Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Alabama
-
SweetHomeAlabama
- Amerika-newbie
Alabama
He iedereen,
Ik ben vrij nieuw hier, dus misschien is het al ergens terug te vinden, if so.. im sorry!
Ik ben van plan om in february 2009 naar Alabama te reizen. Ik heb van 2004 - 2005 daar een jaar high school gevolgd en wil super graag weer terug naar alle vrienden en vriendinnen.
Ik kan bij mijn gastgezin blijven en hun auto lenen om gewoon lekker mn gang te gaan en lekker te doen wat ik wil.
Nu is mijn vraag; heb ik dan extra papieren of iets dergelijks nodig omdat ik in hun auto reis?
Ik heb mijn rijbewijs al 3 jaar, ben een automaat gewend en dat alles is dus geen probleem.
Alleen wil ik graag weten of wanneer ik word aangehouden wanneer ik in hun auto rij, dat geen probleem zl geven?
Anders moet ik een auto huren en aangezien ik jonger dan 25 ben, komt daar een enorme fee bovenop!
Anyways, ik hoop dat iemand me kan helpen! thanks!
Ik ben vrij nieuw hier, dus misschien is het al ergens terug te vinden, if so.. im sorry!
Ik ben van plan om in february 2009 naar Alabama te reizen. Ik heb van 2004 - 2005 daar een jaar high school gevolgd en wil super graag weer terug naar alle vrienden en vriendinnen.
Ik kan bij mijn gastgezin blijven en hun auto lenen om gewoon lekker mn gang te gaan en lekker te doen wat ik wil.
Nu is mijn vraag; heb ik dan extra papieren of iets dergelijks nodig omdat ik in hun auto reis?
Ik heb mijn rijbewijs al 3 jaar, ben een automaat gewend en dat alles is dus geen probleem.
Alleen wil ik graag weten of wanneer ik word aangehouden wanneer ik in hun auto rij, dat geen probleem zl geven?
Anders moet ik een auto huren en aangezien ik jonger dan 25 ben, komt daar een enorme fee bovenop!
Anyways, ik hoop dat iemand me kan helpen! thanks!
- Bandido
- Amerika-expert
Re: Alabama
Je zou dit even moeten checken bij de DMV (Dept. of Motor Vehicles) van Alabama. De meeste staten staan toe dat je als non-resident voor een aantal maanden (aantal varieert) mag rijden op een buitenlands rijbewijs. Ik raad je wel aan om er een internationaal rijbewijs naast te hebben. Dat hoeft in de meeste staten (nog) niet, maar is wel handig als je onverhoopt wordt aangehouden en de agent het niet vertrouwt en een hele rits aan telefoontjes moet plegen om eea te achterhalen. Bovendien zien veel agenten in hun hele carriere nooit een buitenlands rijbewijs en zullen ze een andere taal ook niet herkennen. Een internationaal rijbewijs is een jaar geldig en je kunt het voor ong. EUR 10 halen bij de ANWB. Neem wel een pasfoto mee.
Wat de verzekeringen betreft, dit moet je even checken bij je verzekeringsmaatschappij en die van de eigenaars van de auto. Zou in principe geen probleem moeten zijn.
Wat de verzekeringen betreft, dit moet je even checken bij je verzekeringsmaatschappij en die van de eigenaars van de auto. Zou in principe geen probleem moeten zijn.
"Keep Georgia On Your Mind"
- Annie
- Amerika-expert
- Partner van: Rob
- Aantal x V.S. bezocht: 20
- Contacteer:
Bespaar je zelf het geld voor een internationaal rijbewijs, het is niet eens een rechtsgeldig document en echt niet nodig.
Gebruik de zoekfunctie maar eens op internationaal rijbewijs, daar wordt je veel wijzer.
Gebruik de zoekfunctie maar eens op internationaal rijbewijs, daar wordt je veel wijzer.
-
SweetHomeAlabama
- Amerika-newbie
okay super, dan gebruik ik even die zoekfunctie. Ik had op google al veel gevonden over de "nonsens" van een internationaal rijbewijs. In mijne staat t namelijk al int engels. tenminste, de vertalingen enz.Annie schreef:Bespaar je zelf het geld voor een internationaal rijbewijs, het is niet eens een rechtsgeldig document en echt niet nodig.
maar ik vraag me alleen af over de verzekeringen. Ik heb eerder in de US gereden maar dat was zelfs zonder rijbewijs toen ik dr nog woonde. Ik ben alleen bang omdat ziekenhuiskosten e.d. in amerika zo duur zijn. ik wil natuurlijk niet hebben dat mijn verzekering het niet dekt als ik een ongeluk krijg.. :bump:
( even afkloppen)
heeft iemand miss dan een goede verzekering?
- Bandido
- Amerika-expert
Ik zou toch wat voorzichtiger zijn met dit advies. Het is namelijk wel degelijk een rechtsgeldig document. Een internationaal rijbewijs is al vereist in verschillende staten zoals Kentucky en Wisconsin. Vanaf 2009 geldt dit ook voor Georgia. Als je dit niet bij je hebt en je wordt onverhoopt aangehouden door de politie, betekent dit dat je je auto vanaf dat moment niet meer mag besturen. Einde vakantie dus.Annie schreef:Bespaar je zelf het geld voor een internationaal rijbewijs, het is niet eens een rechtsgeldig document en echt niet nodig.
En daarbuiten is het sowieso aan te raden om het bij je te hebben. In wezen is het een beedigde vertaling van je NL rijbewijs. En het is maar 10EUR, dus waar hebben we het over?
- DixieChick
- Amerika-expert
Precies, en daarbij wil ik er nog even aan toevoegen dat veel Amerikaanse verzekeringen willen dat je een internationaal rijbewijs hebt. Als mijn familie komt, dan mogen ze van de verzekering in mijn auto (verzekerd) rondrijden, mits ze een internationaal rijbewijs hebben.
En natuurlijk ziet het ding eruit als een vodje, en heb je het in half de wereld niet meer nodig, maar waarom een risico lopen dat je zonder zit? Beter mee verlegen dan om verlegen (zei mijn oma altijd).
Oh ja, en wat betreft je eigen ziekenhuis kosten mits je een ongeluk hebt; dat heeft natuurlijk alles te maken met je eigen ziektekostenverzekering hier in Nederland. De auto verzekering dekt alleen blikschade en eventuele persoonlijke schade (om het zo maar even uit te drukken) aan derden. Als ik jou was zou ik je verzekering in Nederland even bellen om te kijken hoeveel ze dekken. als ze namelijk alleen Nederlandse/Europese prijzen van medische ingrepen vergoeden, dan heb je hier een probleem, en zul je eventueel een aparte reisverzekering af moeten sluiten (sowieso lijkt me dat altijd een goed idee).
En natuurlijk ziet het ding eruit als een vodje, en heb je het in half de wereld niet meer nodig, maar waarom een risico lopen dat je zonder zit? Beter mee verlegen dan om verlegen (zei mijn oma altijd).
Oh ja, en wat betreft je eigen ziekenhuis kosten mits je een ongeluk hebt; dat heeft natuurlijk alles te maken met je eigen ziektekostenverzekering hier in Nederland. De auto verzekering dekt alleen blikschade en eventuele persoonlijke schade (om het zo maar even uit te drukken) aan derden. Als ik jou was zou ik je verzekering in Nederland even bellen om te kijken hoeveel ze dekken. als ze namelijk alleen Nederlandse/Europese prijzen van medische ingrepen vergoeden, dan heb je hier een probleem, en zul je eventueel een aparte reisverzekering af moeten sluiten (sowieso lijkt me dat altijd een goed idee).
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- sachasenne
- Amerika-expert
- Partner van: syce
- Aantal x V.S. bezocht: 14
- Contacteer:
Kan ik in de VS rijden met mijn Belgisch rijbewijs?
Toeristen met een geldig Belgisch rijbewijs mogen in de VS rijden voor een periode van niet meer dan 1 jaar na hun aankomst in de VS.
--------------------------------------------------------------------------------
Dit staat op de site van de ambassade van de verenigde staten van Amerika.
Ik heb het ooit al eens opgezocht en je hebt geen internationaal rijbewijs nodig in de VS!
In principe is het ook enkel een vertaling van je Belgische/Nederlandse rijbewijs en heeft het geen rechtsgeldigheid als je je gewone rijbewijs niet bij je hebt.
Voor andere landen waaronder Australie en Nieuw Zeeland is het blijkbaar wel verplicht.
Nu, als het voor sommige staten wel een verplichting zou zijn, waarom staat dit dan niet vermeld op de site van de ambassade?
Voor oost europeanen is het WEL een verplichting in de VS.
Ik heb er wel geen 15 euro voor een telefoontje aan de ambassade aan verspild
Groetjes,
Carine
Toeristen met een geldig Belgisch rijbewijs mogen in de VS rijden voor een periode van niet meer dan 1 jaar na hun aankomst in de VS.
--------------------------------------------------------------------------------
Dit staat op de site van de ambassade van de verenigde staten van Amerika.
Ik heb het ooit al eens opgezocht en je hebt geen internationaal rijbewijs nodig in de VS!
In principe is het ook enkel een vertaling van je Belgische/Nederlandse rijbewijs en heeft het geen rechtsgeldigheid als je je gewone rijbewijs niet bij je hebt.
Voor andere landen waaronder Australie en Nieuw Zeeland is het blijkbaar wel verplicht.
Nu, als het voor sommige staten wel een verplichting zou zijn, waarom staat dit dan niet vermeld op de site van de ambassade?
Voor oost europeanen is het WEL een verplichting in de VS.
Ik heb er wel geen 15 euro voor een telefoontje aan de ambassade aan verspild
Groetjes,
Carine
Groetjes,
Carine
Carine
- DixieChick
- Amerika-expert
Bandido geeft al aan dat deze regel per staat verschilt, dat verschillende staten hun regels aan het aanpassen zijn, en dat je in KY, TN en GA al -wel- een internationaal rijbewijs nodig hebt. Daarnaast weet ik dat als je in een auto van een Amerikaan rijdt met een Amerikaanse verzekering, deze misschien -wel- wil dat je zo'n rijbewijs hebt.sachasenne schreef: Ik heb het ooit al eens opgezocht en je hebt geen internationaal rijbewijs nodig in de VS!
Nogmaals, het kost tien euro, misschien een half uurtje werk, en kan je enorm veel sores schelen.
This is Guy Smiley, reporting live! from the inside of his car!
Southern Tales
Southern Tales
- Bandido
- Amerika-expert
Dat klopt dus niet. Er staat ook op diezelfde website dat dit per staat kan verschillen. Dit is namelijk de verantwoordelijkheid van de afzonderlijke staten en niet zoals in Belgie of Nederland van de nationale overheid.sachasenne schreef:Ik heb het ooit al eens opgezocht en je hebt geen internationaal rijbewijs nodig in de VS!
Het klopt ook dat het geen rechtsgeldigheid heeft ZONDER je Belgische rijbewijs. Maar je Belgische rijbewijs is niet voldoende zonder een internationaal rijbewijs in Georgia. Het is een aanvulling.
Het punt is: men moet goed het huiswerk doen en per te bezoeken staat nagaan of het al dan niet nodig is. Of gewoon zo'n internationaal rijbewijs halen en geen gedoe hebben.
Het uiterlijk van het internationaal rijbewijs is niet om aan te zien inderdaad. Maar dit is nu eenmaal een format dat internationaal in een verdrag is vastgelegd. En zo zien ze er over de hele wereld uit, al mag een land er een nationaal wapen of iets dergelijks opzetten en een aantal talen eraan toevoegen mochten ze dat willen. De ANWB zou waarschijnlijk graag een wat moderner design maken, maar dat is dus niet mogelijk.
- Loek
- Amerika-expert
- Contacteer:
Ik heb eens bij de DMV sites van Kentucky, Wisconsin en Georgia gekeken, maar ik kan niets vinden met betrekking tot de "verplichting" van een international driver's license (wel voor bestuurders uit oost europese en aziatische landen, niet voor west europa). Kun je nog even de bronvermelding voor deze regels geven? In de afgelopen jaren zijn er alleen maar staten geweest die de regel afschaften (zoals Massachussets), ik vind het wel interessant dat Georgia het daarintegen weer wil invoeren.
- Bandido
- Amerika-expert
Voor KY staat er dit:
All non U.S. citizens may drive in the U.S. on their valid foreign license and International Permit for up to one year from the date of admission into the U.S.
Voor wat betreft GA kan het inderdaad best kloppen dat er nog niks op de website vermeld staat. Het geldt hier namelijk ook pas vanaf 1-1-2009. Het zou wel goed zijn om daar alvast melding van te maken, maar DMV is nu eenmaal niet zo snel.
De GA State Bill waar je deze bepaling kunt vinden is SB488:
"A nonresident who has in his or her immediate possession a valid driver´s license issued to him or her in his or her home state or country; provided, however, that such person would otherwise satisfy all requirements to receive a Georgia driver´s license and, if such nonresident driver´s license is in a language other than English, the nonresident also has in his or her immediate possession a valid international driving permit which conforms to and has been issued in accordance with the provisions of the Convention on Road Traffic."
Ironisch genoeg was deze Bill juist bedoeld om het de buitenlandse bezoekers gemakkelijker te maken. De rest van de nieuwe wetgeving is ook inderdaad positief, maar deze bepaling is er "ingefietst" zonder dat er goed is nagedacht over de consequenties ervan.
Overigens is deze dicussie min of meer voortgezet in het draadje hierover onder de FAQ's.
All non U.S. citizens may drive in the U.S. on their valid foreign license and International Permit for up to one year from the date of admission into the U.S.
Voor wat betreft GA kan het inderdaad best kloppen dat er nog niks op de website vermeld staat. Het geldt hier namelijk ook pas vanaf 1-1-2009. Het zou wel goed zijn om daar alvast melding van te maken, maar DMV is nu eenmaal niet zo snel.
De GA State Bill waar je deze bepaling kunt vinden is SB488:
"A nonresident who has in his or her immediate possession a valid driver´s license issued to him or her in his or her home state or country; provided, however, that such person would otherwise satisfy all requirements to receive a Georgia driver´s license and, if such nonresident driver´s license is in a language other than English, the nonresident also has in his or her immediate possession a valid international driving permit which conforms to and has been issued in accordance with the provisions of the Convention on Road Traffic."
Ironisch genoeg was deze Bill juist bedoeld om het de buitenlandse bezoekers gemakkelijker te maken. De rest van de nieuwe wetgeving is ook inderdaad positief, maar deze bepaling is er "ingefietst" zonder dat er goed is nagedacht over de consequenties ervan.
Overigens is deze dicussie min of meer voortgezet in het draadje hierover onder de FAQ's.
-
gastxyz
Ja, maar dat gaat alleen om het verkrijgen van een Georgia drivers license. Gaat niet over de geldigheid van een buitenlands paspoort.
- Bandido
- Amerika-expert
Nee, het gaat wel degelijk om het mogen rijden in Georgia als buitenlander. En niet om aan welke regels je moet voldoen om als buitenlandse non-resident een GA DL te kunnen bemachtigen. Dat laatste kan overigens ook helemaal niet.