Alcohol gerelateerde boete en VISA: the definite guide

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
allmyexsliveintexas
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2023, 12:04

Alcohol gerelateerde boete en VISA: the definite guide

Bericht door allmyexsliveintexas »

Ha allen,

Er worden hier regelmatig vragen gesteld over visa applications wanneer je een boete hebt gehad, maar er komen maar weinig mensen terug om hun ervaring te delen. Dat is vervelend. Daarom drop ik bij deze mijn ervaring met het doen van een visumaanvraag wanneer je een alcohol gerelateerde boete hebt gehad en je naar de US panel physician wordt gestuurd.

DISCLAIMER: elke visumaanvraag is uniek dus wat je leest hieronder hoeft niet van toepassing te zijn op jouw case. Het proces hieronder zou representatief moeten zijn voor een openbare dronkenschap boete wanneer je een Non-immigrant Visa aanvraagt. Serieuzere vergrijpen zouden wat meer problemen kunnen opleveren (denk rijden onder invloed). Daarnaast gaat dit over een visumaanvraag in 2022 bij het consulaat van Amsterdam. Processen kunnen veranderen in de loop van de tijd, hetzelfde geldt voor contactgegevens van de zorginstanties die ik verderop noem. Blijf zelf logisch nadenken en bij twijfel bel een US immigratieadvocaat in Nederland, dit hieronder is geen professioneel advies.

Wat zijn de regels?

Allereerst even de formele kant van het verhaal, hiervoor wijs ik jullie op de Foreign Affairs Manual. Zoals ik het begrijp is dit de leidraad voor de consular officers. Staat info in over allerhande gevallen (dus ook interessant voor mensen met bijv. andere soorten boetes), maar we focussen in dit geval even op het hoofdstuk “9 FAM 302.2 (U) INELIGIBILITY BASED ON HEALTH AND MEDICAL GROUNDS - INA 212(A)(1)” en dan specifiek op artikel “9 FAM 302.2-7(B)(3) (U) Substance-Related Disorders Under INA 212(a)(1)(A)(iii) - Alcohol and Other Non-Controlled Substances” (link: https://fam.state.gov/fam/09FAM/09FAM030203.html) . Hier vinden we op grond waarvan je naar de Panel Physician (Consulaat Dokter) wordt gestuurd:

(U) Referring Applicants to the Panel Physician: To ensure proper evaluation, you must refer applicants (immigrant and nonimmigrant) to the panel physician when they have:

(1) (U) A single alcohol related arrest or conviction within the last five years;

(2) (U) Two or more alcohol related arrests or convictions with the last ten years; or

(3) (U) If there is any other evidence to suggest an alcohol problem.

LET OP: dit is slechts een leidraad, de consular officer kan altijd afwijken op basis van wat hij/zij passend vindt.

Wat neem je mee naar het consulaat?

Als je in de security questions van je DS2016 hebt aangegeven dat je veroordeeld/gearresteerd bent, dan is het belangrijk dat je ondersteunende documentatie meeneemt. Als je alleen een strafbeschikking hebt gekregen en die gewoon hebt betaald, dan kun je niets anders meenemen dan de strafbeschikking (= de boete die je thuis gestuurd hebt gekregen). Als je die kwijt bent kun je die volgens mij gewoon opnieuw opvragen.
Het kan ook zijn dat je voor een rechter bent verschenen mocht het vergrijp wat serieuzer zijn, of zoals in mijn geval als je in beroep bent gegaan tegen je strafbeschikking. In dit geval is het belangrijk dat je naast de boete ook de aantekening mondeling vonnis opvraagt bij de rechtbank en deze meeneemt. Naar het consulaat in Amsterdam kan je gewoon Nederlandse documentatie meenemen, vertaling was niet nodig.

(N.B. discussie over wat nou wel en niet ingevuld moet worden bij de security question in je DS2016 als ze vragen naar veroordelingen/convictions werd al vaker gevoerd op dit forum, ik ga daar niet op in. Enige dat ik weet; als je boete hoger was dan 130EUR komt deze op je justitiële documentatie (= je strafblad), en een strafbeschikking (=boete) is zoals ik het begrijp gewoon een veroordeling/conviction. En nog even voor de duidelijkheid: als je in een ESTA aanvraag zit dan is deze hele post niet relevant want dan hoef je een minimaal vergrijp als openbare dronkenschap niet eens aan te geven geloof ik).

Op basis van de regels in de FAM hierboven en de inschatting van de consular officer krijg je bij een alcoholgerelateerde overtreding een zogenaamde 221(g) refusal van je visa. Je visa is afgekeurd voor nu, maar kan goedgekeurd worden bij het aanleveren van aanvullende informatie. In dit geval is de aanvullende informatie een rapport van de US panel physician.

Naar de dokter

In NL zijn er twee panel physicians. 1 in Amsterdam, 1 in Den Haag. Je wordt verzocht om contact op te nemen met degene in Den Haag. Die in Amsterdam doet alleen de standaard medische onderzoeken zoals ik het begreep (voor greencard etc.).
Zoals je kunt lezen in de FAM moet je een VOLLEDIGE medische check, dezelfde als die je zou krijgen bij aanvraag van een greencard, je kan makkelijk even googelen wat daar inzit maar het zijn allerlei soorten bloedonderzoek, chest X-ray voor tuberculose (really…). Alleen de vaccinatie check die je normaalgesproken bij greencard hebt hoef je niet te doen.

In het geval van de alcoholboete komt er het volgende bij:
- Vragen over je alcoholgebruik (dit was oppervlakkig, een enkele openbare dronkenschap boete voor iemand begin 20 is niet iets waarbij de alarmbellen van een arts gaan rinkelen. Afhankelijk van het vergrijp of de frequentie kan ik me wel voorstellen dat het interview soms grondiger is.)
- Een CDT test: dit is een bloedtest die een leverenzym meet, die uit zal slaan bij structureel overmatig alcoholgebruik. Wordt ook gebruikt door CBR voor rijontzeggingen etc. dus je kan er redelijk wat over vinden op internet. Je moet serieus veel drinken wil je deze test niet halen, maar desalniettemin is het verstandig om in aanloop van je onderzoek niet te drinken lijkt mij.
- (Optioneel:) Psychiatrisch onderzoek. Of je doorverwezen naar een psychiater voor een tweede gesprek is aan de arts om te beslissen. Maar om je een idee te geven, je wordt doorverwezen als: de arts op basis van de vragen die gesteld worden geen alcoholprobleem kan uitsluiten, de CDT test niet gehaald is, het vergrijp was serieus, je hebt meerdere veroordelingen, je komt met een alcoholwalm aan op het gesprek, etc. De arts noemde iets dat bij rijden onder invloed je in principe wel standaard doorgestuurd wordt naar psychiater (maar ook dat zal misschien weer afhangen van hoeveel je geblazen hebt..)
- (Optioneel:) Drugstest, kan me herinneren dat er in de FAM ook iets over een drugstest stond, er wordt door de arts ook naar drugsgebruik gevraagd, maar de test is in principe niet nodig als je geen drugsverleden hebt.

De onderzoeksresultaten krijg je terug na ongeveer een weekje. Als alles OK is wordt het opgestuurd naar het consulaat. Het consulaat zal dan een uitnodiging sturen naar jouw om je paspoort op te sturen.

Het is een vrij frustrerend proces dat nogal wat vertraging op kan leveren, omdat ook de arts wachttijden heeft, en als het consulaat de onderzoeken heeft ontvangen duurt het weer even voordat je je paspoort kan opsturen. Daarnaast is het ook duur; ga uit van een kleine 500 EUR voor het onderzoek van de arts, X-ray, bloedtesten. Dit zal nog een stukje duurder worden in geval van psychiatrisch onderzoek en drugstest maar weet niet hoe dat zit.

Heb je haast?

(Disclaimer: genoemde organisaties waren relevant voor 2022, zou zomaar kunnen zijn dat dit verandert in loop van tijd) Als jou nou bijna zeker weet dat je naar een onderzoek moet bij de panel physician en je wil er zo snel mogelijk doorheen, dan suggereer ik om op voorhand al een afspraak te maken bij de panel physician, die je dan plant gelijk na de datum van je interview bij het consulaat. De panel physician zit bij het International Health Centre The Hague (IHCH). Stuur een mail met het verzoek voor een afspraak met de ‘panel physician’ voor je US visa naar prevention@ezorg.nl met je naam, geboortedatum, telefoon en visa application nummer (dit is het AA… van je DS2016). Als je nou verwacht dat er verzwarende omstandigheden zijn waardoor je ook naar de psychiater wordt gestuurd dan kan je deze ook al proberen te benaderen. Weet hier de specifics niet van, weet alleen dat ze samenwerken met https://www.praktijkartist.nl/ .

Dit even snel uitgetypt maar dekt volgens mij de belangrijkste zaken. Hoor wel als er nog vragen zijn. Overigens zijn er nooit meer vragen gesteld aan de border over dit hele gedoe.
USInsider
Amerika-expert
Berichten: 7563
Lid geworden op: 22 dec 2004, 22:03

Re: Alcohol gerelateerde boete en VISA: the definite guide

Bericht door USInsider »

Mods: deze informatie een stickie geven ?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer