Stopover gehad in Cuba

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Hai, ik lees al jaren mee hier, had een account maar was de inloggegevens kwijt dus nieuwe aangemaakt. Ik heb een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden. Al een aantal x naar de States geweest, laatste x New York met NYE, geweldig! Afgelopen zomer naar Mexico met TUI, en zij maken een tussenlanding in Cuba. We zijn niet uit het vliegtuig geweest maar vraag me toch af of ik met een Esta Amerika binnenkom nu. Mijn volgende trip naar NY staat gepland voor volgende maand en zie nu pas dat er specifiek wordt gevraagd naar Cuba. Ik hoef nog geen nieuwe Esta aan te vragen, de laatste is nog geldig maar vind het toch spannend…weet iemand hier of een tussenlanding gezien wordt als bezoek/verblijf? Dank alvast voor het meedenken
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door mtl »

Als jij het vliegtuig niet uit bent geweest dan ben je er officieel niet geweest lijkt me. Ik neem aan dat je geen Cubaanse stempel in je paspoort hebt?
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Nee geen stempel gehad. Maar omdat je voor een tussenstop in de US bijvoorbeeld wel een transit Esta nodig hebt ben ik toch een beetje nerveus. En hebben ze geen passagierslijsten oid van mensen die via Cuba ergens heen vliegen? Mijn man werd nl in eerste instantie geweigerd op de vlucht naar Mexico door de Amerikaanse autoriteiten. TUI is bijna een half uur bezig geweest te bellen met de US toen we op Schiphol stonden. Komt waarschijnlijk door zijn achternaam, en omdat we over het Amerikaanse luchtruim zouden vliegen oid. Was heel vaag maar uiteindelijk wel een go gekregen. Nu gaat hij niet mee naar NY maar toch…heb de ambassade gebeld vanmorgen maar het bandje geeft meteen al aan dat je je paspoortnummer gereed moet houden en dan denk ik ook laat maar want dan kom je geheid ergens in het systeem te staan ;-)
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2591
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Bushmaster »

Als ik het zo lees, is je huidige Esta ook niet meer geldig.
De VS ziet een stopover in de USA waarbij je niet door immigrations gaat ook als een bezoek,
dus ga er maar van uit dat je stopover in Cuba ook als 'bezoek aan Cuba" wordtgezien.

https://esta.cbp.dhs.gov/faq?lang=nl&fo ... Program%3F
Als er reeds een ESTA is goedgekeurd en later wordt vastgesteld dat de reiziger in Cuba is geweest of een dubbele nationaliteit heeft met zowel een VWP-land als Cuba, wordt de ESTA ingetrokken.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Ja mn esta is nog wel geldig maar heb er ook nog niks op aangepast. Ga straks KLM wel even bellen. Wellicht weten zij hoe het zit.
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door jeppiepruts »

Ja, dan kan de KLM vast een kruisje zetten. Dat ze je niet meenemen over de plas, omdat ze je ook weer mee terug moeten nemen dezelfde dag :wink:

Hoe lang heb je nog? Is het niet het veiligste om gewoon zo snel mogelijk de ambassade te vragen?

Ik heb een half uur gezocht (vind het wel een interessante vraag namelijk), maar kom het verlossende antwoord niet tegen. Dus alles dat je gaat lezen zijn vermoedens die iedereen heeft op basis van casussen, FAQ etc. die nét even anders zijn. Vaak gevoed door de hoeveelheid risico die men zélf geneigd is om te nemen.
Maar vermoedens - of beter: twijfels - heb je zelf ook. Gaan die weggenomen worden door de mening van anderen?
Niemand anders dan de ambassade zal je het verlossende, écht juiste en definitieve antwoord kunnen geven ben ik bang.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Ja je hebt gelijk. Heb het wel gevraagd net aan KLM met idd risico op een kruisje ;-) en ga de ambassade toch ook maar bellen. Better safe than sorry. Ik hou jullie op de hoogte. Had vooral gehoopt dat iemand al ervaring had maar kan idd niks vinden hierover.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Ambassade verwijst me naar Esta. Het Estanummer in Amerika gebeld en die geven aan dat ik mn huidige Esta moet wijzigen en de Cuba vraag met ja moet beantwoorden en als de esta op basis daarvan wordt ingetrokken ik een visum moet aanvragen… zouden ze het doorhebben als ik niks wijzig? En weet iemand hoe het zit met annulering van je reis in dit geval? Neem aan dat als je wordt terug gestuurd bij immigrations je ook je geld kwijt bent maar ook benieuwd hoe het zit als je vooraf al geen visum krijgt. Wachttijd is 47 dagen dus november gaat dan niet lukken meer 😞
jeppiepruts
Amerikafan
Berichten: 270
Lid geworden op: 08 mei 2023, 14:15
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door jeppiepruts »

Hoe kom je aan die wachttijd? Hebben ze dat gezegd?
Het beantwoorden van een vraag met 'ja' lijkt me voor de annuleringsverzekering reden om niet uit te keren. Die keren alleen uit als het buiten je invloedsfeer ligt. En hoewel je er niet bij stilgestaan hebt, is dit wel binnen je invloedsfeer.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Wachttijd staat op de site van de ambassade. En ik wist het niet van de Cuba vraag tot ik op fb in een Amerika forum een onderwerp zag staan over Cuba irl Esta. Anders had ik en niet geboekt en ook niet via Tui naar Mexico gegaan…kan wel de data nog wijzigen bij klm dus dat scheelt…
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door GoBucks »

Bushmaster schreef:
04 okt 2023, 10:24
...
De VS ziet een stopover in de USA waarbij je niet door immigrations gaat ook als een bezoek,
...
Sinds wanneer ga je niet door immigratie bij een stopover in de USA?
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2591
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Bushmaster »

GoBucks schreef:
04 okt 2023, 16:25
Bushmaster schreef:
04 okt 2023, 10:24
...
De VS ziet een stopover in de USA waarbij je niet door immigrations gaat ook als een bezoek,
...
Sinds wanneer ga je niet door immigratie bij een stopover in de USA?
21 april 2021
Trom
Amerikakenner
Berichten: 893
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Trom »

@Dianartd
Er is m.i. een groot verschil tussen een stop-over in de VS en de stop-over die jullie hadden. Als je een stop-over maakt in de VS moet je een Esta aanvragen omdat je verplicht bent eerst de VS in te gaan via de douane en voor je doorreis weer moet inchecken op je volgende vlucht en daarbij weer door de douane moet. Je bevindt je dus kort op Amerikaans grondgebied en hebt dus een visum of een soort verkort visum, de esta, nodig.
Op weg naar Mexico zijn jullie in het vliegtuig gebleven. Je bent niet in het land Cuba geweest.
Bovendien als je Cuba in zou willen moet je een visum aanvragen. Dat hebben jullie niet hoeven doen. M.a.w. je bent niet in het land Cuba geweest.
Geen zorgen.
Trom
Amerikakenner
Berichten: 893
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Trom »

@Bushmaster @GoBucks
ESTA is mandatory as well for transit in the U.S.

ESTA application is required to travel to the United States without a visa. Even if you are transiting or transferring within the United States, you must apply for an ESTA application.
GoBucks
Amerikakenner
Berichten: 566
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:23
Locatie: The Buckeye State

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door GoBucks »

Bushmaster schreef:
04 okt 2023, 19:01
GoBucks schreef:
04 okt 2023, 16:25


Sinds wanneer ga je niet door immigratie bij een stopover in de USA?
21 april 2021
Geen idee waar je het over hebt. Je hebt namelijk altijd een esta/visum nodig bij een layover in de VS omdat je door de immigratie/douane moet, en dus op Amerikaans grondgebied komt. Vliegvelden hebben geen 'transit' zone zoals schiphol.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door mtl »

Het antwoord van @Trom is volgens mij het beste antwoord. Topicstarter is officieel niet in Cuba geweest.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

Denk je dat de USA geen passagierslijsten heeft van mijn Mexico trip? Ga morgen de instanties weer bellen want wil het zeker weten.
Trom
Amerikakenner
Berichten: 893
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Trom »

Je bent niet in Cuba geweest.
Dat er eerder problemen waren rond je man kan niet hiermee te maken hebben..
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7763
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door mtl »

Een visum ga je niet meer krijgen op korte termijn. Het wordt dus gaan of annuleren.
Dianartd
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 04 okt 2023, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Stopover gehad in Cuba

Bericht door Dianartd »

mtl schreef:
05 okt 2023, 22:31
Een visum ga je niet meer krijgen op korte termijn. Het wordt dus gaan of annuleren.
Brussel heeft korte wachttijden dus dat is mijn hoop voor nu ;-)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer