O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Sara123sara
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2023, 13:23
Aantal x V.S. bezocht: 6

O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Bericht door Sara123sara »

Ik ben nu 67 dagen in Amerika op mijn esta. Ik ben verliefd geworden op een Amerikaan en ga nu een proces in voor een O-2 visum voor mijn werk. Echter zal dit een paar maanden duren.

Ik vlieg eind deze week naar Nederland en zal voor 14 dagen in Nederland blijven, ik wil hierna weer naar Amerika gaan voor een periode a tot dat ik m’n interview heb en ik mijn paspoort moet inleveren voor mijn visum.

3 vragen:
- verwachten jullie dat ik problemen zal hebben met de tweede keer Amerika in komen na een langere periode hier geweest te zijn? Voor deze trip ben ik langer niet hier geweest
- kan ik in Amerika zijn gedurende mijn applicatie periode van mijn O-2 visa tot dat ik mijn interview heb, heeft iemand hier ervaring in? Ik kan er weinig over vinden op het internet
- hoelang duurt een O-2 visum aanvraag, iemand ervaring met een spoed proces?
- mijn esta verloopt 8 januari 2024, ik neem aan dat ik dan terug naar Nederland moet of is het alleen zo dat je esta geldig dient te zijn bij aankomst in Amerika?


Mijn dank is groot!!! :thumbup:
Zou te gek zijn als iemand me kan helpen bij de bovenstaande vragen :)
Willem1
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Bericht door Willem1 »

Als je langere tijd (67 dagen is al best lang) in de VS bent, dan kort weggaat, en weer terug komt (zeker als er tegen die tijd een aanvraag voor een visum loopt), dan zal dat wel vragen oproepen - en dan zou ik er rekening mee houden dat je naar secondary inspection wordt gestuurd. Ze zullen willen weten wat je al die tijd in de VS doet, hoe je jezelf onderhoudt, waar je blijft, of je niet van plan bent om alvast werk te gaan doen voordat je O2 is afgegeven, etc. En dan moet je vooral ook niet zeggen dat je verliefd bent. Maar in principe mag het.

Is de O1 (op basis waarvan jij een O2 wil krijgen) al afgegeven? Een O2 leent zich voor een aanvraag met premium processing - dan heb je in 2 (misschien tegenwoordig 3) weken je antwoord.

ESTA hoeft alleen geldig te zijn bij aankomst in de VS. Maakt niet uit als die verloopt tijdens je (legale) verblijf in de VS.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Bericht door Nagini »

Hallo en welkom op het forum. Ik kan niet overal antwoord op geven maar hopelijk is dit een begin:
  1. Het hangt vooral af van de officer die je aan de grens treft, en hoeveel interesse die heeft in je praatje. Het risico is dat ze je weigeren bij binnenkomst omdat ze vermoeden dat je illigaal wilt blijven. Ze kunnen namelijk in hun systeem zien dat je net een lange periode in de VS bent geweest, nogmaals een lange periode wilt blijven en als ze horen dat je een partner in de VS hebt zijn er misschien weinig redenen voor je om nog terug te gaan naar Nederland. Zorg in ieder geval voor een ticket terug naar Nederland, en bedenk ook of je andere zaken hebt die je banden aantonen, zoals een hypotheek op een woonhuis, een huurcontract, werk, etc. Dat je voor het interview sowieso terug moet is hier mogelijk wel een voordeel. Ik zou gewoon eerlijk zijn, want als je een verhaal verzint en ze je betrappen heb je een veel groter probleem, maar niemand kan je 100% verzekeren dat je geen problemen gaat krijgen. Ik ben vaker voor een partner langere tijd naar de VS geweest (tot 2 maanden) en had nooit problemen, maar nooit zo kort achter elkaar.
  2. Je mag op een ESTA maximaal 90 dagen aan een stuk in de VS blijven. Let op bij het plannen, 90 dagen is niet hetzelfde als 3 maanden. Als je op dag 91 uit de VS vertrekt, heb je overstay en kom je niet meer op een ESTA de VS in. Je aankomstdag telt als dag 1, niet dag 0. Dus als je interview binnen 90 dagen na aankomst is kan dit, anders moet je tussentijds terug. Te lang blijven kan verder problemen veroorzaken bij de O visum aanvraag en je kunt bij langere overstay zelfs een 3-jarige ban krijgen.
  3. O-visas zijn best zeldzaam, dus ik weet niet of je snel iemand zult vinden die hier ervaring mee heeft. Je werkgever vraagt dit aan, dus de timing zal vooral afhangen van dingen waar jij waarschijnlijk weinig controle over hebt, waaronder het doen van een spoedaanvraag.
  4. ESTA moet geldig zijn bij binnenkomst, maar mag tijdens het verblijf verlopen. Je kunt trouwens een nieuwe ESTA aanvragen voor de oude verloopt, maar het is dus meestal niet nodig (bron: https://help.cbp.gov/s/article/Article- ... 20extended.)
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Bericht door hemmie »

Het O2 visum komt inderdaad niet zo veel voor, en is ook geen eenvoudige aanvraag. Ik neem aan dat je een immigration lawyer gebruikt? Dan zal die wellicht het beste een termijn aan kunnen geven.
Terug in Texas!
Sara123sara
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2023, 13:23
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Bericht door Sara123sara »

Dank je wel voor dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te reageren - waardeer ik enorm!

Aller eerst
1) 2e keer VS in korte tijd; ja ik neem mijn koop overeenkomst van m’n woning mee; arbeidsovereenkomst + brief van mijn werkgever dat ik meetings in VS heb (dat mag wel heb ik me laten vertellen zolang je nog maar niet de handeling doet om daadwerkelijk te werken).
Het is de 2e keer dus ik ga voorbereid die kant op en eerlijkheid duurt het langst. Ik verwacht dat ik de 2e keer maximaal een maand hoef te gaan ivm ik hierna naar NL moet om mijn paspoort af te geven voor O2 visum wat hopelijk niet lang duurt om vervolgens op mijn O2 terug te gaan en dan is dit “probleem” opgelost.

2) diegene met O-1 visum (bekend persoon) heeft dit al eerder gehad dus zal een verlenging zijn. Ik kan aantonen dat ik al langere tijd met diegene werk dus ik verwacht dat O-2 visum niet te veel gedoe zal zijn want het verhaal is redelijk recht toe recht aan. Ik heb hiervoor een advocaat om de arm genomen die hier ervaring in heeft. Ik ga een spoed aanvraag indienen dus ik verwacht dat dit snel verloopt waardoor ik nieteens heel lang op mijn esta in US hoef te blijven

3) esta die verloopt bij binnenkomst: check. Indien ik in de VS reis moet ik dan ook telkens mijn esta tonen of dan niet meer nodig?

Mocht je nog andere tips hebben zijn deze meer dan welkom, dank je wel!
Sara123sara
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2023, 13:23
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Bericht door Sara123sara »

Dank je wel voor je uitgebreide advies, waardeer ik!

De tweede keer zal ik voorbereid naar de VS gaan en de nodige bewijzen meenemen om aan te tonen dat ik niet langer zal verblijven als toegestaan (koopovereenkomst woning, arbeidsovereenkomst + evt brief vanuit werkgever waarin staat dat ik meetings heb in VS maar geen business ga doen.

De O-1 is al afgegeven en kan aantonen dat ik al jaren met diegene werk dus ik verwacht hierin geen problemen. Enige is dat de sponsor van de O-1 een document moet tekenen dat ik onder diegene z’n O-1 val denk ik - maar ook dit komt goed.

Voor O-2 kan ik zowel in Frankfurt, Brussel als Nederland terecht toch? Dit om eventuele wachttijd te voorkomen.

Esta helder - super dank je wel!!!
Sara123sara
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 nov 2023, 13:23
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Bericht door Sara123sara »

Dank voor je reactie! Waarom is O-2 geen makkelijke aanvraag, heb je tips hiervoor? Ik heb uiteraard een advocaat om de arm genomen die me hierbij helpt. Ik kan aantonen dat ik al langere periode met diegene werk a O1 houder
Willem1
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Bericht door Willem1 »

Sara123sara schreef:
10 nov 2023, 00:18
3) esta die verloopt bij binnenkomst: check. Indien ik in de VS reis moet ik dan ook telkens mijn esta tonen of dan niet meer nodig?

Mocht je nog andere tips hebben zijn deze meer dan welkom, dank je wel!
Mbt 3: Voor reizen binnen de VS hoef je je ESTA niet te tonen. Een officieel identiteitsbewijs (paspoort voldoet in ieder geval) is genoeg.

Mbt andere tips: ik vraag me zelfs af of je in jouw geval wel per se naar Nederland moet om het O2 visum in je paspoort te krijgen. Het zou wel eens kunnen dat je gewoon (op ESTA) in de VS kunt zijn terwijl je O2 aanvraag loopt, wacht tot die (evt met premium processing) is goedgekeurd, dan voor een paar dagen naar (bijvoorbeeld) Toronto (Canada) kunt gaan, daar naar het consulaat, en dan met O2 weer terug de VS in. Premium processing is in dat geval zeker aan te raden (kost wel geld, maar daarmee krijg je een tijdlijn waarmee je kunt werken). Maar vraag deze route vooral na aan je advocaat.
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: O-2 visa aanvraag / nu in US op ESTA

Bericht door goldenhills »

In mijn ervaring (O-1B, EB-1B), moet je reizen van en naar de VS tijdens een visumaanvraag goed coördineren met je advocaat (als die er is, en dat zou voor een werkvisum eigenlijk altijd wel het geval zijn).
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer