J1 visum belastingen - tax treaty

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
nyfl
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2023, 21:39

J1 visum belastingen - tax treaty

Bericht door nyfl »

Hallo,

Sinds een paar weken werk ik als research scholar op een J1 visum in New York, waarbij ik word betaald door een Amerikaanse universiteit. Ik heb op dit forum al een aantal posts gelezen over belastingen op een J1 visum maar ik geraak er nog niet volledig aan uit. Van mijn werkgever kreeg ik form 8233, waarbij uitgelegd staat dat ik exempt ben van US federal taxes vanwege de tax treaty tussen de VS en België. Nu vraag ik me af of ik hierdoor wel belastingen op mijn inkomen zal moeten betalen in België, en of dit afhangt van mijn domicilie (momenteel ben ik nog ingeschreven in België omdat ik hierdoor gebruik kan maken van het uitlooprecht van de CM dat 1 jaar geldig is). Klopt het dat het mogelijk is dat ik voor 2 jaar in geen van beide landen belastingen zal betalen? En wat gebeurt er als ik langer dan 2 jaar zou blijven en bv zou wisselen naar een F1-visum om een PhD te doen?

Bedankt!!
nyfl
Amerika-newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 sep 2023, 21:39

Re: J1 visum belastingen - tax treaty

Bericht door nyfl »

Iemand die van dit verdrag heeft gebruik gemaakt of er meer kennis over heeft die me kan vertellen of je in de plaats wel belastingen in België/Nederland moet betalen? Adviseurs hebben me hier al verschillende antwoorden over gegeven.
Bedankt!
Gebruikersavatar
goldenhills
Amerika-expert
Berichten: 3216
Lid geworden op: 26 mar 2008, 08:04
Locatie: San Francisco Bay Area

Re: J1 visum belastingen - tax treaty

Bericht door goldenhills »

IRS publication 519 heeft alle regels op een rijtje, wat US Federal tax betreft. Inderdaad kun je de situatie hebben dat je in de VS geen belasting hoeft te betalen (want je bent geen resident en exempt), en niet in je thuisland omdat je daar uitgeschreven bent (dat is vaak geen keus). Officieel heb je dus geen "thuisland" wat belastingen betreft. Voor J/F visa kun je maximaal 5 jaar in die situatie zitten. Je moet wel goed opzoeken wat je J-1 status is (student, teacher, etc), de regels zijn verschillend.

Of je in België belasting moet betalen als je daar nog ingeschreven bent weet ik niet, maar het zou me niet verbazen als dat wel moet. Ik neem aan dat het onder 'inkomen uit buitenland' valt.

Vergeet niet dat als je geen belasting betaalt je dus ook geen rechten opbouwt voor pensioen en andere volksverzekeringen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer