Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Katrina

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Dummy schreef:ik weet niet of crematie te maken heeft met katholiek zijn, want hier in België zijn de meesten dat nog en velen worden na de kerkdienst gecremeerd en bijgezet op het kerkhof.
Mag ik hieruit begrijpen dat het gevaarlijk is om in België naar de mis te gaan, omdat de kans groot is dat je na afloop samen met diverse andere kerkgangers zonder pardon wordt gecremeerd? :mrgreen:
Life is good in the Tarheel State.
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Geen leukere spot dan ...

Bericht door nieuwenoord »

Hi, ik schiet hier spontaan toch wel ff in de lach hoor. Ik ben katholiek :lol: , enigszins praktizerend ook nog wel ... Ik zie het helemaal voor me :P

Enne, wij cremeren tegenwoordig ook hier (dode mensen dan he), maar Amerika is vaak toch wat traditioneler in geloofszaken dan het losbandige katholieke deel van Nederland.
JGK
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door JGK »

Het topic is Katrina en nu zitten wij bij cremeren ... :offtopic:
Laatst gewijzigd door JGK op 30 aug 2005, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Jan Gijs
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Het brengt herinneringen boven aan onze eigen evacutatie in 1995, toen we vertrokken met twee kleine kids, 184 koeien en 86 schapen ... vergeten doe je het niet meer!

Al die beelden van hele wijken die onder staan met smerig water ( 80% van New Orleans schijnt blank te staan)
Het lijkt me een nachtmerrie om te moeten evacueren. Je huis en al je spullen achter moeten laten en maar afwachten wat er nog van over is als je terug komt. Ik denk dat je mij moeilijk uit mijn huis zou kunnen krijgen (en dat ik vervolgens die persoon wordt die bungelend onder een helicopter alsnog geevacueerd moet worden) Gelukkig heb ik het nooit mee hoeven maken. Wij hebben wel wat tornados zo nu en dan maar dat valt in het niet met de chaos(en vernietiging die een orkaan met zich mee brengt.
Was that for us?
Sandy
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 5

Bericht door Sandy »

Ik vraag me af waarom iemand willens en wetens in zijn huis blijft zitten. En dan verwacht gered te worden, ik snap dat niet ...
Sandy
Stephanie
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Stephanie »

Tja tegen de plunderingen denk ik, zeker bij mensen die een winkel of hotel hebben o.i.d.
Mack
Amerika-expert

Bericht door Mack »

Er werd al geplunderd, stond op CNN. Mensen die met winkelwagens vol eten uit supermarkten kwamen etc.

Lijkt me een reden om thuis te blijven...

Mack
Mack
MW Drawings

2002: NY, NJ, PA, MI, IN, IL, WI, MN, ND, MT, WY, ID, WA
2005: NY, NJ, PA
2008: CA, NV, AZ, UT
2010: NY, CT, RI, MA, VT, NH, ME
2012: NY, CA, NV, AZ, UT
2013: NY
Njit
Amerika-expert
Partner van: SpaceAce
Contacteer:

Bericht door Njit »

Mack schreef:Er werd al geplunderd, stond op CNN. Mensen die met winkelwagens vol eten uit supermarkten kwamen etc.
Mjah.. als de stroom uitvalt is het eten ook niet veel meer waard na verloop van tijd.. Kan het maar beter meegenomen worden. En op zo'n moment is het toch een beetje een aparte situatie..
Homepage met al onze reis- en fotoverslagen bij elkaar: https://kloenies.nl/
wiepster
Amerika-expert

Bericht door wiepster »

Sandy schreef:Ik vraag me af waarom iemand willens en wetens in zijn huis blijft zitten. En dan verwacht gered te worden, ik snap dat niet ...
Geen geld misschien??? Om te vertrekken heb je een auto, benzine en geld voor hotelovernachtingen nodig.
De mensen die in de Drome konden blijven, moesten voor 3 dagen eten en drinken zelf meenemen, anders werden ze niet toe gelaten.

Amerika is nog steeds het westerse land met de grootste verschillen tussen rijk en arm. Met dit soort gebeurtenissen komen de verschillen weer duidelijk naar voren.
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

Mack schreef:Lijkt me een reden om thuis te blijven...
Ja goeie reden! - dat je eigen leven in gevaar loopt en dat van de reddingwerkers is totaal onbelangrijk..
Er is een alarm afgeroepen dat de hele stad geevacueerd moet worden notabene en dan toch blijven zitten - Ik snap dat niet..

wiepster schreef:Geen geld misschien??? Om te vertrekken heb je een auto, benzine en geld voor hotelovernachtingen nodig.
De mensen die in de Drome konden blijven, moesten voor 3 dagen eten en drinken zelf meenemen, anders werden ze niet toe gelaten.

Amerika is nog steeds het westerse land met de grootste verschillen tussen rijk en arm. Met dit soort gebeurtenissen komen de verschillen weer duidelijk naar voren.
Ik kan me dat haast niet voorstellen, dat mensen noodgedwongen in huis moeten blijven bij een orkaan in categorie 5.
Maar als dat zo is.. dan is dat triest..
Sandy
Stephanie
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Stephanie »

Ik zag onlangs nog op tv dat ze naar iemand belden die ook thuis gebleven was. Reden was dat ze een bed and breakfast uitbaten en ze vreesden dat hun zaak anders helemaal leeggeplunderd zou zijn als ze terugkwamen...
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Annewiep heeft gelijk, er zijn mensen, die het zich niet kunnen veroorloven om te vluchten. En er is vrij veel armoede in het zuiden, helaas. Maar er zijn ook mensen, die "gewoon" hun huis niet willen verlaten om wat voor reden dan ook.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
GEoDLeto
Amerikafan

Bericht door GEoDLeto »

Mensen die hun ziel en zaligheid in hun eigen zaak hebben gestoken zullen denk ik liever blijven om de zaak te beschermen. Kun je ze ongelijk geven? Stel dat je meegaat met de evacuatie, je komt terug en je hele zaak is leeggerooft en kort en klein geslagen. Er zijn genoeg mensen die voor minder veel meer geriskeerd hebben dan thuis blijven in een categorie 5 orkaan om plunderen tegen te gaan...
24th of September, 2 year wedding anniversary :D
During the romantic dinner she said:
I love you, but I need to burp now...
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Njit schreef:Mjah.. als de stroom uitvalt is het eten ook niet veel meer waard na verloop van tijd.. Kan het maar beter meegenomen worden. En op zo'n moment is het toch een beetje een aparte situatie..
Ik denk niet dat ze veel interesse hebben in verse sla of diepvries hotdogs hoor, 't zullen eerder de duurdere dingen zijn: electronica, merkkledij, wapens, ...
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
laska
Amerikafan

Bericht door laska »

Het is wel vaker voorgekomen dat een storm toch niet het monster was dat voorspeld was. Er zaten mensen tussen de geevacueerden die Camille ( ook een cat 5 storm) zonder al te veel kleerscheuren wel hebben uitgezeten .
Misschien willen die mensen proberen te redden wat er te redden valt . ( en dan zelf gered worden).Het schijnt dat 20% van New Orleans niet naar hogere grond is vertrokken . Het lijkt mij (met droge voeten) een moeilijke keuze. Laat eens een week je huis/zaak achter, wat niet wegdrijft of wegwaaid wordt welicht weggeroofd. Je kan zeggen het zijn maar spullen en met een beetje goede wil dokt de verzekering of emergency relief funds maar je zou mij toch denk ik echt pas op het allerlaatste moment in dat stadium of in die eindeloze file noordwaarts krijgen.

Ik weet niet of er dezelfde regeling geldt voor overstroming slachtoffers die van het dak geplukt moeten worden als voor de bergklimmers, jagers of wandelaars die ergens van de bergwand/ravijn gehaald moeten worden. Bij mijn weten worden de kosten van de reddingshelicopter verhaald op de geevacueerde ipv de belastingbetaler maar ik kan er naast zitten.
Als mensen allemaal braaf en gehoorzaam elk risico uit de weg zouden gaan dan konden veel reddingswerkers een andere job gaan zoeken. Net als politie, brandweer of marinier weet je als reddingswerker dat er risico's aan je baan kleven.
Was that for us?
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Het fraaie is dat "lootering" met alles wat volgens de wet kon aangepakt kan worden. Maar je ziet op de tv gewoon de mensen alles uit de rekken trekken. Ik moet zeggen dat het vooral voedsel was, maar toch!
Dat soort mensen moeten ze na alle reddingswerkzaamheden en wederopbouw vol aanpakken, het is echt te gek voor woorden! :evil:

En er zijn, ook al begrijpen wij nederlanders dat niet zo goed, wel mensen die gewoon het geld niet hebben om te evacueren, en dan zijn er nog mensen die er gewoon niet in geloven.
Deze evacuatie was echter "MANDATORY" tja en dan!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

Ik denk dat het een gedeelte ontkenning is van mensen, ze willen niet geloven hoe erg het kan zijn. Het zal best moeilijk zijn om je huis achter te laten, maar nog altijd beter dan je leven. Veel mensen namen toch bewust de keus om niet te evacueren; er drijven genoeg auto's rond die hiervoor gebruikt hadden kunnen worden.
Ik snap niet dat ze met de evacuatie niet allebei de kanten van de autoweg noordwaarts open gezet hebben. In plaats daarvan was 1 kant leeg, en de andere kanten bomvol.

Ik zie nu alle beelden pas, op mijn werk geen tijd gehad om te kijken, het is afschuwelijk. Eerst werd gedacht dat het nog mee zou vallen, maar nu blijkt het toch erger dan eerst gedacht.
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Sandy
Amerika-expert

Bericht door Sandy »

ANY schreef:Ik denk dat het een gedeelte ontkenning is van mensen, ze willen niet geloven hoe erg het kan zijn. Het zal best moeilijk zijn om je huis achter te laten, maar nog altijd beter dan je leven. Veel mensen namen toch bewust de keus om niet te evacueren; er drijven genoeg auto's rond die hiervoor gebruikt hadden kunnen worden.
Precies, dat bedoel ik nu .. En wat betreft voedsel, van een paar dagen brood en water ga je ook niet dood .
Overigens de opmerking dat reddingwerkers weten welke risico’s aan hun baan kleven, dat is natuurlijk wel zo. Dat wil nog niet zeggen dat het de bedoeling is dat zij hun eigen leven riskeren, voor mensen die alle waarschuwingen in de wind slaan. En dan heb ik het niet over mensen die niet “kunnen” evacueren .. (hoewel ik nog steeds denk dat er mogelijkheden zijn)
Sandy
Dummy
Amerika-ontdekker

Bericht door Dummy »

Hoi
Waarom zovele mensen niet geevacueerd zijn, vrijwillig of uit noodzaak, ja ze hebben wel elk een reden zeker. Wat voor reden ook, wij kunnen dat niet begrijpen en moesten wij in dergelijke situatie zitten, echt ik weet niet wat ik zou doen. Ik denk dat ik zou vertrekken, maar die beslissing neem je pas als je voor zo een situatie staat en dus kan het even goed zijn dat ik op dat moment zou beslissen niet te vertrekken.
We horen hier de schrijnende verhalen, hoewel we momenteel heel weinig informatie krijgen, want blijkbaar wordt de pers op een afstand gehouden. Ik zag gisteren wel een mevrouw op de televisie die geïnterviewd werd en haar woorden vond ik zo mooi, ze zijn me erg bijgebleven omdat ik die woorden zelf heb gezegd een paar weken geleden toen we terugkwamen uit de verenigde staten. Ze zei al bibberend van de kou"Ik heb alleen nog meer respect voor de natuur gekregen" Dezelfde woorden maar toch in een totaal verschillende situatie.
Ondertussen zouden ze ook begonnen zijn met het evacueren van de superdome, al begrijp ik niet dat ze op die plaats zoveel mensen bij elkaar hebben gezet.
En deze ochtend hoorde ik op de radio de President Bush zijn vakantie in Texas zou inkorten en terugkeren naar Washington ??????????????
Vriendelijk groetjes van Dummy
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Contacteer:

Voedsel en evacuatie

Bericht door nieuwenoord »

En wat betreft voedsel, van een paar dagen brood en water
Klopt, maar anderzijds: je kan bijna op je vingers natellen dat bij een echt ernstige schade (zoals er nu toch blijkt te zijn), het wel maanden kan duren voor er weer enigszins sprake is van een normaal leven. Zelfs na onze evacuatie in 1995, waar niks onder water is gelopen, duurde het een paar dagen voor we weer normaal een beetje boodschappen konden doen. Alles was leeggeruimd, ook winkels, ziekenhuizen, scholen, alles.

Voor wie niet kán evacueren is het heel erg, voor wie niet wil vind ik het een ander verhaal. De openbare orde is zeer ernstig verstoord nu en dat heeft er ook mee te maken dat de evacutatie niet verplicht is geweest. Wij kwamen hier in 1995 het gebied niet meer in, met geen mogelijkheid. Ik herinner me dat vrienden hun koeien net buiten het gebied hadden staan en onder politiebegeleiding op hun eigen boerderij voer konden gaan halen. Maar zonder politiebegeleiding géén toegang, juist om plunderaars en dieven geen kans te geven om toe te slaan in het geëvacueerde gebied. Ik heb geen idee wat er mogelijk was in New Orleans, maar als ik de chaos daar nu zie, heb ik nog steeds bewondering voor de strakke organisatie van de evacuatie toendertijd hier (ook toch nog 200.000 mensen en héél veel vee).
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer