Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

H1-b voor het fiscale jaar 2008 (start okt. '07)

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
mariekeev
Amerikafan
Locatie: Nederland..... en in de toekomst hopelijk weer Los Gatos!

H1-b voor het fiscale jaar 2008 (start okt. '07)

Bericht door mariekeev »

Hoi,

Zijn er hier meer mensen die een H1-b visum hebben aangevraagd voor een start in oktober dit jaar?

Ik ben erg nieuwsgierig hoe anderen omgaan met het feit dat de H1-b voor het eerst sinds z'n bestaan een loterij is geworden (door de ca. 150.000 aanvragen op de 1ste dag waar er maar 65.000 worden toegekend).

Mijn man begint binnenkort eerst voor de internationale tak te werken van het bedrijf dat ons sponsort maar ik ben best wel wat ongerust dat het bedrijf zich terugtrekt indien wij niet ingeloot worden in juli/augustus (dit vanwege de vele kosten met het heen- en weer reizen voor een jaar).

Aan de andere kant... mochten we nu worden uitgeloot, dan kunnen we volgend jaar voor een L1 gaan en dan mag ik ook gewoon werken :D

Groetjes,
Marieke
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Marieke,

Het is geen kwestie van inloten, zoiets bestaat niet voor een H1-B.

Er zijn een paar factoren die meespelen of je in aanmerking komt of niet.

1. het processing center waar je gefiled hebt. Bekend is dat Virginia het langzaamste is van alle centra's en het meeste achterstand heeft.

2. Zijn al je papieren in orde, is je labor certification goedgekeurd etc.

3. Heb je premium processing.

California is het snelste en heeft de minste achterstand wat betreft het verwerken van de aanvragen. Het is nl. een kwestie van eerst komt eerst maalt. Dus het wordt behandeld op volgorde van binnenkomst.

Als je papieren niet in orde zijn en je extra gegevens moet opsturen of je labor certification klopt niet dan kom je weer onderop te liggen.

De werkgever kan kiezen voor premium processing, dwz dat hij extra geld betaald om voorrang te krijgen. Er zit zelfs een garantie aan binnen hoeveel dagen de visa moet worden toegekend als alle papieren in orde zijn. Zaak is dus om een goede immgratie advokaat te hebben die er voor zorgt dat alles in orde is als zij/hij filed.

Wij hadden ook premium processing en waren zo verzekerd van een visa. Dit kost anderen die eerder misschien dan jij gefiled hebben hun plaats, but that's life ;-)

Dit zijn de belangrijkste factoren. Geen loting dus maar gewoon je beurt afwachten en hopen dat je alle papieren gefiled hebt.
Zodra je case is aangenomen moet je een case nr krijgen. Je advokaat geeft dit normaal gesproken aan je door. Met je case nr kun je de voortgang van je case in de gaten houden op de website van de USCIS en per telefoon. Als je nog geen case nr ontvangen hebt moet je er even om vragen en zoek meteen uit waar ze gefiled hebben. Dat moet je al heel wat wijzer maken.

Vertel eens, waarom kun je dan volgend jaar voor een L1 gaan?

Succes!
--
Tink
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Tink,

normaal klopt het inderdaad zo als jij beschreven hebt. Echter deze keer niet.

Zoals bekend kan men een H1-b aanvragen vanaf de 1ste werkdag in april. Men kan blijven aanvragen totdat de cap van 65.000 (bachelor/master) en 25.000 (master US university) vol is. Het proces gaat dan precies zoals je zei. Vorig jaar was deze cap bereikt op 26 mei, iedereen die daarvoor had ingediend en alle papieren in orde had, kon vrij zeker zijn van een visum per 1 oktober.

Dit jaar echter zijn er op de 1ste werkdag in april (2 april) al zo'n 150.000 aanvragen binnengekomen voor een H1-b. De regels stellen dan dat alle aanvragen die binnenkomen op deze dag en de dag erna (dus 3 april) allemaal worden ingevoerd en er worden random aanvragen uitgetrokken tot men de cap heeft gevuld. Premium processing heeft hierin zelfs geen specifieke voorrang meer. Ook maakt het niet uit in welk centrum je aanvraag terechtgekomen is (helaas... want voor ons is het Californië). Het is zelfs zo dat van centra waar men een achterstand heeft met het invoeren, de aanvragen naar andere centra worden doorgestuurd.

Als all aanvragen die zijn binnengekomen op 2 en 3 april (plus de zaterdag en zondag ervoor) zijn ingevoerd in de computer begint het willekeurig nummers trekken.... een loterij dus :( (het is trouwens de aller eerste keer dat de USCIS dit proces moet gebruiken voor de H1-b, wellicht dat ze nu toch eens de cap willen verhogen).

Consequentie van dit alles is dus ook dat het totaal geen zin meer heeft om nu nog een aanvraag in te dienen, ze worden direct geweigerd.Zie ondermeer dit artikel: http://www.computerworld.com/action/art ... _PM&nlid=8

Vandaar ook mijn vraag..... zijn er meer die een H1-b aanvraag hebben gedaan en nu ook zich afvragen wat dit voor hun betekend.
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Oh ja... de vraag van L1...
simpel: Mijn man komt per 1 juni in dienst van het bedrijf, voor de internationale tak. Per 1 juni volgend jaar werkt hij daar een jaar (mits ze zijn contract natuurlijk niet ontbinden) dus kan hij een L1 aanvragen (voor mij dus L2). Dat gaat sneller dan volgend jaar weer de H1-b aanvragen aangezien we dan tot oktober 2008 moeten wachten tot we kunnen verhuizen.

Groetjes,
Marieke
peeky
Amerika-ontdekker

Bericht door peeky »

mariekeev schreef:Vandaar ook mijn vraag..... zijn er meer die een H1-b aanvraag hebben gedaan en nu ook zich afvragen wat dit voor hun betekend.
Nou, indirect. Ik heb zelf de aanvraag niet op touw gezet, dat heeft mijn toekomstige werkgever gedaan. Dus heb ik de benodigde papieren ingevuld en daarheen gestuurd. Die laten het op hun beurt weer door hun advocaat regelen, dus ik sta een beetje buiten het hele process. Denk dat er voor mij niets anders opzit dan afwachten.

Dan een ander vraagje: wat als je aanvraag goedgekeurd wordt? Krijg je in dat geval bericht van de ambassade dat je daarheen moet voor vingerprints etc. en kun je daar dan je visum ophalen?
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Tja... dat is dus bij ons ook het geval. De aanvraag is door de werkgever en hun advocaten verzorgd. Ze houden ons gelukkig wel erg goed op de hoogte.

De loterij trekking heeft inmiddels plaatsgevonden (op 12 april) en men denkt binnen een paar weken iedereen die er buiten is gevallen op de hoogte te hebben gebracht. Is de visum aanvraag met premium processing aangevraagd, dan weet je uiterlijk op de 27ste of je erbij zit en zelfs het visum krijgt!

Blijft natuurlijk nog: er zijn wellicht visa aanvragen uit de loterij getrokken die uiteindelijk niet juist zijn ingevuld of niet aan de voorwaarden voldoen. Wellicht dat dat weer de deur opent indien we er nu buiten vallen.

Succes met wachten
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Dat eeuwige afwachten... vreselijk!
Ik wens jullie in ieder geval heel veel succes toe!
(en naar welke streek zou je trekken?)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

peeky schreef:Dan een ander vraagje: wat als je aanvraag goedgekeurd wordt? Krijg je in dat geval bericht van de ambassade dat je daarheen moet voor vingerprints etc. en kun je daar dan je visum ophalen?
Nee, je krijgt bericht van je advokaat of als je je case nummer weet kan je het zelf elke dag checken op de website.
Dan wacht je tot je je pak papieren krijgt thuisgestuurd, je belt met de ambassade voor een afspraak en neemt alle papieren mee en hoop dat je alles bij je hebt. Voordat je gaat moeten nog formulieren(DS-156 en DS-157 als ik het wel heb) worden ingevuld die je mee moet nemen o.a voor jouw H4 visa. Zorg at je je trouw akte, je geboorte uitreksels e.d allemaal internationaal zijn.
De ambassade in NL geeft heel summier uitleg, de ambassade in Frankrijk is meer uitgebreid: http://www.amb-usa.fr/consul/niv/typevisas/work.htm

Op de ambassade checken ze of je alles juist hebt ingevuld, pasfoto's volgens de regels bij je hebt en als alles goed is laat je je paspoort bij ze achter en krijg je die thuisgestuurd met je visa erin of je kunt ze na een paar uurtjes weer ophalen. Iedere keer is dit weer anders, ik denk nagelang hoe druk het is.

Wij zijn de laatste keer in de ambassade in Parijs geweest waar we de paspoorten meteen weer mee kregen. Maar het is daar ook heel groot en alles is zeer geautomatiseert.

De keuze van welke US ambassade je gebruikt staat je vrij, wij woonden in Frankrijk en kozen voor Parijs, maar een keer daarvoor woonden we in Duitsland en kozen voor Amsterdam omdat Frankfurt te druk was. Meestal moet je dit wel van te voren aangeven op de formulieren als je filed.

Eigenlijk is de 'visa' die je krijgt in je paspoort geen garantie dat je ook werkelijk wordt toegelaten tot de US. Die verantwoording ligt helemaal bij de immigratie ambtenaren op de port of entry.
Je krijgt daar ook weer je I-94 vast geniet waar men dan op invuld, als je wordt toegelaten, de datum tot je visa geldig is. Let op dat je paspoort niet voor die tijd verloopt anders staat er op je I-94 de datum dat je paspoort verloopt ipv je visa datum. Wat betekend dat je voor die tijd je visa en je paspoort moet verlengen of naar huis moet gaan. ;-)
--
Tink
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

En dan maar denken dat je er bent als je het geluk heb de loterij te overleven! :o

Wel goed om te weten trouwens dat de I-94 niet langer wordt gegeven dan de duur van het paspoort. Onze paspoorten zijn nog geldig tot begin 2010, wellicht handig om dan nu al een nieuw paspoort aan te vragen (mits we ingeloot zijn natuurlijk) of heeft dat geen zin?

Het blijft nu inderdaad wachten, en wachten... wij hebben bij de advocaat het case nummer maar opgevraagd omdat het wel zo fijn is zelf ook zo nu en dan eens te kijken wat en hoe.

Mocht het voor ons goed uitpakken dan vertrekken wij richting Santa Clara, CA. Wij hopen te kunnen gaan wonen in Saratoga maar dat blijkt toch ook een erg prijzige regio te zijn. Nu gaat mijn man weliswaar niet slecht verdienen maar ja... hij wordt wel alleenverdiener.

Ik hou jullie op de hoogte,
Marieke
peeky
Amerika-ontdekker

Bericht door peeky »

mariekeev schreef:Onze paspoorten zijn nog geldig tot begin 2010, wellicht handig om dan nu al een nieuw paspoort aan te vragen (mits we ingeloot zijn natuurlijk) of heeft dat geen zin?
Ja, zelfde verhaal hier. Maar aangezien ik naar NYC vertrek en er vergevorderde plannen zijn van prijsvechters om daar op te gaan vliegen, kan er nog wel een retourtje Amsterdam vanaf dan :)

Pfoe wat een verhaal allemaal zeg. Maar goed, het principe blijft hetzelfde: afwachten... Jeetje wel balen als het mislukt dit jaar zeg, dat wordt dan een jaar wachten :roll:

Premium processing? Hmm durf niet met zekerheid te zeggen of dat mij het geval was...en in het andere geval?
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

mariekeev schreef:En dan maar denken dat je er bent als je het geluk heb de loterij te overleven! :o

Wel goed om te weten trouwens dat de I-94 niet langer wordt gegeven dan de duur van het paspoort. Onze paspoorten zijn nog geldig tot begin 2010, wellicht handig om dan nu al een nieuw paspoort aan te vragen (mits we ingeloot zijn natuurlijk) of heeft dat geen zin?
Nee, want als het goed is heb je kopieen van je paspoort al je naar je advokaat gestuurd, toch? Als je dat nu gaat veranderen kom je in de problemen. Als je een goede advokaat hebt regelt als je eenmaal gesettled bent dat voor je als je eenmaal een nieuw paspoort hebt aangevraagd. Ik zou daar nog even mee wachten want ik vind het major lastig om 2 paspoorten bij me te moeten hebben als ik reis. Je visa blijft nl in je oude paspoort zitten.

Mocht het voor ons goed uitpakken dan vertrekken wij richting Santa Clara, CA. Wij hopen te kunnen gaan wonen in Saratoga maar dat blijkt toch ook een erg prijzige regio te zijn. Nu gaat mijn man weliswaar niet slecht verdienen maar ja... hij wordt wel alleenverdiener.
Wij konden destijds ook kiezen tussen Santa Clara en Santa Monica gebied, maar we hadden al eerder ervaring opgedaan op een H1-b in California en woonden toen niet eens in de duurste gebied van de Bay Area. Het was niet makkelijk en elke cent moest omgedraaid worden. Een piepklein apartementje kost je al gauw 1200-1500 USD

Hebben jullie al wel een tijdelijk adres? Als ik het wel heb moet je op het DS-156 formulier je adres waar je in de US gaat verblijven invullen. Denk daar dus over na, ook als dit slechts tijdelijke huisvestiging is zoals Corporate Housing kun je dat opgeven. Wij hebben ook de eerste maanden in Corporate Housing gewoond terwijl we naar een huis zochten. Onze spullen kwamen toch ook pas weken later dus een gemeubileert apartement komt dan goed uit.

Als je ergens een paar weken bent krijg je pas goed zicht op wat wel en niet een goede buurt is, als je snel moet beslissen terwijl je op een house hunting trip daar bent kan dan later wel eens tegenvallen.
--
Tink
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

peeky schreef:
mariekeev schreef:Onze paspoorten zijn nog geldig tot begin 2010, wellicht handig om dan nu al een nieuw paspoort aan te vragen (mits we ingeloot zijn natuurlijk) of heeft dat geen zin?
Ja, zelfde verhaal hier. Maar aangezien ik naar NYC vertrek en er vergevorderde plannen zijn van prijsvechters om daar op te gaan vliegen, kan er nog wel een retourtje Amsterdam vanaf dan :)
Ehrm..... waarom zou je weer naar Amsterdam moeten vliegen? Om je paspoort te verlengen? Dat doe je gewoon bij de NL ambassade in de US. Zou dan wel een duur paspoortje worden als we naar NL moesten reizen;-)
--
Tink
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Ik merk het al elke keer dat ik op craiglist kijk... wat zijn de huizenprijzen in die omgeving duur! Voor een huisje met 2 slaapkamers betaal je gemakkelijk 2500 - 3000 per maand aan huur (ok... een tuinman is vaak wel inbegrepen). Daarnaast wordt het voor ons extra moeilijk want de kat gaat mee en lang niet overal zijn huisdieren toegestaan.

Er is nog niets bekend over een tijdelijk eerste adres. Het bedrijf had het over hotels maar ik weet eigenlijk niet of dat wel mag worden ingevuld op de formulieren. Er is nog veel te regelen voordat het zover is.
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Peeky,

Het voordeel met premium processing is alleen maar dat je binnen 15 dagen uitslag hebt. Zonder premium processing kom je in de molen met alle andere die dit niet hebben maar wel ingeloot zijn en dan kan het van een paar weken tot een paar maanden duren voordat er duidelijkheid is (hoop natuurlijk eerder op weken dan maanden).
peeky
Amerika-ontdekker

Bericht door peeky »

Ik had al zo'n vermoeden...jeetje het word wel spannend zo zeg :)

Ik had in de eerste plaats overigens nooit verwacht dat er meer aanmeldingen dan visa's beschikbaar zouden zijn. Is dit al eens eerder het geval geweest?
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Het is dit jaar voor het eerst dat er meer aanmeldingen zijn dan beschikbare visa. Tenminste.... op de eerste dag. Tot nu toe liep het steeds terug. Van ergens eind Augustus (wel in de tijd dat er 195.000 H1-b visa beschikbaar waren) tot midden mei vorig jaar dat de visa "op" waren.

Er was al wel een verwachting gerezen bij verschillende immigratie advocaten dat er dit jaar een run zou zijn op de visa en dat is dus ook uitgekomen.

Net als de afgelopen jaren, worden de meeste visa aangevraagd door IT gerelateerde bedrijven (ook die van ons) en door Indiase outsourcing bedrijven (schijnen 3 grote van te zijn die er per bedrijf tussen de 10.000 en 15.000 aanvragen).
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Helaas, wij kregen gisteren bericht dat onze aanvraag niet is ingeloot :cry:

Samen met de toekomstige werkgever van mijn man zijn we nu aan het kijken naar oplossingen omdat ze toch graag willen dat hij voor hun werkt.

Weet iemand of het mogelijk is om op een B1 visum regelmatig heen en weer te reizen? Bijvoorbeeld 2 weken in de US en dan weer 2 weken in NL en dat een jaar lang? Voor zover ik zelf heb begrepen kun je maximaal een half jaar in de periode van 1 jaar op een B1 in de US zijn en dat zou op deze manier mogelijk moeten zijn.....

Groot voordeel: als er inderdaad een oplossing wordt gevonden, dan kunnen we volgend jaar op een L1 en mag ik tenminste werken! :)

Peeky: Heb jij al de uitslag gekregen van de loterij? Zo niet... succes nog met wachten.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Goh, wat een spijtig nieuws.
Wat die alternatieve oplossingen betreft, daar ben ik niet van op de hoogte. Iemand anders hier misschien wel?

Mijn echtgenoot werkt voor een Amerikaans bedrijf in een globale functie, maar met een Belgisch contract. Hij zit minstens 1 week per maand in Amerika (maar deze maand zit hij er bv. 3 weken), net zoals een deel van zijn collega's. Zij vliegen gewoon telkens over-en-weer, en op de luchthaven zeggen zij dat zij voor zaken komen, dat ze werknemer zijn van firma x. Misschien dat jullie toekomstige werkgever hem ook zo aan kan werven, dat hij zijn werk vanuit Nederland doet, maar dus regelmatig naar ginder gaat (opgepast, < 183 dagen, anders zit je, dacht ik, met een verplichte belastingaangifte in Amerika). En als je dat een jaar doet, dan kan je ook op zo'n L-visum. Maar dan moet het bedrijf wel een onderneming in Nederland hebben. Is dat het geval? Anders kunnen ze hem 'managing director' maken van hun kersverse Nederlandse filiaal. ;-)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Tink
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Tink »

Ah bummer! Dat is een teleurstelling zeker, je hoopt er toch op natuurlijk.

Wat betreft the B1:

<quote>Doing Business - Using Your Visitors (B-1) Visa

Certain kinds of "business" related travel, is permitted using a B-1 visitor visa. The definition of "business" under immigration law is limited, and does not allow for gainful employment, labor for hire or productive activity such as operating a business or consultancy work. Specifically, in the applicable U.S. law the term "business" is limited to the negotiation of contracts, consultation with business associates, litigation, and participation in scientific, educational, professional or business conventions, conferences or seminars and other legitimate activities of a commercial or professional nature.

Persons entering the U.S. on a visitor visa, for business or tourism (B-1/B-2), or without a visa on the Visa Waiver Program are not permitted to work. If you are planning to work, or to attend certain training in the U.S., you cannot enter the U.S. with a visitor visa. Instead, you will need a visa in one of the employment categories for temporary workers. </quote>

Lijkt me gevaarlijk om toch te gaan werken op een B1. Je staat geregistreert als zijnde uitgeloot voor een H1-B, elke keer als je de US binnenkomt wordt dat gechecked. Men is daar zeer op verdacht dat je toch gaat werken, om dat je uitloting geregistreert is. Je bent strafbaar en je kan je kansen om volgend jaar op een L1 binnen te komen volkomen ruineren. Ik zou de gok niet nemen.

Kan hij niet gewoon telewerken, moet hij per se daar aanwezig zijn?
--
Tink
mariekeev
Amerikafan

Bericht door mariekeev »

Inderdaad... echt wel jammer (wel blij dat het huis nog niet te koopt stond!).

Het bedrijf heeft een vestiging in België en wij hopen nu dus ook dat hij voor die vestiging kan werken in dezelfde hoedanigheid (product manager) met regelmatig op en neer vliegen.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer