Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Esmeralda87
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2023, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Bericht door Esmeralda87 »

De afgelopen weken heb ik heel het internet afgezocht, maar kan geen goed antwoord vinden dus hoop het hier te krijgen :D

Mijn situatie is als volgt:
Januari 2008 ben ik veroordeeld voor heling (had gestolen goederen bij me). Boete van €450,- gekregen.
In 2009 heb ik een visumaanvraag gedaan voor Amerika en gekregen.

Nu wil ik volgend jaar augustus weer naar Amerika, maar visum is verlopen dus ik dacht dan vraag ik een nieuwe aan. Niet wetende dat het nu 8x zo lang duurt voor ik de afspraak voor het interview heb. (Maart 2024 en kijk al iedere dag voor andere optie)

Ik heb nu alleen het gevoel dat ik gewoon een ESTA kan aanvragen aangezien het geen verschrikkelijk misdrijf is waar ik voor veroordeeld ben en ik dus gewoon NEE kan antwoorden denk ik tenminste.

Maar is dat ook zo? En dan vooral gezien het feit dat ik al eerder een visum had en nu ook weer heb aangevraagd?
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Bericht door Marcopstal »

Als die info bij de visumaanvraag ook beschikbaar was en je die verkregen hebt lijkt er me inderdaad geen probleem te zijn.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Bericht door ADE01 »

Dat is een groot risico denk ik. Ze kunnen zien dat je eerder een visum hebt aangevraagd, de reden van die visum aanvraag is niet veranderd, dus waarom vraag je nu geen visum aan?
Esmeralda87
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2023, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Bericht door Esmeralda87 »

ADE01 schreef:
21 aug 2023, 15:05
Dat is een groot risico denk ik. Ze kunnen zien dat je eerder een visum hebt aangevraagd, de reden van die visum aanvraag is niet veranderd, dus waarom vraag je nu geen visum aan?
Ik heb ook DS160 ingevuld en afspraak gemaakt bij de ambassade. Echter is dat voor maart 2024 en we willen zsm boeken.
Maar het is wel exact de reden waarom ik het niet aan zou durven, dat ze kunnen denken hey je hebt eerder al visum aangevraagd dus dan lieg je nu op je ESTA....

Maarja hoe groot is de kans dat ik nu geen visum krijg en 14 jaar geleden wel? Mijn veroordeling valt niet onder "moral turpitude" en dat is waar vooral naar gekeken wordt toch?
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Bericht door ADE01 »

Exact. Je zou misschien nog wel een ESTA goedgekeurd krijgen omdat je waarschijnlijk een nieuw paspoort hebt, maar de kans is groot dat je ergens de vraag gaat krijgen waarom je in het verleden een visum nodig had en nu niet meer.

Als je destijds een visum hebt gekregen zie ik niet in waarom dat nu niet zo zou zijn?
Trom
Amerikakenner
Berichten: 898
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Bericht door Trom »

@Esmeralda87
Tegenwoordig zijn er veel tickets te boeken waarbij je de datum en/of bestemming later alsnog kunt verschuiven. Dus als de nood aan de man komt...
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Bericht door Galapogos »

Lichtelijk off-topic, maar: wat betreft de mogelijkheden om bij een reeds gekocht vliegticket de bestemming aan te passen moet je wel goed opletten. Ik dacht dat dit bij KLM zonder meer mogelijk was, maar als je dat dan daadwerkelijk probeert blijkt dat je wel van bestemming kunt wisselen, maar dat het land van bestemming niet mag wijzigen. Dus ik kan een ticket van Amsterdam naar New York wél wijzigen in een ticket van Amsterdam naar San Francisco, maar niet in een ticket van Amsterdam naar Kaapstad (ik noem maar iets).
snagh
Amerika-ontdekker
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 mar 2023, 22:11

Re: Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Bericht door snagh »

Is het geen mogelijkheid voor je om te kijken of de ambassades in Duitsland of België eerder een mogelijkheid hebben voor een afspraak?
Esmeralda87
Amerika-newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 aug 2023, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Alsnog ESTA na visum aanvraag?

Bericht door Esmeralda87 »

Ja is een mogelijkheid, maar denk dat ik het maar zo laat.
Ga ervanuit dat ik het visum wel zal krijgen en hoop dan dat prijzen van de reis niet torenhoog zijn na goedkeuring :D
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer