemaakt.
Als je de serie North and South gevolgd hebt, moet je Stanton Hall en Greenwood Plantation zeker doen. Bij die laatste waren we trouwens helemaal alleen. Je krijgt een blaadje mee met uitleg over lek kamer en kan dus op je eigen tempo de ronde doen.
Stanton Hall is enkel met een gids. Die ging er wel wat snel doorheen, maar we konden toch alles zien.
De enige plantation met originele slavenverblijven is die van Boone Hall De (verplichte) tour van het huis vonden we daar maar niks. De slavenverblijven waren echt indrukwekkend. Wij hebben overal foto's getrokken voor zover ik het onthouden heb.Ligt misschien wel wat uit jullie route.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door michelly »

Boone Hall ligt inderdaad uit de route.
Het lijkt me wel leuker om de wat rustiger plekken te bezoeken. Ik neig nu naar een Pilgrimage Tour in Natchez en een bezoek aan de Greenwood en Evergreen Plantations. Die mooie eiken op Oak Alley vind ik er ook wel mooi uitzien. De vraag is natuurlijk of die in maart ook de moeite waard zijn. Misschien dat we het hier op een foto vanaf de weg houden.
Gebruikersavatar
Figment
Amerikakenner
Berichten: 659
Lid geworden op: 17 jul 2008, 17:42
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: Arequipa, Peru
Contacteer:

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door Figment »

Ik kan Laura Plantation van harte aanbevelen. Deze ligt aan the great river road, evenals vele andere plantages. Het unieke aan Laura Plantation is dat dit een Creoolse plantage was. Dit zie je gelijk terug aan de kleuren van het huis, en ook hebben hier meerdere generaties vrouwen met de scepter gezwaaid. Je kan van binnen foto's maken en ook de slaven hutjes bezichtigen. De tour is razend interessant!

Oak Alley is in principe niet heel bijzonder en de prachtige live oaks (die het hele jaar door mooi groen zijn), kan je ook vanaf de weg goed zien.
Daarnaast zijn Myrtles en Rosedown in het pittoreske St. Francisville ook de moeite waard.

Alvast een heel fijne reis gewenst & let the good times roll!
Traveling to the USA since 1981

Momenteel ben Zuid Amerika aan het verkennen: http://adventuresofatravelgeek.blogspot.com
Syllvia
Amerikafan
Berichten: 205
Lid geworden op: 18 sep 2007, 07:39
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Gouda

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door Syllvia »

We gaan volgend jaar naar Charleston en Savannah, we willen graag een plantage bezoeken. Mijn oog is gevallen op Boone Hall Plantation.
Of is er 1 dichterbij Charleston / Savannah die ook de moeite waard is.
Als we naar Boone Hall gaan, hoeveel tijd moet ik daar voor uit trekken? 1 dag? een halve dag?
bedankt alvast!
Gebruikersavatar
katrienenluc
Amerikakenner
Berichten: 836
Lid geworden op: 30 aug 2010, 11:56
Partner van: Luke21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Lokeren, België

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door katrienenluc »

een halve dag is voldoende voor Boone Hall.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door moon29 »

Wij komen volgend jaar wel in Savannah, maar niet in Charleston.
Welke plantage raden jullie me aan?
Het lijkt me wat zonde van de tijd om helemaal op en neer naar Boone hall te rijden, tenzij die echt veel mooier is dan plantages bij Savannah.
Gebruikersavatar
Kelly*
Amerikafan
Berichten: 166
Lid geworden op: 19 aug 2010, 18:39
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Den Haag

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door Kelly* »

Wij zijn dit jaar ook deze kant op geweest. Dit is mijn top 3:
Boone Hall: heel erg de moeite! Vonden deze heel mooi, ook de rondrit over het terrein etc
Oak Alley Plantation: ook prachtig! vooral de oprijlaan met de eikenbomen
Stanton Hall: ook erg mooi, leuke tour en veel van het interieur is origineel


Longwood in Natchez vonden we dan weer niet de moeite. Erg mooi van buitenaf maar binnen vonden we het maar niks. Ook erg duur voor wat het maar was!
Catta
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 07 jul 2009, 00:04

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door Catta »

Bij de Boone Hall Plantation staan nog heel goed bewaarde slaven huisjes. Hier was destijds ook een optreden van een zangeres die vertelde hoe haar voorouders woonden en zongen. Wij mochten overal fotograferen. Zie onze blog van 2011:

http://petercathy.blogspot.nl/2011/09/d ... -hall.html

Bij New Orleans vind je Houmas House en Laura Plantation, prachtige voorbeelden van Creoolse huizen. Beide hebben we uitgebreid bezocht en gefotografeerd.

http://petercathy.blogspot.nl/2011/10/d ... laura.html
Gebruikersavatar
recidivist
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 11 aug 2009, 18:34

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door recidivist »

Afgelopen najaar hebben we "Melrose" bij Natchez bezocht. Dit Antebellum huis is in beheer bij de Natchez National Historic Parc en er worden dagelijks rondleidingen gegeven. Foto's maken tijdens de tour is (zonder flitser) toegestaan. Flitsen was ook niet echt nodig, ik heb er schitterende foto's kunnen maken van het (rijke en diverse) interieur.

Ik vond het zeker de moeite waard om Melrose te bezoeken. Overigens ligt het huis niet op of bij een katoenplantage: die hadden de voormalig eigenaren elders. Dit was dan ook meer een "buitenhuis" maar wel in de tijdsgeest van toen: dus inclusief slavenverblijven.

Zie: http://www.natchezpilgrimage.com/dailymelrose.php

Je betaalt alleen voor de tour. Als je alleen wat foto's van de buitenkant wil maken, is het een kwestie van parkeren en beginnen met wandelen in de parkachtige omgeving.
Bezochte staten: AL, AK, AR, AZ, CA, CO, CT, DE, FL, GA, IA, IL, IN, KY, LA, MA, MS, MO, MT, NV, NH, NJ, NM, NC, OR, PA, RI, SC, SD, TN, TX, UT, VA, VT, WV, WY.
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door michelly »

Dank je wel voor de tips!
Ik noteer ze allemaal en ter plekke zullen we moeten kijken welke we ook echt bezoeken.
Op de foto's zien ze er allemaal even mooi uit :thumbup:
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door ina »

Ik ben ook aan het kijken wat te doen en bekijken. Ik dacht voor het stukje tussen Breaux bridge en Nola aan Evergreen en Whitney plantation, mochten we een genoeg vinden welke geeft het beste beeld? De anderen zoals Oak alley doen we een fotostop.
Wat betreft Natchez vind ik het nog moeilijker, ik denk niet dat ik mijn man blij maak met 3 huizen, ik wil er sowieso 1 bekijken, welke springt er boven uit. Stanton hall doen we wel aan de buitenkant. Kun je ook gewoon door Natchez wandelen om een indruk van de omgeving te krijgen of liggen de mansions te ver uit elkaar om te belopen?
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door Felicitas »

De mooiste huizen liggen vrij ver uit elkaar. Wij reden langs de volgende huizen (in deze volgorde) en dat was een rit van 12 km:
Longwood
Auburn
Dunleith
Rosalie
William Johnson House
The House on Ellicott Hill
Stanton Hall
The Towers of Natchez
Monmouth
Linden
Melrose

Longwood konden we niet vanaf de straat zien. Alle volgende huizen wel. Melrose hebben we echt bezocht inclusief rondleiding door het huis. Zie ook ons verslag.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Plantations en Antebellum huizen

Bericht door ina »

Dank je, ik zie op de site dat er maar weinig huizen open zijn op de dag/ochtend dat wij in Natchez zijn, man blij :wink:
Volgens mij is Melrose place wel elke dag open? Als we op schema liggen zijn we er 28 maart, we willen in de ochtend de huizen bekijken dus dan is de keuze klein. Ik denk dat we de dag van aankomst pas laat in de middag in Natchez aankomen dus dan ook geen optie.
Maar met Melrose place en de huizen van de buitenkant bekijken heb je denk ik wel een goede indruk, met name de rondleiding in klederdracht lijkt me heel leuk(ook bij Melrose dacht ik?) en ik zag op de site van Michelly al die jurken van die tijd :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer