Reis streep: Okt 2022 - Washington DC - Shenandoah - Blue Ridge Pkwy - Great Smoky Mountains.

Over de staten Virginia, North en South Carolina, Kentucky, Tennessee, Georgia, Alabama, Mississippi, Arkansas, Oklahoma en Louisiana.
Plaats reactie
streep
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 aug 2010, 22:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Brussel

Reis streep: Okt 2022 - Washington DC - Shenandoah - Blue Ridge Pkwy - Great Smoky Mountains.

Bericht door streep »

Hi,

Na een bewogen jaar heb ik twee weken geleden besloten om wat "me"-tijd te nemen en volgende maand van de herstkleuren te gaan genieten in de Appalachen.

Het plan is om een rondje Washington DC te rijden via Shenandoah, Blue Ridge Parkway en Great Smokey Mountains.
Bedoeling is wat te disconnecten, wat kortere wandelingen te maken (max paar uur) en vooral veel foto's te nemen.

Vlucht, ESTA, car rental enzovoorts zijn ondertussen geregeld, maar het is nu wel tijd om mijn route vast te leggen.
Hieronder is mijn huidige route op basis van al heel wat onderzoek (natuurlijk ook ontdek-amerika :) en lezen van photo blogs over de Pkwy en de 2 NP's.
  • Dag 1 - Vlucht BRU - IAD - Arlington: aankomst, car rental, shopping, avondje in Washington
  • Dag 2 - Washington DC: dagje DC highlights (National Mall, Arlington Cemetery, ....)
  • Dag 3 - Shenandoah NP: dag 1 van 2, noordelijk deel van het park
  • Dag 4 - Shenandoah NP: dag 2 van 2, zuidelijk deel van het park
  • Dag 5 - Blue Ridge Parkway (van Waynesboro, VA tot Roanoke, VA)
  • Dag 6 - Blue Ridge Parkway (van Roanoke, VA tot Boone, NC)
  • Dag 7 - Blue Ridge Parkway (van Boone, NC tot Gatlinburg, TN)
  • Dag 8 - Great Smokey Mountains
  • Dag 9 - Great Smokey Mountains
  • Dag 10 - Great Smokey Mountains
  • Dag 11 - Terugrit naar Washington dag 1
  • Dag 12 - Terugrit naar Washington dag 2 / Vlucht IAD - BRU (redeye)
Wat ik graag wil begrijpen is:
1. Zonder zware day hikes te doen, is dit een haalbare route? Zeker de 3 dagen voor de Blue Ridge Parkway. Is dit niet te krap?
2. Maakt het iets uit of je in de TN (Gatlinburg en omstreken) of NC (Cherokee en omstreken) kant van Great Smokey Mountains verblijft?
3. Suggesties voor de laatste 1,5 dag terug naar Washington DC (vlucht vertrekt op dag 12 om 5 pm). Puur rijden via I-81 en dan I66 of kan ik er nog iets in steken qua afwisseling? Mij lijkt een detour via Charlotte in het oosten en New River Gorge NP in het Westen niet de moeite waard.
4. Zijn er echte absolute do en don't op deze route?
5.Is er iemand in de buurt van Dulles Airport (of op de route ernaar) om de gebruikelijk leftovers te droppen voor mijn vertrek? Kwestie van het niet aan de car rental people te geven.

Dank je wel voor jullie input :)
US 2010 - South West
US 2012 - South/North West
US-CA 2013 - North West US/South West CA
US-CA 2014 - North East US/South East CA
US 2022 - Appalachia Roadtrip
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Reis streep - Okt 2022 - Washington DC - Shenandoah - Blue Ridge Pkwy - Great Smokey Mountains

Bericht door Big Al »

LIjkt me een leuke reis. Een paar vragen van mijn kant:
  1. Welke data /periode?
  2. Wat voor accommodaties heb je in gedachten voor (met name) Shenandoah NP?
  3. Gaat het je specifiek om de herfstkleuren? Wat dat betreft zou het noordoosten (New England) een betere keuze zijn.
  4. Je trekt maar heel weinig tijd uit voor DC. Dat lijkt me een gemiste kans, tenzij je er al (veel) vaker geweest bent.
Een paar opmerkingen:
  1. Het is moeilijk om vooraf precies te bepalen wanneer de herfstkleuren op z'n mooist zijn - dat verschilt per jaar en kan best een paar weken vroeger of later zijn.
  2. Als je in september of oktober van Schiphol vertrekt is de kans vrij groot dat je vlucht gewijzigd wordt vanwege de personeelsperikelen.
streep schreef:
19 sep 2022, 00:30
Wat ik graag wil begrijpen is:
1. Zonder zware day hikes te doen, is dit een haalbare route? Zeker de 3 dagen voor de Blue Ridge Parkway. Is dit niet te krap?
Je rijdt in principe van Groningen naar Bern via Liechtenstein (en terug) en wil onderweg ook nog wel wat zien en doen. Het is haalbaar, maar je zal wel heel wat moeten overslaan.
streep schreef:
19 sep 2022, 00:30
3. Suggesties voor de laatste 1,5 dag terug naar Washington DC (vlucht vertrekt op dag 12 om 5 pm). Puur rijden via I-81 en dan I66 of kan ik er nog iets in steken qua afwisseling? Mij lijkt een detour via Charlotte in het oosten en New River Gorge NP in het Westen niet de moeite waard.
Het lijkt me riskant om op de dag van vertrek nog ver te rijden. Je zal al in het begin van de middag op IAD willen zijn. Als er ook maar iets tegen zit (pech, files, verkeerd rijden) dan zit ze al snel in de problemen.
streep schreef:
19 sep 2022, 00:30
5.Is er iemand in de buurt van Dulles Airport (of op de route ernaar) om de gebruikelijk leftovers te droppen voor mijn vertrek? Kwestie van het niet aan de car rental people te geven.
Die vraag is moeilijk te beantwoorden zonder je precieze route te weten. Bovendien zal je maar weinig tijd hebben op die laatste dag...
streep
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 aug 2010, 22:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Brussel

Re: Reis streep - Okt 2022 - Washington DC - Shenandoah - Blue Ridge Pkwy - Great Smokey Mountains

Bericht door streep »

Hi Big Al, Dank je wel voor je antwoorden. Ik heb je vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden:)

Big Al schreef:
19 sep 2022, 14:50
LIjkt me een leuke reis. Een paar vragen van mijn kant:
  1. Welke data /periode? 12 tot en met 23 oktober
  2. Wat voor accommodaties heb je in gedachten voor (met name) Shenandoah NP?
    Simpele hotels. Het plan was in of rond Front Royal -> Harrisonburg (einde dag 1) -> Waynesboro (einde dag 2) te doen
  3. Gaat het je specifiek om de herfstkleuren? Wat dat betreft zou het noordoosten (New England) een betere keuze zijn. Herfstkleuren zijn vooral een bonus. Deze rit is er enerzijds omwille van betaalbare vlucht en car rental en anderzijds dat ik wel al New England heb gedaan maar dit VA-NC-TN stukje van de VS nog niet.
  4. Je trekt maar heel weinig tijd uit voor DC. Dat lijkt me een gemiste kans, tenzij je er al (veel) vaker geweest bent. Ik snap je opmerking. Maar het spreekt me niet zo erg aan. Als ik eerlijk moet zijn, zijn het vooral de Air & Space Museum (en ik bedoel daarmee het Steven F. Udvar-Hazy Center en niet het momenteel nog gesloten museum in DC zelf) en Arlington Cemetery die me aanspreken.
    Uit ervaring van heel wat US/CA (en EU) steden weet ik ook dat 1 dag genoeg is. Tot nu toe is NYC de enige uitzondering hierop gebleken. Het doel is ook voornamelijk te disconnecten en niet meteen tourist sights te bezoeken
Een paar opmerkingen:
  1. Het is moeilijk om vooraf precies te bepalen wanneer de herfstkleuren op z'n mooist zijn - dat verschilt per jaar en kan best een paar weken vroeger of later zijn. Weet ik. Is niets aan te doen en zeker dit jaar met de droogte kan er een grotere afwijking zijn, maar dan is het zo. Ik hoop dat door de hoogteverschillen in de Blue Ridge Parkway er nog/al stukken mooi in kleur zijn
  2. Als je in september of oktober van Schiphol vertrekt is de kans vrij groot dat je vlucht gewijzigd wordt vanwege de personeelsperikelen. Ik ben een zuiderling (Belg) en vertrek vanuit Brussel. Fingers crossed dat het goed gaat :)
streep schreef:
19 sep 2022, 00:30
Wat ik graag wil begrijpen is:
1. Zonder zware day hikes te doen, is dit een haalbare route? Zeker de 3 dagen voor de Blue Ridge Parkway. Is dit niet te krap?
Je rijdt in principe van Groningen naar Bern via Liechtenstein (en terug) en wil onderweg ook nog wel wat zien en doen. Het is haalbaar, maar je zal wel heel wat moeten overslaan.
Ik denk dat dit voor een heel deel ook persoonlijke keuze is. In het verleden heb ik altijd een mix proberen houden tussen meer scenic driving days en paar dagen op een zelfde locatie om wat day hikes te doen. Meestal eindigden we dan aan een gemiddeld van 1500 mijl per week. Deze trip gaat daar normaal een stukje onder duiken. En daarnaast is de focus nu ook meer op de scenic drives zelf met goed wat stops en korte(re) wandelingen en foto's nemen. Meestal zijn mijn dagen van 's morgensvroeg tot na zonsondergang gevuld met onderweg zijn.

Nu, als jij persoonlijk een suggestie zou doen. Is er iets wat je zou schrappen of waar je persoonlijk op zou besparen? Je woont uiteindelijk niet al te ver hiervandaan :)

streep schreef:
19 sep 2022, 00:30
3. Suggesties voor de laatste 1,5 dag terug naar Washington DC (vlucht vertrekt op dag 12 om 5 pm). Puur rijden via I-81 en dan I66 of kan ik er nog iets in steken qua afwisseling? Mij lijkt een detour via Charlotte in het oosten en New River Gorge NP in het Westen niet de moeite waard.
Het lijkt me riskant om op de dag van vertrek nog ver te rijden. Je zal al in het begin van de middag op IAD willen zijn. Als er ook maar iets tegen zit (pech, files, verkeerd rijden) dan zit ze al snel in de problemen. Valid point. het idee was om nog een 2uur rit te voorzien voor de laatste dag. met een vertrek om 8u 's morgens moet dit meer dan genoeg buffer geven om op tijd mijn vlucht te halen (tot nu toe toch altijd gelukt). Wat voor mij wel moeilijker te bepalen valt is om de rit via de I81-I66 minder filegevoelig is in het weekend dan de route via Greensboro en Richmond
streep schreef:
19 sep 2022, 00:30
5.Is er iemand in de buurt van Dulles Airport (of op de route ernaar) om de gebruikelijk leftovers te droppen voor mijn vertrek? Kwestie van het niet aan de car rental people te geven.
Die vraag is moeilijk te beantwoorden zonder je precieze route te weten. Bovendien zal je maar weinig tijd hebben op die laatste dag... Route hangt beetje af van welke terug rij route. Zie antwoord hierboven
US 2010 - South West
US 2012 - South/North West
US-CA 2013 - North West US/South West CA
US-CA 2014 - North East US/South East CA
US 2022 - Appalachia Roadtrip
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis streep - Okt 2022 - Washington DC - Shenandoah - Blue Ridge Pkwy - Great Smokey Mountains

Bericht door Tipsy_1 »

Ik vind de route prima te doen. (wij hebben alle zaken die je aanhaalt al meerdere malen gedaan)
Wij gaan meestal voor een hoger tempo.
1 dag DC vind ik ook genoeg - persoonlijk vind ik het een van de minder leuke steden van de US (sorry! ;-) ).
Wat ik wel denk: ga je de groene bomen en op de parkway rijden (Shenandoah lijkt heel erg op de Blue ridge Parkway) niet gewoon schijtebeu zijn?
Ik hou heel erg van deze route maar zou zelf niet zo veel van hetzelfde willen in 1 trip.
Ik zou liever meer mijlen malen en meer afwisseling hebben!


Ivm Great Smokey Mountains: we love it, maar let wel het is hier heeeeeel druk.
Ik zou persoonlijk mijn overnachtingen spreiden ivm minder heen en weer rijden.
bvb 1 nacht Townsend, 1 nacht in het zuiden (Asheville? Kwestie van voor de afwisseling ook nog wat leuke stad te hebben). Misschien ook 1 nacht Pigeon Forge (dat is echt een gekke kermis, we love it) of Gatlinburg. Ik zeg Townsend omdat dat best wel een gezellig heel klein stadje is (wel een soort van baandorp, niet te voet!) en het dichtste bij Cades Cove. Cades Cove wil je niet missen ivm de beren (opgelet, op woensdag enkel met de fiets denk ik!). Wij zagen dit jaar op 1 dag 19 beren. Het is er wel vaak file rijden. Er is een leuke dirt road (one way) die Cades Cove met Townsend verbindt.

Hotels:
in Front Royal vonden wij de Super 8 niet goed ;-)
De Best Western in Waynesboro heeft in mijn verslag een plus gekregen, goed dus.
De quality inn in troutville ligt ook goed op je route.
Aanrader: de Village Inn in Harrisonburg! Mooi gelegen.

3 dagen Blue Ridge parkway vind ik echt te veel.

Stops onderweg
natural Bridge State Park (niet heel erg de moeite vind ik persoonlijk)
Roanoke Star
Naturel Chimneys Park
stoeltjeslift naar Massanutten Peak

"off route" in geval je je trip wat wil omgooien.
ik zou een zwaai van je route naar boven of onder overwegen voor de afwisseling op de terugweg en dan minder lang "heen" over de mooie maar altijd hetzelfde route die je nu hebt.
Kan je de Outerbanks eventueel in je route zetten? zo leuk, allicht te ver, maar als je in bent voor een gekkigheidje....
Of, buig om via Congaree NP naar Charleston (heerlijke stad) om dan via de kust in een langere rit terug te keren. Allemaal in het kader van afwisseling.
Of ga meer Georgia op en ga terug via de zuidzijde door SC van de mountains.

West Virginia / New River Gorge is mooi maar ook weer meer van hetzelfde - groene heuvels...

Andere ideetjes:
Twin Falls Reedy Cove
Mnt Sassafras
Tail of the dragon autoroute!!!!!
South Carolina blue ridge mountains met e.g. ceasar's head, leuke stadje Greenville
Cloudland canyon (eerst via Chattanoga en Ruby's falls) en doorsteken naar Stone mountain in Georgia (en terug via de bergen van SC?)
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis streep - Okt 2022 - Washington DC - Shenandoah - Blue Ridge Pkwy - Great Smokey Mountains

Bericht door Tipsy_1 »

nog iets vergeten: Virginia is zelf ook heeeeeel mooi! en leuke wineries om te bezoeken.
streep
Amerika-ontdekker
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 aug 2010, 22:02
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Brussel

Re: Reis streep - Okt 2022 - Washington DC - Shenandoah - Blue Ridge Pkwy - Great Smokey Mountains

Bericht door streep »

Hi Tipsy,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie!

Qua afwisseling omwille van teveel dagen in de groene heuvels (Shenandoah en Blue Ridge Pkwy) denk ik dat het wel goed komt. Hopelijk al een mooie herfstkleuren mix en daarnaast kan ik me volledig verliezen in gewoon gedachteloos cruisen door lege landschappen en het nemen van foto's. Ik kijk uit naar de eindeloze reeks aan watervallen die er ter beschikking staan :)

Voor de drukte in Great Smokey heb ik wel wat schrik. Daarom ook het momenteel zo gepland om er in het midden van de week te zijn. Kwestie van het ietsjes minder druk te hebben. Daarnaast kan ik tegen dan wel nood hebben aan wat afwisseling.

Je opmerking over de afwisseling op het einde van de reis is dus een zeer goed punt en eentje waar ik zelf ook mee worstel.
Outer Banks is een beetje te veel van het goede qua reistijd (+ niet echt een zee mens) maar ik ben toch Charleston aan het overwegen (dagje minder Great Smokey/Blue Ridge Pkwy) en dan kijken of het haalbaar is al dan niet in combi met Congaree.
Ik neem ook je resiverslag even erbij om nog wat inspiratie op te doen in het plannen :)

Ik heb ook de Tail of the dragon al op de lijst gezet :) en wat geschoven om een stopover in Asheville te voorzien.
En ook Townsend is een top tip. Ziet er voor mij persoonlijk heel wat leuker (rustiger) uit dan Gatlinburg en zeker Pigeon Forge.

Laatste vraag dan nog, je vermeldde de South Carolina Blue Ridge. Is er daar iets wat je echt zou aanraden want anders lijkt me het wel een verderzetting van de voorgaande dagen en niet meteen een afwisseling.

Dank je,

streep
US 2010 - South West
US 2012 - South/North West
US-CA 2013 - North West US/South West CA
US-CA 2014 - North East US/South East CA
US 2022 - Appalachia Roadtrip
tanteto
Amerikafan
Berichten: 247
Lid geworden op: 07 aug 2019, 20:51
Locatie: Bull City

Re: Reis streep - Okt 2022 - Washington DC - Shenandoah - Blue Ridge Pkwy - Great Smokey Mountains

Bericht door tanteto »

Het is “Smoky” ipv “Smokey” :thumbup:

Verder lijkt het het me een mooie reis, perfect op tijd voor leaf peeping.
Wat bedoel je precies met het ‘echte’ Amerika en een ‘gewone’ Amerikaan?
wendynoijons
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 jan 2023, 14:02
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis streep: Okt 2022 - Washington DC - Shenandoah - Blue Ridge Pkwy - Great Smoky Mountains.

Bericht door wendynoijons »

Hoi Streep,

Ben benieuwd naar een verslag van je reis, daar ik in april/mei ongeveer dezelfde route ga rijden.

Heb je tips?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer