Esta en visum b2 hulp

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

Hai Allemaal,

Ik heb al heel veel erover opgezocht en ik ben gewoon een beetje bang. ( ook duizelt alle info mij)

mijn laatste reis naar Amerika was in Januari. Op de weg terug naar huis zei een officer dat ik 1 dag te laat was weggaan. Ja, ik weet het: waarom blijf je in godsnaam precies 90 dagen. Dat is mijn fout. En ik zou het ook in hindsight natuurlijk nooit meer zo doen.

Anywho; deze meneer zei dat mijn esta niet meer geldig is en ik een b2 visum moet aanvragen. Als ik deze esta online opzoek staat hij echter nog wel op " valid en authorised".
Mijn eerste vraag is dus eigenlijk: kan ik absoluut niet meer op mn esta? zou die meneer me bang hebben willen maken of is er dan een notitie van gemaakt? Ik heb alles al gebeld hierover. Ook in Amerika, niemand kan mij meer vertellen . ( overigens verloopt mijn esta 13 sept dit jaar. en heb ik ook cuba bezocht in 2022, niet wetende dat dat een probleem zou zijn)

Er vanuitgaand dat ik maar gewoon een b2 moet aanvragen: Ik zie hier vreselijk tegenop. Ik heb nog nooit problemen gehad en deze meneer was zo bars en naar dat ik echt geschrokken ben. Nu ben ik dus onwijs bang om de application en interview voor b2 in te gaan.

Mijn reizen zijn altijd geweest om het land te zien, bij en met vrienden te verblijven en te genieten. Ik heb vorig jaar iemand ontmoet en ik wilde kijken of ht wat zou kunnen worden. ik daarheen, hij hier om elkaar te leren kennen. Januari heb ik hem voor het laatste gezien en inmiddels is zijn leven zo drastisch veranderd dat wij niet meer bij elkaar passen als koppel. We hebben nog contact en ik zou hem heel graag nog gewoon vriendschappelijk opzoeken en ik had ook nog wat kleding achter gelaten daar. ( vooral omdat het teveel was mee terug te nemen haha) en natuurliik sowieso i de toekomst te kunnen reizen weer! Yellowstone bezoeken, een vriend van me heeft conferentie in Disney en nodigde me uit om het park te bezoeken etc.

Nu is mijn vraag eigenlijk... wat moet ik vooral wel of niet zeggen bij het interview? Ik heb gewoon goede intenties natuurlijk, zal altijd weer lekker naar huis gaan, heb hier een huurhuisje, mijn familie etc.
Ik heb geen royaal inkomen, mijn reizen heb ik altijd bekostigd door bij vrienden te verblijven waardoor ik geen huurauto of hotel nodig had. Dat zal nu dus weer het geval zijn...
Eventuele zou hij wel garant kunnen staan voor me en mijn ouders ook.

Ik hoor heel graag van jullie. Hopelijk haalt iemand mijn angst weg :(

Alvast bedankt!
groetjes,
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1236
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door IngridUSA »

Je hebt je helaas niet gehouden aan de regels voor reizen op Esta.
Ik zou nu eerst maar eens gaan kijken wanneer je een afspraak kunt maken voor je visumaanvraag. Gezien de wachttijden heb je waarschijnlijk nog genoeg tijd om je voor te bereiden op de inhoud van je interview.
En als je niet durft dan houdt het op, evenals bij een eventuele afwijzing wanneer het zover is.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

Bedankt voor je reactie.Echter is mijn hulpvraag niet beantwoord met dit bericht.
Dat ik " me niet heb gehouden aan de voorwaarden" dat is duidelijk. Dit heb ik ook vermeld in mijn bericht. Domme fouten kunnen gemaakt worden in het leven. Echter is mijn vraag nu hoe verder. Zodat ik goed voorbereid ben voor het gesprek.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7762
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door mtl »

Loes_V schreef:
02 aug 2023, 15:30
Op de weg terug naar huis zei een officer dat ik 1 dag te laat was weggaan.
Je bent op de terugweg ook door een CBP-officer gecontroleerd? Dit gebeurt normaal gesproken niet. Maar als je echt een overstay hebt dan is dat een probleem. Dat je esta nog steeds geldig is zegt niks: je hebt toestemming om af te reizen maar geen garantie dat je toegelaten wordt. En als ze ontdekken dat je vorige keer te lang gebleven bent dan zullen ze je vrijwel zeker weigeren en je weer terugsturen.

Wat het aanvragen van een B2 visum betreft: je moet vooral aantonen dat je het verblijf zelf kan betalen en dat je niet van plan bent in de VS te blijven.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Galapogos »

Voor wat het waard is: dat er één grensambtenaar 'bars en naar' was, betekent nog niet dat de medewerkers bij het consulaat in Amsterdam/Brussel ook zo zijn. Dus ik zou me daar niet direct door laten afschrikken.

Vorig jaar werden wij in Amerika ook vrij vervelend toegesproken toen we het land binnen gingen, terwijl dat bij onze vorige bezoeken altijd heel vriendelijk ging. Die grensambtenaren zijn uiteindelijk ook maar mensen, en zoveel mensen zoveel verschillen. Wij reizen overigens op een visum vanwege een eerder verblijf in Iran, en onze afspraak in Amsterdam verliep erg prettig.

Met de vragen over de status/geldigheid van je ESTA kan ik je niet helpen. Daar heb ik verder geen verstand van.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

mtl schreef:
02 aug 2023, 16:00
Loes_V schreef:
02 aug 2023, 15:30
Op de weg terug naar huis zei een officer dat ik 1 dag te laat was weggaan.
Je bent op de terugweg ook door een CBP-officer gecontroleerd? Dit gebeurt normaal gesproken niet.

Dankje voor je bericht.
Ik scande mijn paspoort en boarding pass om het vliegtuig naar amsterdam in te gaan en ze stonden aan begin van de tunnel. Ze vroegen mijn paspoort en de reden van reis. Na het opzoeken zei hij dit. Volgens mijn telling was het geen overstay, maar hoe hij telde was het nog geen 24 uur een overstay. Alleen was er geen tijd om verder iets mee te doen want het hele vliegtuig wachtte op mij. Dus ik moest instappen.
Laatst gewijzigd door Loes_V op 02 aug 2023, 16:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

Galapogos schreef:
02 aug 2023, 16:02
Voor wat het waard is: dat er één grensambtenaar 'bars en naar' was, betekent nog niet dat de medewerkers bij het consulaat in Amsterdam/Brussel ook zo zijn. Dus ik zou me daar niet direct door laten afschrikken.

Vorig jaar werden wij in Amerika ook vrij vervelend toegesproken toen we het land binnen gingen-....-en onze afspraak in Amsterdam verliep erg prettig.
Dat is waar, dankje. Ik zag online al dat Brussel beduidend minder lang duurt om een interview te krijgen dan Amsterdam. Maar ik heb ook gelezen dat het minder handig is om het interview in een andere locatie/ land te doen dan waar je woont? klopt dit?
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door BonnyR »

Ik denk dat de meneer een Cubaans stempel in je paspoort gezien heeft? Je bent in 2022 in Cuba geweest en dus kan je dan dus niet meer op een Esta het land in en moet je een visum aanvragen. Voor mijn gevoel is dat de hoofdreden, maar zit niet goed in de regelgeving hierover.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Coyote »

Loes_V schreef:
02 aug 2023, 15:57
Echter is mijn hulpvraag niet beantwoord met dit bericht.
Dat ik " me niet heb gehouden aan de voorwaarden" dat is duidelijk. Dit heb ik ook vermeld in mijn bericht. Domme fouten kunnen gemaakt worden in het leven. Echter is mijn vraag nu hoe verder. Zodat ik goed voorbereid ben voor het gesprek.
Naast het proces voor een B2 alvast opstarten, denk ik dat je vooral eerlijk moet zijn hoe het gekomen is dat je een overstay veroorzaakt hebt. Ben je bijv. langer gebleven dan eerst de bedoeling was of was de duur van begin af aan al bekend?

Van welke datum tot welke datum (incl. tijd) ben je precies in Amerika geweest.

Daarnaast eerlijk zijn over je intenties, de duur van je volgend verblijf, de banden met Nederland aantonen (werk, koop-/huurwoning).

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

BonnyR schreef:
02 aug 2023, 16:19
Ik denk dat de meneer een Cubaans stempel in je paspoort gezien heeft? Je bent in 2022 in Cuba geweest en dus kan je dan dus niet meer op een Esta het land in en moet je een visum aanvragen. Voor mijn gevoel is dat de hoofdreden, maar zit niet goed in de regelgeving hierover.
Dat zou kunnen maar waarom zei hij dit dan niet? Hij begon eerst over het feit dat mijn paspoort niet gestempeld was bij binnenkomst. Waar ik niets aan kan doen. En vervolgens zat hij de dagen te tellen dat ik in Amerika was. Wat volgens hem 1 dag teveel was. En daar hamerde hij vooral op. mijn mis-tel
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

Coyote schreef:
02 aug 2023, 16:22
Loes_V schreef:
02 aug 2023, 15:57
Echter is mijn hulpvraag niet beantwoord met dit bericht.
Dat ik " me niet heb gehouden aan de voorwaarden" dat is duidelijk. Dit heb ik ook vermeld in mijn bericht. Domme fouten kunnen gemaakt worden in het leven. Echter is mijn vraag nu hoe verder. Zodat ik goed voorbereid ben voor het gesprek.
Naast het proces voor een B2 alvast opstarten, denk ik dat je vooral eerlijk moet zijn hoe het gekomen is dat je een overstay veroorzaakt hebt. Ben je bijv. langer gebleven dan eerst de bedoeling was of was de duur van begin af aan al bekend?

Van welke datum tot welke datum (incl. tijd) ben je precies in Amerika geweest.

Daarnaast eerlijk zijn over je intenties, de duur van je volgend verblijf, de banden met Nederland aantonen (werk, koop-/huurwoning).

Roland
Nee, ik ben niet langer gebleven dan eerst de bedoeling was. was vanaf begin al geboekt en gepland. Ik wilde gewoon zoveel mogelijk tijd met hem om te kijken hoe het zou klikken. Daarom heb ik 90 dagen gepakt. Ik ben 27 October 18.00 aangekomen in Miami, en op 25 januari vanaf Denver in de middag terug. Ik heb geteld van 27 oct naar de volgende dag 28 oct is 1 dag enz. Zij tellen blijkbaar direct die dag dat je aankomt als 1? Vorige keer had ik hetzelfde geteld maar toen geen probleem gehad.

overigens heb ik mijn vlucht moeten verzetten van Miami naar Denver omdat hij moest verhuizen terwijl ik daar was. Dus ik ben ( met de auto) meeverhuisd en heb mijn vlucht moeten verzetten.
Laatst gewijzigd door Loes_V op 02 aug 2023, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7762
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door mtl »

Nou, 27 oktober en 28 oktober zijn gewoon twee dagen. Van 27 oktober t/m 25 januari is dan 91 dagen.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

mtl schreef:
02 aug 2023, 16:39
Nou, 27 oktober en 28 oktober zijn gewoon twee dagen. Van 27 oktober t/m 25 januari is dan 91 dagen.
Ik heb geteld van 27 oct 18.00 - 28 oct 18.00 is 24 uur dus 1 dag.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door ADE01 »

Je kunt online je geschiedenis bekijken en dan zien wat ze aangeven. Je moet sowieso een B visum aanvragen voor de reis naar Cuba maar een overstay is veel serieuzer.

https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/compliance-search
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door BonnyR »

Wat @mtl zegt klopt. De 27ste stopte om 12 uur snachts en toen begon de 28ste. Dus twee dagen.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

ADE01 schreef:
02 aug 2023, 16:46
Je kunt online je geschiedenis bekijken en dan zien wat ze aangeven. Je moet sowieso een B visum aanvragen voor de reis naar Cuba maar een overstay is veel serieuzer.

https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/compliance-search
Dit is handig voor een volgende keer! Nu is dat niet in te zien van mijn laatste reis.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Coyote »

Loes_V schreef:
02 aug 2023, 16:53
Nu is dat niet in te zien van mijn laatste reis.
Dat zou wel te zien moeten zijn overigens. Zojuist ook nog gecheckt en al mijn aankomsten en vertrekken met locatie (incl. uitstapje naar Canada in 2018 voor 2 dagen) is te zien in het overzicht t/m mijn laatste reis: aankomst 15 juni 2023 en vertrek 8 juli 2023.

Overigens alles met mijn huidige paspoort, vanaf 2017 inmiddels 10x,

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door ADE01 »

Sorry verkeerde link, op dezelfde webstie (link beneden) kun je je laatste I-94 inzien en daar staat een datum achter Admit Until Date. Dan weet je in ieder geval zeker of je een overstay hebt.

https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/recent-search
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14316
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Coyote »

Loes_V schreef:
02 aug 2023, 16:35
Ik ben 27 October 18.00 aangekomen in Miami, en op 25 januari vanaf Denver in de middag terug. Ik heb geteld van 27 oct naar de volgende dag 28 oct is 1 dag enz. Zij tellen blijkbaar direct die dag dat je aankomt als 1? Vorige keer had ik hetzelfde geteld maar toen geen probleem gehad.
Ja, dag van aankomst telt gelijk mee. Dus dan zit je op 25 januari inderdaad op 91 dagen.

Wat bedoel je met Vorige keer had ik hetzelfde geteld maar toen geen probleem gehad.?

Ben je vaker voor een maximale periode op je ESTA naar Amerika geweest?

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

ADE01 schreef:
02 aug 2023, 17:16
Sorry verkeerde link, op dezelfde webstie (link beneden) kun je je laatste I-94 inzien en daar staat een datum achter Admit Until Date. Dan weet je in ieder geval zeker of je een overstay hebt.

https://i94.cbp.dhs.gov/I94/#/recent-search
Dankjewel , ja ik zie het. Had 24 januari moeten zijn.. Dan idd officieel 1 dag overstay.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer