Esta en toelating - strafblad

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Mazzy
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Esta en toelating - strafblad

Bericht door Mazzy »

Voordat ik mijn vriend leerde kennen is hij opgepakt en veroordeeld (diefstal om in zijn drugsverslaving te kunnen voorzien) tot een taakstraf van een week. Dit heeft zich afgespeeld in 2019. Ik heb hem leren kennen in 2020 en heeft zijn leven drastisch omgegooid. Hij is clean en werkt keihard en is uit de criminaliteit.

Nu woont mijn vader in Amerika en willen wij volgend jaar heel graag daarheen, ik ben er in 2019 nog geweest en daarna ging het niet meer ivm Corona.

Nu vraag ik mij af of hij überhaupt het land in gaat komen ook al zou het Esta goedgekeurd worden? Ik weet dat een Esta niet alles zegt

Iemand hier ervaring mee?
Laatst gewijzigd door Mazzy op 09 aug 2023, 07:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Esta en toelating - strafblad

Bericht door Hockey »

De esta wordt alleen goedgekeurd als hij liegt tijdens de aanvraag, dus dat is geen optie meer. Hij zal dan een B2 visum moeten aanvragen en het voordeel is dat er dan uitgebreider naar de situatie wordt gekeken. Maar het strafbare feit en de veroordeling zijn nog zo recent dat ik vermoed dat ook een B2 wordt afgewezen.

Zie ook hier. Vragen 2 en 3 zullen het probleem vormen.
Mazzy
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Esta en toelating - strafblad

Bericht door Mazzy »

Als ik dit lees dan valt hetgeen mijn partner heeft gedaan er niet onder.

Have you ever been arrested or convicted for a crime that resulted in serious damage to property, or serious harm to another person or government authority?

Er was geen schade, het was diefstal en is betrapt, verder geen schade aan spullen of personen.

Have you ever violated any law related to possessing, using, or distributing illegal drugs?

Hierbij geldt ook dat hij alleen gebruikt heeft, geen handel of wat dan ook. Ik heb zelf ook wel eens geëxperimenteerd en dat zou dus willen zeggen dat ook ik het land niet in zou mogen "using"?

Ik denk dat ik dan maar alleen moet gaan met mijn meiden.
:oops:
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5967
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Esta en toelating - strafblad

Bericht door Harry »

U bagatelliseert het een beetje, er is bij diefstal natuurlijk altijd sprake van schade, en het in bezit hebben en gebruiken van drugs lijkt me ook duidelijk. Hij moet dus een visum aanvragen, en dat kan gewoon, niemand weet wat de ambtenaar beslist.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Esta en toelating - strafblad

Bericht door Hockey »

Mazzy schreef:
09 aug 2023, 07:35
Als ik dit lees dan valt hetgeen mijn partner heeft gedaan er niet onder.
Hij heeft een misdrijf gepleegd toen hij verslaafd was aan drugs, een misdrijf waarvoor hij is veroordeeld. De VS neemt zoiets zeer zwaar op. En nog meer omdat het zo recent was. Ga a.u.b. niet spelen met woorden om zo alsnog je gelijk te halen.
Begrijp me niet verkeerd, dat jouw vriend zijn leven gebeterd heeft is fantastisch, maar de VS is erg streng, ongeacht of wij dat terecht vinden of niet. je zou nog een immigratieadvocaat kunnen raadplegen om te zien of die een andere mening heeft.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7939
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Esta en toelating - strafblad

Bericht door Pete.Z »

Opgepakt voor diefstal om zijn drugsverslaving te bekostigen, geloof me, dat valt absoluut onder de redenen om een ESTA niet te krijgen, als je de vragen eerlijk beantwoord.
Visum aanvragen is ook riskant, maar wel de enige mogelijkheid als je het eerlijk wilt spelen.
Mazzy
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Esta en toelating - strafblad

Bericht door Mazzy »

Mijn vriend is overigens niet veroordeeld voor drugsbezit maar alleen voor "shoplifting"

Ik wil ook echt niks bagatelliseren hoor want ik weet dat hij gigantisch fout is geweest en ik ga sowieso naar mijn familie volgend jaar. Hij hoopt alleen mee te mogen.... hij vind het erg zat dat hij zo laag gezonken is maar daar hebben ze daar geen boodschap aan dus we gaan het zien.

We gaan het overigens gewoon via de officiële weg proberen, dus een Visum te krijgen, al geeft een Visum ook niet perse toelating tot de VS.

We gaan het zien, in ieder geval bedankt voor de reacties.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Esta en toelating - strafblad

Bericht door Marcopstal »

Als je een visum krijgt dan kan je in principe nog maar weinig problemen verwachten om effectief binnen te komen in de VS.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Mazzy
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2023, 15:12
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Esta en toelating - strafblad

Bericht door Mazzy »

Marcopstal schreef:
13 aug 2023, 17:58
Als je een visum krijgt dan kan je in principe nog maar weinig problemen verwachten om effectief binnen te komen in de VS.
We gaan het zien en hopen er het beste van.
1997 Orlando Florida
1998 Rondreis Colorado
2008 One-way trip Ohio-Texas-New Mexico-Colorado-Utah-Arizona-Nevada-California
2019 Texas-Oklahoma
2024 ...
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Esta en toelating - strafblad

Bericht door Nagini »

Als je toch van plan bent om eerlijk duurt het langst te spelen (top trouwens, we krijgen zoveel mensen met topics "Hypotetische vraag, als ik lieg op mijn ESTA komen ze er dan achter?" :roll: ), loont het misschien om gewoon te proberen een ESTA aan te vragen. Het grote probleem is de drugsverslaving van de partner, maar daar is volgens mij geen strafrechtelijk bewijs van, toch? Als dat wel een rol speelde en dat in de documenten is aangegven of er drugs-gerelateerde veroordelingen zijn is dat inderdaad einde oefening voor zowel de ESTA als de B2. De vraag over het wel of niet ooit, niet-gedocumenteerd drugsgebruik laat ik in het midden, federaal is Marihuana nog altijd illigaal hier maar ik ga ervanuit dat niet alle Nederlanders die ooit in de buurt van een jointje zijn geweest daar JA op antwoorden.

Als het puur en alleen een veroordeling voor winkeldiefstal is, vooral als het een laag bedrag is (onder de 500$) denk ik dat het misschien het proberen waard is om een ESTA aan te vragen. Bij de vraag over veroordelinging aangeven dat de partner veroordeeld is voor shoplifting, de waarde van de gestolen spullen en dat de straf een week taakstraf was die afgerond is (kort maar krachtig, geen verhaal van maken, je hebt in die box geen enorme hoeveelheid ruimte). Shoplifting is een beetje grijs wat moral torpitude betreft, en verschillende staten hanteren verschillende regels over de grens tussen 'petty theft'; geen moral torpitude, en theft, wel moral torpitude. Het kost maar 14ish$, als je word afgewezen is het gelijk duidelijk waar je staat. Een B-visum in deze situatie is niet echt kansrijk omdat het drugsgebruik waarschijnlijk ten sprake komt en veel duurder.

Enig nadeel: als je eenmaal aangeeft dat je partner een veroordeling heeft, onthoud de American Gov'ment dat tot het einde der tijden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer