Esta en visum b2 hulp

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

Coyote schreef:
02 aug 2023, 17:21
Loes_V schreef:
02 aug 2023, 16:35
Ik ben 27 October 18.00 aangekomen in Miami, en op 25 januari vanaf Denver in de middag terug. Ik heb geteld van 27 oct naar de volgende dag 28 oct is 1 dag enz. Zij tellen blijkbaar direct die dag dat je aankomt als 1? Vorige keer had ik hetzelfde geteld maar toen geen probleem gehad.

Wat bedoel je met Vorige keer had ik hetzelfde geteld maar toen geen probleem gehad.?

Ben je vaker voor een maximale periode op je ESTA naar Amerika geweest?

Roland
Die website heb ik nu ook, erg handig. Ik wou dat ik dit eerder had geweten..
1 keer eerder. Maar het is sowieso dus duidelijk een overstay. Nu is het alles behalve een overstay waar je u tegen zegt. Dus nu is het de vraag of ze het super serieus nemen. :(
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7778
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door mtl »

Een overstay wordt altijd serieus genomen, ga daar maar van uit. Maakt niet uit hoe lang het was.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door ADE01 »

In ieder geval niet meer reizen of proberen te reizen op ESTA.

Goed voorbereiden op het interview met bewijs van je trips e.d. en zorg dat je nu wel alle regels exact kent.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1251
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door IngridUSA »

Loes_V schreef:
02 aug 2023, 17:40
Nu is het alles behalve een overstay waar je u tegen zegt. Dus nu is het de vraag of ze het super serieus nemen. :(
Sorry, maar dat bepaal jij niet. Met zo’n houding zou ik me maar extra goed voorbereiden. Een beetje meer ontzag is hier wel op z’n plaats.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1644
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door BonnyR »

Pfff...ik zou me echt goed voorbereiden en net zoals je niet een beetje door rood kan rijden is een overstay een overstay.
En daarbij ook nog het Cuba verhaal.
Je zei, dat je hem kneep en ik denk dat dat terecht is.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Trom
Amerikakenner
Berichten: 906
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Trom »

Op de site van Reddy en Neuman, business immigration attorneys staat het volgende:
It is important to remember that ESTA stays cannot exceed 90 days and therefore it is critical to carefully plan your trip and ensure you do not exceed your authorized period of stay. Once the individual stays into beyond their authorized ESTA period of stay, they begin accruing what is known as “unlawful presence” which creates a number of consequences and concerns. If an individual is found to have overstayed their ESTA authorization, that individual may be required to leave the United States immediately, and you may face penalties such as fines or a ban on future travel to the United States. It is important to note that overstaying an ESTA authorization is a violation of U.S. immigration law, and it can have serious consequences.
Primarily, an ESTA overstay will effectively end your ESTA entitlements for life—your current ESTA will be cancelled and you will not likely be readmitted to the program in the future. This means that even if you overstay even one day, you will likely lose your ESTA and will be required to obtain a visa at a consulate abroad to enter the United States on the future. If an individual stays more than 180 days without authorization, they will be banned from re-entry to the United States for at least three (3) years; an individual accruing more than a year of unlawful presence will be barred from re-entering the United States for ten (10) years.
Dat je voor een visum moet gaan gezien je verblijf in Cuba staat vast. Probeer je geen zorgen te maken over het gesprek. Bereid je goed voor hoe je tot de "vergissing" van één dag bent gekomen. Je zou b.v. aan kunnen voeren dat je abusievelijk de telling van onder meer autoverhuurders hebt aangehouden. B.v. als je jouw data voor het lopende jaar op Usa-reisen.de invoert, krijg je 90 dagen in het scherm. Print zoiets uit maar zeg erbij dat je achteraf begrijpt dat dit de foute rekenmethode is maar dat je er wel zo toe bent gekomen
Suchvorgaben zu Ihrem USA-Mietwagen
Annahme: Abgabe:
Salt Lake City, Utah Salt Lake City, Utah
Fr, 27.10.23 12:00 Uhr Do, 25.01.24 12:00 Uhr
Ändern (Miettage: 90)
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

Bedankt voor alle reacties. Ik neem dit absoluut niet lightly. Dat is ook de reden dat ik het hier vraag en niet zomaar overal vanuit ga.
Mijn overstay was een vergissing. Ik heb nooit problemen verder gehad en me altijd aan de regels gehouden en altijd netjes en beleefd geweest.
Laatst gewijzigd door Loes_V op 02 aug 2023, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

.
Loes_V
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 aug 2023, 15:13
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Loes_V »

Trom schreef:
02 aug 2023, 19:28
Op de site van Reddy en Neuman, business immigration attorneys staat het volgende:
It is important to remember that ESTA stays cannot exceed 90 days and therefore it is critical to carefully plan your trip and ensure you do not exceed your authorized period of stay. Once the individual stays into beyond their authorized ESTA period of stay, they begin accruing what is known as “unlawful presence” which creates a number of consequences and concerns. If an individual is found to have overstayed their ESTA authorization, that individual may be required to leave the United States immediately, and you may face penalties such as fines or a ban on future travel to the United States. It is important to note that overstaying an ESTA authorization is a violation of U.S. immigration law, and it can have serious consequences.
Primarily, an ESTA overstay will effectively end your ESTA entitlements for life—your current ESTA will be cancelled and you will not likely be readmitted to the program in the future. This means that even if you overstay even one day, you will likely lose your ESTA and will be required to obtain a visa at a consulate abroad to enter the United States on the future. If an individual stays more than 180 days without authorization, they will be banned from re-entry to the United States for at least three (3) years; an individual accruing more than a year of unlawful presence will be barred from re-entering the United States for ten (10) years.
Dat je voor een visum moet gaan gezien je verblijf in Cuba staat vast. Probeer je geen zorgen te maken over het gesprek. Bereid je goed voor hoe je tot de "vergissing" van één dag bent gekomen. Je zou b.v. aan kunnen voeren dat je abusievelijk de telling van onder meer autoverhuurders hebt aangehouden. B.v. als je jouw data voor het lopende jaar op Usa-reisen.de invoert, krijg je 90 dagen in het scherm. Print zoiets uit maar zeg erbij dat je achteraf begrijpt dat dit de foute rekenmethode is maar dat je er wel zo toe bent gekomen
Suchvorgaben zu Ihrem USA-Mietwagen
Annahme: Abgabe:
Salt Lake City, Utah Salt Lake City, Utah
Fr, 27.10.23 12:00 Uhr Do, 25.01.24 12:00 Uhr
Ändern (Miettage: 90)
Ja de esta is inderdaad niet meer mogelijk.
Dankjewel voor de suggestie. Ik zal hier ook achteraan gaan voor het gesprek. als ze me vragen om verduidelijking zal ik dit benoemen.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Hockey »

@Loes_V, er valt weinig toe te voegen aan de al gegeven adviezen.
Vraag een B2 visum aan, neem daar ruim de tijd voor, wees eerlijk, leg de schuld bij jezelf en zorg dat je de overtreding niet bagatelliseert.


Een nog niet gegeven tip, het is niet toegestaan een volldig voorgaand bericht te quoten, geef gewoon aan op wie je reageert, dat is voldoende.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14326
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Coyote »

Loes_V schreef:
02 aug 2023, 17:40
1 keer eerder.
Dus als ik het goed begrijp, ben je eerder ook voor 90 dagen naar Amerika geweest?

Dat kan straks natuurlijk vragen oproepen bij het interview, waarom 2x de maximale periode op een ESTA naar Amerika waarbij je de 2e keer een overstay veroorzaakt hebt? Dat zijn natuurlijk rode vlaggen.

Een vervelende situatie waar je nu in terecht bent gekomen. Nu maar hopen dat je de kans krijgt om e.e.a. recht te zetten.

Succes in ieder geval, hopelijk kun je in de toekomst weer naar Amerika! :thumbup:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7591
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Marcopstal »

Eigenlijk is het ESTA verhaal zowiezo ondergeschikt aangezien een verblijf sinds 2021 in Cuba al aanleiding geeft tot een verbod voor ESTA.
Je moet dus in ieder geval de visum piste bewandelen.

Een algemene bemerking bij je ESTA verhaal. Het is nooit slim om tot aan het gaatje te willen gaan. Als je max 90 dagen op ESTA mag en dat dan ook doet dan roept dat vragen op. Daarenboven is dat een concept voor overstay want zoals je bvb. merkt kan je al snel eens mistellen, maar er kan ook van alles fout lopen waardoor je terugreis niet doorgaat zoals gepland en dan heb je ook een probleem. Overmacht wordt niet als valabel argument gezien tenzij het echt uitzonderlijk zou zijn zoals bvb de aanslagen op 9/11. Dat waren toen natuurlijk zeer uitzonderlijke situaties. Ook de COVID reisrestricties zullen wel mensen in de problemen gebracht hebben en werk via ambassades veroorzaakt hebben.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7954
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: esta en visum b2 hulp

Bericht door Pete.Z »

En begin zeker niet over een eventuele relatie in Amerika, want dan is het nog lastiger dan het al is.
En als je het huurauto verhaal en de tijdsrekening daarvan wilt gebruiken, moet je wel kunnen laten zien dat je een auto gehuurd had als ze daar om vragen!

Wij kunnen het allemaal overdreven vinden hier, maar in Amerika nemen ze overstay heel serieus, en ook het verblijf in Cuba.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10175
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Esta en visum b2 hulp

Bericht door Hockey »

Pete.Z schreef:
03 aug 2023, 10:57
.............. maar in Amerika nemen ze overstay heel serieus, ......
Zekerheid heb ik hierin niet, maar vermoed dat ze zelf ook wel graden van ergheid aanbrengen. Doch dit niet communiceren. Zodat je je gewoon aan de regels houdt. Doch als jij als overtreder van de regels dan komt zeggen dat een overstay van één dag niet zo erg is, dan gaan de hakken in het zand en krijg je weinig meer gedaan.
Trom
Amerikakenner
Berichten: 906
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Esta en visum b2 hulp

Bericht door Trom »

Als ik alles nog eens goed heb gelezen en begrijp, lijken er 4 problemen te zijn:
1. Je bent één dag te lang in de VS gebleven
2. Je hebt dat eerder ook al eens gedaan
3. Je bent in 2022 naar Cuba geweest en moet altijd een visum aanvragen.
4. Je bent na je Cuba reis naar de VS gegaan terwijl je esta door Cuba niet meer geldig was. Je te lange reis had je dus zelfs niet mogen maken.

Dat je dat allemaal niet wist is begrijpelijk maar doet niet ter zake. Je bent immers verplicht om je van al deze zaken op de hoogte te stellen.
Dat allemaal wetende moet je je nu richten om wel dat visum binnen te krijgen.
En bedenk daarbij dat de inwoners van verreweg de meeste landen altijd een visum moeten aanvragen.
Over de strafmaat van het overtreden van de verblijfsduur is wel wat bekend. Het lijkt erop dat je kunt vergeten om ooit nog een esta te kunnen krijgen. Maar dat is door je Cuba bezoek toch al zo. Echt problematisch wordt het als je langer dan 180 dagen te lang bent gebleven en het wordt nog erger bij een jaar. (zie de twee links)

Mijn advies zou zijn:
-Lees je goed in over de regels (zie beide links).
-Wees absoluut eerlijk (dus ook over je vriend en ga niet verzinnen dat je een auto hebt gehuurd maar gebruik dat alleen, als je dat wilt, om je rekenwijze te ondersteunen). Immers zodra ze ontdekken dat je jezelf tegenspreekt, zullen ze daar op ingaan.
-Geef aan dat je je realiseert dat je veel beter had moeten voorbereiden op je reis. Dat je nu de regels kent en dat je inziet dat je fouten hebt gemaakt en dat je dat spijt.
-Maak je geen zorgen en focus je op het resultaat (De fouten zijn al gemaakt en niet meer terug te draaien. Stop daar geen energie meer in.
juf1980
Amerika-ontdekker
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 apr 2020, 14:07
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Esta en visum b2 hulp

Bericht door juf1980 »

Wij hebben begin juli als gezin ons 'interview' voor het b2 visum gehad. Als gezin zijn wij in 2022 naar Cuba geweest dus vandaar het visum (al zijn wij afgelopen oktober nog naar NY geweest op een esta). We willen voor ons volgende reizen geen risico lopen.

Ik had een heel ander beeld over het interview. Nadat de eerste beambte onze afspraak controleerde en de volgende beambte onze paspoorten controleerde gingen wij naar een volgende ruimte met 3 loketten. Hier vond het interview plaats. Deze beambte controleerde ook opnieuw alles en stelde enkele vragen. Op de vraag waarom een visum hebben wij onze reis naar Cuba benoemd. De beambte wilde de datum weten. Ik had allerlei papieren bij mij (loonstroken, bewijs hypotheek etc) naar hier is niet eens naar gekeken. Het interview duurde 5 minuten en toen kregen wij te horen dat het visum goedgekeurd was.
Interview is totaal niet AVG, iedereen in de ruimte kan alles horen ;-).
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Esta en visum b2 hulp

Bericht door Dutchess »

Fijn dat het zo makkelijk ging! Beter mee verlegen dan om verlegen, wat betreft die documentatie. Maar voor topic starter, die al 2 keer een overstay heeft gehad, zou zulke documentatie wel eens belangrijker kunnen zijn dan voor jullie.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer