Waiver voor strafblad, hoe lang?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Waiver voor strafblad, hoe lang?

Bericht door Frisian »

Hoi Allen,

Volgend jaar zou ik graag naar de VS willen gaan voor een roadtrip langs de westkust van 3 a 4 weken. Ik heb me hiervoor redelijk verdiept in het hoe en wat m.b.t. visa. Complicerende factor bij mij is een strafblad van meer dan 10 jaar geleden, geen ernstige dingen maar wel genoeg om niet onder het ESTA te kunnen reizen. Dus ben ik begin juli met mijn documenten naar het consulaat gegaan en alles netjes uitgelegd. 2 weken later kreeg ik het volgende antwoord per mail:
This is to inform you that it is unable to issue a visa to you because you have been found ineligible to receive a visa under Immigration and Nationality act. More information could be found in the attached document. You are eligible for a waiver and we have already submitted a waiver on behalf of you.
In een reactie hierop heb ik ze bedankt voor het aanvragen van de waiver, plus gevraagd hoelang zoiets normaliter duurt en of ze nog iets van mij nodig hebben. Antwoord was als volgt:
Please note your case remains in administrative processing for review. This process can be quite cumbersome, but we are doing everything we can to move the case forward. Unfortunately, we are unable to give any time frame for this process. As soon as there is an update you will be getting an email with more information.
Dit laat mij nog achter met een tweetal vragen:
1: Op basis hiervan begrijp ik dat ze op dit moment niets van mij nodig hebben en dat ik dus niets hoef te doen tot ik weer van ze hoor. Is dat een correcte aanname?
2: Het feit dat ze zelf voor mij die waiver aangevraagd hebben, betekent dat dat ze hem 'gerecommend' hebben? Oftewel, dat ik wat hen betreft die waiver mag hebben? En zo ja, hoe groot is de kans dat ik dat visum daadwerkelijk krijg als die waiver gerecommend wordt door het consulaat?

Zouden jullie hier iets over kunnen zeggen? Ik zou dankbaar zijn als jullie even met mij mee zouden willen denken.

Groeten,
Frisian
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Waiver voor strafblad, hoe lang?

Bericht door Nagini »

Hoi Frisian, welkom op het forum.

Je aanname klopt, op dit moment in het proces is er niets van je nodig. Het kan zijn dat je alle documenten die nodig zijn al hebt aangeleverd tijdens je interview en je niets nieuws hoeft te produceren, het kan ook zijn dat je op een latere datum alsnog een vraag om documenten of bijvoorbeeld een medisch onderzoek krijgt (wordt wel gedaan bij drugs- of alcohol delicten om te bewijzen dat je sober bent).

Hoe lang het duurt is lastig te zeggen, vandaar dat de ambassade geen tijdslijn geeft. Een gedeelte van de wachttijd bij dit soort dingen is meestal wachten tot je aanvraag in behandeling wordt genomen. Hoe lang dat duurt hangt af van hoeveel aanvragen er zijn, en die informatie is niet beschikbaar. Als je eenmaal aan de beurt bent hangt de verwerking af van je individuele casus, dus welke misdaden je gepleegd hebt, of je meerdere misdaden en/of misdaden van hetzelfde type hebt gepleegd, hoe lang geleden dat was, etc. Van belang is vooral hoe de VS naar de misdaden kijkt. Drugsdelicten zullen ze daar zwaarder rekenen dan hier, zeker als het er meer dan een is of je bijvoorbeeld op de Belgische grens bent gepakt, maar dingen als rijden in een auto zonder APK of een ambtenaar in functie beledigen zal de Amerikanen niet zo interesseren. Elke case is anders, omdat elk strafblad anders is, vandaar dat niemand je waarschijnlijk een goed antwoord kan geven over hoe lang ze nodig hebben om daarover te besluiten.

Ik denk wel dat je kansen redelijk zijn. Als je niet aan de voorwaarden zou voldoen zouden ze waarschijnlijk geen waiver voor je proberen aan te vragen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Waiver voor strafblad, hoe lang?

Bericht door Almere vak V »

Frisian schreef:
26 aug 2023, 11:17
Het feit dat ze zelf voor mij die waiver aangevraagd hebben, betekent dat dat ze hem 'gerecommend' hebben? Oftewel, dat ik wat hen betreft die waiver mag hebben? En zo ja, hoe groot is de kans dat ik dat visum daadwerkelijk krijg als die waiver gerecommend wordt door het consulaat?
Als ik het goed begrijp ben je naar het consulaat geweest. Heb je de situatie uitgelegd. En het resultaat is dat je voor een waiver in aanmerking komt. Diezelfde waiver moet weer beoordeeld worden door het consulaat.

Ik weet niet of ze bij het consulaat van de werkverschaffing zijn, maar anders zou ik geen enkele reden kunnen bedenken waarom je m niet zou krijgen.
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Waiver voor strafblad, hoe lang?

Bericht door Frisian »

Nee, de waiver moet worden goedgekeurd door DHS, niet door het consulaat. Zoals ik het begrijp is het zo dat wanneer je je bij het consulaat meldt met een visumaanvraag en een strafblad, het consulaat dan maar in heel beperkt aantal gevallen zelf een visum mag afgeven. Dat is bijvoorbeeld zo als je maar 1x veroordeeld bent terwijl je jonger was dan 18, de zogenaamde Juvenile Exception.

In alle andere gevallen mogen ze die beslissing niet zelf nemen en moeten ze toestemming vragen aan Washington voor het visum. Washington kan dan besluiten om een waiver af te geven. Concreet betekent dat dan dat je eigenlijk 'inadmissable' bent en geen visum kan krijgen, maar dat ze dat door de vingers zien zolang die waiver geldig is.

In die bureaucratische molen zit ik nu dus. Ik begrijp dat dat proces wel een halfjaar kan duren. Maar goed, ik hoef dus voor nu niets te doen en ik heb nog geen concrete reisdatum staan. Niet te druk over maken en geduld hebben dus.

Bedankt voor jullie antwoorden!
Frisian
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 26 aug 2023, 11:01

Re: Waiver voor strafblad, hoe lang?

Bericht door Frisian »

Nou, het heeft even geduurd maar ik sta hier toch echt in mijn handen met mijn paspoort met daarin een US Visa. Nu kan ik dit jaar eindelijk naar de westkust!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer