ned in MO schreef:Ik vraag me af of die tortilla pannekoekjes wel vegetarisch gebakken worden. Ik vrees van niet
Hoe de tortillas in fastfood restaurants worden gemaakt weet ik niet, maar in principe worden ze gemaakt met vegetable shortening, en dat is vegetarisch. Soms wordt de shortening vervangen door gewone boter, maar ook dat is nog steeds vegetarisch. Alleen wanneer er lard (varkensvet) wordt gebruikt is de tortilla niet vegetarisch. Misschien is dit het geval bij de fastfood ketens, maar de echte Mexicaanse restaurants gebruiken plantaardig vet.
Hieronder een aantal restaurants in New Orleans die ik voor zowel vegetariërs als carnivoren kan aanraden:
Gumbo shop
Saint Peter Street (tussen Royal en Chartres St.)
Traditionele Cajun en Creoolse Gumbo. De setting is casual en het is er altijd druk met locals en toeristen. Voor de vleeseters zijn er genoeg gerechten met vlees, vis en alligator, en voor de vegetariërs is er een speciaal dagmenu. De laatste keer dat ik er was hadden ze gumbo met witte bonen. Onwijs lekker! Een must bij ieder bezoekje aan the Big Easy!
Cafe du Monde
Decatur Street (tegenover Jackson Square)
Cafe Du Monde is een instituut in New Orleans en ook dit is een must om naartoe te gaan. Ook hier is het altijd druk met zowel locals als toeristen, maar omdat het cafe 24 uur per dag open is kan je 's avonds laat vaak rustig genieten van je beignet met poedersuiker. De beignets worden gefrituurd in plantaardige olie.
Mona's Cafe and Deli
Frenchman St
Forget about Bourbon St, Frenchmen St is the place to be! Hier komen voornamelijk de locals. Frenchmen St is dé straat voor echte New Orleans jazz en een aantal lekkere veggie restaurants. Bij Mona's hebben ze hummus, falafel, spinazi taartjes en andere lekkere dingen.
Hookah
Op de hoek van Frenchmen St en the Esplanade
Dit is 's avonds een heel gezellige club met live muziek en buikdanseressen, maar ook met erg lekkere Indian Food.
Tomatillo's
Tegenover Hookah, op de andere hoek van Frenchmen en Esplanade
Een Mexicaans restaurant met een leuke courtyard, 's avonds live muziek en mega margarita's!
El Gato Negro
Tegenover French Market
Ook een Mexicaan restaurant, maar waar Tomatillo's meer TexMex is, serveert El Gato Negro traditionele Mexicaanse gerechten. Het restaurant is gezellig, maar ik zit het liefst buiten op het mini terras waar je uitkijkt op de French Market. Ook geschikt voor lunch (en errug lekkere frambozen mojito's!!!)
Louisiana Pizza Kitchen
Naast El Gato Negro, op de hoek van French Market
Italiaans restaurant met een creools tintje. Het eten en bediening zijn super!
Moon Wok
Op de hoek van Dauphine & St. Ann
Een klein en hip restaurant voor een snelle hap. Voornamelijk Chinese gerechten en de lekkerste veggie egg rolls!
Bennachin
Royal St (Tussen Nicholls en Barracks St)
Een klein Afrikaans soul food restaurant. Veel vegetarische gerechten, erg lekker als je van exotisch eten houdt. Niet voor de 'picky eater'.
New Orleans is de stad van good food, en dit is maar een heeel klein aanbod. Ik heb het beperkt gehouden tot mijn favoriete vegetarische restaurants in en nabij the French Quarter. Rondom Magazine Street in Garden District heb je nog veel meer keus, maar dan wordt de lijst wel heel lang.

Wil je een romantische setting, dan kan ik Muriel's en Irene's aanraden. Zij hebben geen vegetarische gerechten op de kaart staan, maar kunnen dat wel voor je maken. Ik weet eigenlijk helemaal niet of New Orleans in jullie planning zit, maar misschien hebben anderen hier iets aan.