E2 visum wachttijden

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Marinus97
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2024, 18:51

E2 visum wachttijden

Bericht door Marinus97 »

Beste Forumleden,

Ik ben momenteel in Amerika op een J-1 en ben nu begonnen met het E2 visum traject. Van mensen om mij heen, en ook op dit forum hoor ik dat de wachttijden op het Consulaat in Amsterdam extreem lang zijn, en dat momenteel geschat wordt dat de wachttijd ~9 maanden is.

Hebben mensen hier ervaring mee, en wat zouden andere opties kunnen zijn (en hebben mensen daar ervaringen mee?). Curacao, Canada...

Alvast dank voor het meedenken, alle ervaringen en adviezen worden zeer gewaardeerd.

Dank & groet!
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 351
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: E2 visum wachttijden

Bericht door JeroenB »

Het US Consulate in Amsterdam is momenteel een hele grote afrader gezien de enorm lange doorlooptijden daar.

Maar als je op dit moment in de USA bent, waarom doe je je applicatie dan niet in Toronta, CA?

Daar is de doorlooptijd enorm snel, na 2 weken kun je al een afspraak maken en meestal is die binnen een maand.

Daarbij is onze ervaring dat je in Canada met een goed businessplan gewoon een kans krijgt om je te bewijzen terwijl ze in Nederland veel kieskeuriger en dus strenger zijn.
Laatst gewijzigd door JeroenB op 13 mar 2024, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Marinus97
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2024, 18:51

Re: E2 visum wachttijden

Bericht door Marinus97 »

Hoi Jeroen,

Veel dank voor je antwoord!

Dat klinkt super en lijkt mij ook zeker een mogelijkheid. Het gaat in mijn geval om een E2 employment visa. Weet je of dat iets verandert? Ik neem aan dat die procedure anders is.

Daarnaast, kan je mij vertellen waar ik een goed overzicht kan vinden voor de wachttijden van een E visum?

Hartelijke groet!
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 351
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: E2 visum wachttijden

Bericht door JeroenB »

Ik denk niet dat er verschil is qua wachttijd voor E-2 of E-2 Employment visa.

Een overzicht van de wachttijden zul je niet vinden aangezien die er gewoon niet is. En het overzicht van de goverment omtrent visa wachttijden die klopt voor geen meter. De wachttijden kun je vooral opmaken uit de verschillende facebook groepen die er zijn waar ervaringen worden gedeeld en de wachttijd ervaringen voorbij komen.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: E2 visum wachttijden

Bericht door Nagini »

Er is een website https://travel.state.gov/content/travel ... times.html waar je de geschatte wachttijden kunt bekijken, maar bijvoorbeeld Amsterdam geeft aan dat je met de meeste visa binnen 21 dagen een afspraak hebt, wat duidelijk niet het geval is. E visa staan er uberhaupt niet op. Bij de meeste ambassades moet je eerst een fee betalen voordat je de interview slots te zien krijgt, dus het blijft een beetje een gok. Een aantal mensen op dit forum hebben een veel gunstigere datum weten te prikken door gewoon constant de planner bij hun ambassade of consulaat te verversen, omdat interviews vaak verzet of gecancelled worden. Doordat de wachttijden zo lang zijn gebeurt dit wel vaker, omdat mensen afspraken bij meer dan een ambassade/consulaat inplannen of een datum toch niet uitkomt. Dus zelfs als je een lange wachttijd hebt kun je met een beetje geduld toch vaak sneller aan de beurt komen.

Het verschil tussen E2 en E2 employee visa zal hem vooral in het bewijs zitten wat je mee moet nemen naar je interview, maar je werkgever zal je daar mee kunnen helpen.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5762
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: E2 visum wachttijden

Bericht door bedeve »

Marinus97 schreef:
12 mar 2024, 19:08
Beste Forumleden,

Ik ben momenteel in Amerika op een J-1 en ben nu begonnen met het E2 visum traject. Van mensen om mij heen, en ook op dit forum hoor ik dat de wachttijden op het Consulaat in Amsterdam extreem lang zijn, en dat momenteel geschat wordt dat de wachttijd ~9 maanden is.

Hebben mensen hier ervaring mee, en wat zouden andere opties kunnen zijn (en hebben mensen daar ervaringen mee?). Curacao, Canada...

Alvast dank voor het meedenken, alle ervaringen en adviezen worden zeer gewaardeerd.

Dank & groet!
er is ook de mogelijkheid om het in de VS af te laten handelen.
Voordeel : snellere afhandeling
Nadeel : je mag in de afhandelingstijd wel de VS uit , maar dan kom je er niet meer in
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 351
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: E2 visum wachttijden

Bericht door JeroenB »

Nagini schreef:
13 mar 2024, 15:50
Er is een website https://travel.state.gov/content/travel ... times.html waar je de geschatte wachttijden kunt bekijken, maar bijvoorbeeld Amsterdam geeft aan dat je met de meeste visa binnen 21 dagen een afspraak hebt, wat duidelijk niet het geval is. E visa staan er uberhaupt niet op. Bij de meeste ambassades moet je eerst een fee betalen voordat je de interview slots te zien krijgt, dus het blijft een beetje een gok. Een aantal mensen op dit forum hebben een veel gunstigere datum weten te prikken door gewoon constant de planner bij hun ambassade of consulaat te verversen, omdat interviews vaak verzet of gecancelled worden. Doordat de wachttijden zo lang zijn gebeurt dit wel vaker, omdat mensen afspraken bij meer dan een ambassade/consulaat inplannen of een datum toch niet uitkomt. Dus zelfs als je een lange wachttijd hebt kun je met een beetje geduld toch vaak sneller aan de beurt komen.

Het verschil tussen E2 en E2 employee visa zal hem vooral in het bewijs zitten wat je mee moet nemen naar je interview, maar je werkgever zal je daar mee kunnen helpen.
Deze informatie blijkt in veel gevallen dus gewoon niet te kloppen, ga maar eens kijken naar de wachttijd in Toronto en daar konden wij binnen 1.5 maand terecht met kerst er nog tussen.
Marinus97
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 mar 2024, 18:51

Re: E2 visum wachttijden

Bericht door Marinus97 »

Dank voor al jullie reacties en het meedenken.

Mijn werkgever werkt samen met een visum bureau waaraan ik de mogelijkheden in Canada en Amerika had voorgelegd.

Ik kreeg net het volgende bericht van hun:
Als je doelt op een E-aanvraag, die kunnen voor Nederlanders enkel worden ingediend in Amsterdam en Curacao. Een visum aanvragen kan niet vanuit de VS, dan kan je enkel een change of status aanvragen (dus als je al een status hebt in de VS) of een verlenging van de huidige status.

Zij zeggen dus dat dit niet mogelijk is Canada of Amerika.. Klopt dat?

Amsterdam heeft verschrikkelijk lange wachttijden en Curacao schijnt dicht te zijn zonder duidelijkheid wanneer ze weer open gaan.

Hoor graag van jullie.

Dank & groet!
Gebruikersavatar
JeroenB
Amerikafan
Berichten: 351
Lid geworden op: 13 sep 2010, 16:03
Locatie: Clermont, Florida

Re: E2 visum wachttijden

Bericht door JeroenB »

Change of Status is GEEN Visa maar een verblijfstatus welke vervalt zodra je Amerika verlaat. Helaas worden veel mensen hoerover slechts geïnformeerd en zitten vervolgens met een probleem als een familielid buiten de USA ziek wordt en ze er naartoe willen reizen.

Als je op dit moment in de VS bent en daar woont dan is Canada een mogelijkheid, wij hebben de stoute schoenen aangetrokken en als Nederlanders vanuit NL een aanvraag ingediend met de nodige uitleg van de Visa Lawyer omtrent onze situatie en de enorme wachttijden in NL en we kwamen er vrij snel doorheen en hebben ons Visa gekregen waarna we meteen doorgevlogen zijn naar Florida.

Dus ja, het kan wel ondanks dat er inderdaad vermeldt staat dat het alleen kan als je al in Amerika verblijft of Canadees bent, dit kun je overigens terug vinden op de website van het US consulaat in Toronto.

Wij hebben zelf gebruik gemaakt van Lisa Krueger Kahn uit Orlando voor de hele aanvraag.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer