Stopover gehad in Cuba

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Willem1 »

Eerlijk gezegd zou ik hier de autoriteiten niet eens voor proberen te bellen. Die zitten echt niet te wachten op dit soort vragen (ze hebben wel wat beters te doen). De mensen die je eventueel te spreken krijgt zullen zich zo behoudend mogelijk opstellen om maar te voorkomen dat ze zelf in de problemen zouden kunnen komen vanwege het geven van verkeerde informatie. Ze hebben er geen enkel belang bij dat jij naar de VS zou kunnen reizen.

Zolang je de grens van Cuba niet bent gepasseerd, ben je niet in Cuba geweest. Als je zelfs het vliegtuig niet bent uitgeweest, dan heb je in letterlijke zin zelfs geen voet op Cubaanse bodem gezet. Dat is wat mij betreft helemaal helder - en op z'n allerminst is het een heel redelijk standpunt om in te nemen.

Je kunt ook te veel willen vragen.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Update, visum aangevraagd en kan over 2 weken terecht in Brussel. Duimen maar nu!
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Willem1 schreef:
06 okt 2023, 15:44
Eerlijk gezegd zou ik hier de autoriteiten niet eens voor proberen te bellen. Die zitten echt niet te wachten op dit soort vragen (ze hebben wel wat beters te doen). De mensen die je eventueel te spreken krijgt zullen zich zo behoudend mogelijk opstellen om maar te voorkomen dat ze zelf in de problemen zouden kunnen komen vanwege het geven van verkeerde informatie. Ze hebben er geen enkel belang bij dat jij naar de VS zou kunnen reizen.

Zolang je de grens van Cuba niet bent gepasseerd, ben je niet in Cuba geweest. Als je zelfs het vliegtuig niet bent uitgeweest, dan heb je in letterlijke zin zelfs geen voet op Cubaanse bodem gezet. Dat is wat mij betreft helemaal helder - en op z'n allerminst is het een heel redelijk standpunt om in te nemen.

Je kunt ook te veel willen vragen.

Eens maar ben toch bang dat er ergens passagierslijsten zijn of dat ik straks beticht word van liegen op mijn esta. Want de definitie van traveled or been to Cuba is niet heel duidelijk wat dat betreft. Ik ga voor een stukje relatieve zekerheid, want zelfs met een visum kun je nog geweigerd worden natuurlijk 😂
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door jeppiepruts »

Dianartd schreef:
06 okt 2023, 18:10
Update, visum aangevraagd en kan over 2 weken terecht in Brussel. Duimen maar nu!
Betekent dat dat je (gewijzigde) ESTA ingetrokken is? Of kun je een visum aanvragen los van het al dan niet hebben van een ESTA?
Willem1
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Willem1 »

Dianartd schreef:
06 okt 2023, 18:23
Eens maar ben toch bang dat er ergens passagierslijsten zijn of dat ik straks beticht word van liegen op mijn esta.
"Ja" zeggen terwijl het "nee" is is ook liegen. Nu ga je dus tegenover de ambassade verklaren dat je een visum nodig hebt omdat (jij zegt dat) je Cuba hebt bezocht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze daarvan vinden.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Willem1 schreef:
06 okt 2023, 18:49
Dianartd schreef:
06 okt 2023, 18:23
Eens maar ben toch bang dat er ergens passagierslijsten zijn of dat ik straks beticht word van liegen op mijn esta.
"Ja" zeggen terwijl het "nee" is is ook liegen. Nu ga je dus tegenover de ambassade verklaren dat je een visum nodig hebt omdat (jij zegt dat) je Cuba hebt bezocht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat ze daarvan vinden.
Ik heb dat niet gezegd, dat ik in Cuba geweest ben. Als me daar gevraagd wordt waarom ik niet voor een esta ben gegaan vertel ik exact hetzelfde als hier; dat het onduidelijk was ivm tussenlanding.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

jeppiepruts schreef:
06 okt 2023, 18:34
Dianartd schreef:
06 okt 2023, 18:10
Update, visum aangevraagd en kan over 2 weken terecht in Brussel. Duimen maar nu!
Betekent dat dat je (gewijzigde) ESTA ingetrokken is? Of kun je een visum aanvragen los van het al dan niet hebben van een ESTA?
Heb visum naast mijn nog geldige esta aangevraagd, geen idee of dat de bedoeling is of was maar hoor het vanzelf wel.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dutchess »

Fijn dat je zo gauw een afspraak kon krijgen, dat visum komt vast wel goed en dan hoef je je verder tenminste geen zorgen te maken.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
kai_8
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 okt 2023, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door kai_8 »

Is het allemaal gelukt met het visum? Ik ben heel erg benieuwd naar de uitkomsten want zit in dezelfde situatie.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Nee volgende week dinsdag in Brussel. Ben wel zenuwachtig hoor want zie echt zoveel video’s erover dat mensen worden afgewezen. Maar ik had ook een bericht gepost op fb hierover en kreeg uiteraard na mijn visum aanvraag bericht van iemand die ook een stopover had gehad op Cuba dit jaar en die is gewoon met haar oude Esta ingereisd. Er is haar niks gevraagd maar goed mijn aanvraag loopt nu al dus afwachten maar. Ik hou jullie op de hoogte hoor ;-)
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2503
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dutchess »

Het voornaamste voor het visum is dat je banden met je thuisland kan aantonen (baan, huis, e.d.). Maar je hebt kans dat, als ze horen dat je enige reden voor het aanvragen van je visum die Cuba kwestie is, je al gauw goedgekeurd wordt. Dus maak je niet teveel zorgen.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Trom
Amerikakenner
Berichten: 893
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Trom »

@Dianartd
Hoe is het gegaan op het consulaat?
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Hi allemaal, ben vanmorgen in Brussel geweest en we hebben onze visa! Het uiteindelijke gesprek ging heel snel, heb niets hoeven laten zien. Dus nu even afwachten wanneer de paspoorten kunnen ophalen. Ik heb wel gevraagd of het nodig was een visum aan te vragen ivm de tussenlanding en het antwoord was; better safe than sorry…
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer